Web Analytics Made Easy - Statcounter

اوکراین در چهارمین روز حمله روسیه، جنگ را در خیابان‌های پایتخت تجربه می‌کند. از آن طرف، همسایه شمالی برای همه اقشار کشورمان از روشن‌فکرها و نخبگان و دیپلماسی خوانده‌ها بگیریم تا مردم کوچه و بازار در طول ۱۵۰ سال گذشته همواره مهم بوده است؛ اگرچه به‌جز معدود افرادی هیچ‌کدام از این گروه‌ها اطلاع دقیقی از فضای داخلی روسیه ندارند و هرچه می‌دانند و دیده‌اند آن چیزی است که دستگاه رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب روایت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجود این در بین جریان‌های ایجاد شده در طول ۱۰ روز گذشته سه گروه اصلی (ضمن توجه به جریان‌های کمرنگ‌تر) به چشم می‌خورند:

زنده‌باد تزار جدید: نخستین جریان رسانه‌ای که در فضای داخلی کشورمان قابل‌ردیابی است، جریان روسو فیل است. ویژگی اصلی این جریان در مقایسه با جریان‌های روسو فیل سابق تهی بودن از اندیشه مارکسیسم است. نگاه این گروه به روسیه بیش از آنکه مرتبط با اندیشه و جریان‌های حاکم بر روسیه باشد، متوجه شخص پوتین است. این گروه پوتین را شخصیتی کاریزماتیک می‌دانند. رهبری ورزشکار، سرزنده و سرحال که صلابت در چهره او مجسم شده است. توانسته در ۲۰ سال گذشته روسیه را از اوضاع فلاکت‌بار اواخر کومونیست‌ها نجات دهد و اقتصاد کشورش را بسازد. به‌واسطه دیپلماسی انرژی که در سالیان گذشته اجرا کرده حالا اروپا وابستگی انرژی شدیدی به روسیه دارد. پوتین مواضعی محکم دارد و اکنون هم تلاش دارد ناتو را از کشورش دور کند. ازنظر این گروه این‌چنین شخصی صلاحیت رهبری جهانی را دارد. فعالیت این گروه را که عموماً نام و نشانی هم ندارند و در حاشیه هستند، بیشتر از همه در کامنت گزارش‌های خبری خبرگزاری‌ها و تااندازه‌ای هم در اینستاگرام و توییتر می‌شود مشاهده کرد.

 نقد پوتین، سرخوردگی پنهانی از غرب: گروه دوم از فعالان که ازقضا ازنظر تعداد به‌ویژه در توییتر و اینستاگرام بیشتر به‌نظر می‌رسند، مخالفان جدی پوتین هستند. این جریان خود به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ گروهی که هنوز هم حامی غرب هستند و گروهی که نسبت به عدم‌حمایت آمریکا و اروپا از اوکراین سرخورده شده‌اند، اما همچنان از نقد غرب امتناع می‌کنند. کلیدواژه‌های اصلی این گروه «نه به جنگ» «نه به تجاوز» «اوکراین را نجات دهید» «در آرزوی صلح جهانی» و عباراتی ازاین‌دست است. سلبریتی‌ها و بعضی از چهره‌های اصلی اصلاح‌طلب را هم می‌توان در بین این گروه دید. محور اصلی فعالیت این جریان مثل همیشه نقد عملکرد جمهوری اسلامی در قبال ماجراهای بین‌المللی است.

به‌عنوان نمونه این فعالان در ماجرای سوریه که جمهوری اسلامی برای کمک به مردم سوریه وارد این کشور شد، این تصمیم نظام را نقد می‌کردند، اما در ماجرای افغانستان که نظام تصمیم گرفت بی‌طرف بایستد، شعار اعزام نیرو به افغانستان دادند. حالا هم همین گروه در اوکراین معتقدند ایران باید حمله روسیه را محکوم کند ولی وقتی‌که عربستان به یمن حمله کرد اصرار داشتند که باید ایران بی‌طرف بایستد. در بین فعالان این گروه مثل همیشه حسین دهباشی خودنمایی می‌کند. طیف گسترده‌ای از سلبریتی‌ها از تتلو تا علی دایی هم در همین گروه هستند. نکته مهم درباره این جریان این است که عملکرد رسانه‌ای و پروپاگاندای آن‌ها توانسته بخش جدی از طبقه متوسط کشور را هم همراه کند. همان‌طور که در ماجرای افغانستان هم کرد. گروهی دیگر از فعالان این جریان صرفاً روی مظلومیت اوکراین متمرکزشده اما حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی دست به نقد غرب بزنند. این جریان در بین روزنامه‌های حزبی کشور نمود بیشتری دارد. روزنامه سازندگی، روزنامه اعتماد و تااندازه‌ای شرق چنین خطی را دنبال می‌کنند.

اوکراین و سراب متحدان خارجی: اما در کنار دو جریان اصلی که ذکر شد، جریان سومی هم در فضای رسانه‌ای فعالیت می‌کند. جریانی که همزمان با نقد غرب و تااندازه‌ای بی‌توجهی به پوتین، بر قوی‌شدن و قدرتمند شدن ایران تکیه دارد. از مسعود براتی و رضا حاتمی وفا تا سید نظام موسوی سخنگوی مجلس و روزنامه‌هایی مثل وطن امروز و رسالت و جوان و حتی خراسان و قدس را می‌شود در این دسته قرار داد. ویژگی اصلی این گروه را می‌توان نگاهی عقلانی و نه احساسی صرف آن‌ها به ماجرای اوکراین و روسیه در نظر گرفت. این گروه اوکراین را آیینه عبرتی می‌دانند که سرنوشت آن برای هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد. به‌ویژه کشورهایی که به غرب اعتماد کرده‌اند. درنتیجه همین نگاه، آن‌ها معتقدند ایران باید به ایرانی قوی و متکی‌به‌خود تبدیل شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فعالان رسانه ای جنگ اوکراین رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی عصر روز گذشته ۹ اردیبهشت وارد استان فارس شد و با جمعی از فعالان موسیقی استان فارس دیدار کرد.

در این دیدار که در تالار گفت‌وگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس انجام شد، در ابتدا مدیر انجمن موسیقی استان فارس، رهبر ارکستر فیلارمونیک فارس، برخی از اساتید، نوازندگان و اهالی هنر و موسیقی به بیان نکات و دیدگاه های خود درباره وضعیت موسیقی از جنبه‌های گوناگون پرداختند. این در حالی است که بعد از صحبت هنرمندان و فعالان موسیقی، سمیعی و همراهانش به پاسخ و بررسی مسایل پرداختند.

کم و کاستی ها را می پذیریم

امیرحسین سمیعی اظهار کرد: هدف از سفر به استان‌های مختلف بررسی مشکلات و پیگیری معضلات مربوط به جامعه موسیقی است؛ همچنین بررسی و به رای گذاشتن ظرفیت‌های عظیمی که در استان‌های مختلف وجود دارد و پرداختن بی چون و چرا به همه مناطق از دیگر اهداف دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شمار می‌رود. البته که نگاه ما در جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۲ توجه به عدالت فرهنگی بود؛ لذا تلاش کردیم تا این عدالت فرهنگی را با توجه به بضاعت نخستین سالی که این جشنواره برگزار شد ایجاد کنیم. البته کم و کاستی‌هایی وجود داشت و به این نتیجه رسیدیم که قدم اصلی برای رفع این کاستی‌ها، خارج شدن از تهران و سفر به استان‌های مختلف کشور برای ارزیابی وضعیت موسیقی است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ظرفیت‌های خوب و ارزشمند استان فارس پیرامون حوزه موسیقی گفت: من معتقدم که در حوزه موسیقی شیراز اتفاق فوق‌العاده‌ای در حال رخ دادن است و اگر نسبت به این اتفاقات بی‌توجه باشیم از نگاه اصلی وزارت که عدالت فرهنگی است دور خواهیم شد. البته رصد استعدادها و موسیقی‌هایی که در جهت تقویت فرهنگ و ریشه‌های ما عمل می‌کند، ضرورت دارد. ضمن اینکه من بر این باورم بسیاری از مشکلات در عرصه موسیقی مساله اعتبارات و نقدینگی نیست؛ ۹۰ درصد از مشکلات افراد فعال در این عرصه مبنای مالی و حمایتی ندارد بلکه مبنای معنوی دارد.

نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقاتی که در شیراز و استان فارس می‌افتد می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد. ممکن است در برخی استان‌ها موسیقی نواحی جلوتر باشد، در برخی استان‌ها موسیقی جهانی به صورت علمی‌تری دنبال شود و در بعضی دیگر نیز موسیقی ایرانی پیشتاز باشد اما در استان فارس هم در موسیقی ایرانی هم در آواز جمعی، هم در موسیقی جدی و ارکستری اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ حتی می‌توان گفت این حرکات خودجوش و باکیفیت را در پایتخت هم نداریم؛ در شیراز یک جوشش اساسی در حال جریان است.

وی عنوان کرد: ارکسترها در بعضی استان‌ها به دشواری شکل می‌گیرد اما در استان فارس این ارکسترها به صورت حرفه‌ای شکل گرفته و در حال فعالیت هستند، حتی نگاه به آواز کلاسیک در شیراز تخصصی‌تر از تمام استان‌هاست. من معتقدم نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد. مبنای این سفر این است که ما این سیستم فرآیند بروکراتیک را کنار بگذاریم و باور کنیم که می‌توانیم مشکلات را با گفت‌وگو حل کنیم. ضمن اینکه بایستی شرایطی فراهم شود تا گروه‌های موسیقی جدی برای اجرای صحنه‌ای مجبور نباشند در لاین نوبت قرار بگیرند چراکه این نوع موسیقی است که به فرهنگ ما ضریب می‌دهد.

برای موسیقی فارس باید کار ویژه انجام داد

وی با بیان اینکه موسیقی جدی در فارس به مرزی رسیده که باید دیده شود، گفت: بررسی وضعیت موسیقی در فارس و تناسب‌سنجی این برآیند نشان از موفقیت فوق‌العاده فارس در حوزه موسیقی می‌دهد، لذا برای فارس باید کار ویژه انجام داد. بایستی فعالان در این عرصه دغدغه‌های خود را بی واسطه بیان کنند، ما هم در مرکز موسیقی تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا این سد شکسته شود و ارتباطات با مرکز موسیقی به یک مکاتبه اداری محدود نشود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش شده تا این سدها شکسته شود؛ سفر به استان‌های مختلف با این هدف انجام می‌شود تا ما بتوانیم بدون واسطه با افراد فعال در این عرصه رو در رو شویم و تدابیر کافی برای اجرایی شدن سیاست‌ها و حل مشکلات در این بخش اتخاذ شود.

دفتر موسیقی، بیمه اهالی سرود را پیگیری می کند

حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: هدف دفتر سرود در ۲ سال گذشته ارتقای سطح کیفی گروه‌های سرود، ساماندهی گروه‌ها و پیدا کردن استعداهایی بوده که در این زمینه وجود دارند و دیده نمی‌شوند، برای تحقق این امر راهکارها و برنامه‌هایی ارایه شده و بدون شک امسال نیز گام بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد. در حال حاضر آموزش مربیان گروه سرود به صورت جدی پیگیری می‌شود و این اقدام در مراحل بعدی به صورت پیشرفته‌تر در هر استان دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیمه اهالی سرود توسط صندوق هنرمندان به صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: معمولا گروه‌های سرود در هیچ رسته‌ای از هنر جای داده نمی‌شوند، لذا پیگیری‌هایی برای حل مشکل بیمه آنها صورت گرفته و در سال جاری بیمه اهالی سرود انجام خواهد شد.

جلیلی درباره کمک‌های مالی به گروه‌های سرود گفت: ۱۰ هزار گروه سرود در کشور داریم؛ گروه‌هایی از کوچک‌ تا بزرگ که قابلیت بالایی در این عرصه دارند. ما معتقد هستیم گروه‌های بزرگ باید آنقدر توانمند شوند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ به اعتقاد ما گروهی که به اجرای میدانی نرسد گروهی است که در اجرا موفق نبوده است. ما براین باوریم بحث هنری جداست و بحث سلیقه مردم هم که باید در ساخت کارها لحاظ شود، به صورت جداگانه مورد توجه است.

وی ادامه داد: باید به همه گروه‌ها رسیدگی شود و اگر بخواهیم بحث مالی را برای همه آنها پیش ببریم حقوق بسیاری از گروه‌ها ضایع می‌شود، در بحث آموزش هم بحث رسانه به صورت جدی تعریف شده و بر این باور هستیم که اگر مربی، رسانه را بشناسد می‌تواند اثر تولیدی خود را در فضای مجازی منتشر کند.

پوست‌اندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی

محمدعلی مرآتی دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: از سال گذشته پوست‌اندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی ایران آغاز شد؛ ملاک برای شرکت در این جشنواره به احترام بزرگان موسیقی بر اساس یک فراخوان تعریف شد.

محمدعلی مرآتی ادامه داد: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی سطح هنری است که نخبگان و بزرگان گروه‌های شرکت کننده را انتخاب می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم شرایط را برای اجرای شرکت کنندگان در این جشنواره ایجاد کنیم، متأسفانه هنوز این ظرفیت را نداریم که از همه گروه‌ها برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم. ظرفیت استان فارس از منظر موسیقی در تنوع فرهنگ شنیداری موسیقی اقوام بر همگان روشن است؛ در این استان اقوام مختلفی در کنار هم موسیقی فراقومیتی ایجاد کردند.

دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در پایان گفت: امسال به زودی از اداره‌کل‌ها خواسته می‌شود که ظرفیت موسیقی را اعلام کنند؛ بدون شک ساز و کار امسال دقیق‌تر خواهد بود. خود منطقه‌ها افراد را معرفی می‌کنند و ظرفیت‌بندی‌ها مشخص می‌شود تا بتوانیم از این طریق عدالت موسیقی نواحی را ایجاد کنیم.

کد خبر 6091776 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • سفر غافلگیر کننده دبیر کل ناتو به اوکراین
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • حضور سرزده دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • حضور غیرمنتظره دبیرکل ناتو در کی‌یف با وعده افزایش جریان تسلیحات
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • توصیه‌های اژه‌ای به قضات
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس