Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-سرپرست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی از مسمومیت‌ها ممکن است عوارض ناگوار، جبران ناپذیر و حتی معلولیت دائمی در فرد مسموم ایجاد نمایند بنابراین پیشگیری از مسمومیت‌ها بسیار مهم است. - اخبار استانها -

 ناصر وحدتی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال، بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها آغاز می‌شود؛ در سال جاری نیز با توجه به تداوم همه‌گیری بیماری کرونا در کشور، اهمیت شست‌وشو و ضدعفونی محیط زندگی و محل کار دوچندان شده است، اظهارداشت: اما باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده حتماً در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده و سپس مصرف کنید.

سرپرست معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید و  هیچ‌گاه این مواد را در ظرف مواد خوراکی مانند بطری نوشابه نگهداری نکنید،گفت: این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها می‌شود، همچنین در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وحدتی با اشاره به اینکه بسیاری از این ترکیبات مانند " مایع سفید کننده" بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند،اظهارکرد: هنگام استفاده از مواد سفیدکننده و یا جرم بر،در سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره را باز گذاشته و هواکش را روشن کنید.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی،کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده نمایید، خاطرنشان‌کرد: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید‌کننده، لک بر و الکل جداً خودداری کنید؛ بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده هستند.

گزارش تلخ پزشکی قانونی از مسمومیت‌های مرگبار/ از گازگرفتگی 11 عضو یک خانواده تا فوت کودک 5 ساله با قرصهای مادربزرگمرگ 2 کودک گیلانی بر اثر مسمومیت غذایی؛ نوع مسمومیت در دست بررسی استمسمومیت با نوشیدنی فاسد در فارس 12 نفر را راهی مراکز درمانی کرد

 وحدتی بیان‌کرد: پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به هیچ عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید، چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه کننده و سمی است؛ بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

وی با اشاره به اینکه همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست، گفت: در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس 115 و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس بگیرید.

وحدتی ابراز کرد: داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی را دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید؛ قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کنید.

وی با بیان اینکه از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش خودداری کنید، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند، عنوان کرد:از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرفشویی اجتناب کنید چراکه خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالا است.

وحدتی با اشاره به اینکه از نگهداری محصولات خطرناک مثل الکل، ضدیخ، شیشه پاک کن، بنزین، نفت، سموم علف کش، سموم حشره کش و کودهای باغبانی، ترکیبات لوله بازکن، جرم گیر و لکه بر در کمدهای بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل اجتناب کنید،گفت: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

وی بیان کرد: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید؛ در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید، این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مواد شیمیایی مواد شوینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۵۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند

دریافت 81 MB

به گزارش همشهری آنلاین دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله درباره بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده و بیماری سندرم DREES و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول‌های خونی خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علت بروز این بیماری، حساسیت‌های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

ترانه علیدوستی به این بیماری مبتلا شده است: سندرم درس (DRESS) | این بیماری چقدر خطرناک است و چگونه درمان می‌شود؟ نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس تماس فوری علی دایی با ترانه علیدوستی | واکنش پدر بازیگر سرشناس به تماس شهریار خبر شوکه کننده درباره ترانه علیدوستی | مادر: برایش دعا کنید

این پزشک می‌افزاید: واکنش‌های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته‌ای اتفاق می‌افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز کند؛ اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده است و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم‌ترین اقدام در درمان این بیماری، قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف بیماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

کد خبر 847602 برچسب‌ها خبر مهم چهره‌های مشهور بیماری - بیمارستان ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • هشدار به خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • هشدار یه خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • گفته بودم مراقب بازیکن لالیگایی باشید / مسئولان هم به ورزشگاه بیایند
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • (ویدیو) هشدار مهم سردار رادان به رؤسای پلیس؛ مراقب باشید!
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند