Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استانها خبرگزاری تقریب، دومین نشست استاندار هرمزگان با مشاور رئیس جمهور و رئیس شرکت ملی هلدینگ دولتی قرقیزستان، تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان در محل استانداری هرمزگان و در خصوص توسعه تعاملات تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری برگزار شد.

استاندار هرمزگان در این نشست با بیان اینکه این استان با زیرساخت‌های بسیار قوی، دروازه ورود قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی است، گفت: امنیت سرمایه‌گذاری در هرمزگان را تضمین می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهدی دوستی استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای، دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای در این خصوص دارد، اظهار کرد: روند موجود و مباحثی که با هیئت قرقیزستانی در حال انجام است، تلفیقی از این دو موضوع است و تلاش داریم مسیر با ثباتی را برای تامین کالاهای مورد‌نیاز قرقیزستان در بخش واردات و صادرات کالا از طریق بندرشهید رجایی فراهم کنیم.

استاندار هرمزگان، گفت: به‌دلیل اراده‌ قوی که بین دو طرف وجود دارد، اتفاقات خوبی برای توسعه تعامل تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال وقوع است که نمود عینی آن نشست امروز با رئیس هلدینگ دولتی و مدیران زیرمجموعه این شرکت بزرگ قرقیزستانی و رایزنی در خصوص توسعه ارتباطات بندری است.

دوستی بیان کرد: قرقیزستان به دنبال راه‌اندازی دفاتر هلدینگ دولتی در استان هرمزگان است که می‌تواند مسیر جدیدی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

وی اضافه کرد: آمادگی لازم برای رفع موانع سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از زیرساخت‌های بندرشهید رجایی وجود دارد و علاقه‌مند هستیم زودتر به نتیجه برسیم.

استاندار هرمزگان یکی از برنامه‌های دولت را توسعه ترانزیت برشمرد و گفت: در گام نخست، زمینه برای ورود هیئت سرمایه‌گذاری قرقیزستانی در اراضی موجود بندرشهید رجایی فراهم و در فاز بعدی اراضی پسکرانه این بندر مهم برای توسعه فعالیت‌های ترانزیتی مهیا می‌شود.

دوستی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و برنامه هرمزگان برای دستیابی به جایگاه نخست فولاد کشور، در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با معادن سنگ آهن، کرومیت، منگنز و مس اعلام آمادگی کرد و افزود: مذاکرات فنی با هیئت قرقیزستانی در این حوزه را می‌توانیم هر چه زودتر شروع کنیم.

استاندار هرمزگان همچنین گفت: رایزنی با وزارت نفت در خصوص تأمین خوراک مورد نیاز پالایشگاه قرقیزستان انجام می‌شود.

قرقیزستان روابط خود را با ایران گسترش می‌دهد

در این نشست همچنین تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو (Tengiz Bolturuk  Ayapbergen Uulu) مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان نیز با بیان اینکه فعال‌سازی ظرفیت ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی، از نظر سیاسی و اقتصادی پروژه مهمی برای کشور قرقیزستان محسوب می‌شود، اظهار کرد: امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشورهای آسیای مرکزی حائز اهمیت است و می‌تواند یک اولویت باشد.

وی افزود: تحولات کنونی بین روسیه و اوکراین بر روابط تجاری بین کشورها تاثیر گذار است و احتمال اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل روسیه کمتر شود بسیار بالاست و عمده ترانزیت کالا از مسیر ایران خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان گفت: این تحولات سیاسی باعث می‌شود روابط تجاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی توسعه بیشتری پیدا کند که قرقیزستان تمایل دارد به‌عنوان پیشگام این حوزه عمل کند و روابط خود را با ایران گسترش دهد.

«تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو» با اشاره به روند مطلوب مذاکرات در دورهای پیشین و استقبال استاندار هرمزگان و هیئت ایرانی، ضمن قدردانی اظهار امیدواری کرد، به‌زودی امکان فعالیت‌ ترانزیتی قرقیزستان در بندرشهید رجایی فراهم شود.

وی، با بیان اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان هم‌ اکنون بر روی دو پروژه معدنی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اولویت نخست ما اتمام این پروژه‌هاست اما در مرحله بعدی به موضوع سرمایه‌گذاری در هرمزگان نیز ورود خواهیم کرد.

مشاور رئیس جمهور قرقیزستان، با اشاره به سابقه مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور، اظهار امیدواری کرد، ورود به قرن جدید خورشیدی، سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی و ... بین دو کشور ایران و قرقیزستان باشد و افزود: صندوق میراث فرهنگ به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ دولتی قرقیزستان تلاش دارد با مطالعه کتاب‌های تاریخی ایران، روابط دو کشور را مورد مطالعه قرار دهد و با استفاده از منابع تاریخی ایران، تاریخ صحیح قرقیزستان را برای مردم و به‌ویژه نسل جوان بازگو کند.

تامین برق و نیروی کار ارزان، تامین گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات حوزه توریسم و گردشگری از جمله ظرفیت‌های قرقیزستان بود که مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان به آن اشاره و  آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد.

تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه، رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رئیس هیبت مدیره، مدیر منطقه‌ای، مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیر کل منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیزپوچتاسی و نایب رئیس دانشگاه ماناس نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: قرقیزستان سرمایه گذاری استاندار هرمزگان مشاور رئیس جمهور بندرشهید رجایی سرمایه گذاری برای توسعه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟

فرارو- جمعه گذشته تهران میزبان دومین "اجلاس بین المللی ایران و آفریقا" بود. نشستی که با حضور مقام‌های ارشد بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به ویژه وزرای اقتصاد برگزار شد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این قبیل نشست‌ها می‌توانند مقدمه‌ای برای وقوع تغییرات مثبت در روابط خارجی و به طور خاص دیپلماسی اقتصادی باشند.

به گزارش فرارو؛ در این راستا، یکی از نکاتی که چندین سال است از سوی کارشناسان مسائل راهبردی و تحلیلگران به عنوان نقدی به سیاست خارجی ایران مطرح شده، غافل شدن از برخی حوزه‌های جغرافیایی در عرصه سیاست خارجی و صرفا تمرکز بر برخی مناطق و کشور‌های خاص است. موضوعی که در برخی موارد در بزنگاه‌های تاریخی موجب وارد آمدن آسیب‌ها و خساراتی شده است.

با این همه، دولت سیزهم از زمان آغاز به کار خود در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر توسعه روابط با مناطق مغفول در حوزه سیاست خارجی ایران معطوف کرده است. ابراهیم رئیسی در دو نوبت در قالب تور‌هایی به کشور‌های آفریقایی سفر انجام داده و توسعه روابط با آفریقایی‌ها را یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم توصیف کرده است.

معادله‌ای که در قالب نشست بین المللی اخیر ایران و آفریقا نیز نمود‌های عینی‌تری گرفته است. با این همه، واقعیت این است که اقبال به توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی در شرایط حاضر، به طور خاص تحت تاثیر ۳ مولفه مهم و محوری است.

۱. بازارِ رو به رشد کشور‌های آفریقایی

قاره آفریقا جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده و بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که شاخص‌های اقتصادی در شمار قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های افریقایی رو به رشد بوده و پالس هاس مثبتی را در مورد آینده این دسته از کشور‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی مخابره می‌کنند.

در حقیقت، هم جمعیت این قاره چشمگیر است و هم درآمد خانوار‌ها در آن رو به بهبود است. این دو مولفه در نوع خود کشور‌های آفریقایی را به یک بازارِ هدف بسیار مناسب برای بسیاری از کشور‌های جهان تبدیل می‌کنند. ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی خود از این قاعده مستثنی نیست. می‌تواند کالا‌های ساخت خود را که از کیفیت بین المللی برخوردارند و البته کشور‌های آفریقایی می‌توانند آن‌ها را در مقایسه با نمونه‌ای مشابه خارجی، با قیمت کمتری تهیه کنند، به آفریقا صادر کند.

موضوعی که هم برای ایران و هم ملل آفریقایی حامل نفع و سود است.

۲. کسب حمایت موثر سیاسی در عرصه بین المللی

بلوک کشور‌های آفریقایی از وزن قابل توجهی در نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی برخوردارند. آفریقا چیزی در حدود ۵۴ کشور را در خود جای داده که آن‌ها در جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و دیگر نهاد‌های بین المللی، بازیگران مهم و تاثیرگذاری هستند.

در این چهارچوب، ایران به واسطه توسعه پیوند‌های سیاسی و اقتصادی خود با بلوک کشور‌های آفریقایی می‌تواند روی کارتِ رای‌دهی آن‌ها در نهاد‌های بین المللی حساب ویژه‌ای باز کند. موضوعی که یک برگ برنده موثر  به حساب می‌آید. این مساله به ویژه در بحبوحه تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک بین المللی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می‌شود.

۳. توسعه نفوذ بین‌المللی ایران در قالب یک قدرت منطقه‌ای

در نهایت باید به این مساله نیز اشاره کرد که ایران در منطقه غرب آسیا یک قدرت قابل توجهِ منطقه‌ای است. این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طرح و برنامه‌هایی برای توسعه نفوذ خود دارد. مساله‌ای که در عرصه روابط بین الملل برای هر بازیگر دیگری غیر از ایران نیز امری طبیعی محسوب می‌شود.

حال در این میان، اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و برخی ملل آفریقایی و در عین حال وجود ظرفیت‌های نرم فرهنگی نظیر حضور شیعیان در برخی کشور‌های آفریقایی و یا مهاجرت تاریخی برخی اقوام ایرانی به کشور‌های آفریقایی، بستر‌های مناسبی را نیز برای توسعه نفوذ ایران در میان کشور‌های آفریقایی ایجاد کرده اند.

بستر‌ها و ظرفیت‌هایی که تاکنون مورد بی توجهی بوده اند و حال توجه به آن ها، یکی از الزاماتی است که با توجه به افزایش وزن و قدرت منطقه‌ای و بین المللی ایران، از اهمیت بسیار زیادی برخودار می‌شوند. معادله‌ای که موجب شده تا بار دیگر قاره آفریقا مورد توجه تصمیم سازان حوزه سیاست خارجی ایران قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • صدور ۱۶۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شد
  • آمادگی ۲۵ بسته در بجنورد برای جذب سرمایه‌گذار
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل