Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان سرپرست فرمانداری نهاوند گفت: وجود دلالان و واسطه‌ها از مشکلات اساسی کشاورزان چغندرکار نهاوندی است و سود چغندر نهاوند به جیب آن‌ها می‌رود.

جعفر سلگی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: شهرستان نهاوند با توجه به وضعیت مساعد جغرافیایی ظرفیت خوبی برای کشت این محصول دارد و بیشتر از سهمیه تعیین شده، می‌تواند تولید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: از مهمترین مشکلات چغندرکاران شهرستان نهاوند می‌توان به آفات و بیماریی‌ها، مسائل بازاریابی محصول، مشکلات آماده‌سازی زمین و زمان کاشت، برداشت و دلال بازی در زمان تحویل به کارخانه و پرداخت پول محصول اشاره کرد.

سلگی افزود: کشاورزان شهرستان، چغندر تولیدی خود را علاوه بر کارخانه‌های طرف قرارداد به حدود ۱۰ کارخانه دیگر از جمله شاهرود، فریمان و نیشابور انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این بخش وجود واسطه و دلالان است که سود آن‌ها بیشتر از کشاورز است زیرا هم پول از کشاورز می‌گیرند و هم از کارخانه که باید برای ساماندهی دلالان تدبیری اندیشیده شود زیرا آنان هیچ تعهدی نسبت به کشاورزان ندارند.

سرپرست فرمانداری نهاوند خاطرنشان کرد: اما با توجه به شرایط موجود کشاورزان شهرستان برای کشت این محصول باید مطابق سهمیه ابلاغی اقدام کند و نیاز است نحوه فرآیند کشت چغندر، وضعیت اقتصادی و نحوه قیمت گذاری و کشت چغندرقند تجدیدنظر و شفاف سازی شود.

سلگی ادامه داد: هم‌چنین جهادکشاورزی و کارخانه‌های تحویل چغندر باید در زمینه عیارسنجی و چگونگی افت کشت چغندر پاسخگو و در مورد اصلاح و یکسان‌سازی قراردادها، حل مشکلات تأمین کامیون، پرداخت به موقع وجه خرید محصول به کشاورزان، قیمت و فرمول محاسبه کشت به اندازه ظرفیت و کیفیت نهاده‌ها بخصوص سموم و همچنین  یارانه بذر اقدامات لازم را انجام و اطلاع رسانی کنند.

وی تاکید کرد: به‌منظور حذف دلالان پیشنهاد می‌شود که شرکت تعاون روستایی طرف قرارداد با کارخانه شود و کشاورزان محصول خود را تحویل آنان دهند زیرا آنان تسلط و آگاهی بیشتری نسبت مسائل خرید و فروش دارند.

سرپرست فرمانداری نهاوند در خاتمه یادآوری کرد: از آنجایی که بیش از ۶۰ درصد کشت چغندر استان در این شهرستان کشت می‌شود و در گذشته نحوه عقد قرارداد با کارخانه‌ها محدود بود و بخش زیادی از کشاورزان نمی‌توانستند با کارخانه های مورد نظر عقد قرارداد کنند، بنابراین نیاز است در این زمینه تدابیر لازم پیش‌بینی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چغندرقند چغندرکاران کشت چغندرقند استانی اقتصادی دلالان کارخانه ها کشت چغندر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا امسال در این شهرستان، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توکل آبشناس، کم آب بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبور عسل را از جمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزاست.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در نهاوند
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند