رفع تعارض منافع لازمه تحقق عدالت اجتماعی
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۸۶۶۵
تحقق عدالت اجتماعی یکی از نخستین اولویتها و شعارهای اساسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و مسئولان کشور نیز به همراه مردم همواره بر ضرورت دستیابی به آن تأکید کردهاند.
رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با مردم تبریز فرمودند: پیشرفت کشور، عدالت اجتماعی در کشور، اقتدار در کشور، تشکیل «جامعه اسلامی» در کشور و در نهایت رسیدن به تمدن نوین اسلامی، هدفهای انقلاب اسلامی اینهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اشرافیگری؛ مهمترین مانع تحقق عدالت اجتماعی
امیر محمود حریرچی؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با ما ضمن بیان اینکه تجملگرایی مهمترین مانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است، میافزاید: اشرافیگرایی و تجملگرایی موجب ایجاد فاصله و شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی و در پی آن رواج ناامیدی و تحقیر در بین قشر ضعیف جامعه شده است.
وی میافزاید: وقتی عدالت اجتماعی در جامعه برقرار نباشد تحقیر و ناامیدی در جامعه جاری میشود و افراد احساس میکنند به آنها بها داده نمیشود و رها شده هستند. بنابراین اگر بخواهیم به این عدالت برسیم باید به افراد شایسته، با انصاف و توانمندی که عشق به میهن دارند و خود را پاسدار خون 300هزار شهید میدانند مسئولیت بدهیم، نه افرادی که بیتوجه به حقوق محرومان و مظلومان جامعه بر مسند ریاست بنشینند، فضاحت به بار بیاورند و خود را مدعی بدانند.
حریرچی با اشاره به اینکه حقوق مردم بهخوبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دیده شده، میگوید: متأسفانه از دهه 70 برخی از مسئولان با درنظر گرفتن منافع فردی خود و اطرافیانشان دچار اشرافیگری شدند و این خوی، زمینهساز انواع فسادها و اختلاسها شد.
مسئولانی که پیرو سبک زندگی اشرافیگری هستند نمیتوانند در نظام جمهوری اسلامی محرومیت محرومان را درک و به آنها خدمت کنند؛ زیرا بین تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و تجملگرایی یک تناقض بسیار شدید وجود دارد که اعتقاد به هر یک از این دو دیدگاه مانع تحقق دیگری میشود.
به گفته وی هزینه اشرافیگرایی در جامعه، اختلاس و رانتخواری است. مسئولانی که در هر رده شغلی و به هر شکل به اختلاس و رانتخواری رو میآورند به حقالناس اعتقادی ندارند و نمیخواهند برای احقاق حق مردم و افرادی که زیر دست آنها کار میکنند تلاش کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه اضافه میکند: تا زمانی که مسئولان و خانواده آنها شیفته اشرافیگری و زندگیهای لاکچری باشند نمیتوان شاهد برقراری عدالت اجتماعی در جامعه بود.
این پژوهشگر اجتماعی ادامه میدهد: وقتی عدالت اجتماعی در جامعه برقرار باشد رضایتمندی در جامعه افزایش مییابد و مردم از کارکردن لذت میبرند چون میدانند هرچه بیشتر تلاش کنند نتیجه بهتری خواهند گرفت و همین مسئله موجب افزایش رضایتمندی، شادی و رشد خلاقیت در جامعه و توسعه و آبادانی کشور میشود.
خِرد جمعی را فعال کنیم
میثم مهدیار؛ پژوهشگر اجتماعی و مدرس دانشگاه نیز معتقد است برای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه لازم است خِرد جمعی را برای پاسخ به مسئله عدالت فعال کنیم. برای دستیابی به این مهم باید تجربههای پیشین کشور را در حوزه سیاستگذاریهای کلان مرور کرد.
با توجه به اینکه ما فاقد یک نظریه بومی در حوزه عدالت هستیم به طور دقیق نمیتوانیم بگوییم چه سیاستهایی عادلانه است، اما میتوانیم به طور ضمنی از ایجاد شکاف اجتماعی و نابرابری در سطوح مختلف اعم از دریافت خدمات، حوزههای درآمدی، بهرهمندی از فرصتهای برابر و مناسب پیشگیری کنیم. گام نخست این موضوع این است که سیاستهای قبلی را مرور کنیم تا دریابیم فاصله طبقاتی و شکافهای اجتماعی در حوزه عدالت طبق چه سیاستها و روندهایی افزایش یافته است. گام دوم این است این مهم را به عنوان یک طرح مسئله جدی مقابل دانشگاه قرار دهیم تا دانشگاه چارچوبهای نظریه بومی در حوزه عدالت و شاخصهایی را که در یک خرد جمعی تعیین شده باشند، تدوین کند.
مهدیار ادامه میدهد: عدالت به این معناست که ما در حوزه سیاستگذاری دو موضوع شفافیت و رفع تعارض منافع را جدی بگیریم و بکوشیم برای همه افراد جامعه فرصتهای برابر ایجاد کنیم تا در پی آن شاهد برقراری عدالت اجتماعی در جامعه باشیم.
تعارض منافع شخصی، صنفی یا سازمانی
وی با اشاره به دلایل عدم تحقق عدالت اجتماعی در جامعه گفت: این مهم را باید در سطح سیاستی و همچنین در سطح نظری دنبال کنیم.
در سطح سیاستی مهمترین مانع برقراری عدالت اجتماعی مسئله تعارض منافع شخصی، صنفی یا سازمانی بوده است. بهطوری که وقتی در نظام حکمرانی، افراد ذینفع تصمیمگیر باشند منافع خود را بیش از دیگران درنظر میگیرند و امکان فساد و رانت افزایش مییابد. وی ادامه میدهد: متأسفانه در نظام حکمرانی ما گلوگاههای تعارض منافع بسیار زیاد است؛ به همین دلیل تاکنون آنگونه که باید و مدنظر رهبر معظم انقلاب است نتوانستهایم شاهد برقراری عدالت اجتماعی باشیم. در سطح نظری نیز مهمترین مسئله نبود نظریه بومی در حوزه عدالت است و با آنکه در دهههای اخیر لیبرالها و سوسیالیسمها رویکردهای مختلفی در حوزه عدالت طرح کردهاند، اما هنوز به یک ثبات و پایداری نظری در زمینه عدالت نرسیده و نتوانستهاند تجربههای تاریخی و ذهنی ملت را در آن جای دهند تا با پیاده کردن آن دیدگاهها در سیاستگذاریها عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: تعارض منافع مدیران عدالت اجتماعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرکهای صنعتی خراسان رضوی
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم گفت: عناصر خلاق و از خود گذشتهای که در حوزههای اقتصادی کشور فعالیت دارند باید شناسایی شوند، باید به آنها بها داد و از فعالیت اقتصادی آنها حمایت کرد.
حجتالاسلام سیّدرمضان موسوی مقدم افزود: اگر قرار باشد از بحرانهای اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم.
وی گفت: آسیب شناسی برنامههای توسعه از دهه ۳۰ خورشیدی در ایران نشان میدهد، یکی از عوامل اصلی شکست طرحهای توسعه در کشور پیگیری و تقلید از برنامههای اقتصادی خارجی و عدم بومی سازی اقتصاد در کشور بوده است.
نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: عناصر و نیروهای ایثارگر با عناصر از خود گذشتگی، نوآوری، خلاقیت و شجاع بودن در ۸ سال دفاع مقدس توفیق گستردهای را نصیب ملت کردند و با تداوم همین روند شاهد پیشرفتها در عرصههای دیگر از آنان هستیم.
حجتالاسلام موسوی مقدم گفت: ایثارگرانی که در عرصههای مختلف پای کار بودند با از خود گذشتگی و برای منافع ملی و دینی و اعتقادی از منافع فردی گذشتند، چنین عناصر از خود گذشتهای مانند شهید حاج قاسم هنوز هم در میان ما هستند و شاهد موفقیتهای آنان هستیم.
وی افزود: این عناصر از خود گذشته در عرصههای اقتصادی و غیراقتصادی، چون به دنبال پست و مقام نیستند دیده نمیشوند، حال آنکه این افراد در صنعت و کشاورزی کشور در حال فعالیت اند.
مشاور وزیر صمت و هماهنگ کننده امور ایثارگران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر ورود فرهنگ فداکاری در عرصه تولید تاکید کرد و گفت: اگر در حوزههای اقتصادی موفق نبوده ایم به این دلیل است که فرهنگ ایثار و شهادت در این عرصه جاری نبوده است.
حسن ممتحن افزود: نتیجه بی توجهی به فرهنگ ایثار در اقتصاد این شد که عدهای سودجو در حوزه اقتصاد، با دریافت ارز ۴۲ هزار ریالی اقتصاد کشور را به تاراج بردند، اقتصاد به کسانی داده شد که به جای اینکه به فکر منافع اقتصاد جمعی باشند همه چیز را فدای منافع خود کردند.
وی گفت: مطالعات نشان میدهد فراوانی کارآفرینان شاهد و ایثارگر در استانهای خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بخشهایی از اصفهان قابل توجه است، لذا وزارت صمت برای استفاده از این ظرفیتهای ارزنده در اقتصاد برنامه ریزی کرده است.
در ادامه محمد صادق محمدیاری معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، با بیان اینکه شعار سال درک درستی از واقعیتهای کشور است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید مانع زدایی در بخش تولید و مشارکت مردم صورت گیرد، اضافه کرد: در این حوزه نیاز به تدبر و تفکر بیشتر برای ارائه روشهای عملیاتی و مدرن است و باید شرایط و بستر مناسب را فراهم کنیم تا اتفاقات خوبی در حوزه تحقق شعار سال بیفتد.
محمدیاری عنوان کرد: باید فضا را برای مشارکت فعالانه بخش خصوصی، تشکلها و انجمنها بویژه ایثارگران کارآفرین در حوزه تولید فراهم کنیم و مردم را با طرحهای مشارکتی به حوزههای تصمیم سازی در بخش تولید بیاوریم.
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خراسان رضوی نیز در تشریح این همایش گفت: امروز برای نخستین بار از کارگران شاهد و ایثارگر و همچنین خانواده شهدا و ایثارگران کارآفرین که وارد عرصه تولید و اشتغال در شهرکهای صنعتی استان شده اند، تجلیل شد.
جعفر فرشچی طوسی افزود: ایثارگران یکی از گروههایی هستند که وارد عرصه تولید در مجموعه شهرکهایی صنعتی شده اند، کسانی که در دوره دفاع مقدس در سنگر جهاد حضور داشتند و امروز در عرصه جبهه اقتصادی نقش موثر دارند.