Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصاد سلامت گفت: در نسخه نویسی الکترونیک، پزشک مسئولیت بیشتری در برابر تجویز دارو و مقدار حجم آن برای بیمار دارد، چراکه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی در پرونده الکترونیک بیمار به صورت مستند ثبت می‌شود.

شاهین طبری؛ کارشناس اقتصاد سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو بیان کرد: نسخه الکترونیک منافع و مزایای بسیار زیادی برای افراد و جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از منفعت هایی که از عدم چاپ نسخه کاغذی حاصل می‌شود، منفعت اقتصادی است. ما سالانه 60 میلیون نسخه کمتر چاپ می‌کنیم و طبیعتاً این موضوع از نظر اقتصادی برای جامعه بسیار مفید خواهد بود و در راستای آن دیگر نیازی نیست مردم در صف‌های بعضاً طولانی چاپ دفترچه، منتظر بمانند. همچنین هر دفترچه 10 برگه داشت که باید جمع‌آوری و به آن رسیدگی می‌شد که در واقع با الکترونیکی شدن نسخ تمامی این فرآیندها در بحث درمان، به پایان رسید. 

 

وی در ادامه افزود: گاهی اتفاق افتاده است که افراد از دفترچه بیمه یکدیگر استفاده می‌کردند که طبیعتاً هزینه هایی را برای بیمه ایجاد می‌کرد. اکنون باحذف دفترچه، این موضوع هم حذف شد.

 

طبری در ادامه اظهار کرد: تأثیر نسخه الکترونیک بیشتر زمانی مشخص می‌شود که پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل شود. با تشکیل این پرونده پزشک تعهد بیشتری در برابر تجویز دارو و مقدار حجم آن برای بیمار دارد؛ چرا که تمامی خدمات تشخیصی و درمانی در پرونده بیمار به صورت مستند ثبت می‌شود. همچنین در مواقعی سامانه‌ی دارویی پزشک، می‌تواند خطای پزشکی را تشخیص و به پزشک اطلاع دهد.

 

این فعال حوزه کسب‌وکارهای نوآور، نسخه نویسی الکترونیک را یکی از راه های شناسایی تعداد بیماران و داروهای مورد نیاز آن‌ها دانست و یادآور شد: پرونده الکترونیکی سلامت امتیازات زیادی در بسیاری از تصمیمات خدمات درمانی دارد. به عنوان مثال، می‌خواهیم برآورد کنیم که سالانه چه مقدار انسولین در کشور مورد نیاز است؟ شاید در نگاه اول، کار ساده ای به نظر برسد اما حقیقت این است ما بررسی می‌کنیم که میزان مصرف در سال گذشته به چه مقدار بوده است و در کنار آن گلایه های مردم و خبرهای منتشر شده از این موضوع را بررسی  و میزان سهمیه را زیاد و یا کم می‌کنیم. درصورتی که یک منطق ساده می‌گوید که اگر ما تعداد بیماران انسولینی را داشته باشیم و سرانه‌ی مصرف‌شان را دقیق بررسی کنیم، می‌توانیم تعداد بیماران دیابتی و همچنین انسولین مورد نیازشان را مشخص کنیم. در ادامه این عملکرد، دیگر نیاز نیست که یک خریدی را انجام دهیم که بعدها یک حجمی از این دارو صرف بدنسازی، صرف صادرات مجدد و یا در اختیار بازار آزاد گردد.

 

دلایل عدم همراهی برخی از پزشکان و مراکز درمانی با نسخه الکترونیک

طبری گفت: کسانی که در حوزه‌ی درمان و سلامت کشور، خرید خدمت و ارائه خدمت می‌کنند، عموماً پزشک هستند و این مسئله مهم، تضاد منافع را ایجاد می‌کند. این موضوع اراده کشوری را می‌طلبد تا این تضاد منافع را در صنعت درمان کمرنگ، و در نهایت حذف کند.  

 

وی به دلایل دیگر نارضایتی برخی از پزشکان اشاره و بیان کرد: برخی از پزشکان نگران هستند که با نسخه نویسی الکترونیک، مالیات های غیر معقولی برای آنان در نظر گرفته شود، به همین دلیل مخالف این طرح هستند. همچنین آنان معتقدند که منافع برخی از پزشکانی که طرف قرارداد بیمه نیستند، نادیده گرفته شده است. به عنوان مثال یکی از شرکت‌های بیمه،‌ تقریباً با 20 هزار پزشک قرارداد دارد و بیمه‌ای دیگر با 16هزار نفر؛ در حالی‌که ما 100 هزار پزشک در کشور داریم که تقریباً 60 هزار نفر آنان طرف قرارداد نیستند. این تعداد پزشک همانند سایر پزشکانی که طرف قرارداد هستند باید نسخه را الکترونیکی کنند و مانند آن‌ها پیچیدگی‌ نسخه‌نویسی الکترونیکی را محتمل شوند. در صورتی که نسخه نویسی کاغذی برای آنان راحت‌تر بود و هزینه‌های جانبی مانند خرید سیستم و اینترنت را در بر نداشت.

 

آسیب‌شناسی پرونده الکترونیکی سلامت  

مدیر عامل شرکت راهکارهای سلامت پدیدار عنوان کرد: پس از گذشت ماه‌ها، یک‌سری عملکردهای مثبت و منفی اتفاق افتاده است. در این مدت، بخش خصوصی ورود کرده و اتفاقات خوبی را رغم زده است. طبیعی است برخی آسیب هایی هم وجود دارد که باید بررسی و حل شود. نقطه ضعف این طرح این است که آموزش و معرفی کاملی به پزشک و همچنین به مردم صورت نگرفته و موجب گلایه‌هایی شده است. مثلاً اگر بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، کمی برای نسخه نویسی الکترونیک معطل می‌شود اما در دراز مدت به پرونده ای دست پیدا می‌کند که تمامی سوابق او در آن ثبت شده است و برای او منفعت هایی دارد اما افراد از این موضوع آگاهی لازم را ندارند و از اجرای این طرح گله‌مند می‌شوند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نسخه الکترونیک شفافیت نسخه نویسی الکترونیک تعارض منافع اقتصاد سلامت پرونده الکترونیکی سلامت نسخه نویسی الکترونیک پرونده الکترونیک ی الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی

برای حل ریشه‌ای مشکل تورم و به طور مشخص کاهش سرعت رشد نقدینگی، برنامه‌های مستمر و بلندمدتی توسط دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده است؛ خدمت نوین برات الکترونیکی زنجیره تامین، یکی از این برنامه‌ها بوده است.

برات الکترونیک، نسخه به روز شده‌ای از ابزار شناخته شده‌ی برات است که سابقه‌ای طولانی (چند هزار ساله) در اقتصاد ایران و جهان دارد. در برات الکترونیک ویژه زنجیره تامین، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که برات (الکترونیکی) دارد، همواره شخص بدهکار (برات گیر) بانک است. یعنی بانک متعهد پرداخت پولی است که در سررسید به دارنده‌ی برات پرداخت می‌شود. به خاطر الکترونیکی شدن زیرساخت انتشار برات، تمامی فرآیند‌های صدور، انتقال، تنزیل و تسویه برات به شیوه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. موضوعی که علاوه بر تسهیل فرآیندها، سرعت و دقت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. 

 سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت اقتصاد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است. تا امروز تعداد ۱۷ بانک برای صدور سفته و برات الکترونیک به این سامانه متصل شده‌اند.

 گفتنی است، آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با حضور خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و اکرمی، رئیس خزانه داری کل کشور  برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه