Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن، ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه، مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی و واکنش لیبی به بیانیه مداخله جویانه کشورهای غربی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشته شدن فرمانده ارشد نیروهای ائتلاف سعودی در غرب یمن 

منابع خبری گزارش دادند، یکی از فرماندهان ارشد ائتلاف سعودی در جریان درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در غرب این کشور کشته شد.

به گزارش خبرگزاری سبأ یمن، سرتیپ «هیکل السمینی» رئیس شعبه تسلیحات منطقه پنجم نظامی ائتلاف سعودی با شمار دیگری در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در محور عملیاتی حرض واقع در استان حجه کشته شده است.

پیش تر نیز در حمله موشکی به مواضع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی - اماراتی در استان شبوه واقع در شرق یمن «مجدی الردفانی» فرمانده تیپ سوم عمالقه وابسته به امارات متحده عربی کشته شده بود.

رسانه های یمنی گزارش داده بودند طی ماه‌های اخیر ۵۳ تن از فرماندهان ارشد ائتلاف سعودی در مأرب کشته شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

ادعای عربستان درباره خوب بودن عادی سازی روابط با اسرائیل برای همه

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری آلمان به مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، در واپسین ساعات شامگاه پنجشنبه، به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که وزیر خارخه عربستان سعودی در این گفت‌و‌گو توافق‌های عادی‌سازی روابط را که میان برخی از کشورهای عربی و تل‌آویو امضاء شده است، «تحویلی بسیار مثبت» ارزیابی کرده است.

بنابر این گزارش فیصل بن فرحان در این خصوص اظهار داشت: «ما امیدوار بودیم -حتی پیش از امضای توافق‌های آبراهام- که یک حرکت جدید به سوی صلح و به سمت وضعیتی بهتر در منطقه صورت گیرد؛ اما این همواره مهم است که به یاد داشته باشیم مشکل اصلی مسئله فلسطین است».

طبق گزارش الجزیره، وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌و‌گو بر لزوم ایجاد یک راه برای نشاندن فلسطینی‌ها و مقامات تل‌آویو بر سر میز مذاکره به منظور صحبت از راهکار دودولتی و دست‌یابی به صلحی طولانی‌مدت تأکید کرده است. بن فرحان اضافه کرد: «ما بر این باوریم که عادی‌سازی کامل با اسرائیل در منطقه تنها برای اسرائیل مهم و خوب نیست بلکه این برای همه ما نیز مهم و خوب است زیرا این گام می‌تواند برای کشورهای ما از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی سودمند باشد».

اما با این حال، زیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «بدون حل مشکل فلسطین همه چیز شکننده خواهد بود و درصورت بروز هر گونه تنش، به‌آسانی و فورا خواهد شکست». فیصل بن فرحان افزود: «وضعیت مناطق فلسطینی سخت است از‌این‌رو اولویت اکنون با احیای روند صلح می‌باشد».

این اظهارات در حالی بیان شده است که روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم»، مهرماه، خبر داده بود که فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه سخنانی در تأیید رژیم صهیونیستی بر زبان آورده است. اسرائیل هیوم در این خصوص نوشته بود:‌ «ما هر روز چنین اظهاراتی را در تأیید اسرائیل از سوی یک مقام سعودی نمی‌بینیم، همانطور که امروز در واشنگتن شاهدش بودیم».

این روزنامه صهیونیستی در ادامه اضافه کرده بود که فیصل بن فرحان یک روز پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ریاض روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی خواهد کرد، گفته است: «اسرائیل به ثبات منطقه و حرکت به سوی صلح در منطقه کمک کرده است». با این حال، وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه افزوده بود که عربستان سعودی یقین دارد که تنها راه دست‌یابی به ثبات کامل، حل و فصل مسئله فلسطین است.

فیصل بن فرحان پیشتر نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گفته بود: «نمی‌دانم که این امر قریب‌الوقوع است یا خیر چراکه این مسئله تا حد زیادی به پیشرفت روند صلح بستگی دارد». وزیر خارجه سعودی همچنین تصریح کرده بود: «بنابراین گزینه عادی‌سازی روابط حتما بر روی میز مطرح است البته از سال ۲۰۰۲ تاکنون و تحت عنوان طرح صلح عربی شناخته می‌شود».

طرح صلح عربی که در اجلاس سران عرب در بیروت، پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ توسط همه کشورهای عضو تصویب شد، شامل مقرراتی است که از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند تا زمانی که تل‌آویو به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشورهای عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.

مخالفت روسیه با حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنانی بلندی‌های اشغالی جولان را جزو جدایی‌ناپذیر سوریه توصیف کرد.

به گزارش سایت النشره لبنان، دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان نشست ماهانه شورای امنیت درباره منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی به شدت از این رژیم انتقاد کرد.

وی اظهار کرد که روسیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و این منطقه بخش جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است.

پولیانسکی تاکید کرد: ما نگران برنامه‌های اعلام شده تل‌آویو برای گسترش فعالیت‌های شهرک سازی در بلندی‌های اشغالی جولان هستیم که با مفاد کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو در تضاد است.

در همین حال، روزنامه عبری زبان هاآرتص در این باره نوشت که این اظهارات درپی واکنش وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی به تنش میان اوکراین و روسیه و تاکید بر حمایت تل‌آویو از حاکمیت اوکراین مطرح شده است.

وزارت خارجه دولت رژیم صهیونیستی چهارشنبه در نخستین واکنش به بحران شکل گرفته میان روسیه و اوکراین بر حمایت تل‌آویو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی هیچ اشاره‌ای به روسیه و یا محکوم کردن اقدامات آن نشده است.

افشای اسنادی از نقش آمریکا در شهادت حسین بدرالدین الحوثی

طبق اسناد تازه کشف شده، دولت آمریکا در سال ۲۰۰۴ در حمله دولت وقت یمن به استان صعده و ترور «حسین بدرالدین الحوثی» مشارکت مستقیم داشته است.

به گزارش خبرگزاری سبأنت، دولت علی عبدالله صالح در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۴ جنگ علیه جنبش «حوثی‌ها» در استان صعده به رهبری «سید حسین بدرالدین الحوثی» را آغاز کرد و با تانک و توپخانه و جنگنده و دهها گردان و هزاران نیروی نظامی به این استان یورش برد.

این جنگ پنج روز پس از بازگشت «علی عبدالله» از آمریکا و دیدار با «جرج بوش» و معاونش «دیک چنی»، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع و «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا و مقامات سیا و اف بی آی، آغاز شد.

در ابتدای امر آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که «علی عبدالله صالح» در عرض چند هفته بتواند نبرد را برده و شهید «حسین بدرالدین الحوثی» را به شهادت برساند، بنابراین سعی می‌کردند تا از هرگونه اظهار وجود در این جنگ بپرهیزند. اما ناکامی دولت عبدالله صالح در پیروزی موجب شد تا آمریکایی‌ها به شکل مستقیم وارد عمل شوند و دو ماه پس از آغاز جنگ، فرمانده «فرمالندهی شاخ آفریقا» وارد صنعاء شد تا عبدالله صالح را در این جنگ یاری کند.

سند اول

در این سند که مربوط به اداره اطلاعات نظامی دولت عبدالله است، آمده که در تاریخ هشت سپتامبر ۲۰۰۴ ژنرال ابوزید فرمانده سازمان سنتکام به طور اعلام نشده به فرمانده آمریکا در شاخ آفریقا سفر کرده و از آن‌جا راهی مقصد نا معلومی شده است.

پس از آن ژنرال «سموئل هالن» فرمانده آمریکا در شاخ آفریقا در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۴ وارد صنعاء شده و و با وزیر دفاع و وزیر کشور یمن دیدار کرده است.

سند دوم

در این سند محرمانه (متعلق به مرکز فرماندهی و کنترل وزارت دفاع) به نشستی با حضور وزیر کشور، فرماندهی کل ستاد ارتش، وزیر دفاع، رئیس اداره اطلاعات نظامی، مشاور امنیت ملی یمن و چند تن از مقامات نظامی و امنیتی یمن، اشاره شده است. در این نشست که دو روز قبل از ورود فرمانده آمریکایی به صنعاء انجام شده، همگی بر لزوم رسیدن به دستاوردهای مهم نظامی در صعده تأکید کرده‌اند.

در این نشست همچنین تصمیم گرفته شده تا گردانی از نیروهای مبارزه با تروریسم به صعده اعزام شوند. به نظر می‌رسد مقامات نظامی و امنیتی وقت یمن سعی داشتند تا قبل از رسیدن فرمانده آمریکایی دستاورد مهمی را در صعده کسب کنند.

سند سوم

در این سند به دیدار بین وزیر کشور وقت یمن با سفیر ایتالیا در ششم جولای ۲۰۰۴ اشاره شده و مقام دولت صالح از وی خواسته تا ایتالیا نیز همچون فرانسه و آمریکا به دولت یمن جنگ با «حسین بدرالدین الحوثی» یاری کند.

طبق این سند، وزیر کشور یمن از سفیر ایتالیا درخواست جلیقه‌های ضد گلوله کرده و به وی گفته که دولت یمن از آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای عربی کمک دریافت کرده است.

سند چهارم

در این سند که متعلق به تاریخ ۱۰ سپتامبر است، «جان ابو زید» فرمانده سنتکام در نامه به علی عبدالله صالح، شهادت و ترور «حسین بدرالدین الحوثی» را  تبریک گفته و آرزوی توسعه همکاری‌های مشترک را کرده است.

 

سند پنجم

این سند متعلق به سایت ویکیلیکس و نامه «توماس کراجیسکی» سفیر وقت آمریکا در صنعاء به وزارت خارجه آمریکاست و در آن از این که دولت عبدالله صالح نقش آمریکا در ترور «حسین بدرالدین الحوثی» را تقلیل داده و آن را کم اهمیت جلوه می‌دهد، گلایه کرده است.

سفیر آمریکا در این نامه نوشته که وزیر کشور دولت عبدالله صالح خود به هیأت آمریکایی گفته است که فرماندهان میدانی در صعده، پیروزی علیه حوثی‌ها را مدیون آموزش آمریکایی‌ها می‌دانند و اگر کمک آمریکا نبود در عملیات ترور حسین بدرالدین الحوثی، حداقل ۴۰ نظامی ارتش کشته می‌شدند.

سند ششم

در این سند نیز که وبسایت ویکیلیکس منتشر، «علی عبدالله صالح» در سال ۲۰۰۷ در نامه‌ای به جرج بوش، از او خواسته تا به میزان دو میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار صنعاء بگذارد یا از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بخواهد تا چنین کمکی ارائه دهند.

علی عبدالله صالح در این نامه به جرج بوش گفته که به خاطر آمریکایی‌ها با حوثی‌ها وارد جنگ شده و حوثی‌ها منافع آمریکا را در منطقه به خطر انداخته‌اند.

واکنش لیبی به بیانیه مداخله جویانه کشورهای غربی

به دنبال تنش‌ میان مقامات عالی‌ رتبه وزارت نفت لیبی، پنج کشور غربی از همه‌ی طرف‌های سیاسی لیبی خواستند به ماهیت غیر سیاسی موسسه ملی نفت پایبند باشند.

به گزارش روسیا الیوم، به دنبال تنش‌ و اختلاف شدید میان "مصطفی صنع الله"، رئیس موسسه نفت لیبی و "محمد عون"، وزیر نفت این کشور، پنج کشور غربی در یک بیانه مشترک خواستار احترام به یکپارچگی، شفافیت، استقلال و همینطور حفاظت از ماهیت فنی و غیرسیاسی موسسه ملی نفت لیبی شدند.

سفارتخانه‌های این پنج کشور در طرابلس بر لزوم پایبندی موسسه ملی نفت لیبی به مکانیسم‌های شفافیت مالی تاکید و از انجام اقداماتی در خلاف این مکانیسم‌ها هشدار داد.

در این بیانیه تاکید شده است که موسسه ملی نفت لیبی می‌بایست از اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی خلاف مکانیسم‌های شفافیت مالی دوری کند چراکه تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات لیبی خواهد بود.

به دنبال این بیانیه، وزارت ملی نفت لیبی با محکوم کردن شدید این اقدام اعلام کرد این بیانیه به مثابه دخالت در امور داخلی لیبی خواهد بود.

در بیانیه وزارت ملی نفت لیبی آمده است که تهدید واقعی برای صلح و امنیت لیبی، دخالت‌های مستمر بازیگران غیر لیبیایی در امور این کشور است که خواهان تحمیل خواسته خود به اراده مردم لیبی هستند.

وزیر نفت لیبی در چند ماه اخیر بارها تلاش کرده که رئیس موسسه نفت لیبی را برکنار کند و اخیرا او را متهم به جاسوسی از دفتر وی و همینطور سوءاستفاده از اموال این کشور که حاصل از فروش نفت هستند، کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین اوکراین روسیه تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام روسیه چین اروپا عربستان اسرائیل مذاکرات وین اختلاف روسیه و اوکراین حمله نظامی روسیه به اوکراین اوکراین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به حمله پلیس آمریکا به دانشجویان معترض نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقاً مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند

وی افزود: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در پی نسل‌کشی دهها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، بویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فوراً متوقف کند و پاسخگو باشد.

کد خبر: 1228412 برچسب‌ها حسین امیرعبداللهیان

دیگر خبرها

  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • سید الحوثی: اسرائیل از تاکتیک های جدیدی برای کشتار ملت فلسطین استفاده می کند
  • الحوثی: وحشی‌گریِ آمریکا در حمایت از اسرائیل به حدی است که دانشجویان را سرکوب می‌کند
  • سید الحوثی: آمریکا شریک اسرائیل در تمام جنایاتش علیه فلسطینیان است
  • امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است