Web Analytics Made Easy - Statcounter

کامبیز رحیمی جیحونی شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از عوامل آلودگی و تخریب محیط زیست، قطع بی‌رویه درختان و از بین بردن پوشش گیاهی مناطق جنگلی است؛ برای حل این مشکل در شهرستان شیراز نیاز به ایجاد یک کارگروه دائمی داریم که به صورت مستمر مسائل را رصد و تصمیم‌گیری کند.
دهیار شوراب ادامه‌ داد: دلالان و سودجویان بسیاری با اره برقی به جان جنگل‌های منطقه کوهمره می‌افتند، این کار از نظر اجتماعی و فرهنگی صحیح نیست و عدم برخورد جدی با این متخلفان نیز نگرانی مردم را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه قطع درخت جرُم محسوب می‌شود، گفت: در واقع مجازات‌های بازدارنده برای جلوگیری از قطع درختان جنگلی در کوهمره وجود ندارد. هرچند در یک یا دو ماه گذشته سختگیری ها بیشتر شده و شاهد دستگیری برخی از این متخلفان هستیم اما این افراد در نهایت با پرداخت جریمه ناچیزی آزاد می‌شوند. در صورتی که باید جریمه نقدی بیشتر و قانون بازدارنده‌تری برای عاملان قطع درختان در نظر گرفته شود.
رحیمی تأکید کرد: باید برخورد جدی با عاملان و متخلفان قطع درختان صورت بگیرد و از ابزارهای قانونی برای ریشه‌کن کردن این معضل استفاده شود.
وی عنوان کرد: این مشکلات میان ارگان‌ها و دستگاه‌هایی از جمله اداره منابع طبیعی و محیط زیست پاس کاری می‌شود و این ارگان‌ها از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
رحیمی گفت: ما در طول سال شاهد آتش‌سوزی‌های بسیاری در منطقه کوهمره هستیم و می‌توانم قاطعانه بگویم که ۵۰درصد از این آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور، عمدی است.
وی یادآور شد: خاموش کردن آتش در ارتفاعات کوهمره برای نیروهای بومی و محلی و به طور کلی نیروهای انسانی بسیار دشوار است و نیاز است که تجهیزات و امکانات بیشتری برای این اقدام فراهم شود.
رحیمی با بیان اینکه‌ کهمره یک منطقه گردشگری محسوب می‌شود و جنگل‌های این منطقه برای مردم محلی درآمدهای فصلی به دنبال دارد، گفت: متأسفانه با قطع درختان در این منطقه، نزدیک به ۲۰ تا ۳۰درصد از درختان بنه از بین رفته است. لذا مسئولین باید هر چه سریعتر برای کاهش این آسیب‌ها پای کار بیایند و با کسانی که اقدام به قطع درختان می‌کنند نیز برخورد قانونی شود. همچنین نیاز است بین اداره منابع طبیعی و محیط زیست تقسیم کار شود و همگرایی بیشتری میان این ارگان‌ها شکل بگیرد تا کمتر شاهد وقوع این اتفاقات ناخوشایند در این منطقه باشیم.

طی روزهای اخیر فیلمی از قطع درختان در منطقه کوهمره سرخی شیراز در شبکه‌های مجازی انتشار یافته که در آن به قطع درختان جنگلی این منطقه در دشت چوگان و شوراب اشاره دارد.
اداره کل منابع طبیعی فارس نیز با اشاره به انتشار فیلم قطع درختان جنگلی در منطقه کهمره سرخی شیراز اعلام کرد: به منظور حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و به دنبال گشت و مراقبت شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، دو نفر از عاملان و متخلفان قطع این درختان دستگیر شدند.
بنا بر این گزارش، علاوه بر تشکیل بیش از پنج پرونده قضایی، ۵۲ کوره زغالی در این منطقه نیز امحاء شد.
این گزارش می‌افزاید: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به رغم کمبود امکانات، برای حفاظت از این عرصه‌ها در شرایط سخت جغرافیایی و اقلیمی و به طور شبانه روزی در راه مبارزه با قاچاق و قاقچیان چوب مصمم هستند و از کیان سبز این کشور با تاسی و پیروی از دهها شهید و مجروح این حوزه دفاع خواهند کرد.
در این گزارش از مردم تقاضا شده است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله قطع درختان، آتش‌سوزی و ایجاد کوره زغال، مراتب را از طریق تماس با تلفن ۱۵۰۴ به اطلاع یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری برسانند.

کوهمره سرخی یکی از کوهمره‌های سه‌گانه و سرزمینی کوهستانی و جنگلی در جنوب شهرستان شیراز است که از شرق به فیروزآباد، از غرب به کازرون و از شمال به شیراز محدود است. کوهمره یکی از آخرین شاخه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس به‌شمار می‌رود. بلندترین قله کوهستان کوهمره سرخی، کوه دلو است که حدود ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

گفت و گو از فرزانه قنبر دزفولی

برچسب‌ها آتش سوزی جنگل شیراز دهیاران منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس قطع درختان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل شیراز آتش سوزی جنگل شیراز دهیاران منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس قطع درختان قطع درختان جنگلی منابع طبیعی محیط زیست آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: اجرای حکم قضایی با حضور احدی از کارشناسان حقوقی، سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظت شرکتی عوامل نیروی انتظامی به مساحت تقریبی ۴۴۴ متر مربع در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل در مورخه ششم اردیبهشت ماه انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • تشکیل کارگروه‌ تخصصی مشترک بین دانشگاه آزاد و شورای شهر زرقان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت