Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روز‌های جمع‌بندی بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار داریم، گفت: پیش‌بینی بنده این است که به سمت حذف ارز ترجیحی و یارانه مستقیم خواهیم رفت، اما اینکه این حذف از چه زمانی رخ دهد، در اختیار دولت است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، میرتاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ در برنامه دست‌خط در خصوص وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت این ارز را در لایحه حذف کرده و در مقابل آن یارانه را در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، گفت: ارز ترجیحی یک یارانه پنهان است و به کالا‌های اساسی، دارو و گندم پرداخت می‌شود. دولت در مورد دارو و گندم گفته است که یارانه را به صورت ریالی، اما برای تمام مردم حفظ خواهد کرد. یارانه کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی نیز دیگر به واردکننده تعلق نمی‌گیرد و در مقابل آن یارانه به حلقه آخر که همان مردم هستند تعلق خواهد گرفت.

میرتاج‌الدینی در ادامه گفت: در تبصره ۱۴ نیز برای این موارد ۱۷۶ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است. ما در تلفیق این رقم را افزایش دادیم و به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم. در واقع اگر مجلس حذف ارز ترجیحی را تصویب کند در مقابل آن ۵۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: از این رقم ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات پزشکی، ۷۱ هزار میلیارد تومان برای گندم و مابقی نیز برای کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است. یارانه دارو و گندم برای تمامی دهک‌ها است و بقیه برای جامعه هدف یارانه‌بگیر است که حداقل ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.


یارانه حذف ارز ترجیحی نقدی نخواهد بود


عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یارانه‌های جدید به‌صورت یارانه نقدی نیست، گفت: بلکه به‌صورت کارت اعتباری یارانه کالایی می‌دهند که بانک مرکزی زیرساختی را برای فروشگاه‌هایی که کارتخوان مخصوص دارند و با کد بانک مرکزی کار می‌کنند، فراهم خواهد کرد. این پول فقط برای خرید کالا است. درباره کالا هم صحبت این است که فقط کالای اساسی یا انتخاب مردم برای کالا‌ها آزاد باشد و بانک مرکزی می‌گوید برای همه کالا‌ها تنظیم شده و کالای خاصی نیست.

میرتاج الدینی در خصوص اینکه موضوع حذف یا باقی‌ماندن ارز ۴۲۰۰ در مجلس جمع‌بندی شده است، گفت: در روز‌های جمع بندی قرار داریم. پیش‌بینی بنده این است که به سمت حذف ارز ترجیحی و یارانه مستقیم خواهیم رفت، اما اینکه این حذف از چه زمانی رخ دهد، در اختیار دولت است. احتمالاً سال آینده این کار اجرا خواهد شد. در حقیقت دولت باید تمام مقدمات را آماده کند و تا زمانی که همه مقدمات را آماده نکرده، روند فعلی ادامه خواهد داشت.

وی در مورد تضمین اجرای صحیح این اقدام با وجود تجربه مشکلات در هدفمندسازی یارانه‌های گفت: یکی از بحث‌های نمایندگان همین است که دولت آیا همه موارد را کامل مدیریت می‌کند یا خیر. دولت باید قیمت‌ها را کنترل کند، کالا‌ها را بصورت انبوه در بازار عرضه کند (کمبودی نداشته باشیم) و کارت اعتباری با قابلیت استفاده در روستا‌ها و شهر‌های کوچک برای همه جامعه هدف تامین شود. قرار بر این است که این مواردی در برخی از شهر‌ها به صورت آزمایشی اجرا شود تا مجلس هم به آن اطمینان برسد. در واقع برای ما آنچه مهم است و در جلسه غیرعلنی هم آقای قالیباف نیز بر آن تاکید کردند، معیشت مردم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حذف ارز ترجیحی یارانه مستقیم کالا های اساسی هزار میلیارد تومان حذف ارز ترجیحی میرتاج الدینی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۰۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟

به گزارش صدای ایران از ایلنا، وی با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات در سال جدید و اینکه آیا با وجود عدم تصویب بودجه و نهایی شدن برنامه هفتم افزایش‌ها در آن اعمال می‌شود، گفت: الان هنوز سال مالی ۱۴۰۲ است و ربطی به کامل نشدن بودجه ندارد، براساس قانون کسانی که سال گذشته ثبت‌نام کردند و دریافت تسهیلات آنها بنا به شرایطی به امسال موکول شده خب به نرخ سال گذشته دریافت می‌کنند و کسانی که امسال پرونده تشکیل داده و ثبت‌نام کنند، به نرخ امسال تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری باید پرداخت شود و آنچه که در اینجا اهمیت دارد احکام بودجه است که تصویب و ابلاغ شده است، بر این اساس عدم بررسی و تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند.

راستینه همچنین در رابطه با افزایش حقوق سربازان نیز تصریح کرد: ما احکام را تحویل دولت دادیم و به دولت اجازه دادیم بر اساس احکام جدول مصارف خود را تدوین کند، خب جداول ارتباطی به حقوق و مزایا ندارد؛ حقوق و مزایا از احکام تبعیت می‌کند لذا بهانه‌ای برای دولت وجود ندارد. دولت بر اساس احکامی که تصویب و ابلاغ شده باید نسبت به اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت مالیات بر ارزش افزوده را افزایش داده، اما همسان‌سازی را اجرا نمی‌کند، عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حتما باید اعمال شود، ما قطعا این مساله را پیگیری می‌کنیم، یکی از وظایف دولت این است که احکام برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ را که تصویب و ابلاغ شده با جدیت اجرا کند. در بحث همسان‌سازی که میان دولت و مجلس اتفاق نظر وجود دارد؛ حالا اینکه این ماه اعمال نشده حتماً دولت باید با معوقاتش نسبت پرداخت آن در ماه‌های بعد اقدام کند.»

دیگر خبرها

  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • آخرین تغییرات درباره یارانه‌ها و زمان واریز آن
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی