Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اصفهان، مرضیه عسگری؛ حداقل یک ماه قبل از سال نو، خانواده‌ها نظافت کامل بهاری یا همان خانه تکانی را شروع می‌کنند که معمولاً باید قبل از آغاز سال جدید به پایان برسد. مبلمان باید جابجا شوند، سطوح تمیز و صیقلی شوند، کمد‌ها تمیز و مرتب و پرده‌ها شسته شوند. به طور خلاصه، همه چیز در خانه باید تمیز و درخشان شده و تمام چیزهای بلا استفاده جمع‌آوری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ چیز آرامش‌بخش‌تر از قدم زدن در یک خانه تمیز و مرتب نیست، شاید مهم نباشد که چه اتفاقی در جهان افتاده است یا چه روزی را گذرانده‌اید، یک فضای تمیز می‌تواند پناهگاه امنی باشد. برای این منظور شما نیاز به ایجاد لیست کارهای خانه تکانی دارید تا در هنگام تمیز کردن منزل بدانید که باید از کجا شروع کرده و چه قسمت‌هایی را در نظر بگیرید. این لیست به شما کمک می‌کند تا هر بار دقیقاً آنچه را که تمیز کرده‌اید را به خاطر بسپارید و به مرحله بعد بروید.

تحقیقات نشان می‌دهد که ساده‌ترین کار برای اینکه کارهای نظافت منزل در روزهای منتهی به عید نوروز به بهترین نحوه ممکن انجام شود، داشتن لیست کارهای خانه تکانی است. با این لیست هرگز وقت خود را هدر نمی‌دهید و از سردرگم بودن بیرون خواهید آمد

اما در آستانه سال نو و همزمان با سنت خانه تکانی توجه به اصول ایمنی در مصرف مواد شوینده برای حفظ سلامت امری ضروری است.

 

علایم شدید تنفسی به دنبال ترکیب مواد پاک‌کننده و شوینده

محمد علیزاده، متخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه بدترین شکل استفاده از مواد پاک‌کننده و شوینده آن است که آن‌ها را با آب گرم مخلوط کنند و یا از آن‌ها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنند، اظهار داشت: ترکیب مواد شوینده یا پاک‌کننده‌ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است، زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گازکلرآزاد می‌شود که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می‌کند که بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک علایم شدید تنفسی ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد هنگام خانه تکانی از پاک‌کننده استاندارد استفاده کنید، گفت: از مصرف مواد شوینده و پاک کننده‌ها در فضاهای بسته خودداری کنید، بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک است و باید از ترکیب این دو ماده جداً پرهیز کرد، هنگام شست‌وشوی حمام و دستشویی از ماسک‌های محافظ استفاده کنید، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا برقرار شود.

عبور مواد شوینده از ماسک‌ها

علیزاده با اشاره به اینکه بسیاری از مواد ضد عفونی‌کننده به راحتی از ماسک‌های کاغذی عبور می‌کنند و می‌توانند موجب آسیب به ریه شوند، افزود: تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و باز کردن پنجره‌ها، استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب بر روی دهان و بینی می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها و پیشگیری از این مشکلات کمک کند، پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده از محصولات سوزاننده ضروری است.
این پزشک متخصص ادامه داد: استفاده از مواد شوینده شیمیایی ممکن است باعث تشدید بیماری‌های قلب، عروقی و ریوی شود، مواد شوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشتر آسیب‌رسان است.

وی با تأکید بر اینکه مطمئن شوید که استفاده، نگهداری و دفع مواد شیمیایی، مطابق با دستورالعمل سازنده است، بیان کرد: مواد خطرناک باید در مکانی دور از دسترس بچه‌ها نگهداری شوند، درب محصولات شیمیایی و پاک‎کننده‌ها را محکم ببندید، در صورت جابجا کردن مواد، بقیه ماده را در ظرف اصلی بازگردانید.

علیزاده اضافه کرد: فرآورده‌های حاوی مواد شیمیایی پرخطر را در ظروف ویژه نگهداری کنید، هرگز برچسب روی ظروف مواد شیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچار پوسیدگی شده مجدداً روی آن برچسب بزنید.

اقدام ضروری در مسمومیت‌های ریوی

پزشک متخصص ریه با بیان اینکه نخستین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست، گفت: استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌شود، استفاده از بخور، به خصوص بخور سرد بسیار کارآمد است، خودداری از صحبت کردن، مفید است، ارجاع هرچه سریع‌تر به پزشک یا تماس با اورژانس ضروری است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود از مواد شوینده و پاک‌کننده‌هایی استفاده شود که آسیب کمتری می‌رساند، مثلاً استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارند، بسیار ایمن‌تر از استفاده از مواد سفیدکننده‌ای است که بخار دارد.

ترفندهای مهم خانه‌تکانی

* برای از بین بردن لک مدادرنگی روی دیوارها، می‌توانید کمی خمیردندان روی آن بزنید و با مسواک کشیدن لک را بزدایید. اگر دیوار و سرامیک لک دارد، می‌توانید کمی سرکه به آن بزنید؛ با این کار از بین خواهد رفت.

* برای تمیز کردن استیل‌های آشپزخانه از سرکه استفاده کنید؛ برای تمیز کردن گاز استیل می‌توانید از جوش شیرین و آب داغ استفاده کنید گاز را بسیار براق خواهد کرد. برای از بین بردن جرم گاز سرکه را اسپری کنید؛ بعد با پودر ماشین و اسکاج بشویید و در آخر دستمال نمناک بزنید. برای خشک کردن بهتر است برای اینکه لک نیندازد از پارچه کتان استفاده کنید.

لیمو، سرکه، جوش شیرین و روغن زیتون برای تمیز کردن خانه و خانه تکانی

* از جوش شیرین برای براق کردن ظروف شیشه‌ای و چینی استفاده کنید؛ اگر لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای‌تان پر از لکه‌های زرد شده‌اند، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید، به این ترتیب که ظرف‌ها و لیوان‌ها را داخل تشت آب گذاشته و به ازای هر ظرف یک قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین به آب اضافه کنید، سپس تمام طول شب بگذارید بماند و صبح با استفاده از اسکاچ ظروف را کاملا آب‌کشی کنید و از براقیت آن‌ها لذت ببرید.

* از جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های لباس‌ها استفاده کنید؛ اگر نصف فنجان جوش شیرین به شوینده‌ای که با آن‌ها لباسهایتان را می‌شویید، اضافه کنید، لکه‌های لباس‌ها کاملاً از بین می‌روند و تمیزتر از حالت عادی می‌شوند.

* از لیمو برای از بین بردن لکه‌های روی فرش استفاده کنید؛ اگر روی فرشتان لکه چای یا هر چیز دیگری بر جای مانده است می‌توانید با استفاده از کمی لیمو و نمک لکه‌ها را برای همیشه از بین ببرید. مقداری لیمو و نمک را روی لکه بریزید و با دستمال روی آن بکشید تا لکه از بین برود.

* از لیمو برای از بین بردن بو استفاده کنید؛ اگر پس از خرد کردن پیاز، سیر و یا گوشت دست‌هایتان بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد، می‌توانید با مالیدن کمی لیمو و آب بر روی دست‌هایتان بوی مطبوعی به دست‌هایتان بدهید.

* از لیمو برای از بین بردن چربی‌ها استفاده کنید؛ هنگام شستن ماهیتابه و یا ظروف فوق‌العاده چرب می‌توانید از لیمو به عنوان گزینه کمکی استفاده کنید. به این ترتیب که چند قطره آبلیمو را به مایع ظرفشویی‌تان اضافه کنید و آن وقت خواهید دید که به سرعت چربی‌ها از بین خواهند رفت.

* از روغن زیتون برای جلا دادن سطوح استفاده کنید؛ برای براق کردن سطوح فلزی و یا چوبی می‌توانید از چند قطره روغن زیتون استفاده کنید و آن‌ها را براق کنید. برای تمیز کردن کفش‌هایتان می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. فقط کافی است یک قطره روغن زیتون بر روی یک دستمال پنبه‌ای تمیز بریزید و آن را به کفش‌هایتان بمالید؛ کفش‌هایتان مثل روز اول براق خواهد شد.

* از روغن زیتون برای از بین بردن برچسب‌ها استفاده کنید؛ چسب و یا برچسب‌ها روی محصولات مختلف ممکن است از خود اثری باقی بگذارند که زیاد خوشایند نیست، چند قطره روغن زیتون را روی دستمال نخی تمیز ریخته و با کمی فشار آن را پاک کنید.

* از مخلوط آب، سرکه و لیمو برای تمیز کردن شیشه‌ها استفاده کنید؛ به میزان مساوی آب و سرکه را با هم ترکیب کنید و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید و با آن شیشه‌ها را تمیز کنید، به طور معجزه‌آسایی براق خواهند شد.

* از مخلوط روغن زیتون و آب لیمو برای براق کردن مبلمان استفاده کنید؛ دو قسمت روغن زیتون و یک قسمت آب لیمو را با هم مخلوط کنید و مبلمان را با آن براق کنید، فوق‌العاده می‌شود.

* از مخلوط نمک و لیمو برای شستن ظرفشویی استفاده کنید، لکه‌های سینک ظرفشویی را با ریختن نمک و مالیدن نصف لیمو روی لکه‌ها از بین ببرید.

* از مخلوط سرکه و جوش شیرین برای جلا دادن به نقره استفاده کنید؛ نصف فنجان سرکه و ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و با آن زیور آلات نقره‌ای را براق کنید، بگذارید زیورآلات به مدت ۳ ساعت یا بیشتر در مخلوط سرکه و جوش‌شیرین بماند و سپس آب‌کشی کنید.

* برای تمیز کردن شیشه‌ها ابتدا با یک دستمال خشک خاک آن را بگیرید، بعد سرکه سفید و آب و آب لیمو را مخلوط کنید و داخل اسپری بریزید و روی شیشه‌ها اسپری کنید، به این صورت می‌توانید شیشه براقی داشته باشید.

ترکیب جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن فرش

ترکیب جوش شیرین و سرکه می‌تواند معجزه کند، لکه‌های فرش نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می‌توان برای از بین بردن‌شان از این ترکیب فوق‌العاده استفاده کرد. برای تمیز کردن فرش کافی است پودر جوش شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را به آن اضافه کنید، بعد از اینکه کف تمام شد پارچه‌ای را روی فرش انداخته تا سرکه را جذب خود کند. سپس صبر کنید تا این قسمت خشک شود، برای تمیز کردن جوش‌شیرین‌های باقی مانده با استفاده از جاروبرقی آن قسمت را تمیز کنید. لکه‌هایی که بزرگ‌تر هستند را فقط جوش شیرین بزنید، حدود نیم ساعت صبر کنید تا تمیز شود سپس با جارو محل مورد نظر را تمیز کنید.

ترکیب سرکه و نمک برای تمیز کردن فرش ماشینی

مخلوط سرکه و نمک نیز یکی از پاک کننده‌های لکه‌ها و کثیفی‌های فرش است. برای تمیز کردن فرش ماشینی این دو ماده را ترکیب کنید و بگذارید تا جذب فرش شوند. سپس دستمالی که جذب کنندگی بالایی دارد روی سطح قرار دهید و روی محل مورد نظر بمالید، پس از اینکه خشک شد با جارو نمک‌های باقی مانده را جارو بزنید.

تمیز کردن شیرآلات در خانه تکانی

شیرآلات موجود در حمام و دستشویی هم یکی از قسمت‌های مهمی است که حتماً باید تمیز و براق باشد؛ برای این کار هیچ وقت از مواد سفیدکننده یا دیگر موادی که مخصوص این کار نیستند، استفاده نکنید چون لعاب روی شیرها از بین می‌رود و دیگر مانند گذشته براق نخواهد شد. بنابراین همیشه برای تمیز کردن شیرآلات از مواد مخصوص این کار که در بازار وجود دارد یا از سرکه سفید استفاده کنید که می‌تواند آن‌ها را براق و تمیز کند. علاوه بر این مواد، لیموترش هم انتخاب خوبی برای تمیز کردن شیرآلات است. اگر مقداری لیموترش روی شیرها بمالید نه تنها تمیز می‌شود، بلکه بوی خوبی نیز داخل فضای سرویس بهداشتی می‌پیچد. برای مبارزه با کدر شدن لوله‌ها می‌توانید کمی آبلیمو را روی یک دستمال بچکانید و آن را روی شیرآلات بمالید. بگذارید شب تا صبح بماند و بعد آن را با آب بشویید.

تمیز کردن سرامیک‌های دیوار 

صابون مایع را به مقدار مساوی با جوش شیرین مخلوط کنید و آن را روی دیوارهای جرم گرفته بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه با آب بشویید و از معجزه‌ای که اتفاق افتاده لذت ببرید. این محلول حتی زه‌کشی بین کاشی‌ها را هم سفید خواهد کرد. اگر دیوارها قارچ زده یا جرم گرفته، سرکه را روی نواحی آلوده اسپری کنید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و بعد با آب بشویید.

خانه تکانی روحیه سر زندگی به ارمغان دارد

به گزارش فارس، خانه تکانی از جمله سنت‌هایی است که در طول سالیان سال در جامعه کهن ایرانی باقی مانده است و علاوه بر اعتقادات مذهبی ما هویت ملی ما را نشان می‌دهد، کارکرد خانه تکانی عامل مهمی است که در طول تاریخ این سنت را پا برجا نگه داشته است و از محو شدن آن جلوگیری کرده است.

ایرانیان از دیر باز این سنت زیبا را به پا می‌دارند، آن‌ها بر این باورند که با دور ریختن وسایل قدیمی کهنه و جایگزین کردن وسایل نو به زندگی طراوت و شادابی خاصی می‌دهند که با نو شدن سال و آمدن فصل زیبا و با طراوت بهار همراه خواهد شد و روحیه سر زندگی را به ارمغان دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترفندهای خانه تکانی شوینده های طبیعی تمیز کردن شیرآلات برای تمیز کردن فرش برای از بین بردن استفاده کنید روغن زیتون مخلوط کنید پاک کننده ها مواد شوینده جوش شیرین خانه تکانی اضافه کنید آب لیمو شیشه ها لکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۵۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم

یک بلاگر معروف در پستی در صفحه اینستاگرام از یکی از طرح‌های تازه شهرداری تهران انتقاد کرد./

به گزارش ایسنا، حساب اینستاگرام عملیات ۱۲۵ ویدئویی از طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران در خیابان بهشتی منتشر کرد که در ادامه می‌بینید:

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • (ویدیو) شاهکار خطرناک و باورنکردنی یک هم‌وطن در تونل
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • ۱۱ آلاینده بیماری زای مخفی در خانه
  • غیبت جود بلینگام در جدال رئال مادرید و رئال سوسیداد
  • عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟