Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقی‌پور گفت: من در جلسه رای‌گیری کلیات سه بار گفتم که موافقان و مخالفان صحبت کنند، اما هیچ یک از اعضا مخالف نبودند و فقط آقای رشیدی اگرچه عضو نبود، به عنوان مخالف و بدون محدودیت صحبت کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس شورای اسلامی در نشست با خبرنگاران که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: اگر رسانه‌ای‌ها کمک می‌کردند و کمک کنند تا بیشتر به متن این طرح بپردازیم، بسیاری از حاشیه‌ها حذف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از 18 مهر تاکنون چهل جلسه توسط کمیسیون برگزار شد سیزده جلسه پخش رسانه‌ای شد اما الباقی چون در مرکز پژوهش‌ها و جاهای دیگر برگزار شد امکان پخش نبود، اما صورتجلسات آن موجود است ما تنها کمیسیونی در مجلس هستیم که تمامی جلسات رسمی‌ آن پخش می‌شود.

تقی‌پور بیان کرد: نسخه‌ای که روز سوم اسفند درخصوص آن کلیات رای‌گیری شد، بعد از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک آماده شد. البته 25 آذر نسخه را برای رای‌گیری آماده داشتیم اما همان روز یا روز قبل، نامه‌ای از طرف وزیر ارتباطات ارسال شد که ما نظراتی داریم که شما بعد از نظرات ما رای گیری کنید از این رو ما رای‌گیری نکردیم اول آذر جلسه‌ای با حضور رییس مجلس، وزیر ارتباطات و رییس مرکز ملی فضای مجازی و... برگزار شد، در آن جلسه قرار شد مقداری تامل کنیم و از توان کارشناسی مرکز پژوهش‌ها استفاده کنیم.

رییس کمیسیون مشترک بیان کرد: نهم آذر جلسه کمیسیون تشکیل شد. در آنجا اعضا رای دادند که کارگروه مشترکی بین کمیسیون و مرکز پژوهش‌ها ایجاد شود و نظرات اعمال شود. نظرات طی شش ماه از اتحادیه ها و... جمع آوری شده بود. مهلت کارگروه ده روز بود و سپس بیست روز تمدید شد که در نهایت نسخه 5 دی و ویرایش بهمن آماده شد.

تقی پور گفت: نسخه های قبلی در عین حال که نکات مهمی داشتند، مورد احترام بودند و قابلیت بررسی و تبدیل شدن به قانون داشت، اما در این نسخه موضوع قانون را به چند بحث محدود کردیم به همین دلیل هم اسمش تغییر کرد  از این رو روی تنظیم مقررات تاکید کردیم در هسته مرکزی این بحث، شورای عالی فضای مجازی داریم. اما در سطح پایین تر تکالیف روشن نیست. نظام حکمرانی لایه های دیگری دارد و آن لایه ها قانون گذاری، تنظیم گری، اجرا و کاربران و مردم هستند که نقش اصلی دارند. پس باید به این 5 مقوله توجه شود.

وی ادامه داد: آخرین قانون در این حوزه مربوط به 13 سال پیش است. ما یک خلا و نقص جدی در این حوزه داریم. عده ای مغالطه می کنند و می گویند با وجود شورای عالی فضای مجازی نیاز به قانون نداریم. رهبری در خصوص شورای عالی فضای مجازی فرمودند که به مصوبات ترتیبات قانونی داده شود. اکثر حقوقدانان معتقدند که جای قانون گذاری مجلس را هیچ نهاد دیگری نمی تواند بگیرد.

وی ادامه داد: تمرکز طرح بر تنظیم مقررات است درخواست می‌کنم از متن صحبت شود تا دچار حاشیه نشود فصل اول تعاریف است فصل دوم به نظام تنظیم مقررات پرداخته است در ماده دو گفتیم کمیسیون عالی مربوط به شورای عالی فضای مجازی است و نمی‌توانیم ترکیب آن را تغییر بدهیم پس ساختار روشن و منسجم است. ذیل این کمیسیون، تنظیم‌گرها وجود دارد که اکنون برخی تنظیم‌گر وجود دارد. اما در خصوص فضای مجازی نداریم. طبق این قانون اجازه داده می‌شود آنجایی که تنظیم‌گر وجود ندارد، تنظیم‌گر ایجاد شود.

تقی‌پور ادامه داد: در فصل سوم به الزامات دستگاه‌های اجرایی پرداختیم و هیچ تزاحمی با قوانین دیگر ندارد در خصوص امنیت فضای مجازی، برخلاف آنکه شاهد جوسازی بودیم که تعداد نظامی‌ها زیاد شده است، کارگروهی در ماده 9 ایجاد شد که نسبت به امنیت اطلاعات و ارتباطات در گذرگاه‌های مرزی تصمیم می‌گیرد. رییس آن رییس مرکز ملی فضای مجازی است و در آن کارگروه تصمیم گرفته می‌شود که چه نهادی چه اقدامی انجام دهد. در ماده 11 به حفظ حریم خصوصی اشاره شده و کارگروهی باید به ریاست قوه قضاییه تشکیل شود تا از حریم خصوصی افراد در فضای مجازی محافظت کند.

وی بیان داشت: از دید رقبا و منتقدان از 22 بند انگار تنها دو کلمه مهم است. در این قانون 22 بند حمایتی نوشته شده است. مواد 12 تا 14 حمایت و دستورالمل حمایتی از کاربران فضای مجازی است. فصل 6 حمایت از حقوق کاربران است، البته ادعا نداریم که کامل است.

وی با بیان اینکه نباید داده های مردم غارت شود، تاکید کرد: در فصل هفتم برای اولین بار ضمانت اجرا را تعیین کردیم شورای عالی فضای مجازی ده سال است فعالیت می کند و مصوبات خوبی داشته، اما اجرا نمی شود. گله این بود که چون قانون قضایی نداریم، ضمانت اجرایی ندارد. در اینجا ضمانت اجرایی تعیین کردیم. این قانون پایه خوبی برای نوشتن قوانین بعدی است. مهمترین مساله امروز تنظیم مقررات است. ما قطعا نیازمند قوانین دیگری در مورد محتوا، کسب و کارهای مالی و پولی هستیم که در خصوص کسب و کارها وزارت اقتصاد باید اقدام به نگارش کند تا اموال مردم غارت نشود.

تقی‌پور در خصوص درخواست نمایندگان برای بازگشت طرح به صحن گفت: ما درخواست کردیم در جلسات عمومی و فراکسیون‌ها وقتی به ما داده شود، اما ساختار مجلس به گونه‌ای نیست که  وقت دو سه ساعتی به ما داده شود تا طرح را به طور کامل توضیح بدهیم. تنها ارتباط مکتوب داریم که طرح را به آن‌ها بدهیم.

تقی‌پور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: من در جلسه رای‌گیری کلیات سه بار گفتم که موافقان و مخالفان صحبت کنند، اما هیچ یک از اعضا مخالف نبودند. و فقط آقای رشیدی اگرچه عضو نبود، به عنوان مخالف و بدون محدودیت صحبت کرد. پس از او موافقی هم صحبت نکرد.

تقی‌پور گفت: ما وظیفه جدید و تعیین تکلیفی برای شورای عالی فضای مجازی تعریف نمی‌کنیم و تنها تعیین مصادیق می‌کنیم. ماده دو اگر به طور کامل مطالعه شود، در پیوست احکام شورای عالی فضای مجازی است.

وی ادامه داد: در شبکه ملی اطلاعات، محدودیت پهنای باند نداریم و چون داخلی است، پول بین‌الملل نمی‌دهیم. شبکه ملی اطلاعات ارزان و مناسب برای کسب و کار است. چنین اتفاقی در کره جنوبی افتاده، اما دشمن برای ایران سیاه‌نمایی می‌کند. برای اینکه استقلال داشته باشیم و کلید در دست رقیب نباشد، مدیریت پهنای باند باید در داخل کشور باشد. یازده سال است که ادعا می‌کنند ایران اینترنت را قطع می‌کند. ما به دنبال قطع ارتباط نیستیم. استقلال و شبکه ملی اطلاعات به دنبال قطع ارتباط نیست شبکه ملی همه ویژگی‌ها در کنار استقلال و امنیت دارد.

تقی‌پور همچنین در پاسخ به این انتقاد که پیوست رسانه‌ای برای بررسی این طرح آماده نشد، گفت: پیوست رسانه‌ای برای این طرح داریم اما نتوانستیم اجرا کنیم. چون مجلس ساختاری برای این کار ندارد. هیچ اعتباری هم نداریم. از روز اول ان پیوست نوشته شد. این انتقاد را باید به روابط عمومی مجلس وارد کرد.

وی ادامه داد: سخنان وزیر و اطلاعیه روابط عمومی وزارتخانه به دقت خوانده شود. ما رای گیری را به تاخیر انداختیم تا نظرات وزارت را اعمال کنیم. جلسات متعددی برگزار شد. در کلیات ما نظر آنان را با اکثریت گرفتیم. نظرات وزیر در خصوص جزییات است. خودم و دیگران نیز نظراتی داریم. وزارت مخالف نیست.

تقی پور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که این قانون انجام می دهد، تبعیض بین خارجی ها و داخلی ها را برمی دارد. قانون آن ها را پاسخگو می کند. هر کاربری باید در برابر یک تنظیم گر پاسخگو باشد و هر نهادی مثلا یک نهاد امنیتی نظری دارد باید به آن تنظیم گر بدهد ما جلوی بی قانونی و رکود کسب و کارها را می گیریم.

الهیان نیز گفت: تغییر در پلتفرم‌های خارجی صورت نمی‌گیرد، اما اگر می خواهد بلایی سر کاربران بیاورد، باید تدابیر داشته باشیم. اگر آن‌ها خواستند شیطنتی کنند، ما نباید اجازه بدهیم که بحران ایجاد کنند.

ویس کرمی عضو کمیسیون مشترک نیز گفت: در قبال فضای مجازی سه رویکرد منفعل، بدبین‌ها و تمدنی است رویکرد منفعل جریان غربگراست که اگر کشور دست آن‌ها بیافتد نتیجه آن اوکراین امروز می‌شود. آن‌هایی هم که بدبین هستند، آدم امروز نیستند.

وی افزود: کسب و کار مردم در این فضاست و برای ما مهم است‌. جنگ عقاید نیز در این فضاست و باید حضور فعال در این فضا داشته باشیم. اگر قانون‌گذاری نکنیم، یعنی رها کردن و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد. هرچه موضوع پیچیده‌تر باشد، نیازمند قانون‌گذاری سریعتر است. این قانونگذاری در راستای معیشت مردم است.

کرمی بیان کرد: برخی می‌گویند با دنیا هماهنگ شویم، اما وقتی می‌گوییم با دنیا هماهنگ شویم، سر و صدایشان بلند می‌شود بی قانونی، فضا را برای مخلان و دزدان فراهم می‌کند. در فضای امن می‌توان کسب و کار داشت.

وی ادامه داد: کاهش سرعت اینترنت ربطی به این قانون ندارد اتفاقا اگر الان این قانون بود، می‌توانستیم تشخیص بدهیم چه کسی این کار را انجام داده است.

ویس کرمی گفت: نمایندگان پذیرفتند که قانون نوشته شود، اکنون بحث بر سر 85 شدنی اصل و طرح در صحن است.

وی همچنین گفت: آقای تقی‌پور هیچ نفع شخصی ندارد آن فردی هم که گفته می‌شود عضو شرکت خصوصی است، تشابه اسمی است.

خانم الهیان گفت: درخواست نمایندگان برای بازگشت به صحن، برای این است که نظرات خود را بیان کنند. اتاق‌های فکری در حال برنامه‌ریزی است تا فکر و ذهن مردم را نسبت به این طرح و نمایندگان بدبین کند. یک جنگ شناختی در جریان است و دشمنان نمی‌خواهند ساماندهی فضای مجازی صورت بگیرد.

یزدی‌خواه نیز گفت: نفرات عضو کمیسیون مشترک از طرف کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند دیگر نمایندگان می‌توانند حضور پیدا کنند و نظراتشان را بیان کنند، اما حق رای ندارند آن نماینده حق رای نداشت و نظراتش را گفت ما با گروه‌های مختلف جلسه داشتیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی مجلس فضای مجازی مجلس شورای عالی فضای مجازی فضای مجازی کمیسیون مشترک تنظیم مقررات قانون گذاری برگزار شد کسب و کار رای گیری شبکه ملی تنظیم گر رسانه ای تقی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۰۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم

خبرگزاری مهر نوشت: سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در اجتماع مردم قم در مواجهه با شعارهایی در حمایت از نیروی انتظامی برای اجرای طرح حجاب و عفاف اشک ریخت. این ویدئو پربازدید شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی تاریخ در اینترنت
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است