Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:54:37 GMT

کالای لوکسی که پای ثابت خانه‌های ایرانی شده است

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۵۹۱۶۷

کالای لوکسی که پای ثابت خانه‌های ایرانی شده است

ایسنا/البرز رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان کرج با بیان اینکه صنایع چوب بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت دنیا است، افزود: صنعت چوب بسیار گسترده است و در کشورهای پیشرفته بهای زیادی به آن داده می‌شود ولی متاسفانه در ایران آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست.

مهدی ونکی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چند دهه قبل استفاده از مبلمان در خانه‌های ایرانی مرسوم نبود، اظهار کرد: در گذشته مردم بیشتر از پشتی استفاده می‌کردند و مبل به نوعی کالایی لوکس و تجملاتی محسوب می‌شد ولی با گذشت زمان، توسعه آپارتمان نشینی و مدرن شدن سبک زندگی، مبلمان به پای ثابت دکوراسیون منازل تبدیل شده و کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که مبل نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی ونکی ادامه داد: امروزه صنایع چوب اعم از مبل، میز ناهارخوری، کابینت و ... جزو ملزومات هر خانه است و دیگر از جنبه تشریفاتی خارج شده است.

وی توضیح داد: همه ما به خاطر داریم در گذشته اعضای خانواده برای خوردن غذا دور سفره جمع می‌شدند ولی امروزه این عادت فراموش شده و اغلب افراد نمی‌توانند روی زمین بنشینند و بیشتر پشت میز وعده‌های غذایی خود را میل می‌کنند.

بزرگترین صنعت بعد از صنعت نفت را می‌شناسید؟

وی با بیان اینکه صنایع چوب بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت دنیا است، افزود: صنعت چوب بسیار گسترده است و در کشورهای پیشرفته بهای زیادی به آن داده می‌شود ولی متاسفانه در ایران آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست.

این مسئول تاکید کرد: با نگاهی ساده به منزل، محل کار و ... می‌توان دریافت که چه حجم از محیط اطراف ما با صنایع چوب مرتبط است. کمدها، کابینت‌ها، پارکت کف منزل و محل کار، مبلمان خانه و محل کار، میز ادارات و ... تنها بخشی از تولیدات صنعت چوب است.

ونکی اضافه کرد: اغلب واحدهای فعال در صنعت چوب برعکس برخی واحدها مثل طلا فروشی، موبایل فروشی و ... که در دل شهر و مناطق پرتردد جای گرفته‌اند، در مناطق حاشیه‌ای و زیرزمین‌ها فعالیت دارند که نظارت بر آنها به راحتی امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی فعالان این صنف فاقد مجوز هستند، ارائه آمار واقعی از همه رسته‌هایی که در این صنعت فعالیت می‌کنند ساده نیست.

تاثیر کرونا بر صنعت چوب

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان کرج با اشاره به اینکه شیوع کرونا تاثیر به سزایی در بازار تولیدات چوبی گذاشته، توضیح داد: این ویروس طی بیش از دو سال گذشته بر اقتصاد کل دنیا تاثیر گذاشته و بازار بسیاری از کسب و کارها را دچار نوسان کرده است و قطعا صنایع چوب هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی تاکید کرد: تعطیلی پی در پی فروشگاه‌های این صنف به ویژه در موج‌های ابتدایی کرونا منجر به افت بازار و کاهش محسوس فروش این واحدها شد.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از مشکلات فعالان صنعت چوب، گفت: طی چند سال گذشته به دلیل اجرای طرح مقابله با جنگل زدایی، تامین چوب از منابع داخلی تقریبا امکان پذیر نیست و واحدها برای رفع نیاز خود از چوب‌های وارداتی استفاده می‌کنند که قیمت آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

۹۵ درصد چوب مورد استفاده فعالان صنعت چوب وارداتی است

ونکی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد چوب مورد نیاز فعالان این صنعت وارداتی است، گفت: قیمت چوب وارداتی با دلار محاسبه می‌شود و تورم چند سال گذشته تاثیر به سزایی در این صنعت و بسیاری صنایع دیگر گذاشته است.

وی اضافه کرد: اغلب مواد اولیه مورد نیاز صنعت چوب وارداتی است و نوسانات قیمت ارز بر خریدهایی که انجام می‌شود تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مثل برخی صنایع واردات مواد اولیه صنایع چوب هم با مشکل مواجه است، گفت: خوشبختانه تاجران خوبی در بحث واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت فعالیت دارند و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به وضعیت بازار واحدهای فعال این صنعت افزود: با بالا رفتن قیمت‌ها، مردم با احتیاط بیشتری سمت خرید تولیدات  چوبی می‌روند و مثلا اگر قبلا هر دو سال مبلمان خانه خود را عوض می‌کردند امروز سعی می‌کنند با آنچه در گذشته خریداری کرده‌اند سر کنند.

ونکی اظهار کرد: بدیهی وقتی قیمت بالا برود قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و بازار هم از جنب و جوش و تکاپو می‌افتد.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان کرج با گلایه از اینکه در شرایط موجود اخذ مالیات سنگین به دغدغه جدی فعالان این صنف تبدیل شده، توضیح داد: درست است اقتصاد تمامی کشورهای پیشرفته بر مبنای مالیات می‌چرخد ولی در شرایط امروز کشور و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در رفع موانع تولید، اخذ مالیات به بار سنگینی بر دوش اغلب واحدهای تولیدی تبدیل شده است.

 از اینترنت مبل نخرید

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه به مردم توصیه می‌کنیم تنها از واحدهای مجوز دار خرید کنند، اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی که بیشتر پرونده‌های شکایت را به خود اختصاص داده این است که برخی مثلا به خاطر ارزان تر خریدن یک دست مبل به واحدهای فاقد مجوز و شناسنامه مراجعه  می‌کنند و همین مساله برایشان دردسر می‌شود.

ونکی ابراز کرد: به مردم توصبه می‌کنیم با توجه به بالا رفتن قیمت تولیدات چوبی به هیچ وجه از طریق فضای مجازی و اینترنت خرید نکنند و حتما با مراجعه به فروشگاه جنس مورد نظر خود را چک کنند.

این مسئول تاکید کرد: حداقل کاری که مردم قبل از خرید تولیدات چوبی می توانند انجام دهند این است که با اتحادیه این صنف تماس بگیرند و مجوز واحد مذکور را چک کنند تا بعدا پشیمان نشوند.

وی گفت: هر چند بازرسان این اتحادیه به طور مستمر در سطح شهر حضور دارند و فروشگاه‌ها را رصد می کنند ولی همانطور که گفتم در برخی مناطق شاهد فعالیت واحدهای بی مجوز هستیم که خرید از آنها ممکن است مشکل ساز شود.

اگر توان خرید نقدی ندارید، قسطی هم می‌فروشیم!

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان کرج با بیان اینکه با توجه به گران شدن مبلغ تولیدات صنایع چوب مردم باید دقت نظر کافی داشته باشند، گفت: گاهی مشتری با جنسی که در داخل مغازه دیده و پسندیده به مشکل می‌خورد بنابراین مردم نباید ریسک خرید اینترنتی را به جان بخرند.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های صنایع چوبی برای ادامه فعالیت در این وضعیت شرایط ویژه ای را برای مشتری در نظر می‌گیرند، ادامه داد: در حال حاضر اکثر فروشگاه‌ها فروش اقساطی دارند و این کمکی به خریداران است.

وی با بیان اینکه حقیقت این است که گرانی مواد اولیه و هزینه بالای تولید بر کیفیت تولیدات این صنف هم تاثیر گذاشته، گفت: در مقایسه با کارگاه‌ها کیفیت تولیدات خود را تا حدی پایین آورده‌اند تا هم بتوانند در بازار رقابت کنند و هم خریدار بتواند دست پر به خانه بروند.

وی توضیح داد: امیدواریم در آینده شاهد تعادلی شدن بازار و کاهش قیمت‌ها باشیم تا از این طریق رونق به این صنعت و دیگر صنایع که فعالیتشان حرکت چرخ اقتصاد کشور  را تسریع می کند، بازگردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صنعت چوب فروشگاه ها مواد اولیه صنایع چوب صنعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • تیم هندبال مس کرمان جشن قهرمانی را در خانه گرفت
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • دریافت نشان ملی مرغوبیت ۲۸ کالای صنایع دستی مازندران
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت