Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@19:50:42 GMT

آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۱۸۰۱

آسمان اوکراین، بلاروس و مولداوی خالی شد

تین نیوز

با آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، آسمان این کشور و برخی مناطق همجوار آن شامل جنوب غرب روسیه، مولداوی و بلاروس از تردد پروازهای تجاری و مسافری خالی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، این در حالی است که همچنان ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و ایسا (آژانس امنیت هوانوردی اروپا) از صدور نوتام های منوعیت پرواز از آسمان اوکراین خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه با مسدود شدن آسمان ایران و برخی کشورهای شرق اروپا، برخی پروازهای عبوری غرب به شرق به آسمان ایران آمده اند، اما هنوز تعداد پروازهای عبوری از فضای کشورمان، رشد محسوسی نداشته است.

علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت عدم اعلام «پرواز ممنوع» بر فراز آسمان اوکراین اظهار کرد: الزامی نیست که نوتام پرواز ممنوع صادر شود چون جنگ میان دو کشور در گرفته و خود به خود شرکت‌های هواپیمایی از ورود به آسمان اوکراین و فضاهای نزدیک به آن خودداری می‌کنند.

وی افزود: از آنجایی که اوکراین نمی‌پذیرد که جنگ در گرفته و مدعی است که به خاکش حمله شده و از سوی دیگر روس‌ها نمی‌گویند که برای جنگ به اوکراین رفته اند و مدعی اند که می‌خواهد امنیت منطقه را به دلیل تلاش ناتو برای گسترش به شرق اروپا تأمین کند، از این رو اوکراینی‌ها نوتامی مبنی بر ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان کشورشان صادر نمی‌کنند.

به گفته کارشناس حقوق بین الملل هوانوردی، در چنین شرایطی، کشورها به صلاحدید خود از آسمان کشور مورد مناقشه تردد می‌کنند ولی اگر اتفاقی برای هواپیمای عبوری غیر نظامی رخ دهد، هیچ کشوری آن را بر عهده نمی‌گیرد.

منظری تأکید کرد: اگر هواپیمای تجاری در آسمان اوکراین دچار مشکل شود، کشور مالک هواپیمای سانحه دیده، نمی‌تواند در دادگاه‌های بین المللی علیه کشور در حال جنگ، اعلام جرم و درخواست غرامت کند.

وی در خصوص اینکه آیا پروازهای اروپایی با توجه به کلییر شدن فضای اوکراین، به آسمان ایران می آیند؟ گفت: هنوز پروازهای زیادی به ایران نیامده اند اما با توجه به اینکه اخیراً روسیه و انگلیس اعلام کرده اند که آسمان خود را به روی پرواز هواپیماهای متعلق به یکدیگر بسته اند، در صورت ادامه دار بودن این وضعیت، باید منتظر بود تا آسمان ایران میزبان پروازهای عبوری باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: روسیه تین امنیت هوانوردی معاون سازمان هواپیمایی کشوری ناتو حقوق پروازهای اروپایی انگلیس پروازهای عبوری آسمان اوکراین آژانس امنیت هوانوردی اروپا حقوق بین الملل هوانوردی آسمان اوکراین آسمان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۱۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع ایران، در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

آنگونه که مهر روایت کرده، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقباً پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت‌های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌نماید.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900137

دیگر خبرها

  • ۸ اردیبهشت ، سالروز عروج خلبان تیز پرواز آسمان ایران
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • حمله بلاروس به اوکراین؟ | ۲ بیمارستان تخلیه شد