Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدیری ابیانه گفت: مشکل اصلی از خود مردم اوکراین است که فریب وعده های آمریکا را خوردند و با انقلاب رنگی به جای استقلال، وابستگی به آمریکا را برگزیدند و یک کمدین را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگوی اختصاصی با صبح زاگرس به واکاوی جنگ بین روسیه و اوکراین پرداخت و گفت:به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین نیز مستقل شد و در توافقی که بین اوکراین، آمریکا، روسیه و انگلستان رخ داد،مقرر شد که اوکراین که آن زمان سومین قدرت هسته ای جهان بود و ۱۷۰۰ بمب هسته‌ای و ۳۳ بمب افکن داشت تمام امکانات و سلاح های هسته ای خود را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنابراین در مقابل این اقدام اوکراین چند کشور نام برده نیز تعهد دادند که مانع هر گونه حمله اتمی به اوکراین خواهند شد، البته آمریکا و ناتو نیز تعهد دادند که ناتو را به مرزهای جدید روسیه نکشانند و در بیرون از منطقه اتحاد جماهیر شوروی قبل از سقوط باقی بمانند،اما غرب مثل همیشه به وعده خود عمل نکرد و همواره تلاش کرد که حیطه حضور ناتو را گسترش داده و به مرزهای فعلی روسیه نزدیک کند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: اما نقشه ناتو فراتر از این است. با وجود منقرض شدن اتحاد جماهیر شوروی هنوز روسیه وسیعترین کشور جهان است آنهم با منابع طبیعی قوی از جمله نفت و گاز و دیگر معادن. اگرچه روسیه از نظر نظامی هم به عنوان یک ابر قدرت به شمار می رود اما از نظر اقتصادی به شدت ضعیف شده بود.

استراتژیست و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: با این وجود نیز پوتین تلاش کرد قدرت روسیه را از هر جهت افزایش دهد اما غربی ها هیچگاه دست از توطئه علیه روسیه برنداشتند و همواره بر فشارهای خود افزودند و تلاش کردند که جنگ سردی که پس از جنگ جهانی دوم رخ داد را منتفی اعلام کنند و بحث همکاری ها با اروپا و ناتو را پیش بکشند.

وی افزود: اما واقعیت هم چیز دیگری بود. آمریکا، ناتو و اروپا هشدارهای مکرر  روسیه برای پایبند بودن ناتو به تعهداتش مبنی بر عدم گسترش و حضور در کشورهایی که قبلا جزو روسیه بودند، بی فایده بود چرا که اولا تلاش کردند با انقلاب های رنگی دولت های دست نشانده را برسر کار آورند و ثانیا برای پیوند زدن این کشورها به ناتو برنامه ریزی کردند که در ادامه نیز دولت دست نشانده را که به دنبال انقلاب رنگی اوکراین برسر کار آمده بود را برای پیوستن به ناتو ترغیب کنند.

قدیری ابیانه ادامه داد: لذا دولت اوکراین نیز اصرار به پیوستن به ناتو را داشت که این امر نیز خطر امنیتی برای روسیه به بار می‌آورد. هرچند روسیه خواستار رعایت توافقات با غرب شد اما در ادامه روسیه خود را مجبور یافت برای تضمین امنیت خویش در وهله اول کیف و در مرحله دوم اوکراین را از سلطه غرب آزاد کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در حقیقت عامل اصلی حمله روسیه به اوکراین همان خطای ناتو و بد عهدی آن نسبت به توافقات قبلی با روسیه بود، اما این ماجرا نشان می دهد که حکام  اوکراین در توهم حمایت غرب از خود به سر می بردند و وقتی خبر حمله قطعی روسیه به اوکراین مطرح شد رئیس جمهور اوکراین به مردم اعلام کرد که آسوده باشید زیرا من با رئیس جمهور آمریکا تلفنی صحبت کردم و از "بایدن" قول حمایت گرفتم.

وی درادامه اظهارکرد: اما آمریکا و انگلیس نه تتها حمایت نکردند بلکه بلافاصله سربازان خود را از اوکراین خارج کردند و هیچگونه مقابله نظامی هم مقابل روسیه نکردند،حتی اعلام کردند که مبالغ زیادی را به اوکراین وام می دهند تا از خود دفاع کنند. یعنی حتی حاضر نشدند کمک مالی کنند و بلکه کمک های خود را به حساب بدهی اوکراین گذاشتند.

استراتژیست و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: بنابراین اقدامات روسیه مقامات اوکراین را از خواب بیدار کرد،که آن همه وعده حمایت و تامین امنیت اوکراین در مقابل روسیه فقط باد هوا بوده است، به طوری که رئیس جمهور اوکراین با بغض اعلام کرد که آمریکا، اروپا و ناتو هیچ اقدامی برای دفاع از اوکراین نکرده و نخواهند کرد و سفیر اوکراین در لندن هم طی مصاحبه ای به اشتباه اوکراین در اعتماد به غرب و از بین بردن تسلیحات هسته‌ای شان اذعان کرده و به کره شمالی و ایران هشدار داد که مبادا مثل اوکراین فریب غرب را بخورند و امکانات هسته ای خود را کنار بگذارند.

قدیری ابیانه بیان کرد: اصولا ثابت شده که غربی ها به وعده خویش پایبند نیستند و در صورتی که در ظاهر دم از دوستی ، حمایت و هم پیمانی  می زنند اما به راحتی آب خوردن آن را زیر پا می گذارند.ناتو از طریق ترکیه (که خودش عضو ناتو است) تلاش می کرد با اشغال بخش جنوبی ارمنستان و ارتباط با آذربایجان نیز پای ناتو را به دریای خزر باز کند که با اقدام نیروهای نظامی ایران با استقرار به موقع و تهدید دخالت نظامی، مانع توطئه آذربایجان و ترکیه و در حقیقت ناتو شدند.

وی تصریح کرد:جالب است که غرب حتی تلاش کرد که با کودتا دولت اردوغان را سرنگون کند، در حالی که ترکیه عضوی از ناتو است. البته ناتو و غرب ادعای بی‌اطلاعی از این کودتا را کردند که طی اعتراف خود مقامات ترکیه و اردوغان، غرب خود پشت این کودتا قرار داشت. بنابراین آمریکا و اروپا به حملات سایبری و تحریم های اقتصادی اکتفا کردند و روسیه خود را برای آن هم آماده کرد و آنچه با توهم اوکراین فرو پاشیده شد باید درسی برای کشورهای دیگری باشد که برای امنیت خود به وعده های آمریکا اعتماد می کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: برخی کشورها به آمریکا پایگاه نظامی داده اند در حالی که آمریکا هر زمانی لازم بداند از این امکانات علیه حاکمیت همان کشورها بهره خواهد برد. حمله روسیه به اوکراین یک تحول بزرگی است و تا یکی دو روز آینده اوکراین به تصرف کامل روسیه در خواهد آمد، البته مشکل اصلی از خود مردم اوکراین است که فریب وعده های آمریکا را خوردند و با انقلاب رنگی به جای استقلال، وابستگی به آمریکا را برگزیدند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز یک کمدین را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کردند.

وی تصریح کرد: معتقدم اقدام روسیه غرب را به شدت تضعیف کرده است، آلمان خط لوله گاز "نورد استریم" را که قرار بود گاز روسیه را به آلمان برساند متوقف کرده است و آمریکا نیز آن را جزو لیست تحریمی خود قرار داده است، این درحالی است که آلمان و اروپا به شدت به گاز روسیه نیاز دارند و در حقیقت قطع لوله گاز برای آلمان و اروپا نوعی خود تحریمی محسوب می شود.

قدیری ابیانه درادامه افزود: با این وجود قیمت گاز در اروپا 30درصد افزایش داشته است و قیمت جهانی نفت نیز بالاتر رفته است و در نتیجه قیمت بنزینی که در اروپا و آمریکا گران بوده نیز افزایش داشته است .البته در نقدهایی که درون آمریکا و اروپا  اتفاق افتاده مردم مطرح کرده‌اند که این چه تحریمی است که باعث گران شدن سوخت برای خود مردم آمریکا و اروپا شده است.

استراتژیست و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: به هرحال اقدام روسیه موجب تضعیف جبهه اروپا و غرب شده است و هر چه این کشورها ضعیف تر شوند به دلیل دشمنی آنها با ایران به نفع ایران است. هرچند اروپا و آمریکا با شکست در اوکراین دست از سیاست‌های خصمانه خود بر نمی دارند اما یادمان نرفته که عده ای در ایران که یا فریب خوردند و یا قصد فریب مردم را داشتند، می گفتند  که "عصر کشورگشایی گذشته  و دوران موشک سپری شده است و هم اکنون عصر گفتگوی تمدن ها است،" که از این طریق تلاش می‌کردند ایران را همچون اوکراین خلع سلاح کنندکه البته در این سیاست خود شکست خوردند.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: قدیری ابیانه رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۰۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دبیر کل ناتو اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است.

دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

روز چهارشنبه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6089189

دیگر خبرها

  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • استولتنبرگ: وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است