Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@22:39:50 GMT

خداحافظی با رهاسازی بدون ضابطه آب سدهای کشور

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۶۱۴۵

خداحافظی با رهاسازی بدون ضابطه آب سدهای کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خلاء حکمرانی موثر آب در سال‌های اخیر سبب شده تا نارضایتی گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید. این نارضایتی در شرایط بروز خشکسالی به شکل تنش آبی میان بخش قابل توجهی از کشور نمایان شده و در شرایط بارش‌های وسیع نیز به صورت سیل زمینه تخریب مناطق درگیر را به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم به طور مصداقی و کاملا مشخص، تاثیر خلاء حضور نظام حکمرانی موثر آب در کشور را بیان کنیم، مسئله سیلاب سال 98 و خشکسالی پس از آن یکی از مشخص‌ترین مصادیق این موضوع به حساب می‌آید. بر این اساس در سال 1398 هر 12 سد استان خوزستان بیشتر از 90 درصد از ظرفیت خود را پر از آب می‌دیدند و مدیریت منابع آب دولت می‌توانست، این استان را تا بازه زمانی 5 ساله از خشکسالی دور کند.

با این وجود دولت به جای ذخیره آب نسبت به رهاسازی با هدف تولید برق از سدهای برق‌آبی اقدام کرد. بر این مبنا در سال 99 شاهد تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی 9 درصد بیشتر از تعهد بودیم و در سال 1400 نیز با خارج شدن نیروگاه‌های حرارتی از مدار تولید به دلیل تعمیرات، آب با وجود پیش‌بینی خشکسالی رها شد و زمینه تخلیه سدهای این استان را به وجود آورد.

در حقیقت خلاء حضور حکمرانی منابع آب سبب شده بود تا از سد به جای یک سازه‌ نگهدارنده آب به منظور تخصیص بهینه به عنوان یک نیروگاه تولید برق استفاده شود و آبی که می‌توانست در سال‌های خشکسالی مددرسان مردم باشد، به منظور تولید برق رهاسازی شد.

*مدیریت منابع آب در سدها متحول شده است

در حال حاضر با روی کارآمدن دولت جدید و همچنین تغییر ریل سیاست‌گذاری وزارت نیرو در حوزه زیرساخت‌های برق و آب انتظار می‌رود، حکمرانی موثر آب به عنوان مرجع مدیریت در این حوزه استقرار پیدا کند، مسئله‌ای که روز گذشته در صحبت‌های وزیر نیرو جایگاه ویژه‌ای داشت، محرابیان در حاشیه بازدید از موسسه تحقیقات آب به مسئله اصلاح و تقویت حکمرانی منابع آب در کشور اشاره کرد و گفت: «در چارچوب اصلاح استقرار نظام حکمرانی آب طی شش ماه گذشته، مدیریت سدها متحول شده است.»

وزیر نیرو در تشریح اقدامات انجام شده به مسئله برق‌آبی‌ها اشاره کرد و گفت: «‌در سال جاری تولید برق در سدهای برق‌آبی خیلی کاهش یافت و این روند با وجود محدودیت تولید برق منجر به ذخیره آب در سدها شده است.»

* آمار و ارقام اظهارات وزیر نیرو مبنی بر تحول مدیریت منابع آب سد را تایید می‌کند

زمانی که که به آمار و ارقام در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی مراجعه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که مطابق صحبت‌های وزارت نیرو در سال جاری میزان تولید برق در این بخش با کاهش 61 درصدی مواجه شده است.

به عبارت دیگر سال گذشته در بازه زمانی جاری 33 هزار 901 مگاوات ساعت برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی مستقر در سدهای کشور تولید شده بود در حالی که این آمار در سال جاری به 13 هزار 371 مگاوات ساعت رسیده است.

 

در حقیقت با توجه به شرایط خشکسالی به وجود آمده، وزارت نیرو استقرار نظام حکمرانی منابع آب صیانت از این مایع حیات را در اولویت کار خود قرار داده و بر خلاف دولت قبل جلوگیری از رهاسازی بدون ضابطه آب به خط قرمز تبدیل شده است.

*تحول در مدیریت سدها ناشی از تغییر الگوی حکمرانی آب است

در همین راستا، محمد پورحمید، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه نیرو با بیان نقش استقرار حکمرانی منابع آب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: «در سال 1398 و ابتدای سال 1399 رهاسازی بدون ضابطه آب سدها صرفا برای تولید برق سبب شد تا کشور در برخی از نقاط نظیر خوزستان با چالش بسیار جدی کمبود آب مواجه شود.»

این کارشناس حوزه نیرو در بیان نکات مثبت رویکرد وزارت نیرو در مواجه با مدیریت سدها، گفت:«زمانی که آمار و ارقام خبر از سال کم بارش می‌دهد، منطقی است که آب سد حکم طلا را دارد و این طلا باید با حساس‌ترین شرایط مدیریتی رهاسازی شود.»

پور حمید ادامه داد: «اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب بروز و ظهوری دارد که مسئله تحول مدیریت سدهای کشور یکی از همین ظهور و بروز‌هاست.»

به گزارش فارس، اصلاح نظام مدیریت سدهای کشور یکی از قطعات پازلی است که در نظر گرفته شده و در آینده و به نظر می‌رسد، در آینده باید شاهد اخبار مثبت بیشتری در حوزه مدیریت منابع آب از سوی وزارت نیرو باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیریت سدها منابع آب سد منابع آب حکمرانی آب خروجی سد نیروگاه برقابی حکمرانی منابع آب مدیریت منابع آب نظام حکمرانی مدیریت سدها برق آبی وزارت نیرو سدهای کشور تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۶۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی که در گردهمایی سراسری نیروگاه‌های کشور با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، همایون حائری معاون وزیر در امور برق و انرژی و مدیران صنعت نیروگاهی کشور سخن می‌گفت، هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاه‌ها اعلام و تصریح کرد: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر در دو مرحله، یک‌بار ۲۰ همت و یک بار هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و اخیراً هم ۲۲ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب تولید کنندگان برق حرارتی و مقیاس کوچک واریز شد که سهم عمده آن متعلق به نیروگاه‌های خصوصی بود که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران تسویه شد.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر نیرو که باید ۱۰۰ درصد معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویت‌ها به تولیدکنندگان برق و بخش‌های انتقال و توزیع تخصیص می‌یافت.

مدیرعامل توانیر افزود: با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچک‌تر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکت‌های توزیع هستیم تا خود شرکت‌ها در قبال وصول مطالباتشان مسؤولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند. تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکت‌ها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می‌شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاه‌ها طی یک بازه زمانی ۳ ساله را که در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می‌کند.

کد خبر 6094669 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • نجات پسر ۶ ساله که دچار غرق شدگی شده بود
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد