Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان نیمه اول سال ۹۹ همه جا صحبت از بورس و رشد شگفت‌انگیز سهام‌ها بود. وارد هر جمعی که می‌شدید همه از سودهای کلان در این بازار صحبت می‌کردند. افرادی که هیچ تخصص و دانشی در این عرصه نداشتند، سرمایه خود را به واسطه تبلیعات فراوان، وارد این عرصه کرده بودند.

سودهای کلان سرمایه‌گذاران عادی باعث شد تا افراد با فروش املاک و دارایی خود به طمع کسب سود کلان، بدون هیچ دانشی وارد این بازار شوند و در مدت زمان نه چندان طولانی با تابلوهای قرمز بازار سرمایه، مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریزش شدید سهام‌های بورس و از بین رفتن دارایی مردم به موصوعی در کشور تبدیل شد که حتی رئیس جمهوری اسلامی در برنامه‌های تبلیغاتی خود اعلام کرد که مشکل بورس را سه روزه حل خواهد کرد و باقی کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ هم بر روی این قضیه، مانور می‌دادند.

ایسنا در نشست بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه در ایران، روند تحولات این بازار را با نگاهی به شرق و غرب، بررسی می‌کند.

بازگشت کامل سرمایه مردم در حد شعار است

حسین نعمتی، مدرس دانشگاه، تحلیلگر و فعال بازارهای مالی در این نشست، اظهار کرد: تنش روسیه و اکراین باعث افزایش قیمت نفت می‌شود و قیمت نفت بر روی سهام‌های پتروشیمی و پالایشی، تاثیر مثبتی دارد.

نعمتی با اشاره به مداکرات وین، تصریح کرد: ساختار کلان اقتصاد ما تورمی است و اگر توافق حاصل شود یا به نتیجه نرسد، سیاست تورمی داریم.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، دلار با حداقل قیمت ۲۳ هزار تومان مطرح شده بنابراین ما همچنان تورم را خواهیم داشت.

این مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: من ۹ سال است در بازار هستم و با وضعیت یک سال گذشته هرگز مواجه نشده بودم. اعتماد مردم از بین رفته و اخبار خوب، فقط یک روز بازار را مثبت نگه می‌دارد.

نعمتی ادامه داد: دولت مردم عادی را تشویق کرد تا وارد بازار شوند و مردم به خاطر اعتماد بیش از حد به دولت، فریب خوردند.

وی خاطرنشان کرد: بازگشت سرمایه مردم در حد شعار است و باید ۱۵۰ سهم ۵۰۰ درصد رشد کنند تا ضرر مردم جبران شود. 

این تحلیلگر اقتصادی، تاکید کرد: بر اساس مولفه‌هایی که وجود دارد، روند بازار در میان مدت، مثبت است. با بررسی شرکت‌های سودساز می‌توان سودسازی کرد.

نعمتی یادآور شد: بازار راه خود را می‌رود و ما می‌توانیم چشم‌انداز مثبتی برای بازار سرمایه در ایران، ببینیم.

وی با اشاره به تاثیر کروناویروس در بازار سرمایه، بیان کرد: کروناوروس در همه صنایع تاثیر منفی داشت و باعث اخلال در تولید شد که منجر به کاهش سود می‌شود.

چشم انداز مثبتی برای بازار سرمایه می‌بینم

علیرضا سلیمان محمدی، کارگزار و فعال بازار سرمایه در این نشست، اظهار کرد: به نظر من تا پایان فروردین ۱۴۰۱ حرکت پرشتابی در بازار سرمایه نداریم.

سلیمان محمدی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت نفت به نطر من گروه‌های خودرویی، بانکی و پاروشیمی، رشد خوبی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: بازار ما خیلی احساسی است و به شدت تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار می‌گیرد اما من انقدر شیفت بین گروه‌ها را مثبت و منفی نمیبینم.

این فعال بازار سرمایه، تاکید کرد: من چشم انداز مثبتی برای بازار سرمایه در ایران، میبینم و فعلا نوسانی تا اردیبهشت‌ماه، نداریم.

تنش روسیه و اکراین بر روی سهام‌های نفتی و غلات تاثیرگذار است

حسین سمیعی، فعال بازار سرمایه در این نشست، اظهار کرد: بازار سرمایه در ایران از مردادماه روند صعودی خود را از رست داده و سهامداران شرایط بدی داشتند. مسئولان قول دادحد که سه روزه و یک هفته‌ای ضرر مردم را جبران کنند اما بیشتر سهم‌ها ۵۰ درصد ضرر کرده‌ و پول و اعتماد مردم از بورس خارج شده است.

سمیعی با بیان اینکه در چند روز گذشته علائم خوبی دیده شده، تصریح کرد: اینده بازار در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ از زمستان سال ۱۴۰۰ بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: سال گدشته که رشد خوبی در بازار سرمایه داشتیم و تک سهم‌ها حرکت شارپی داشتند، ۱۰۰ هزار میلیارد از نقدینگی عوام، پشت بازار سرمایه بود.

این فعال باز سرمایه ادامه داد: من آینده را خیلی روشنتر از اینجایی که هستیم می‌بینم و مردم باید صبور باشند و خریدهای خوبی داشته باشند.

سمیعی با اشاره به درگیری میان روسیه و اکراین و تاثیر ان بر روی بازار سرمایه، توضیح داد: از آنجاییکه صادرات گاز از روسیه به اروپا صورت می‌گیرد با وجود این درگیری، من انتظار دارم سهام‌های پالایشی و پتروشیمی ما رشد داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشترین خرید گندم مصر از اکراین است، ادامه داد: بیشترین غلات جهان نیز در روسیه و اکراین است و احتمالا بخش زراعت ما نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت‌ و انتظار داریم اثرات مثبت و دائمی در این سهم‌ها را شاهد باشیم.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به تاثیر کروناویروس در این بازار، بیان کرد: با روند کاهشی ویروس، صنایع گردشگری مورد استقبال قرار می‌گیرند و در این سهم‌ها نیز می‌توانیم رشد داشته باشیم.

سمیعی در پایان خاطرنشان کرد: سال ۹۴ پس از توافقات برجام، رشد خوبی در بازار سرمایه داشتیم و الان نیز احتمالا دوباره پس از به نتیجه رسیدن توافقات در وین، همان مسئله تکرار شود.

به نتیجه رسیدن توافقات وین باعث درشد سهام‌های دلاری می‌شود

مهدی معینی‌کیا، کارشناس ارشد مدیریت مالی و معامله‌گر در این نشست، گفت: در حال حاضر، بازار به ارزندگی کامل رسیده و حباب ندارد. بازار ارزش سهم‌ها را پیدا می‌کند و الان شرایط بازار خوب شده و مانند چهارماه گذشته نیست.

معینی‌کیا با اشاره به روند صعودی بورس در سال ۹۹، بیان کرد: روند بازار سرمایه در سال‌های ۹۸ و ۹۹، مردم را بد عادت کرد و این تصور به وجود آمد که هر سهمی باید رشد داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار سردردگم است و ریزش یا رشد زیادی نداشتیم و من احساس می‌کنم بازار در میان مدت، مثبت است.

این کارشناس ارشد مدیریت مالی با اشاره به مذاکرات وین، مطرح کرد: با به نتیحه رسیدن مذاکرات، صادرات و واردات رونق می‌گیرد و شرایط شرکت‌های دلاری بهتر می‌شود و اگر توافق نشود نیز با افزایش قیمت دلار، سهام‌های دلاری افزایش پیدا می‌کند و در میان مدت، بازار خوبی داریم.

معینی‌کیا خاطرنشان کرد: الان وقت هروج از بازار نیست و از آنجاییکه ما سیاست تورمی داریم، بازار در میان مدت هم‌چنان خوب است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بورس بازار سرمايه مذاكرات وين برجام تنش در مرز اوکراین و روسیه بازار سرمایه در ایران فعال بازار سرمایه بازار سرمایه روسیه و اکراین میان مدت چشم انداز سهام ها سهم ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام

به گزارش تابناک اقتصادی؛ توانایی ایران در مسیریابی و غلبه بر تحریم‌های نفتی و دستیابی به رکوردشکنی فروش نفت خام در شش سال گذشته، نشان از انعطاف‌پذیری، خلاقیت و نگاه راهبردی کشور در مواجهه با چالش‌های اقتصادی دارد. علیرغم اینکه ایران با محدودیت‌های قابل توجهی در صادرات نفت مواجه است، موفق شده است فروش نفت خود را افزایش دهد و سالانه تا ۳۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. این موفقیت را می‌توان ناشی از اجرای سیاست‌های نوآورانه و آینده نگر در حوزه انرژی دولت سیزدهم دانست که ایران را قادر ساخته است از فرصت‌های جدید بازار سرمایه گذاری کند، پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد و درآمد‌های ارزی خود را افزایش دهد.

در همین رابطه پیرامون عبور ایران از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام برابر با میزان فروش در زمان برجام در سال ۲۰۲۳ میلادی با خانم زهرا فلاحی کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در مورد مسیر خنثی سازی تحریم‌های تجارت نفت خام ایران گفت: رشد فروش نفت خام ایران نشان دهنده توانایی این کشور برای انطباق و تکامل در پاسخ به پویایی بازار در حال تغییر و فشار‌های ژئوپلیتیکی است. ایران با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی جدید، تنوع بخشیدن به پایگاه مشتری و به حداکثر رساندن پتانسیل درآمد خود، توانسته است جایگاهی قوی در بازار جهانی نفت حفظ کند. این رویکرد پیشگیرانه نه تنها به ایران برای غلبه بر تحریم‌های اقتصادی کمک کرده است، بلکه این کشور را به عنوان یک بازیگر قابل اعتماد و رقابتی در تجارت بین المللی نفت معرفی کرده است.

علاوه بر این، موفقیت ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز، جذابیت این کشور را به عنوان مقصد سرمایه گذاری و شریک استراتژیک در بازار انرژی برجسته می‌کند. ایران با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های نفتی، توسعه میادین جدید نفتی و جذب سرمایه خارجی، به عنوان یک بازیگر کلیدی در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز خود مطرح شده است. تمرکز بر ایجاد مشارکت‌های استراتژیک، ترویج سیاست‌های سرمایه‌دوستانه و ایجاد فضای کسب‌وکار مساعد، ایران را قادر می‌سازد تا به رکورد‌های سالانه سرمایه‌گذاری خارجی بیش از ۵ میلیارد دلار دست یابد.

این کارشناس انرژی در رابطه با بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال کشور‌های آمریکای جنوبی و پایان تعمیرات بزرگ‌ترین پالایشگاه فراسرزمینی ایران در ونزوئلا اظهار کرد: دولت سیزدهم ایران استراتژی جسورانه و مبتکرانه‌ای را برای تغییر تجارت انرژی خود و تضمین بازار‌های تضمین شده برای صادرات نفت خام خود در پیش گرفته است. ایران با دور شدن از شیوه‌های سنتی تجارت نفت و بهره‌گیری از تخصص فنی و مهندسی داخلی، فرصت‌های جدیدی را برای رشد و گسترش در بازار جهانی نفت شناسایی کرده است.

تصمیم برای تمرکز بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پالایشگاهی، نوسازی و ارتقای امکانات موجود، و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند صنعت پالایشگاه، ایران را قادر ساخته تا وارد بازار‌های جدیدی شود و خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش انرژی آمریکای لاتین معرفی کند. امسال تعمیرات دو پالایشگاه نیمه فعال کشور‌های آمریکای جنوبی به دست مهندسان ایرانی به پایان خواهد رسید و شاهد از سرگیری کامل فعالیت بزرگ‌ترین پالایشگاه فراسرزمینی ایران در ونزوئلا خواهیم بود.

وی ادامه داد: ایران از طریق سرمایه گذاری‌های استراتژیک در پالایشگاه‌های نیمه فعال در آمریکای لاتین، جای پای خود را در منطقه گسترش داده، عملیات پالایشگاهی را احیا کرده و خود را به عنوان ارائه دهنده پیشرو خدمات فنی و مهندسی قرار داده است. ایران با بهره گیری از تخصص و نبوغ ایرانی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار انرژی آمریکای لاتین، به ویژه در کشور‌هایی مانند ونزوئلا، که بازسازی پالایشگاه‌ها فرصت‌های جدیدی را برای همکاری و رشد باز کرده است، تثبیت کرده است.

زهرا فلاحی در پایان گفت: موفقیت ایران در عبور از تحریم‌های نفتی، افزایش فروش نفت خام و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نشان‌دهنده چشم‌انداز استراتژیک و رویکرد نوآورانه این کشور در تجارت انرژی است. ایران با پذیرش فرصت‌های جدید بازار، تنوع بخشیدن به پایگاه مشتریان خود و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پالایشگاهی کشور‌های همسو با خود، خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و خود را به عنوان یک شریک کلیدی در بخش انرژی تثبیت کرده است. در سال ۱۴۰۳ تعمیرات دو پالایشگاه نیمه فعال کشور‌های آمریکای جنوبی به دست مهندسان ایرانی به پایان خواهد رسید و مسیر توسعه صادرات نفت خام در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • ادعای دقیقی: شهرداری قزوین سهام‌دار پرسپولیس شد!
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است