Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@10:07:57 GMT

جزئیات توسعه زیر سطحی حرم کاظمین اعلام شد

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۷۱۹۱

جزئیات توسعه زیر سطحی حرم کاظمین اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن صالحی گلسفیدی گفت: با توجه به لزوم ساخت فضای مسقف برای پاسخگویی به نیازهای رفاهی و خدماتی زائران حرم مطهر کاظمین به‌ویژه در ایام شلوغ زیارتی مانند اربعین حسینی و شهادت امام موسی کاظم (ع)، طرح احداث صحن امام محمدباقر (ع) در سرداب (طبقه زیرین) صحن آیت الله شهید باقر صدر در برنامه کاری عتبه کاظمیه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرح در منطقه شمالی مجموعه حرم قرار دارد که از طریق سردر جنوبی معروف به سردر اتابکی به مسجد تاریخی صفوی و سپس به گنبدخانه حرم مطهر متصل می‌شود.

صالحی با بیان اینکه صحن امام محمدباقر (ع) یک طرح توسعه زیرسطحی با کاربری زیارتی و خدماتی با وسعت نزدیک به ۶۰۰۰ مترمربع است ادامه داد: با هماهنگی عتبه کاظمیه مقرر شد تا پس از مطالعه آب‌های زیر زمینی، کار تخریب ستون‌ها و سقف سرداب، اجرای دیوار حائل آب‌بند و برداشتن فونداسیون و عملیات خاکبرداری صورت گیرد که تا کنون این بخش از کار بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کاظمین ادامه داد: پس از اتمام عملیات خاکبرداری و پایین بردن کف سرداب، امکان دستیابی به ارتفاع بیش از ۵ متر در سرداب محل اجرای طرح فراهم خواهد شد.

وی اجرای طرح امام محمدباقر (ع) را یکی از فنی‌ترین پروژه‌های عتبات دانست و خاطرنشان کرد: در کنار مشکل وجود آب‌های زیر سطحی، مجاورت محل اجرای طرح با مسجد تاریخی صفوی که از میراث ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی در حرم مطهر امامین جوادین (ع) است بر چالش‌های اجرایی این طرح افزوده است.

وی افزود: اجرای عملیات پایدارسازی با استفاده از اجرای شمع و خاکبرداری در کنار ایوان اتابکی حرم مطهر که روی ۱۰ ستون به ارتفاع ۱۱ متر بنا شده است، از دیگر مسائل چالش برانگیز پیش روی عوامل اجرایی است.

صالحی گفت: هم اکنون با وجود محدودیت‌هی کرونایی، حدود ۸۰ نفر در این طرح مشغول به کار هستند که پیش‌بینی می‌شود با رفع محدودیت‌ها، عوامل اجرایی طرح به ۱۴۰ نفر افزایش یابد.

وی گفت: استان‌های قم و فارس به دلیل وجود بارگاه منور خواهر و برادر امام رضا (ع) در آنجا و استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، به برکت همجواری با بارگاه منور سلاله اطهر امام موسی کاظم (ع) به‌عنوان استان‌های معین این طرح توسعه زیر سطحی انتخاب شده‌اند.

براساس این گزارش، زمان اجرای صحن امام محمدباقر (ع) تا پایان سال ۱۴۰۳ برآورد شده است.علاقه‌مندان برای مشارکت در فیض توسعه حرم باب الحوائج امام موسی کاظم می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد توسعه و بازسازی عتبات به نشانی www.atabat.org و درگاه پرداخت آنلاین، نذر خود را به میزان دلخواه پرداخت کنند.

کد خبر 5434615 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد صالحی ستاد بازسازی عتبات عالیات کاظمین شهرداری تهران تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه شورای شهر تهران آلودگی هوا علیرضا زاکانی شهردار تهران پلیس راهور آموزش و پرورش میراث فرهنگی عزت الله ضرغامی علیرضا زاکانی کمیته امداد امام خمینی کاظم غریب آبادی امام محمدباقر حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی بعد از ظهر شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی بزرگداشت دهه کرامت به میزبانی دفتر خود در سمنان بیان کرد: ایام دهه کرامت فرصت بسیار خوبی است تا پشتوانه حمایت از اجرای طرح نور باشد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حجاب در بین خانواده‌های استان سمنان افزود: ابراز رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح جامعه امری ارزشمند است.

امام جمعه سمنان همچنین با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در ایام دهه کرامت بتوانیم از فیوضات معنوی و برکات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: اقدامات و کارهای فرهنگی مطلوبی در این خصوص تاکنون صورت گرفته که امیدواریم از این ظرفیت دهه کرامت همراه با برنامه‌های خوب بهره گیری لازم صورت گیرد.

سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان نیز در سخنانی کوتاه در این نشست ضمن بیان اینکه بحث فضاسازی، برپایی ایستگاه صلواتی، موکب و سایر موارد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح راه‌های اصلی استان و همچنین فضاسازی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی در دستور کار باشد، گفت: برنامه‌ای مدون و جامع در حوزه گرامیداشت دهه کرامت در روستاها و همچنین تجلیل از مقام دختران در این ایام تدوین و ابلاغ شود.

کد خبر 6090352

دیگر خبرها

  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • تشییع دو شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق (ع) در قم
  • اعلام مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته جاری‌
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد