Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اخیرا سخنگوی ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا اعلام کرد که انجام سفرهای نوروز به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی سه ماه با دز قبلی) امکان پذیر است؛ البته آقای سخنگو این نکته را نیز گفته که البته این تصمیم مشروط به عدم اوج گیری بیماری است و اگر شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود ممکن است تصمیم دیگری در این رابطه گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع کرونا در ۲ سال گذشته موجب شد تا بسیاری از هموطنان به دلیل لزوم فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع این ویروس عطای سفر را به لقایش ببخشند و در تعطیلات نوروزی مجبور به خانه نشینی شوند.

حالا با انجام واکسیناسیون و ایمنی که تزریق واکسن برای افراد جامعه ایجاد می کند به شرط تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی ظاهرا امسال منع خاصی برای سفرهای نوروزی برای واکسن زدگان نیست و شهروندان می توانند پس از مدت ها در ایام نوروز ۱۴۰۱ به سفر بروند.

شاید این روزها خیلی از هموطنان قصد انجام سفر در نوروز را دارند اما هنوز مقصد خود را انتخاب یا قطعی نکرده اند، در این گزارش قصد داریم مخاطبان ایران را با جاذبه های منحصر به فرد گردشگری شهر قزوین آشنا کنیم تا شاید به انتخاب مقصد سفر آنها کمک کرده باشیم.

به دلیل افزایش هزینه های سفر به مقاصد دور و همچنین نزدیکی  استان قزوین به شهرهای پرجمعیتی مانند تهران و کرج، ایام نوروز ۱۴۰۱ فرصت خوبی برای سفر گردشگران پایتخت نشین و اطراف آن و همچنین شهروندان استان های همسایه به قزوین معروف به دیار مینودری است.

شهر قزوین ار جاذبه های تاریخی فراوانی بهره مند است که برخی از آنها یادگار بیش از نیم قرن پایتختی این شهر در دوران صفویه و بعضی از آنها نیز به پس و پیش از این دوران اختصاص دارند.

قزوین همچنین به دلیل قرارگیری در شاهراه ارتباطی غرب و شمال غرب کشور می تواند سفری جذاب برای گردشگرانی که دوست دارند مقاصد جدید را تجربه کنند، باشد.

به سراغ معرفی چند جاذبه گردشگری مهم و منحصر به فرد کهن شهر قزوین  می رویم که در کشور و بعضی از آنها در سطح جهانی جزو "ترین ها" هستند.

سعدالسلطنه، بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران

این بنای تاریخی با بیش از ۲.۵ هکتار فضای سرپوشیده و باز یکی از بزرگترین کاروانسراهای جهانی به شمار می رود.

سعدالسلطنه که متشکل از سراهای پیوسته به یکدیگر به دستور باقرخان سعدالسلطنه حاکم وقت قزوین در دوره ناصرالدین شاه بنا شده است.

این کاروانسرا که در مجاورت بازار سنتی و در قلب بافت تاریخی قزوین قرار دارد، بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران است و دارای چندین راسته و سرا،چهارسوق، حمام،تیمچه، شترخان،چایخانه و مسجد است و پس از بازسازی از سوی شهرداری از دهه ۹۰ به عنوان یکی از جاذبه های مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود.

سراهای تاریخی وزیر و قیصریه بخشی از کاروانسرای سعدالسلطنه را تشکیل می دهند و سراهای تاریخی سعدیه و حاج رضا نیز در مجاورت آن قرار دارند.

گردشگران در بازدید از این بنای بزرگ تاریخی می توانند ضمن مشاهده زیبایی های معماری آن، سوغات و صنایع دستی قزوین را نیز تهیه کنند.

این مکان اکنون به یکی از بزرگترین بازارهای صنایع دستی ایران تبدیل شده، بازاری که قرار است در آینده نزدیک به عنوان نخستین بازارچه جهانی صنایع دستی معرفی و ثبت شود.

چهارانبیاء، مدفن چهار پیامبر قوم بنی اسرائیل

چهارانبیاء یک بقعه و زیارتگاه بی نظیر در ایران به شمار می رود، از آن جهت که به طور همزمان مدفن چهار پیامبر است.

در خیابان پیغمبریه قزوین زیارتگاهی به همین نام و البته در بین قزوینی ها معروف به چهارانبیاء مدفن چهار پیامبر الهی قوم بنی اسرائیل به نام های " سلام، سلوم، سهولی و القیا" نظر گردشگران را به خود جلب می کند.

گفته می شود پیامبران مدفون در این مکان، حامل مژده و بشارت میلاد مسیح از اورشلیم به شرق بوده اند.

بنای این بقعه از دوره صفویه به یادگار مانده است.

این مکان که در مجاورت دولتخانه صفوی قرار دارد و از مهم ترین مکان های زیارتگاهی مردم شهر قزوین به شمار می رود.

باغستان سنتی با قدمتی بیش از هزار سال

باغستان سنتی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار همچون نگینی سبز گرداگرد شهر قزوین را پوشانده و به نوعی ریه های این شهر به شمار می رود و هوای قزوین را تلطیف می کند.

البته در نیم قرن اخیر به دلیل توسعه شهرنشینی و سوداگری ها حجم بالایی از این باغستان از بین رفته و تخریب شده، چرا که روزگاری مساحت این باغستان به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار می رسیده است.

در گذشته پیشه خیلی از قزوینی ها باغداری بوده است، درختان پسته و بادام گویای این بوده که باغداران به دلیل کم آبی اقدام به کاشت درختان این میوه ها که نیاز به آب کم دارند، می کردند و خاک مرغوب و حاصلخیز قزوین از طریق همین آب کم نیز محصولات زیادی را به ارمغان می آورده است.

بهترین فصل و زمان دیدار از باغستان سنتی قزوین مربوط به بهار و فصل فروردین است که گردشگران می توانند رویش شکوفه های درختان بادام و طراوات و زیبایی وصف ناپذیر باغستان را از نزدیک مشاهده کنند.

گردشگرانی که فرصت یا امکان بازدید از باغستان سنتی قزوین را پیدا نمی کنند می توانند با مراجعه به بوستان ملاخلیلا در ورودی جنوب شرقی قزوین که در واقع از سوی شهرداری در بخشی از باغستان سنتی قزوین مورد احداث قرار گرفته و مجهز به امکانات رفاهی است، ساعاتی را استراحت کرده و از حضور در این طبیعت زیبا لذت ببرند.

باغستان سنتی قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و نامزد ثبت جهانی در یونسکو نیز می باشد.

مسجد جامع عتیق از کهن ترین مساجد ایران که زمانی آتشکده بود

این مسجد کهن و با شکوه دارای ۲مناره رفیع، چهار ایوان بزرگ و هشت شبستان زیبا در چهارگوشه حیاط بزرگ خود است و با وجود آسیب ها و خرابی هایی که حمله مغولان به بار آورده بودند، از این هجوم و تخریب آنها مصون باقی مانده است.

  گردشگران با بازدید از این مسجد تاریخی با بیش از هزار سال قدمت، جلوه ای از شکوه معماری ایرانی-اسلامی را مشاهده می کنند. 

کتیبه های گچبری شده بدستان امیر خمارتاش  به خطوط کوفی، ثلث و نسخ در گنجد آجری دوپوش و شبستان جنوبی این مسجد که در سال ۵۰۰ هجری بنا شده اند، دارای شهرت جهانی بوده و از شاهکارهای هنر معماری و خطاطی ایران زمین به شمار می روند.

گفته می شود قدیمی ترین بخش این مسجد طاق های آن است که به دستور هارون الرشید بنا شده است.

گردشگران با حضور در این مسجد زیبا و باشکوه با یک تیر دو نشان زده اند، چرا که این بنا در میان خیابان شهدا(سپه) اولین خیابان ایران قرار دارد. 

دروازه درب کوشک از معدود دروازه های تاریخی باقی مانده در ایران

در گذشته های دور شهرها دارای دروازه بودند که کاربردهای امنیتی،تجارتی و اخذ عوارض را داشته است و حاکمان ورود و خروج افراد از شهر را از طریق نگهبانان در این دروازه ها اعمال می کردند.

در گذشته شهر قزوین دارای ۹ دروازه بوده است که به جز دو مورد آنها از جمله درب کوشک سایر به دلیل توسعه شهر و خیابان کشی از بین رفته اند.

دروازه درب کوشک قزوین به همراه ارگ سمنان و سردر باغ ملی یکی از سه دروازه تاریخی باقی مانده در ایران محسوب می شود بنابراین دیدن این دروازه تاریخی زیبا برای گردشگران نوروزی خالی از لطف نیست.

معماری این بنا به گونه ای است که آغوشی گشوده را تداعی می کند.

بنای موجود در این محل بیش از هزار سال قدمت دارد، ولی شکل فعلی این دروازه به دوران قاجاری بازمی گردد.

گفته می شود این دروازه کهن به سوی الموت و همچنین شکارگاه های ارتفاعات قزوین باز می شده است.

آب انبار سردار بزرگ، بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران

قزوین به شهر آب انبارها معروف است و در حال حاضر تعدادی از آب انبارهای قدیمی این شهر از گذشته های دور به یادگار باقی مانده اند که تعدادی از آنها اکنون جزو جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می روند.

یکی از این بناها آب انبار سردار بزرگ است که بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران به شمار می رود و در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

اهالی قزوین در گذشته برای برداشت آب از این آب انبار باید حدود ۱۳ متر به زیر زمین می رفتند و ۵۰ پله سنگی را طی می کردند.

بازدید از این بنای تاریخی شهروندان و گردشگران را با دشواری های تهیه و تامین و برداشت آب در روزگاران قدیمی آشنا می کند.

کانتور از کوچک ترین کلیساهای جهان

برخی منابع این کلیسا را که به برج ناقوس هم معروف است، یکی از سه کلیسای کوچک دنیا معرفی می کنند، این مکان اکنون جنبه عبادتگاهی نداشته و به عنوان یک مکان گردشگری شناخته می شود.

اتاق غسل تعمید و اتاق تعویض البسه کشیش ها و سالن کوچکی به عنوان مکان نیایش دعا از بخش های کلیسای کانتور قزوین هستند.

این کلیسا برخلاف بیشتر کلیساهای ایران که برای عبادت ارامنه و آسوریان احداث شده اند متعلق به ارتدوکس ها بوده است، به دلیل اینکه ارتدوکس ها به طور ایستاده به عبادت در کلیسا می پرداختند، سالن اصلی و کوچک کلیسا فاقد هرگونه نیمکت و فضایی برای نشستن است.

آنچه که در بازدید گردشگران از این کلیسا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، معماری منحصر به فرد این مکان نسبت به دیگر بناهای موجود قدیمی و روز در شهر قزوین است چرا که این کلیسا با سبک و سیاق معماری خارجی بنا شده است و دارای طرحی صلیبی شکل بوده و نمای آن با آجرهای قرمز رنگ پوشانده شده و دارای ۲ گنبد بزرگ و کوچک به ترتیب در محل عبادت و بالای محراب است. 

براساس برخی نوشته ها این بنا در اواخر دوره قاجاریه و در دوره جنگ جهانی در اختیار اتباع دولت روسیه قرار داشته است.

قزوین و ده ها بنای تاریخی دیگر که نباید دیدن آنها را از دست داد

بناها و مکان های تاریخی یاد شده تنها قسمتی از جاذبه های تاریخی شهر قزوین به شمار می روند و گردشگران در بازدید از این شهر تاریخی علاوه بر این جاذبه ها می توانند از ده ها اثر تاریخی دیگر همچون بقعه امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع)، کاخ موزه چهلستون، سردر عالی قاپو، مسجد النبی(ص)،مسجد سنجیده، آرامگاه حمدالله مستوفی معروف به بنای گنبد دراز، حمام موزه قجر، آب انبار سردار کوچک، مسجد مدرسه ثالحیه، مسجد مدرسه حیدریه، خانه حسینیه امینی ها، میمون قلعه و ... نیز بازدید کنند.

جاذبه های گردشگری استان قزوین محدود به مرکز این استان نمی شود و گردشگران می توانند با اختصاص وقت بیشتر آثار زیبا و باشکوه دیگری را در نقاط مختلف این استان به تماشا بنشینند که از جمله آنها باید به قلعه حسن صباح الموت، دریاچه اوان، برج های دوقلوی خرقان آبگرم، صخره های اندج، دریاچه اوان الموت، کاروانسرای هجیب، چشمه های آبگرم یله گنبد کوهین، دژ سمیران طارم سفلی از بناهای تاریخی استان قزوین به شمار می روند.

برچسب‌ها گردشگری قزوین میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری قزوین میراث فرهنگی گردشگری قزوین میراث فرهنگی باغستان سنتی قزوین شمار می روند شمار می رود منحصر به فرد باقی مانده شهر قزوین آب انبار جاذبه ها بنا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۴۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی که نام جزایر قناری از سوی رسانه‌های غربی به عنوان مکانی بی حاشیه و امن برای گردشگران تلقی می‌شود، اما تغییر الگو‌های بومی و سبک زندگی ساکنان این منطقه، منجر به نارضایتی شدید آنها از گردشگران شده است. آنها از یک سو گردشگری را مهم‌ترین منبع درآمد خود قلمداد می‌کنند، اما از سوی دیگر، فراگیر بودن حضور توریست‌ها را منافی اصول و سبک زندگی بومی و محلی خود می‌دانند. همین مسئله، مولد یک تعارض جدی در جزایر قناری بوده که منتج به وقوع اعتراضاتی در این منطقه شده است. اخیرا ده‌ها هزار نفر در جزایر قناری اسپانیا علیه طرح گردشگری گروهی «فراگیر» در مجمع‌الجزایر اقیانوس اطلس، راهپیمایی کردند.

معترضان، رشد کنترل نشده گردشگری را برای محیط زیست و ساکنانش مضر توصیف می‌کنند و خواهان محدودیت در تعداد گردشگران هستند. آنها تاکید می‌کنند که مخالف صنعت گردشگری نیستند که ۳۵ درصد از اقتصاد جزایر قناری را تشکیل می‌دهد.

در سال قبل میلادی، ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر از هفت جزیره اصلی این مجمع‌الجزایر دیدن کردند. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که این میزان حدود شش برابر بیشتر از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری این جزایر است. بدیهی است که این نسبت ریاضی، می‌تواند از عمق فاجعه در جزایر قناری پرده بردارد! جایی که عملا این منطقه تبدیل به مکانی برای تلاقی نامتوازن خرده فرهنگ‌ها و در نتیجه، وقوع بحران‌های تبعی شده است.

صنعت گردشگری ۴۰ درصد از مشاغل این مجمع الجزایر را تشکیل می‌دهد. شهروندان انگلیس و آلمان، ازجمله کشور‌های اصلی هستند که گردشگرانشان به این جزایر سفر می‌کنند، اگرچه خود اسپانیا به‌عنوان سرزمین مادر هم مقصد محبوب آنهاست. در «سانتا کروز د تنریف»، پایتخت تنریف، بزرگترین جزیره، معترضان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «گردشگر، به سرزمینم احترام بگذار!» و «جزایر قناری محدودیت دارد.»

لیدیا مورالس، یک معترض به بی‌بی‌سی گفت: «مشکل اصلی این است که طرح گردشگری گروهی چندین دهه است که در حال نابودی جزیره و زندگی ساکنانش است. احساس می‌کنیم که ما رانده شده‌ایم، اولویت‌های ما در نظر گرفته نمی‌شوند.»

معترضین در این تجمع پیام‌های واضحی را به سیاستمدارانشان مخابره کردند. آنها قویا معتقدند که سیاستمداران به جای در نظر قرار دادن نیاز‌های ساکنین، بیشتر روی ساخت مجتمع‌های گردشگری و هتل‌ها «متمرکز» هستند. فراتر از آن، تظاهرکنندگان می‌گویند که آنها خواهان یک طرح پایدارند که تأثیرات زیست‌محیطی مانند کمبود آب در آب و هوای گرم را در نظر بگیرد و فشار کمتری بر هزینه‌ها و مسکن وارد کند. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار در سال ۲۰۲۳، ۳۴ درصد از ساکنان جزایر قناری در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند که بیشترین تعداد در اسپانیای پس از اندلس است. بنابراین، رمزگشایی از گستردگی تظاهرات اخیر و عصبانیت ساکنین جزایر قناری چندان دشوار نیست! آنها به درستی احساس می‌کنند قربانی سیاستگذاران حوزه گردشگری و مسئولین دولتی خود شده و نیاز‌های روزمره توریست‌ها بر نیاز‌های اساسی زندگی آنها در تصمیم سازی‌های کلان و خرد غلبه پیدا کرده است. هفته گذشته، فعالان در اعتراض به آنچه که رشد مخرب گردشگری در جزایر قناری می‌دانند، اعتصاب غذا را در تنریف آغاز کردند. معترضان خواهان توقف ساخت یک هتل و یک استراحتگاه ساحلی در جنوب جزیره هستند. آنها همچنین خواهان توقف تمام پروژه‌های توسعه گردشگری هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی