Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر لندن نشین دولت اصلاحات با اشاره به اینکه نظم جهانی که آمریکا آن را مدیریت می کند، با یک چالش بزرگی رو به رو شده است گفت: این نظم برای مردم آمریکا دموکراسی است اما برای مردم خاورمیانه چه چیزی به ارمغان آورد است؟!

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از اقدام نظامی روسیه در اوکراین بازتاب های گسترده بین المللی نسبت به اقدامات پوتین در حمله به این کشور مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میان اما عطاالله مهاجرانی وزیر لندن نشین دولت اصلاحات در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین و بررسی جوانب این حمله نظامی به مسائل قابل توجهی اذعان می کند و با اشاره به اینکه شاهد یک ناسیونالیسم روسی در روسیه هستیم و عصر کمونیست با شوروی تمام شده است می‌گوید: به نظر می رسد عصر ملی گرایی روسیه شروع شد و اتفاقا ملی گرایی روسی در بین مردم این کشور ریشه های عمیق تری دارد و از سنت قوی تری برخوردار است به طوری که در تمام ادبیات، شعر و رمان فضای ناسیونالیسم را می بینیم البته در دوران شوروی سعی کردند این فضا را تبدیل به کمونیست کنند که در نهایت دچار فروپاشی شد.

وی با اشاره به اینکه در جریان حمله روسیه به اوکراین پوتین یک محاسبه دقیقی کرده و در واقع به دنبال آن است که یک پشتوانه جدی به عنوان ملی گرایی روسیه امپراتوری شکل دهد تصریح کرد: حضور روس ها در جمهوری هایی که بعد از فروپاشی شوروی تشکیل شدند حضور قابل توجهی بوده است، در اوکراین روس ها بین 17 تا 22 درصد تخمین زده می شوند در بلاروس زبان روسی است، جمعیت روس در این کشور قابل توجه است در لتونی جمعیت روس 25 درصد است یعنی پایگاه های سنتی و زبانی و سیاسی روسی در این جمهوری ها وجود دارد در حقیقت ادامه حضور روس ها در دیگر جمهوری ها همچنان ادامه دارد.

مهاجرانی با اشاره به اینکه آمریکا و ناتو اشتباه استراتژیک کردند چرا که در طرح گسترش ناتو آمریکا و اروپا فکر کردن می توانند روسیه را در مرزهای خودش محاصره کنند تصریح کرد: کشورهای کوچک را تک تک و آرام آرام عضو ناتو کردند و در نهایت نوبت به اوکراین رسید از این جهت این فرصت را فراهم کردند اما پوتین مرتب نسبت به ناتو حساسیت نشان داد و حتی از تعبیر گسترش ناتو تا مرزهای روسیه را هم به کار برده بود.

وی تصریح کرد: آمریکا و ناتو چندین شکست قابل توجهی خوردن که مهم ترین آنها در افغانستان بود یعنی در جریان خروج شگفت انگیز آمریکا و ناتو از افغانستان اعلام شد که شکست آشکار خوردیم در افغانستان؛ عملا آمریکایی که از آن صحبت می کنیم آمریکایی است که در 20 سال هزینه 3 هزار میلیارد دلار در افغانستان به شکست رسید چطور ممکن است در اوکراین نتیجه متفاوتی به دست آورد.

مهاجرانی با بیان اینکه اوکراین سرزمین گران قیمتی است و می توان گفت یک کلکسیونی از باارزش ترین منابع معدنی دنیا در این کشور جمع است تصریح کرد: یکی از حاصلخیزترین خاک ها را دارد، تولید گندم آن قابل توجه است، خط لوله انتقال گاز به روسیه از اوکراین عبور می کند از طرف دیگر پوتین فصل زمستان را برای حمله به اوکراین انتخاب کرده است، افزایش مصرف سوخت در زندگی مردم اثرگذار است و این اقدام هم در شطرنج بازی پوتین گنجانده شده است.

مهاجرانی با اشاره به اینکه بایدن و بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه اوکراین صریحا حمله روسیه را محکوم کردند اما بایدن گفت ما وارد جنگ با روسیه نمی شویم ادامه داد: این یعنی روسیه بر اوکراین حاکم خواهد شد. پیداست که حرکات اولیه شطرنج پوتین جواب داده و مطمئن است که امکان تقابل نظامی با آمریکا وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد برخی نظم جهانی که آمریکا آن را اداره می کند را می پذیرند گفت: این نظم برای مردم آمریکا دموکراسی است اما برای مردم خاورمیانه چه چیزی به ارمغان آورد. خانم هیلاری کیلینتون بود که یک روز می گفت دلش برای مردم ایران می سوزد و یک روز دیگر ایران را به بمباران اتمی تهدید کرد؛ اینها بودند که در جنگ عراق علیه ایران هر چقدر که می توانستند کمک کردند و هر یک از شهدای ما و هر یک از آسیب هایی که دیدیم پشت سرش نظم آمریکایی بوده است.

مهاجرانی با اشاره به اینکه گمان می رود حمله به اوکراین نشان می دهد نظم جهانی که آمریکا آن را مدیریت می کند، با یک چالش بزرگی رو به رو شده است تصریح کرد: ایران باید به این صرافت بیفتد که غیر از توانایی ملی هیچ تکیه گاهی نمی تواند داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استراتژی توان هسته ای ایران قمار نیست بلکه من آن را یک تصمیم درست و هوشمندانه می دانم گفت: البته این استراتژی سختی های خود را داشته اما قمار نیست و تصمیم درستی است که ما باید به خودمان متکی باشیم نه به دیگران.

 انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: نظم جهانی برای مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در کشور عربستان گفت که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هیچ طرحی علیه روسیه ندارد.

به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی اظهار داشت که ناتو هیچ گونه طرحی علیه روسیه نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در عربستان سعودی گفت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، ائتلاف ناتو یک ائتلاف دفاعی است که هیچ طرحی در مورد حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت.

در جریان اجلاس ماه جولای سال گذشته رهبران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی، کشور‌های عضو این پیمان، روسیه را جدی‌ترین تهدید برای امنیت بین‌الملل خطاب کردند و اولین طرح دفاعی این ائتلاف در مقابل مسکو را تصویب کردند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ادعا‌های غرب مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد در جنگی علیه ناتو وارد شود را یک هذیان خواند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد