Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، حمل ونقل جاده ای به خصوص در قسمت جا به جایی مسافر، به لحاظ اقتصادی بستر مناسبی برای یک شهر، به واسطه ارزانی، ایمنی و در دسترس مردم بودن و همچنین امنیت در مسیر است؛ به ویژه برای طبقات متوسط و کم درآمد جامعه، از خدمت رسانی و بهره دهی زیادی برخوردار است که با نادیده گرفتن این مزایای خوب، توسط مسئولین، برای ارائه نشدن این خدمت، معمولا نارضایتی مردم را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قدیم، یکی از دلایلی که نیاز مردم به نبود ترمینال مسافربری را توجیه می کرد شاید جمعیت بسیار کم، تامین شدن نیازهای روزانه مردم در خود شهر، نیاز نداشتن مردم در مراجعه به ادارات مختلف و نیاز نبودن عبور و مرور مردم به سبب تجارت به شهر های دیگر، تحصیل، مهاجرت و حتی مسافرت های تفریحی مختلف و ... بود.

ولی امروزه با گسترش شهر و زیاد شدن جمعیت و نیاز به سفر های مختلف، برای خرید فروش محصولات، تحصیل، دیدو بازدید، مسافرت های درون استانی، استفاده از خدمات درمانی شهرهای بزرگتر، این نیاز روز به روز بیشتر حس می شود.

با وجود توسعه یافتگی و ارتباطات بین شهری و حتی استانی در شهرستان سروستان هنوز این نیاز مبرم مردم مرتفع نشده است و یکی از دلایلی اصلی مسئولین که به این نیاز مردم بی تفاوت هستند گفتن این مطلب است که سروستان به مرکز استان نزدیک است و یا احداث ترمینال برای مردم صرفه اقتصادی ندارد.

ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده اکثریت طبقه متوسط جامعه است

با در نظر گرفتن و تایید این موضوع که در سالهای اخیر، تعداد مسافران برای جا به جایی به شهر شیراز کاهش محسوسی داشته و مسافران برای جا به جایی در اقلیت قرار دارند، ولی نادیده گرفتن این موضوع که عده ای ماشین شخصی ندارند و یا عده ای که هر روز برای رفتن به سر کار، رفتن به دانشگاه و یا مراجعه به مراکز درمانی به عبور و مرور توسط ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری نیاز دارند باعث شده است این طیف از مردم که اکثریت طبقه متوسط و کم درآمد شهر هستند نارضایتی های مختلفی داشته باشند.

باید این موضوع را که هزینه عبور و مرور توسط اتوبوس و مینی بوس بسیار پایین تر از عبور و مرور با وسیله نقیله شخصی است، از نظر هزینه بنزین، استهلاک اتومبیل های شخصی، گرانی خدمات تعمیر و قطعات ماشین ها و ... همچنین عبور و مرور با وسایل نقلیه عمومی باعث کاهش میزان تصادفات جاده ای و ترافیک درون شهری و کاهش آلودگی هوا می‌شود که باید همه این موراد را مد نظر داشت.

به دلیل نبود ترمینال مسافر بری در سروستان، مدت زیادی است که موضوع حمل و نقل برون شهری، با نارضایتی مردم همراه است و روز به روز شکایت شهروندان از نبود این خدمات شهری و با مشکل مواجه شدن آنها در رفت و آمد بیشتر می شود، به پارکینگ تاکسی ها و مینی بوس ها در نزدیکی میدان ورودی شهر میروم، جایی که هنوز هم مردم امید دارند که از این مکان می شود به عنوان محلی مشابه ترمینال بهره برد.

یکی از مسافرانی که در انتظار ایستاده است می‌گوید: تاکسی ها ساعت حرکت مشخصی ندارند و بیشتر اوقات باید ساعت ها منتظر ماند تا مسافر آنها تکمیل شود و بعد، شروع به حرکت کنند و این خیلی وقت گیر است و اگر کار فوری داشته باشیم یا باید کرایه صندلی خالی را پرداخت کنیم یا کلا منصرف شویم و با ماشین های عبوری برویم.

خانمی که کودک خردسالی به همراه دارد نیز گفت: هزینه عبور و مرور به شیراز برای ما خیلی زیاد است من تقریبا  هفته ای سه بار به خاطر تحت درمان بودن کودکم مجبورم به شیراز بروم.

نه تنها برای رفتن، بلکه برگشتن از شیراز نیز، سخت شده است

وی ادامه داد: اگر میشد که با مینی بوس این رفت و آمد صورت بگیرد خیلی بصرفه تر بود و یا حداقل این همه منتظر نمی ماندیم و اگر رفت و برگشت ما زمان خاصی داشت خیلی خوب بود، من برای برگشت به سروستان هم با مشکل مواجه هستم.

خانم جوانی که خود را مهندس در یکی از کارخانه های شهرک صنعتی شیراز معرفی می‌کند می‌گوید: من به خاطر کارم، هر روز باید به شیراز بروم چون طرحم را در کارخانه ای می‌گذرانم و اکثر روزها برای عبور و مرور به مشکل بر می‌خورم.

وی افزود: مخصوصا هنگام بازگشت از سرکار در ترمینال مدرس، عصرها هیچ ماشینی برای برگشت به سروستان نیست و از طرفی هم نمی‌توانم به ماشین عبوری شخصی و ناشناس اعتماد کنم، مجبورم با التماس، سوار اتوبوس های شهرستان فسا یا داراب بشوم و در کمربندی سروستان پیاده شوم.

آقایی دیگر که همراه مسافر بود گفت: ما به غیر از رفت و آمد به شیراز برای رفتن به شهرستان های همسایه نیز مشکل داریم.

وی ادامه داد: برای رفتن به هرکدام از شهرستان های همسایه مثل جهرم، فسا، داراب، استهبان و...  باید اول به شیراز برویم و بعد دوباره با اتوبوس‌های این شهرستان‌ها، همین مسیر را برگردیم و به مقصد برویم و این یعنی اتلاف وقت و دادن هزینه زیاد.

این شهروند افزود: مثلا وقتی فاصله سروستان تا فسا یک ساعت است، بیشتر از سه ساعت طول می کشد که به آنجا برویم چون ابتدا به شیراز می رویم و آنجا معطل شده و با اتوبوس شهرستان فسا، به مقصد برسیم یا اینکه در کمربندی سروستان ساعت‌ها منتظر بمانیم، شاید اتوبوس صندلی خالی داشته باشد و یا راننده شرایط توقف داشته باشد و سوار شویم.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ارزان تر است

آقا و خانم جوانی که برای خرید به شیراز می‌رفتند نیز گفتند: ما ماشین داریم ولی رفتن به شیراز با ماشین شخصی به صرفه نیست از طرفی مشکل جای پارک داریم از طرفی بنزین و هزینه تعمیر ماشین بالا رفته و برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

خانم ادامه داد: این را هم اضافه کنم که در این جاده پر تردد، تصادفات سواری زیاد است و ما ترجیح می‌دهیم که با اتوبوس تردد داشته باشیم و همچنین در شیراز به راحتی با مترو و تاکسی های اینترنتی رفت و آمد می‌کنیم و هیچ دغدغه ای از لحاظ پارک ماشین نداریم.

پسر جوانی نیز در تایید حرف‌های همشهریان گفت: من هر روز در حال رفت و آمد به شیراز برای کار هستم، مگر چقدر درآمد دارم که روز 60 هزار تومان پول رفت و برگشت بدهم.

وی افزود: سالهای قبل که دانشجوی شیراز بودم نیز همین مشکل را داشتم و خرج رفت و آمدم خیلی زیاد می شد، البته نه تنها من، بلکه همه دوستانم که دانشجو بودند و می خواستند به شهرستان های اطراف بروند با همین مشکل رو به رو بودند.

احداث پایانه مسافربری، بستگی به تعداد جمعیت شهرها دارد

در همین خصوص معاون حمل و نقل، اداره کل راهداری فارس در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: احداث و راه اندازی پایانه مسافر بری در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 50 هزار نفر، زیر نظر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است و چنانچه جمعیت شهری کمتر بود، راه اندازی ترمینال و رسیدگی به وضع عبور و مرور بین شهری بر عهده شهرداری هاست.

علی یزدانی ادامه داد: باید در نظر داشت که شهرستان سروستان جمعیتی کمتر از 50 هزار نفر دارد و احداث پایانه مسافر بری و رفع مشکلات این چنین با همت و مشارکت مسئولین شهرستان مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان سروستان در نزدیکی شیراز واقع شده است توضیح داد: با توجه به اینکه در سالهای اخیر حمل و نقل عمومی و مسافرت به استان های دیگر، حتی در شیراز، بسیار کم رنگ شده است، راه اندازی ترمینال و استفاده از اتوبوس و مینی بوس و خرید و فروش بلیط توجیه اقتصادی ندارد و ترجیح میدهیم که راه اندازی ترمینال به دست بخش خصوصی و با همکاری شهرداری ها انجام شود.

معاون حمل و نقل، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس در خصوص مشکلات ایجاد شده در ترمینال شیراز و نبود اتوبوس برای بازگشت مسافرها به سروستان گفت: یکی از راه کارهایی که می‌تواند عملی شود، ایجاد پارک سوار توسط شهرداری در شهر است که بلیط فروشی در آنجا صورت گیرد.

یزدانی درتوضیح بیشتر افزود: می توان در شیراز و یا سروستان مرکز بلیط فروشی داشته باشیم و صندلی اتوبوس های عبوری از سروستان توسط مسافران خریداری کرده و آنها در یک ساعت معین که اتوبوس از این محل عبور می‌کند سوار شوند و به مقصد بروند.

وی با اشاره به اینکه تا به حال متقاضی خصوصی برای احداث و یا راه اندازی پایانه مسافر بری در سروستان نداشتیم ادامه داد: چنانچه فرد یا شرکت خصوصی مایل به انجام این کار باشند شهرداری موظف است با او همکاری کند تا مکان مناسبی برای انجام این کار در اختیارش قرار بگیرد.

با همه این تفاسیر برای پرسش و پاسخ های بیشتر به گفتگو با اشکان شفیعی که سالهاست مسئولیت هماهنگی تاکسی های برون شهری و مینی بوس های سروستان را دارد، می پردازم؛ یک کانکس در نزدیکی فلکه گاز، همان جایی که مردم ساعت ها منتظر می مانند و تاکسی‌های و مینی بوس ها مسافران را سوار می‌کند.

عدم استقبال رانندگان به فعالیت در حوزه حمل و نقل برون‌شهری

شفیعی می گوید: تعداد مسافرهای سروستان خیلی کم شده است و به همین خاطر مینی بوس هایی که هر روز در این مسیر فعالیت می کردند در اکثر مواقع بدون مسافر می ماندند و یا مجبور بودند با تعداد خیلی کمی مسافر حرکت کنند که این کار فقط باعث ضررو زیان راننده گان بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نبود مینی بوس در مسیر سروستان به شیراز، بازنشسته شدن رانندگان قدیمی و عدم اشتیاق یا استقبال فرد جدید در این شغل است.

شفیعی اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا اوضاع خیلی بدتر از قبل شد و تعداد مسافرها به شدت کمتر شد و چون هیچ حمایتی از رانندگان در این حوزه نشد، آنها به ناچار تغییر شغل دادند و یا ماشین و مینی بوس های خود را فروختند یا در جای دیگر مشغول به کار شدند.

وی که سالهاست در این مکان فعالیت دارد با بیان اینکه شکایت و نارضایتی های مردم سروستان را بارها شنیده است ولی با همه این اعتراضات آشناست افزود: من به مردم حق میدهم و نارضایتی آن ها به جاست ولی اگر آنها هم به جای ما بودند و شرایط را می دیدند که این کار هیچ سود و منفعتی ندارد به ما حق میدادند و البته در همه این سالها بنده سعی کرده ام تا آنجا که می شود میزان نارضایتی ها را کمتر کنم.

شفیعی ادامه داد: چند سال قبل درخواست دادیم که ترمینالی در خور مردم شهرستان ساخته شود  ولی طبق معمول فقط قول هایی داده شد و هیچ گاه عملی نشد و مردم کم کم خودشان تصمیم گرفتند برای مشکل رفت و آمدشان فکری بکنند و نتیجه آن را هم مشاهده می کنید.

مسئول هماهنگی تاکسی های برون شهری گفت: من برای اینکه مردم کمتر معطل شوند و در انتظار پر شدن تاکسی ها نمانند شماره های تماسی را در اختیار مسافران قرار دادم تا از روز قبل حدود ساعت حرکتشان را اعلام کنند و با هماهنگی راننده صندلی برای آنها رزرو کرده و حتی در برخی مواقع رانندگان از جلوی در منزل، مسافرها را سوار می‌کنند.

شفیعی با اشاره به اینکه میزان کرایه رانندگان طبق تعرفه هست و کسی حق زیاد کردن آن را ندارد افزود: معمولا با رانندگانی که مسافرها از آنها شکایت دارند برخورد میکنم چون جلب رضایت مسافر، اولویت اصلی ما هست ولی به هرحال این منتظر ماندن ها و برخی مواقع خرابی ماشین و یا اتفاقاتی از این قبیل یک اتفاق غیر قابل پیش بینی هست.

وی اظهار داشت: با شیوع همه گیری کرونا ما سعی کردیم همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و حتی این کار باعث، تحمیل هزینه اضافی برای ما شد ولی با این حال ماندیم و نگذاشتیم که مردم سروستان به مشکل بر بخورند.

زیر بنایی که شهرستان سروستان فاقد آن است

یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در بین همه شهر ها و یا حتی کشورها، پیشرفت های آن منطقه در بخش حمل و نقل جاده ای است و کارشناسان بر این باور هستند که درصدی از رشد اقتصادی هر کشوری در رشد مجموعه حمل و نقل جاده ای و ترانزیت مسافر  و کالا  است و به همین علت از آن به عنوان زیر بنای توسعه نام می‌برند.

انتهای پیام/ف

منبع: فارس

کلیدواژه: پایانه مسافر بری شهرستان سروستان مطالبه مردمی حمل و نقل عمومی ترمینال مسافربری حمل و نقل جاده ای شهرستان سروستان حمل و نقل عمومی مینی بوس ها پایانه مسافر عبور و مرور شهرستان ها راه اندازی برون شهری برای رفتن مسافر بری رفت و آمد تاکسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار

هاشم علایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دفاتر اسناد رسمی موظفند در صدور هرگونه خرید و فروش و وکالت نامه‌های تنظیمی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، از این شرکت استعلام و کسب مجوز کنند.

او افزود: همچنین بر اساس این قانون، هرگونه نقل و انتقال واحد‌های تولیدی منوط به اخذ پایان کار و دریافت پروانه بهره برداری از دستگاه‌های ذیصلاح است و خریداران و فروشندگان موظفند نسبت به انجام مراحل نقل و انتقال واحد تولیدی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اجرای این قانون را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای خریداران و حمایت از سرمایه گذاران واقعی دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از قرارداد‌ها دارای مشکلاتی از قبیل بدهی اقساط زمین، ترهین و یا اجرائیات صادره از سوی بانک‌ها، تخلفات ساختمانی، مشکلات زون بندی و زیست محیطی، احتمال فسخی بودن زمین مورد معامله را داشته باشند که وجود هریک از این موارد به طور حتم منتهی به مشکلات آتی برای خریداران خواهد شد.

علایی بیان کرد: در موارد متعددی مشاهده می‌شود که این نوع خرید و فروش‌ها منجر به طرح پرونده‌های کیفری دایر بر خرید و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده که لازم است خریداران ضمن توجه به الزامات قانونی، موارد پیشگیرانه را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید
  • آماده‌باش کامل شهرداری شیراز برای بارندگی‌های پایان هفته جاری
  • تدابیر لازم نسبت به بارندگی‌های پایان هفته در شیراز
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • تولید قوی در گرو استفاده از ظرفیت مردم 
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • شهر صدرا کمبود مدرسه دارد/ آماده استقرار ادارات مختلف هستیم
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد