Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزنامه همشهری و به نقل از گاردین، به‌طور گسترده‌ای انتظار می‌رفت که روسیه در کنار کمپین نظامی خود یک حمله سایبری را آغاز کند که در آستانه حمله به اوکراین با استقرار بدافزار «پاک‌کننده» همه‌چیز در این خصوص مشخص شد؛ یک حمله که وب‌سایت‌ها را با درخواست‌ اطلاعات جعلی بمباران و فلج می‌کند. در این میان گفته شده که این حملات، سایت‌های دولتی اوکراین را نیز مورد هدف قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
خبرگزاری رویترز به نقل از 2 منبع گزارش داد، روز پنجشنبه، درخواست‌هایی از هکرهای زیرزمینی اوکراین در انجمن‌ها به‌منظور کمک به حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و انجام مأموریت‌های جاسوسی سایبری علیه نیروهای روسی شکل گرفته است. در پست منتشر شده که نوعی فراخوان محسوب می‌شود، آمده است: «جامعه سایبری اوکراین! زمان آن رسیده که در دفاع سایبری کشورمان دخالت کنیم.» در این پست از هکرها و کارشناسان امنیت سایبری خواسته شده است تا از طریق اسناد گوگل درخواست ارسال و تخصص‌های خود مانند توسعه بدافزار و مراجع حرفه‌ای را فهرست کنند. 
«ایگور آشف»، یکی از بنیانگذاران یک شرکت امنیت سایبری در کی‌یف، به رویترز گفت که پست درخواست کمک از هکرها را به خواسته یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع که روز پنجشنبه با او تماس گرفته، نوشته است. شرکت او به‌دلیل همکاری با دولت اوکراین در زمینه دفاع از زیرساخت‌های حیاتی شناخته‌شده است. واحد داوطلب حمله آشف قصد دارد تا به ارتش اوکراین کمک کند تا عملیات جاسوسی دیجیتال علیه نیروهای روسیه انجام دهد. آشف در این خصوص گفت: «ما یک ارتش در داخل کشورمان داریم. ما باید بدانیم که آنها چه می‌کنند.» 
در عین حال مقامات دولتی روسیه هرگونه تلاش برای حمله سایبری و همچنین وجود چنین بدافزارهایی را تکذیب کرداند. همچنین روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد که یک مقام امنیتی اوکراین در اوایل این ماه گفته است که این کشور هیچ نیروی سایبری نظامی اختصاصی ندارد. او به این روزنامه گفت: «وظیفه ما ایجاد آنها در سال‌جاری است.» درحالی‌که شهرهای مختلف اوکراین در2 روز گذشته مورد حمله نیروهای روسی قرار گرفته است، امکان دارد یک حمله دیجیتال نیز بخشی از حمله آنها بوده باشد. به گزارش نت بلاکس، روز چهارشنبه، وب‌سایت‌های  بانک‌ها و ادارات دولتی اوکراین ازجمله وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و کشور از کار افتاد.

لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین

محروم سازی از سرویس
ناظر اینترنت در این خصوص گفت: «به‌نظر می‌رسد این حادثه با حملات اخیر DDoS مطابقت دارد. DDoS به معنی حمله محروم‌سازی از سرویس یا حمله بندآوری خدمات، به 2 شکل کلی انجام می‌شود: آنهایی که سرویس‌ها را از کار می‌اندازد و آنهایی که سرویس‌ها را با بسته‌های سیل‌آسا غرق می‌کنند. دولت اوکراین حملات سایبری را به زیرساخت‌های این کشور در سطحی کاملا متفاوت، توصیف کرده است. حملات اخیر نشان‌دهنده سومین موج حملات سایبری علیه اوکراین در سال‌جاری و پیچیده‌ترین آن تا به امروز است.
 اوکراین در هفته‌های اخیر متحمل یک رشته حملات سایبری شده است؛ ازجمله حملات به‌اصطلاح برف پاک‌کن که داده‌های ماشین‌ها را از بین می‌برد. میخائیلو فدوروف، وزیر تحول دیجیتال اوکراین، در تلگرام نوشت: «یک حمله گسترده DDoS دیگر به کشور ما شروع شده است». داده‌های نت‌بلاکس نشان می‌دهد که موج حملات DDoS به اوکراین از بعدازظهر چهارشنبه آغاز و  در طول روز تشدید شده است. یکی از محققان به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «وب‌سایت‌های نظامی و بانکی اوکراین بهبود سریع‌تری داشته‌اند، احتمالا به‌دلیل آمادگی و افزایش ظرفیت برای اجرای اقدامات کاهشی.» 

استقرار تیم واکنش سریع
روز سه‌شنبه، اتحادیه اروپا پس از دریافت درخواست کمکی از سوی اوکراین، اعلام کرد که یک تیم واکنش سریع سایبری (CRRT) در سراسر اروپا مستقر شده است. مشخص نیست که آیا تیم کارشناسان از 6کشور داوطلب به دفاع در برابر این حمله اخیر کمک می‌کنند یا خیر.  حملات DDoS در کمپین‌های مختلف به‌عنوان بخشی از تاکتیک‌های به‌اصطلاح «جنگ هیبریدی» روسیه استفاده شده است که حملات سایبری را با فعالیت‌های نظامی سنتی ترکیب می‌کند. حملات DDoS به‌ترتیب در سال‌های 2008و 2014به گرجستان و کریمه صورت گرفته است. همچنین اتحادیه اروپا، بریتانیا و اوکراین هکرهای دولت روسیه را مسئول حمله به پست‌های برق که باعث قطع گسترده برق در سال‌های 2015و 2016شد، دانسته‌اند. مسکو همواره وجود این حمله را رد می‌کند و چنین ادعاهایی را «روس‌هراسی» می‌خواند.

کد خبر 659986 برچسب‌ها روسیه - اوکراین روسیه اینترنت - هکر حملات سایبری اوکراین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: روسیه اوکراین روسیه اینترنت هکر حملات سایبری اوکراین حملات سایبری سایت ها یک حمله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم

از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی، شرایط منطقه ای و جهانی، شاهد تغییراتی بوده است که این تغییرات در امتداد تغییرات نظام جهانی قرار دارد.

سرویس جهان مشرق - مایکل پلیورت کارشناس مسائل اروپای شرقی، تحلیگر سیاسی، دیپلمات سابق اسرائیلی در مسکو، در گزارشی به مسئله نظم جدید جهانی و تغییرات قابل توجه در روابط اسرائیل با روسیه، همزمان با تغییرات روابط ایران و روسیه نسبت به سال‌های گذشته میپردازد. پلیورت در این گزارش می نویسد:

از زمان وقایع ۷ اکتبر، نه تنها اسرائیل، بلکه کل جهان به واقعیت جدیدی رسیده است. این واقعیت، تا حد زیادی، از فوریه ۲۰۲۲ - تقسیم جهان به بلوک های جدید - شروع به شکل گیری کرد. کشورهای غربی، اوکراین، اسرائیل، استرالیا و آرژانتین، در برابر روسیه، چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی و کره شمالی. در ۱۳ اکتبر، رئیس جمهور روسیه، در جریان سفر خود به بیشکک، اولین سفر خارج از مرزهای روسیه پس از صدور حکم بازداشت بین المللی از سوی دادگاه کیفری لاهه، پوتین بیشتر سخنرانی خود را به درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان اختصاص داد.

پرده آهنین جدیدی بر جهان فرود آمد

پوتین گفت: «اسرائیل یک حمله بی‌سابقه از سوی حماس را تجربه کرده است. غیرقابل قبول است که غزه مانند لنینگراد در جنگ جهانی دوم در محاصره باشد». وی افزود: «دلیل اصلی این رویدادها شکست سیاست آمریکا در خاورمیانه» است. از ماه اکتبر، مقامات ارشد دولت روسیه و شخص پوتین اغلب به جنگ در خاورمیانه اشاره کرده و آن را به عنوان نمونه ای از شکست "نظم آمریکا"، "شکست جهان تک قطبی" ذکر کرده اند.»

در کلام، آنها از خشونت بین طرفین ابراز تاسف می کنند، اما در واقع تنش در مناطق ما به خوبی به نفع روسیه است. چرا؟ دولت های غربی را از هم جدا می کند، توجه و منابع عظیم آن را از جبهه اوکراین منحرف می کند و معضلات دشواری را در مورد اولویت بندی جبهه ها ایجاد می کند.

در واقع دو موضوع، روابط روسیه و اسرائیل را شکل می دهد - جنگ در اوکراین و اتحاد سیاسی با ایران. هر دو یک تهدید واقعی برای امنیت ملی ما هستند. دو سال پیش، اسرائیل از ترس واکنش روسیه، به بی طرفی عملی در رابطه با جنگ در اوکراین پایبند بود. اسرائیل کمک های بشردوستانه و غیرنظامی ارائه کرد، اما تا به امروز از ارائه سیستم هایی که توسط روس ها به عنوان عبور از خط قرمز تلقی شود، خودداری کرده است.

انتظار اسرائیل نیز این بود که روس ها نیز از انتقال سلاح های قدرتمند به دشمنان ما خودداری کنند. یک مقام ارشد اسرائیلی بسیار به من گفت: "بدیهی است که ما انتظار طرفداری از اسرائیل از سوی روس ها را نداریم، اما احتمال آسیب به ما از سوی آنها بی نهایت است."

از آن زمان این موقعیت به سختی تغییر کرده است - هیچ انتظاری برای بهبود روابط وجود ندارد، بلکه تلاشی برای جلوگیری از وخامت شرایط است. برای روس ها، اسرائیل پیوست نظامی و سیاسی ایالات متحده در خاورمیانه است. نگرش نسبت به ما برگرفته از رابطه بین ابرقدرت هاست. آنچه در دو سال گذشته تغییر کرده است، روابط ایران و روسیه است - و از آن زمان به بعد فقط عمیق تر شده است.

سکوت عمیق پوتین در مورد حمله ایران به اسرائیل، حمایت از حمله ایران به اسرائیل توسط سفیر روسیه در سازمان ملل متحد و بسیج کانال های تبلیغاتی دولت روسیه علیه اسرائیل که به ادعای آنها، اسرائیل "استانداردهای دوگانه" را اعمال میکند، همه نشان می دهد که اتحاد روسیه و ایران در حال تشدید است. بخش عمده همکاری ها در حوزه نظامی و سیاسی است، اما در سال های اخیر افزایش محسوسی در روابط اقتصادی بین کشورها مشاهده نشده است.

به عقیده من، تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، محتمل ترین سناریو این است که وخامت روابط اسرائیل با روسیه ادامه خواهد داشت. پرده آهنین جدیدی بر جهان فرود می آید و بادهایی که در روابط بین الملل می وزد قوی‌تر از ماست. بهتر است به این ایده عادت کنیم که در آینده قابل پیش بینی هیچ نکته خوبی از بزرگترین کشور جهان برای ما وجود نخواهد داشت. تصادفی نیست که پهپادهای ایرانی هم به اوکراین و هم به اسرائیل حمله می کنند. شاید این فرصتی نیز باشد تا به خود یادآوری کنیم که می خواهیم به کدام بلوک تعلق داشته باشیم و از چه ارزش هایی نمی توانیم دست بکشیم.

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • دستور روسیه برای افزایش تولید تسلیحات
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • حمله ارتش اوکراین به مناطق مسکونی «کورسک» روسیه
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • دیشب بر فراز کریمه چه گذشت؟
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند