Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ جعفر محمدی - این که افراد یک جامعه درباره موضوع واحدی، دیدگاه های مختلفی داشته باشند، امری طبیعی است اما وقتی تنوع باورها به برچسب زنی و تنش و دعوا منجر شود، آنگاه می توانیم بگوییم که جامعه دچار از هم گسیختگی شده است.

جامعه امروز ایران، به طور عجیبی مستعد است که هر گونه حادثه ای را به یک دعوای درونی برای خود تبدیل کند:  ار انتخابات و برجام و مباحث فرهنگی و رویکردهای سیاسی گرفته تا یمن و طالبان و اخیراً حمله روسیه به اوکراین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 نکته اینجاست که در اغلب موارد، استدلال و تعقل و حتی اندکی اندیشه شخصی، جای خود را به تکرار کلیشه های مبتنی بر حب و بغض داده است.

مثلاً همین مورد جنگ اوکراین را نگاه کنید: روسیه بر خلاف همه مقررات بین المللی به یک کشور عضو سازمان ملل حمله کرده، انسان های بسیاری را کشته و بخش های زیادی از آن را به اشغال خود درآورده و در صدد تغییر حکومت آن است.

صورت مسأله بسیار مشخص است. شما به جای کلمات روسیه و اوکراین در ماجرای اخیر نام هر کشوری را بگذارید، باز هم تغییری در اصل موضوع و نتیجه آن نمی کند و این اقدام، محکوم و غیر انسانی است؛ درست مانند حمله آمریکا به ویتنام، اشغال عراق توسط ائتلاف آمریکا و متحدین اش، تجاوز عربستان به یمن، اشغال بلندی های جولان توسط رژیم اسرائیل و تجاوزهای هوایی و زمینی اش به لبنان؛ همه این ها مصداق هایی از نقض آشکار مقررات بین المللی و حقوق بشر است.

با این حال، "سیطره کلیشه بر مغز" باعث شده است به جای نگاه مبتنی بر خرد، به قالب های پیش ساخته فکری و سیاسی پناه ببریم. اگر مخالف سیاست های آمریکا هستیم، از این که روسیه به یک کشور دوست آمریکا حمله کرده ابراز خوشحالی می کنیم و اگر با روسیه ضدیت داریم، صرفاً روی تجاوزگری اش تمرکز می کنیم و یادمان می رود در طول سال های گذشته، چه تعداد از روس تبارهای شرق اوکراین توسط ارتش این کشور، کشته شده اند و البته که آنها هم انسان بوده اند.

"سیطره کلیشه بر مغز" همچنین ما را دچار تناقض نگاه و قضاوت می کند. ممکن است بمباران افغانستان توسط هواپیماهای آمریکایی را امری عادی بپنداریم که ایالات متحده برای حفظ امنیت شهروندانش انجام می دهد ولی گلوله باران شهرهای اوکراین را جنایت بدانیم یا برعکس، به روس ها حق دهیم که برای دفاع از امنیت ملی خود در برابر ناتو، می توانند به کشور همسایه حمله کنند ولی آمریکا را بلاحق بدانیم.

این در حالی است که اگر از چنگال مغز کلیشه ای رها شویم، می توانیم با "استناد به مقررات بین المللی" و "اصول انسانی" و "حقوق بشر" بگوییم که هم حملات آمریکا مغایر همه این مقررات و اصول و حقوق است و هم حملات روسیه.

سال ها در ایران مقوله ای به نام "استانداردهای دوگانه" را برای توصیف سیاست های حقوق بشری آمریکا به کار برده ایم ( و به نظرم درست هم به کار برده ایم) و اینک، زشت است که خودمان هم دچار این پدیده شویم و کار واحدی به نام تعرض به یک کشور مستقل را با توجه به متعرض اش، قضاوت کنیم.



نمونه ای از استانداردهای دوگانه:
اکونومیست در 2003 حمله آمریکا به عراق را مسیر صلح می نامد ولی با طراحی مغز و نگاه جنگی برای پوتین می پرسد که او کی متوقف خواهد شد؟

اما نگران کننده تر از "سیطره کلیشه بر مغز" این است که ما همین قضاوت های کلیشه ای را به عنوان حق مطلق، چماقی می کنیم و بر سر یکدیگر می کوبیم؛ گو این که جامعه ما به شدت مستعد نزاع درونی است ولو آن که در حد برچسب زنی به همدیگر باشد.

به عنوان مثال در  همین دو سه روز گذشته برخی جریان های داخلی، که از حمله روسیه به اوکراین ذوق زده شده اند، به رسانه هایی که این حمله را مغایر مقررات بین المللی دانسته اند، انگ های متعددی مانند ماموران و مجریان آمریکا زده اند و هنگامی که این رسانه ها از جنایات جنگ اوکراین می نویسند، متهم می شوند که جنایت های آمریکا و اسرائیل و عربستان و ... را فراموش کرده اند (حال آن که در جایش پرداخته اند). گو این که می ترسند دامن پوتین در مقایسه با جنایتکاران آمریکایی و اسرائیلی و سعودی، آلوده تر به نظر برسد.

به صراحت باید که نقض مقررات بین المللی، جنایت و نادیده گرفتن حقوق بشر، از هر که سر بزند محکوم است. همان گونه که رؤسای جمهور امریکا همیشه دروغ گفته اند که برای گسترش دموکراسی اینجا و آنجا را بمباران می کنند، روس ها هم دروغ می گویند که برای نجات مردم اوکراین از بند ظلم به این کشور قشون کشی کرده اند!
قصه اسرائیل و عربستان هم که مفتضح تر از آن است که نیازی به تکرار مکررات و توضیح واضحات داشته باشد.


فرقی می کند خانه ها را چه کسی ویران کرده باشد؟ روسیه، آمریکا یا اسرائیل؟  جنایت، جنایت است!

بسیار وقیحانه و نگران کننده است که حمله یک کشور به کشوری دیگر در داخل مملکت ما به مستمسکی برای انگ زنی و چماق کوبی و تسویه حساب های سیاسی داخلی تبدیل شود. حماقت و حقارت است که عده ای متجاوز در دنیا به این و آن تجاوز کنند و گروهی در ایران در نقد یا توجیه آنها، به جان هم بیفتند! حال آن که تجاوز، تجاوز است و غیر انسانی و محکوم، و فرقی نمی کند حکمش را در کرملین امضا کرده باشند یا در کاخ سفید و یا هر جای دیگری.

اگر هم بنا به مصالح و منافع سیاسی، نیاز است دولت ایران موضعی محافظه کارانه بگیرد - که در این شرایط قابل توجیه است - قرار هم نیست عده ای در داخل داد و قال راه بیندازند و هر را که به پوتین بگوید بالای چشمت ابروست، غربگرا بدانند!

یک اصل منطقی می گوید "اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند"؛ لذا تاکید بر متجاوز بودن ارتش روسیه در اوکراین، به معنای متجاوز نبودن ارتش های آمریکا و عربستان و اسرائیل در افغانستان و یمن و لبنان و سوریه و ... نیست.

زن اوکراینی و کودک یمنی؛ اولی را روس های متجاوز به این روز انداخته اند و دومی را سعودی های جنایتکار

اگر نگاه مبتنی بر عزت داریم، اگر از منظر انسانی به موضوع نگاه می کنیم و اگر هنوز "استقلال" جزو آرمان های ماست، نمی توانیم از تجاوز آشکار روسیه به اوکراین و کشته شدن انسان های بی گناه در این جنگ ابراز خوشحالی کنیم، همان طور که چشم بستن بر جنایات غربی ها و سعودی ها و صهیونیست ها غیر انسانی است.

در دنیایی که زورگویی سکه رایج است، پسندیده تر آن است که به جای تمکین و تملق در برابر زورگویان - اعم از آمریکا و روسیه - و ماستمالی جنایات یکی و تمرکز روی دیگری، خود قوی شویم و بدانیم که آنان و از جمله همین روسیه ای که امروز قبله بعضی ها شده، اگر منافع شان ایجاب کند، در حمله به ایران هم تردیدی نخواهند داشت.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مقررات بین المللی یک کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه

وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای گفت: برخی از متحدان اوکراین بدون هیچ محدودیتی برای حمله به داخل روسیه، سلاح به کی‌یف فرستاده‌اند.

به گزارش ایسنا، اوکراین به فشار بر متحدان غربی خود برای تسلیحات دوربرد ادامه داده است، اما شرکای آن در مورد تحویل سلاح‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند برای حمله به داخل خاک روسیه استفاده شود، تردید دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که کی‌یف از تسلیحات ارائه شده توسط شرکای خارجی برای هدف قرار دادن اهداف خارج از مرزهای کشور استفاده نخواهد کرد. چنین محدودیت‌هایی در مورد تسلیحات تولید داخلی اعمال نمی‌شود، زیرا برخی از آنها می‌توانند به عمق روسیه حمله کنند.

«بایبا براز» وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای با «پراودا اروپایی» که اول مه منتشر شد، گفت اوکراین به توانایی‌هایی برای انجام «حملات دقیق عمیق» از جمله علیه اهدافی در خاک روسیه نیاز دارد.

وزیر خارجه لتونی گفت: «استفاده اوکراین از تسلیحات غربی طبق قوانین بین‌المللی مجاز است. اگر تاسیساتی وجود دارد که روسیه از آنجا به اوکراین حمله می‌کند، شما حق دارید پاسخ دهید.»

او در واکنش به اینکه آیا رویکرد ممنوعیت استفاده از تسلیحات ساخت خارج در حملات علیه خاک روسیه ممکن است تغییر کند، پاسخ داد «کشورهایی وجود دارند که بدون چنین محدودیت‌هایی تسلیحات به اوکراین ارائه کرده‌اند.»

این وزیر لتونی گفت: «همه چیز علنی اعلام نمی‌شود و حتی بهتر است که تا زمان مشخصی آن را با صدای بلند نگوییم. نکته اصلی تاثیر در میدان جنگ است. زیرا در اینجا یک انتخاب وجود دارد، یا با صدای بلند در مورد چیزی صحبت کنیم یا فقط آنچه لازم است، انجام دهیم.»

به گزارش ‌«کی‌یف ایندیپندنت» اوکراین موشک‌های دوربرد مانند استورم شدو از بریتانیا و اسکالپ ساخت فرانسه دریافت کرده است. در ۲۵ آوریل گزارش شد که ایالات متحده مخفیانه بیش از ۱۰۰ موشک دوربرد اتکمز را به کی‌یف ارسال کرده است. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی «با موفقیت» از آنها برای حمله به اهدافی در سرزمین‌های تحت کنترل روسیه، از جمله شبه‌جزیره کریمه، استفاده کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویر فوق العاده از حمله پهپادهای تهاجمی روسیه به اهداف نظامی در اوکراین | ویدئو
  • ژنرال آمریکایی: پوتین با تجربه‌ترین دولتمرد جهان است
  • اینسایدر: برنامه پوتین جنگ همه‌جانبه با ناتو نیست، تضعیف درونی است
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • ماجرای حمله پوتین به بزرگترین ایالت بکر آمریکا!
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه