Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، بیش از نیمی از فوتی‌های کرونا در استان، افرادی بودند که یا واکسن نزده یا تنها یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند.

فریدون رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معمولا به دنبال آغاز موج‌های جدید، ابتدا موارد بی‌علامت و بعد از آن موارد ابتلا و سرپایی افزایش می‌یابد، البته به دنبال تعداد بالای موارد سرپایی، هفت تا ۱۰ روز آرام آرام موارد بستری شروع به افزایش می‌کند و ۱۰ روز بعد از آن، تعداد بیماران بدحال و فوتی‌ها زیاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: طبق تجربه موج‌های قبلی، معمولا یک موج چهار تا ۶ هفته طول می‌کشد تا تعداد موارد سرپایی و بستری و سپس فوتی‌ها با تاخیر کاهش یابد، البته این کاهش به دلیل ایجاد نگرانی در میان مردم، با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌ها حاصل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی استان از لحاظ تخت‌های بیمارستانی، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد تخت‌های اختصاص یافته به بیماران کرونایی در استان حداقل ۵۰۰ تخت است. در موج قبل بیش از ظرفیت درنظر گرفته شده، بیمار کرونایی بستری شد، به طوری‌که در پیک پنجم تعداد بستری‌شدگان به ۸۸۰ بیمار رسید و اکنون تقریبا به نصف ظرفیت درنظر گرفته شده رسیدیم.

رحمانی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مجموع تخت‌های بیمارستانی استان با بیماران کرونایی پرشده و ۵۰ درصد تخت‌های درنظر گرفته شده برای بیماران کرونایی تکمیل شده است.

وی در خصوص افزایش ۶۰ درصدی تخت‌های ویژه در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: پیش از آغاز کرونا، تعداد تخت‌های ویژه در بیمارستان‌های استان حدودا ۹۰ تخت بود، در حالی‌که در این مدت به ۱۷۵ تخت ویژه رسیده است، گرچه هزینه راه‌اندازی هر تخت ویژه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده، اما شاهد افزایش چشمگیر در تعداد تخت‌های ویژه هستیم.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: هم‌اکنون در استان در بالاترین میزان پیک قرار داریم که پیش‌بینی می‌شود تا هفته‌ آینده، تعداد موارد بستری و فوتی همچنان افزایشی باشد و بعد از آن موارد بستری و مرگ و میر آرام آرام کاهش ‌یابد که امید است با این روند، تا پیش از ایام عید پیک ششم را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، در هفته‌های گذشته از ۱۱ مورد فوتی ثبت شده کرونا در استان، پنج نفر واکسن نزده، یک نفر سه دز، دو نفر دو دز و سه نفر یک دز واکسن را تزریق کرده بودند، یعنی بیش از نیمی از فوتی‌های کرونا افرادی هستند که یا واکسن نزده یا یک دز واکسن را تزریق کرده بودند، از طرفی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان عمدتا افرادی هستند که یک دز یا دو دز یا واکسن نزده‌اند، البته افرادی که سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند بسیار کم، نیاز به بستری شدن دارند.

رحمانی در ادامه با بیان اینکه معمولا افراد بستری شده در بیمارستان‌های استان سنین کمتر از ۱۵ سال و افراد بالای ۸۰ سال هستند، تصریح کرد: بستری شدگان با سنین کمتر از ۱۵ سال به دلیل قرار گرفتن در محیط‌های آموزشی و مدارس به امیکرون مبتلا شده‌اند و افراد مسن بالای ۸۰ سال به مدت دو سال رعایت کردند و اکنون به دلیل ابتلای یکی از اعضای خانواده یا سن بالا شدیدا به این ویروس آلوده شده و نیازمند بستری در بیمارستان هستند، حتی برخی از افراد مسن به اندازه‌ای حساس‌اند که با یک سرماخوردگی جان خود را از دست می‌دهند، به طوری‌که درصد زیادی از فوتی‌های کنونی افراد بالای ۸۰ سال هستند.

به گفته وی، حدود ۸۰ درصد نمونه‌های کرونا در چهارمحال و بختیاری از نوع امیکرون و ۲۰ درصد دلتا و سایر ویروس‌هاست.

این متخصص بیماری‌های عفونی در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به تنهایی تاثیری در مبتلا شدن به امیکرون ندارد، تصریح کرد: تاثیرگذاری واکسن کرونا برای سویه امیکرون در دز اول کمتر از ۱۰ درصد، دوز دوم ۳۰ درصد و دز سوم ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده است، بنابراین تزریق سه دز واکسن و رعایت موارد بهداشتی می‌تواند از شدت بیماری امیکرون در افراد جلوگیری کند.

وی در ادامه گفت: تاکنون پزشکان متخصص بیمارستانی در استان پیشتاز در تزریق واکسیناسیون بوده‌اند و بیشترین استقبال از سوی آن‌ها صورت گرفته است، به طوری‌که در این گروه شغلی تاکنون ۹۹ درصد پزشکان متخصص دز اول، ۹۸.۵ درصد دز دوم و ۷۴ درصد آن‌ها هر سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند، این درحالیست که درصد کمی از مردم، تزریق سه دز واکسن را انجام داده‌اند.

رحمانی بیان کرد:  اگر از ابتدای شیوع کرونا، همه دنیا دست به دست هم می‌داد و به مدت چهار هفته تعطیل می‌شد، ویروس از همان ابتدا متوقف و مخاطرات زیادی به همراه نداشت، به دلیل اینکه خواستیم با کرونا زندگی کنیم، برخی از کشورها رعایت و برخی رعایت نکردند که این امر، منجر به آلوده شدن تمام دنیا شد و مدت‌هاست درگیر این ویروس هستیم.

وی در خصوص وضعیت آینده ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در صورتی که نخستین ویروس شناسایی شده از نظر سازمان بهداشت جهانی مهم تلقی شود و کشور مبدا که شروع‌کننده و گسترش‌دهنده ویروس است مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کند، می‌توان از گسترش سویه جدید به تمام نقاط دنیا جلوگیری کرد که از این حیث، بسیاری از کشورها در امان می‌مانند، از طرفی هنوز اطلاعات کافی برای ویروس جدید در دسترس نیست، اما آنچه مشخص بوده، این است که منافع تزریق واکسن بیش از معایب آن برشمرده شده، بنابراین تنها راه برای در امان ماندن از کرونا، تزریق واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری سویه امیکرون فوتی کرونا سویه جدید کرونا دز واکسن را تزریق کرده چهارمحال و بختیاری سه دز واکسن واکسن نزده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

وی افزود: واکسن روتاویروس در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی گفت: واکسیناسیون روتاویروس سالانه حداقل از ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.

وی گفت: این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

کد خبر 6090502 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • رقابت داوطلبان تجربی در چهارمحال و بختیاری