Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@14:43:19 GMT

نفس تازه سواحل

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۶۴۰۹

نفس تازه سواحل

سال‌ها است داستان زمین‌خواری، کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری و تصرف زمین‌های ملی و دولتی بر سر زبان‌ها است. هر جا دریا نیست، کوه خواری، جنگل خواری و زمین‌خواری رواج دارد و در مناطق ساحلی همیشه با پدیده دریا خواری مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دریا خواری پدیده مخرب بلای جان ساحل و دریا در استان‌های ساحلی ازجمله استان هرمزگان و شهر بندرعباس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه ۴۰ قانونی برای حفاظت از دریا و ساحل تحت عنوان «حریم ۶۰ متری دریا» مصوب شد که مطابق این قانون، غیر از محدوده اسکله که می‌تواند وارد دریا شود در سایر ساخت و سازها باید حریم ۶۰ متر که بالاترین نقطه مد آب است، رعایت شود. برابر قانون، ۶۰ متر از حریم دریا باید آزاد باشد، اما درصد بسیار زیادی از حریم سواحل استان هرمزگان و شهر بندرعباس توسط اشخاص حقیقی و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تصرف‌شده است.

بهمن سال جاری، رئیس جمهور طی نامه‌ای به همه اعضای هیئت دولت دستور داد، سواحل تا ۶۰ متر با قید فوری و بدون استثنا آزاد شود. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به اعضای دولت دستور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور را برای آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز ۶۰ متر از ساحل ابلاغ کرد.

به گفته اسماعیلی، دستور رئیس جمهور با قید فوری و بدون استثنا بوده است. قرار است هر دستگاهی که متصرفاتی در سواحل دارند ظرف ۲۰ روز تا ۲۹ بهمن آن را به دفتر رئیس جمهور اعلام کنند. به دنبال ابلاغ دستور رئیس جمهور، در این استان نیز حرکت مدیریت عالی هرمزگان برای آزادسازی حریم سواحل آغازشده است.

تحقق وعده دولت به نفع مردم

در همان روزهای نخست ابلاغ آزادسازی سواحل با حضور میدانی مهدی دوستی استاندار هرمزگان و جمعی از مسؤولان، مرحله نخست آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری در بخشی از ساحل بندرعباس آغاز و دیواره غیرمجاز احداث شده در این ساحل تخریب شد.

این دیواره بخشی از کمپ اسکان گردشگری بندرعباس در ساحل شرقی این شهر و به وسعت ۶ هکتار بود که با دستور استاندار در راستای آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری تخریب شد.

استاندار هرمزگان در این خصوص گفت: بنا به دستور آیت الله رئیسی رئیس جمهور، آزادسازی سواحل در استان آغاز شده و با جدیت دنبال می‌شود.

مهدی دوستی در جریان آغاز آزادسازی سواحل استان هرمزگان افزود: بنا به دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی حریم رودخانه‌ها، دریاها و خورها به نفع مردم، ما در این بخش یک سازه داشتیم که در حریم خوریات واقع و احداث شده بود.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: چون این مساله اراده دولت است و ما بر همین اساس و برای تحقق وعده دولت به نفع مردم اقدام خواهیم کرد.

رفع تصرف سواحل دولتی‌ها

مهدی دوستی تاکید کرد: خوشبختانه دستگاه‌های دولتی خودشان آزادسازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری را بعد از دستور ریاست جمهوری انجام دادند.

وی همچنین تاکید کرد: با آزادسازی ۵۴ هزار متر مربع از اراضی ساحلی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بندرعباس، حریم ۶۰ متری ساحل در اختیار دستگاه‌های دولتی استان هرمزگان، به‌طور کامل رفع تصرف و آزادسازی شد.

همچنین ساحل نیروگاه بندرعباس که سال‌ها در تصرف بود و امکان حضور مردم در این ساحل فراهم نمی‌شد در پی دستور رئیس جمهور و ابلاغ صریح و فوری استاندار هرمزگان، ۵۲۰ متر از طول نوار ساحلی با وسعت ۳۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع در محدوده پارک ساحلی شهرک نیروگاه آزاد سازی شد. به این ترتیب هیچ اراضی ساحلی در هرمزگان در تصرف دستگاه‌های دولتی نیست.

وی با اشاره به تدوین استراتژی منسجم به‌منظور آزادسازی حریم سواحل، گفت: سه ماه پیش از ابلاغ دستور رئیس جمهور، دستگاه‌های ذیربط در هرمزگان مکلف به تعیین محدوده حریم ۶۰ متری دریا در استان شدند و با اطلاعات دقیقی که در اختیار داشتیم، خوشبختانه پیشرفت خوبی در آزادسازی اراضی ساحلی حاصل شد.

دوستی خاطرنشان کرد: طی اطلاعات موجود، پنج کیلومتر از اراضی ساحلی در تصرف دستگاه‌های دولتی استان بود که تمامی این زمین‌ها، آزادسازی شدند.

آزادسازی بیش از ۱۰۰ کیلومتر از سواحل

نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: بیش از ۱۰۰ کیلومتر از ساحل در شهرستان‌های بندرلنگه، قشم، پارسیان، بندرعباس و جزیره هرمز آزاد سازی شد. کار در جزیره قشم با آزادسازی ۱۰ کیلومتر از سواحل و تخریب دیوارهای ویلاهای اختصاصی دولتی از جمله ویلاهای ریاست جمهوری آغاز شد و در گام دوم ۲۰ کیلومتر دیگر از حریم دریا در این جزیره آزادسازی شد و سپس نوبت به جزیره هرمز رسید و در جریان آن ۴۰ هکتار از اراضی ساحلی آزادسازی شد.

در شهرستان بندرلنگه نیز ۳۰ هزار متر مربع از اراضی واقع در حریم ۶۰ متری دریا که در مالکیت دستگاه‌های دولتی بود آزادسازی شد.

به گفته استاندار هرمزگان کارگروهی برای آزاد سازی ساحل در محدوده و حریم بخش خصوصی تشکیل شده و کار آزاد سازی در این بخش نیز به زودی آغاز می‌شود.

تعیین تکلیف نهادهای نظامی

در مناطق مختلفی از سواحل هرمزگان، نهادهای نظامی مستقر هستند که تصور بسیاری از مردم این است که این نهادهای نظامی نیز در پی این دستور رئیس جمهور باید از جوار ساحل عقب نشینی کنند اما استقرار قوای مسلح مستقر در کرانه ساحلی خلیج فارس و دریای عمان با کاربری نظامی و در راستای صیانت از امنیت کشور در این مناطق است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان در این زمینه اظهار کرد: اهمیت وجود نهادهای نظامی در جوار ساحل، مرتبط با امنیت ملی است و می‌طلبد که حتماً این مراکز در جوار سواحل باشند. این حضور، خواسته مردم و با هدف تأمین امنیت ملی است چرا که معتقدیم باید از اولین نقطه خشکی بتوانیم دفاع را آغاز کنیم.

استاندار هرمزگان در خصوص آزادسازی سواحلی که در اختیار بخش خصوصی قرار دارند نیز گفت: دولت از بخش خصوصی که راه صحیح رفته، سرمایه گذاری کرده و طرح آورده و گام برداشته حمایت خواهد کرد و اطمینان می‌دهیم که ما دولت متعهدی هستیم و آنچه وعده شده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قرار بر این شد حریم ۶۰ متری آزاد شود، قطعاً ما به ازای آن به بخش خصوصی زمین خواهیم داد و این طرح به گونه‌ای پیش می‌رود که نظر بخش خصوصی تأمین و امنیت سرمایه گذاری در استان هم در نهایت تضمین شود و قطعاً سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که از طریق قانونی مجوز گرفته‌اند مطمئن باشند که هیچ اتفاقی که منجر به صدمه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شود، انجام نخواهیم داد.

نظارت جدی بر اجرای دستور رئیس جمهور

اکنون پس از گذشت ضرب الاجل ۲۰ روزه رئیس جمهور برای آزادسازی سواحل در تصرف دولتی‌ها به نظر می‌رسد این حرکت در برخی مناطق استان هرمزگان با جدیت دنبال نشده است. در برخی مناطق استان هرمزگان همچنان ساخت و سازها در حریم ۶۰ متری دریا ادامه دارد.

آنچه در رفع تصرف اراضی ساحلی و اجرای قانون حریم ۶۰ متری دریا باید مورد توجه قرار گیرد، تداوم این حرکت انقلابی از سوی مسئولان هرمزگانی و نظارت جدی بر اجرای دقیق دستور رئیس دولت سیزدهم در آزادسازی سواحل است.

کد خبر 557749

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر بندر عباس سواحل هرمزگان کلانشهر رییس جمهوری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استاندار هرمزگان حریم ۶۰ متری دریا دستگاه های دولتی دستور رئیس جمهور آزادسازی سواحل حریم ۶۰ متری استان هرمزگان نهادهای نظامی آزادسازی شد اراضی ساحلی حریم ۶۰ متر آزاد سازی برای آزاد بخش خصوصی سازی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد

همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده به عربستان سعودی و مطرح شدن طرح تازه برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، کاخ سفید روز دوشنبه دهم اردیبهشت در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور مصر و امیر قطر خبر داد.

به گزارش انتخاب، بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کند رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره پیشنهاد تازه‌ای که اکنون برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه روی میز است، گفتگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل مفاد این توافق پیشنهاد تلاش خواهد کرد.

بایدن از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهورمصر خواسته‌است تا تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های حماس به کار گیرد، زیرا این تنها مانع برای آتش‌بس فوری و امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به مصر یا هر مکان دیگری خارج از غزه آواره نمی‌شوند، تاکید کرده‌است.

رهبران این سه کشور همچنین «ابتکارات جاری» برای افزایش جریان کمک‌ها برای نجات جان مردم غزه را بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که به طور مستقیم و از طریق تیم‌های خود در روز‌های آینده از نزدیک هماهنگ باشند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.

در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.

در این گفت‌وگوی تلفنی السیسی، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد در توییتی از دیدار خود با نمایندگان امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین خبر داد.

بلینکن تاکید کرده‌است که در این دیدار درباره نقش آمریکا دربرقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش‌هایی که درباره آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش بس صورت می‌گیرد، سخن گفته‌است.

بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

دیگر خبرها

  • عکس یادگاری کارگران با رئیسی
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • پخش زنده| جشنواره ملی امتنان از کارگران با حضور رئیس‌جمهور
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • ببینید | حواشی جالب سفر رئیس جمهور به پاکستان