Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ در سال‌ جاری، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیش از ۱۸۴ هزار فعالیت حفاظتی و مرمتی برای حفظ گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی این آستان مقدس انجام داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از آستان نیوز، اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی، تخصصی‌ترین اداره مرمت در شرق کشور است و در حال حاضر مسئولیت حفاظت و مرمت اشیای تاریخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را بر عهده دارد؛ از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی، که همگی به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص این اداره مرمت و حفاظت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معیارها و شاخص‌های متعدد برای حفاظت و مرمت آثار

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان در گفتگو با آستان نیوز گزارشی از اقدامات این حوزه طی سال جاری ارائه و اظهار کرد: حجم بسیار زیادی از آثار تاریخی و فرهنگی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که بخش مهمی از این مسئولیت حفظ این آثار بر عهده اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی است.

سید علی طباطبایی افزود: از دیدگاه حوزه حفاظت و مرمت، نفیس بودن آثار تاریخی تنها مرتبط به قدمت آن نیست بلکه معیارهایی همچون تعداد، محتوا، ارزش مادی و فناوری بکار رفته در آن نیز از دیگر شاخصه‌های یک اثر نفیس در حوزه مرمت به شمار می‌رود و سبب می‌شود اقدامات حفاظتی و مرمتی لازم برای آن‌ها تعریف و عملیاتی شود. 

گفت‌وگو با خادمین سازندگی حفظ و صیانت از ابنیه حرم رضوی/ خدمتی که سرما و گرما، روز و شب، وقت و بی‌وقت نداردگفت‌وگو با یکی از قدیمی‌ترین مسئولان حرم رضوی درباره وقایع پیروزی انقلاب؛ همه در پناه امام هشتم(ع) بودیمنخستین شاعری که در حرم رضوی دفن شد که بود؟

وی افزود: یکی از این فعالیت‌ها، مرمت نسخ خطی، کتاب‌های قدیمی و اسناد است و علاوه بر آن، بازسازی و مرمت تمام اشیای موزه‌ای موجود در مخازن اعم از آثار فلزی، سفالی، چوبی، فرش‌ها و منسوجات، تابلوهای نقاشی و کتیبه‌ها نیز بخشی از وظایف و مسئولیت‌های این اداره است.

مرمت 673 نسخه قرآن خطی

طباطبایی ادامه داد: مجموع خدمات حوزه حفاظت و مرمت آثار در این اداره طی سال جاری بیش از 184 هزار خدمت در بخش‌های مختلف بوده است. در سال جاری 673 نسخه قرآن خطی، بیش از دو هزار برگ نسخ خطی بسیار نفیس، 118 کتاب چاپ سنگی و سربی و بیش از 4300 برگ سند شامل اقدامات مرمتی و حفاظتی بود که این کار با دقت و ظرافت لازم توسط کارشناسان حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این سازمان انجام شد. 

وی به برخی دیگر از فعالیت‌های این اداره نیز اشاره کرد و گفت: ساخت جلد چرمی، ساخت جلد عطف و گوشه، مرقع‌سازی، آفت‌زدایی و اسیدزدایی اسناد و کتب، مستندنگاری مرمت آثار، گردگیری ورق به ورق کتب چاپ سنگی و سربی، صحافی و طلاکوبی عناوین منابع چاپی، بررسی و آسیب‌شناسی اسناد و کتب، سم‌پاشی و ضدعفونی محیط، پایش محیطی و بررسی و آسیب‌شناسی اشیاء موزه‌ای از جمله اقدامات این اداره در سال 1400 بوده است.

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۶۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، سپهر زارعی با اعلام این مطلب افزود: این اشیا به‌صورت اتفاقی توسط یکی از دوستداران میراث‌فرهنگی در شهرستان حاجی‌آباد به‌دست‌آمده است.

وی اظهار کرد: این آثار شامل سکه، انگشتر و مهر است که قدمت آن‌ها به دوران ساسانی، صفوی و قاجاریه برمی‌گردد.

زارعی بیان کرد: اشیا پس از بررسی نهایی به مورد مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

وی ضمن قدردانی از دوستداران میراث‌فرهنگی در حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی تأکید کرد: جامعه محلی شهرستان حاجی‌آباد نسبت به اهمیت حفظ هویت تاریخی خود و شناسه‌های فرهنگی و تاریخی آگاهی دارد و همین مسئله موجب شده درزمینهٔ حفظ آثار تاریخی حساسیت داشته باشند و منطقه هم تحت رصد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار دارد.

کد خبر 6092272

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • برگزاری آزمون کسب مدرک تخصصی ۱۵۴ حافظ قرآن در بوشهر
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر