Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از ۱۰۰ عضو انجمن‌های ریاضی، به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، تاخیر در برگزاری بزرگترین رویداد ریاضی و اهدای مدال فیلدز را خواستار شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، ریاضیدانان در پی حمله روسیه به اوکراین، لغو بزرگترین کنفرانس ریاضی جهان را خواستار شدند.

"کنگره بین‌المللی ریاضیدانان" (ICM)، اعطای "مدال فیلدز" (Fields medal) را بر عهده دارد که اغلب به آن "جایزه نوبل ریاضیات" می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم، هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و در حال حاضر قرار است در ماه جولای در سن پترزبورگ روسیه برگزار شود."

بیش از ۱۰۰ سخنران و عضو انجمن ریاضی دعوت‌شده از سراسر جهان، در نامه‌ای مشترک، از سازمان‌دهندگان این رویداد خواستند تا کنفرانس را لغو کنند یا به تعویق بیندازند.

آنها باور دارند که کنگره بین‌المللی ریاضیدانان را نمی‌توان در چارچوب یک جنگ بالقوه برگزار کرد که بسیاری از ریاضیدانان را از مشارکت محروم می‌کند و ممکن است به جای متحد کردن، جامعه ریاضی را تقسیم کند.

"اتحادیه بین‌المللی ریاضیات" (IMU) در ۲۴ فوریه، بیانیه‌ای را منتشر کرد مبنی بر این که در حال ارزیابی موقعیت است، اما تصمیمی نگرفته است. این پاسخ، خشم جامعه ریاضی را برانگیخته است.

گروهی از ریاضیدانان اوکراینی می‌گویند که سکوت اتحادیه بین‌المللی ریاضیات، فایده‌ای ندارد. به گفته این گروه، لغو زودتر کنگره بین‌المللی ریاضیدانان پیش از تشدید تنش نظامی، می‌توانست پیامی را برای روسیه ارسال کند.

"آندری گوگولیف" (Andrey Gogolyev)، پژوهشگر "دانشگاه ایالتی اوهایو" (Ohio State University) و از اعضای این گروه گفت: کنگره بین‌المللی ریاضیدانان نمی‌تواند سیاست را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد، اما ما تلاش کرده‌ایم تا کمی برای جلوگیری از این نتیجه تلاش کنیم. اگر رژیم روسیه زودتر این پیام‌ها را دریافت می‌کرد، شاید امروز این اتفاق نمی‌افتاد.

همچنین، این گروه گفت که عدم واکنش جامعه جهانی تا این هفته ناامیدکننده بود. "ماشا ولاسنکو" (Masha Vlasenko)، پژوهشگر "آکادمی علوم لهستان" (Polish Academy of Sciences) در ورشو گفت: نام ریاضیدانان بسیار معروفی را در نامه خواهید یافت. امروز همه می‌توانند در مورد این موضوع صحبت کنند، اما یک تفاوت بزرگ وجود دارد. این موضوع برای ما بسیار ناراحت‌کننده است.

به نظر بسیاری از ریاضیدانان، ممکن است اتحادیه بین‌المللی ریاضیات اعلام کند که کنگره برگزار نمی‌شود. در این میان فقط موضوع زمان مطرح است. انجمن‌های ملی ریاضی در آمریکا، انگستان، فرانسه، سوئد، دانمارک، لهستان و لیتوانی همگی به تعویق افتادن کنگره را خواستار شده‌اند.

تبادل بین‌المللی برای رشد ریاضیات ضروری است. "روث چارنی" (Ruth Charney)، رئیس "انجمن ریاضی آمریکا" (AMS) گفت: کنگره بین‌المللی ریاضیدانان، فرصتی منحصر به فرد برای حمایت از این ارتباطات فراهم می‌کند، اما نه در شرایط کنونی. انجمن ریاضی آمریکا، برنامه‌ای برای اعزام نمایندگانی به نشست سن پترزبورگ ندارد. ما از اتحادیه بین‌المللی ریاضی می‌خواهیم که کنگره بین‌المللی ریاضیدانان را در جولای ۲۰۲۲ در روسیه برگزار نکند.

کنگره بین‌المللی ریاضیدانان و اتحادیه بین‌المللی ریاضیات هنوز پاسخی به این نظرات نداده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدال فيلدز ریاضی حمله روسيه به اوكراين تنش در مرز اوکراین و روسیه اتحادیه بین المللی ریاضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان

امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در استان گفت: بهره‌گیری از زندگینامه شهدای بین‌المللی استان مانند شهید سید رضی موسوی چاشمی نیز ضرورت دارد تا برای کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان مدنظر باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی، امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست شورای سیاستگذاری کنگره سه هزار شهید استان سمنان اظهار کرد: بهره‌گیری از زندگینامه شهدای بین‌المللی استان مانند شهید سیدرضی موسوی چاشمی نیز ضرورت دارد تا برای کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان مدنظر باشد.

وی افزود: در بحث برگزاری این کنگره، تولید آثار و محتوا، سریال و فیلم سینمایی ویژه شهدا باید از ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها با یک دید وسیع استانی استفاده کرد.

امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی شهید محمود اخلاقی، شناسنامه جنگ استان سمنان نیز از دیگر موارد ارزشمندی است که جزو آثار و تولیدات کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان خواهد بود.

مطیعی با اشاره به اینکه جریان تیم فوتبال آزادی سمنان در کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: بیش از نیمی از اعضای تیم فوتبال آزادی به شهادت رسیدند، زندگی هرکدام از این شهدا جایگاه وسیعی دارد و در این سریال به آن پرداخته خواهد شد.

کد خبر 748452

دیگر خبرها

  • فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • روزنامه‌ای آلمانی دلیل امتناع اوکراین از صلح با روسیه را فاش کرد
  • کشتی‌گیر بوشهری به مدال برنز رسید