Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌رغم هشدارهای اخیر روسیه، فنلاند و سوئد روز شنبه بار دیگر تاکید کردند که اگر «بخواهند» به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خواهند پیوست.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه نسبت به پیوستن این دو کشور به ناتو هشدار داده و گفته بود که این اقدام «عواقب جدی نظامی و سیاسی» برای هلسینکی و استکهلم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سخنان را ماریا ساخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد که بلافاصله در محافل سیاسی از آن به عنوان تهدید جدی علیه سوئد و فنلاند یاد شد.

در واکنش به این سخنان هاویستو، وزیر خارجه فنلاند در یک برنامه تلویزیونی گفت که «پیش از این هم چنین حرف‌هایی شنیده بودیم.»

پیش از این نیز مسکو بارها نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده بود.

با اینکه سوئد و فنلاند هر دو از سال‌های ۱۹۹۰ میلادی با ناتو همکاری داشته‌اند اما هرگز عضو این سازمان نبوده‌اند. با این وجود ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در جریان یک نشست خبری گفت: «می‌خواهم خیلی واضح بگویم، در مسائل امنیتی سوئد به تنهایی و مستقلا خط خود را انتخاب خواهد داشت.»

بر اساس نظرسنجی که تلویزیون دولتی سوئد روز جمعه انجام داد، ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان با پیوستن کشورشان به ناتو موافق و ۳۵ درصد نیز مخالفند. ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم رای ممتنع دادند.

سخنان سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره «عواقب سیاسی و نظامی» برای استکهلم و هلسینکی در صورت عضویت در ناتو با توجه به عضویت سوئد و فنلاند در اتحادیه اروپا بازتاب زیادی در پایتخت‌های اروپایی داشت. در حالی که پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین از مولداوی و گرجستان به عنوان دو کشور آسیب‌پذیر در برابر روسیه یاد می‌شد اکنون همزمان با افزایش تنش‌ها بین غرب و مسکو به نظر می‌رسد که دو عضو اتحادیه اروپا در منطقه اسکاندیناوی نیز در معرض تهدید روسیه قرار گرفته‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه روز شنبه درباره وضعیت مولداوی و گرجستان گفته بود که پاریس «مصمم» به حمایت از این دو کشور است.

برچسب هاحمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه سوئد فنلاند

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه سوئد فنلاند آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو سوئد و فنلاند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم

زلنسکی انتظار ندارد که اوکراین در جریان جنگ با روسیه به ناتو بپیوندد.

به گزارش ایسنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نشست خبری با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کی‌یف گفت: «به عقیده من، ما پس از پیروزی در جنگ با روسیه به ناتو ملحق خواهیم شد.»

به نقل از شبکه خبری DPA، تمامی ۳۲ عضو ائتلاف نظامی ناتو باید برای پیوستن یک کشور جدید در این ائتلاف به توافق برسند.

چند عضو ناتو نگرانی خود را بابت خطر پیوستن اوکراین به ناتو ابراز کرده و گفته‌اند که می‌ترسند  سربازانشان وارد جنگی مستقیم با روسیه شوند.

زلنسکی در ادامه گفت: «برای اینکه اوکراین از نظر سیاسی در این ائتلاف پذیرفته شود، به پیروزی نیاز دارد.»

اوکراین بیش از ۲ سال است که با حمایت کشورهای عضو ناتو از خود در برابر حمله روسیه دفاع می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، کی‌یف هدف عضویت در ناتو را در قانون اساسی خود ثبت کرد. جلوگیری از الحاق اوکراین یکی از اهداف جنگ روسیه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجارستان: درگیری مستقیم ناتو با روسیه یعنی جنگ جهانی سوم
  • ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد
  • جنگ هیبریدی روسیه با اروپا
  • نگرانی ناتو از فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو
  • دفاع هوایی پاشنه آشیل اتحادیه اروپا
  • تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم