Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:55:50 GMT

در ایام خانه‌تکانی مراقب آب باشید

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۹۷۰۶

در ایام خانه‌تکانی مراقب آب باشید

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه خواستار همراهی مردم برای مدیریت مصرف آب در روزهای پایان سال شد.

علیرضا کاکاوند در جلسه امروز ( هشتم اسفند) شورای اطلاع رسانی طرح ملی خانه تکانی ابتدا گزارشی از وضعیت آب در کرمانشاه داد و افزود: هم اکنون شاخص بهره‌مندی از آب در ۳۴ شهر کرمانشاه با جمعیت یک میلون و ۶۰۰ هزار نفر، ۹۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد است و آن نیم درصد باقی مانده مربوط به خانوارهایی است که آب دارند، اما تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند.

وی ادامه داد: در بخش روستایی نیز از ۲۵۹۷ روستای دارای سکنه در استان با جمعیت ۴۹۰ هزار نفر، ۱۹۹۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند که شاخص بهره‌مندی هم در این بخش ۸۰.۵ درصد است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، اگرچه شاخص بهره مندی آب در روستاها ۸۰.۵ درصد است، اما ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان آب دارند که این تفاوت ناشی از روستاییانی است که آب دارند، اما تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند.

کاکاوند از منابع تامین آب استان هم یاد کرد و با اشاره به وجود ۴۷۸ حلقه چاه در استان که نیمی از آنها در شهر و نیمی در روستاها است، خاطرنشان کرد: ۳۵۵ دهنه چشمه هم داریم که بجز چهار، پنج مورد مابقی آنها در روستاها است. ۹ رشته قنات هم در استان تامین آب دارند که یکی در شهر کرمانشاه و مابقی در روستاها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به سهم بسیار کم منابع آب سطحی و سدها در تامین آب شرب استان، یادآور شد: هم اکنون فقط از سد گاوشان برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه استفاده می‌شود.

اصلاح خط انتقال آب به کرمانشاه باید تا ۲۰ اسفند انجام شود

کاکاوند در ادامه از آخرین وضعیت طرح انتقال آب به کرمانشاه از سد گاوشان هم یاد کرد که به دلیل نواقص حوضچه‌ها و واشرها امکان بهره‌برداری از این طرح به صورت کامل وجود نداشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه از روز گذشته این خط برای اصلاح و تعمیرات توسط شرکت آب منطقه‌ای از مدار خارج شده، تاکید کرد: این تعمیرات باید تا ۲۰ اسفند به اتمام برسد.

وی افزود: تا زمانی که سد گاوشان از مدار خارج است، از چشمه طاقبستان استفاده می‌کنیم.

کاکاوند ظرفیت تامین آب بلندمدت شهر کرمانشاه از سد گاوشان را ۲۶۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و ادامه داد: با وارد مدار شدن آب سد گاوشان، بخش عمده مشکلات تامین آب شهر کرمانشاه حل خواهد شد.

وی کرمانشاه را تنها شهری دانست که نگرانی برای تامین آب آن بسیار جدی است.

برنامه‌ریزی برای رفع تنش آبی ۴۶۰ روستای کرمانشاه

وی بخش دیگری از نگرانی‌های تامین آب استان را مربوط به روستاها دانست و خاطرنشان کرد: ۴۶۰ روستای استان تابستان امسال را با تنش آبی پشت سر گذاشتند که تامین آب برای همه این روستاها  با استفاده از جهش اعتباری خوبی که داشتیم در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: از این تعداد آبرسانی به ۱۲۲ روستا به بهره‌برداری رسیده و کار آبرسانی به ۵۰ روستای دیگر تا پایان اسفند به اتمام می‌رسد.

کاکاوند ابراز امیدواری کرد بتوان تا خرداد سال آینده و تا پیش از شروع فصل گرما آبرسانی به این روستاها را هم به نتیجه رساند.

وی مشکل اصلی که در روستاها وجود دارد را استفاده از آب شرب برای مصارف کشاورزی و آبیاری باغات دانست که از اوایل خرداد هر سال تشدید می‌شود.

بیشترین کاهش هدررفت آب را در کشور داشتیم/ وجود ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه از هدررفت بالای آب در کرمانشاه یاد کرد که از ۴۵ درصد در گذشته تا اول امسال به ۳۷ درصد رسیده و به احتمال زیاد تا پایان سال ۳۵ درصد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کرمانشاه بیشترین کاهش پرت آب در کشور را داشته، گفت: اما همین ۳۵ درصد هم هنوز برای ما زیاد است.

کاکاوند بخش عمده این هدررفت را ناشی از انشعابات غیرمجاز، ساخت و سازهای غیرمجاز و ... دانست و یادآور شد: برآورد ما این است که در کرمانشاه ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز داشته باشیم.

به گفته این مسئول، در ۱۰ ماهه امسال بیش از پنج هزار انشعاب غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بخش دیگری از پرت آب را ناشی از فرسوده بودن خطوط  اعلام کرد و گفت: از ۱۷۵۰ کیلومتر شبکه‌ای که در کرمانشاه داریم، هزار کیلومتر آن بیش از۳۰ سال عمر دارد.

کاکاوند مانع اصلی اصلاح شبکه‌های فرسوده را کمبود اعتبارات دانست و عنوان کرد: امسال از اعتبارات ملی رقمی برای این منظور گرفتیم و پنج منطقه شهر از جمله محدوده رفعتیه، پمپ گازوئیل تا میدان ایثار و ... را در اولویت قرار دادیم.

وی بخش دیگری از هدررفت آب را مربوط به آبیاری فضای سبز توسط شهرداری دانست و گفت: بخشی با آب شبکه و بخشی از چاه‌ها تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اضافه کرد: برای چاه‌هایی که آب آنها برای فضای سبز استفاده می‌شود هم باید کنتور بگذاریم، چون سزاوار نیست آب شرب مردم برای آبیاری فضای سبز مصرف شود.

کاکاوند گفت: این آمادگی را داریم که به صورت رایگان از پساب تصفیه خانه فاضلاب، آب برای فضای سبز اختصاص دهیم.

وی در ادامه به موضوع خانه تکانی و افزایش مصرفی که در این بخش داریم هم اشاره کرد که هر سال از نیمه دوم اسفند تشدید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مدیریت مصرف در این ایام را نیازمند همراهی مردم خصوصا بانوان خانه‌دار دانست و از همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها خواست برای فرهنگ سازی در این بخش پای کار بیایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بحران آب بحران کم آبی كرمانشاه خشكسالي فرونشست زمین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه شهر کرمانشاه سد گاوشان فضای سبز آب دارند تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد

مخلصی مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آبفای استان یزد در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب شهر یزد که با حضور مدیر روابط عمومی این شرکت صورت گرفت، از آماده باش کامل پرسنل و تجهیزات اکیپ‌های مدیریت بحران در این شرکت خبر داد و گفت: با توجه به شدت بارش‌ها در برخی شهرستان‌های استان تمامی تجهیزات حوزه آب و فاضلاب، ماشین آلات سنگین و تجهیزات مقابله با بحران در حال امدادرسانی به مردم و هم استانی‌ها هستند.

او تعداد اکیپ‌های عملیاتی و پشتیبانی مدیریت بحران آبفا را ۱۱۹ تیم عنوان کرد و افزود: بیش از ۲۶۰ نفر اعم از پرسنل این شرکت و پیمانکاران با ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در حال آماده باش کامل برای مقابله با هر گونه حوادث احتمالی هستند.

مدیر دفتر بحران و پدافند غیر عامل شرکت آبفای استان یزد از بیش از هزار و ۵۰۰ تماس مردمی و انجام بیش از ۴۰۰ عملیات امدادی در حوزه آب و فاضلاب طی روز‌های چهارم و پنجم اردیبهشت خبر داد و گفت: علاوه بر این تعداد عملیات، در صورت نیاز با فرمانداریها، شهرداری ها، ادارات راهداری و آموزش و پرورش همکاری لازم انجام شد.

مخلصی ادامه داد: علیرغم بروز شرایط اضطراری در استان طی چهار روز بارندگی، تامین و توزیع آب شرب در شهر‌ها و روستا‌های استان پایدار بوده و فقط پنج مورد قطعی آب با میانگین یک ساعت گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • منچستریونایتد در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • ۱۳۵ چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شد
  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی