Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از حوزه قضایی شیروان بازدید و با رئیس دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب، اعضاء و کارکنان شورا‌های حل اختلاف این شهرستان و تعدادی از مراجعین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده، صبح امروز ضمن بازدید سرزده از حوزه قضایی شیروان، با رئیس دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب، اعضاء و کارکنان شورا‌های حل اختلاف این شهرستان و تعدادی از مراجعین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و حسب مورد، عملکرد این مجموعه‌ها را در ابعاد مختلف، مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با ابراز خرسندی از عملکرد حوزه قضایی شیروان از حیث شاخص‌های کلی پیش بینی شده در سند تحول قضایی، تصریح کرد:ما هم اکنون در بحبوحه دوران تحول قرار داریم و باید با در نظر گرفتن اولویت‌های مهم قوه قضاییه، در سطوح مختلف بر اساس سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های تعیین شده در سند تحول قضایی، عمل و به سمت اهداف مورد نظر حرکت کنیم.

وی ادامه داد: به لطف خدا و با انسجام و همدلی، وحدت و یکپارچگی و در عین حال عزم و ارائه جدی که هم اکنون در بین تمامی ارکان و بخش‌های مختلف دستگاه قضایی و سازمان‌های تابعه در استان وجود دارد، می‌توانیم به چشم انداز آینده و پیشبرد بهتر و بیشتر جهت تحقق اهداف یاد شده در سند تحول قضایی امیدوار باشیم.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با قدردانی از اهتمام جدی صورت گرفته از سوی مجموعه عوامل و دست اندرکاران شورای حل اختلاف شیروان در راستای رفع مسالمت آمیز اختلافات فی مابین طرفین دعوا و اصلاح ذات البین، از بهبود عملکرد شورا‌های حل اختلاف استان و این شهرستان در حوزه صلح و سازش در مقایسه با دور قبل، ابراز خرسندی و این تلاش‌ها را در خور تحسین توصیف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده در ادامه با بیان اینکه اختلافات خانوادگی و شکایات کیفری و دعاوی حقوقی مطروحه ناشی از آن در شعب دادسرا‌ها و محاکم دادگستری بعنوان یکی از نگرانی‌های جدی دستگاه قضایی در استان به شمار می‌رود، به مهمترین برنامه‌ها و راهبرد‌های دادگستری کل استان در این خصوص از جمله اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی از طریق اجرای طرح‌های بازدارنده و پیشگیرانه، تقویت مراکز مداخله در بحران‌های خانواده، آموزش زوجین پیش از ازدواج و تلاش در جهت صلح و سازش اشاره کرد و از دستگاه‌های ذی ربط در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی خواست با همکاری و نقش آفرینی بهتر، دستگاه قضایی را در اجرای برنامه‌های یاد شده بیشتر همراهی کنند.

وی همچنین نقش غیرقابل انکار وکلای دادگستری را در فرایند دادرسی و مناسبات قضایی خاطرنشان و اظهار کرد: بدون شک یک وکیل با بهره گیری از دانش و اطلاعات حقوقی کافی و آشنایی دقیق به ماهیت اختلاف خانوادگی و اشراف و استیلای ذهنی بر ریشه شکل گیری این مشکلات می‌تواند نقش بهتر و پررنگ در تحکیم مبانی و بنیان نهاد خانواده بر عهده بگیرد.

رئیس کل دادگستری استان از سوی دیگر به اهتمام جدی اعضاء شورا‌های حل اختلاف برای ایجاد مصالحه در دعاوی خانوادگی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه شورا‌های حل اختلاف ما در استان توانسته اند با همت مضاعف در موارد عدیده‌ای زوجین را که بعضا در آستانه طلاق، جدایی و فروپاشی بنیان خانواده قرار داشتند، مجددا به کانون گرم خانواده بازگردانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده بیان کرد:در بسیاری از پرونده‌های مربوط به خانواده مشاهده می‌شود که وکلا نیز به اعتبار کارکرد و وظایف خود به نمایندگی از سوی هر دو طرف یا یکی از اصحاب دعوا، حضور دارند و به همین اعتبار از این عزیزان که در زمره اقشار فرهیخته و تحصیلکرده جامعه هستند انتظار داریم صرفنظر از روال دادرسی، نقشی پررنگ و البته تاثیرگذار در راستای جلوگیری از تزلزل بنیان خانواده و بازگشت آرامش مجدد به کانون خانواده‌ها بر عهده بگیرند و با این کار پرخیروبرکت، دستگاه قضایی را در حل و فصل مسالمت آمیز این اختلافات و گسترش و اشاعه فرهنگ صلح و سازش بیش از پیش یاری کند.

وی افزود: با توجه به اعتمادی که افراد عمدتا به توانمندی‌های وکلای عزیز دارند، طبعا یک وکیل می‌تواند با اتکاء به مبانی ارزشی و اصول و موازین اخلاقی، کاری کند که فارغ از سازوکار‌های حقوقی، قانونی و قضایی متصور، حلاوت گذشت و سازش بار دیگر در متن مناسبات خانوادگی شکل گرفته و نهادینه شود و در واقع یک خانواده نگران و مضطرب به آرامش و ثبات موردانتظار و استحکام دوباره برگردند و یقینا این کار نزد خداوند متعال اجری عظیم دارد و آثار معنوی متعددی بر آن مترتب است.
براتی زاده تسهیل در فرایند دادرسی و کوتاه کردن روند رسیدگی‌های قضایی و نیز تسریع در اجرای احکام را اولویت دیگر دستگاه قضایی استان برشمرد و با اشاره به برنامه‌های دادگستری کل استان در این خصوص، از ساماندهی و تقویت سازوکار‌های آموزشی به ویژه در حوزه آموزش ضابطین، بعنوان یکی از عوامل زمینه ساز تحقق و دسترسی به اهداف مورد نظر خبر داد.

وی با تاکید مضاعف بر ضرورت صیانت از حقوق عامه و جلب رضایت مردم و بالابردن سطح و میزان اعتماد عمومی به دستگاه قضایی، از مدیران قضایی خواست در تحقق اهداف پیش بینی شده اهتمام جدی تری داشته باشد.

۳۶ درصد پرونده های حوزه قضایی شیروان به مصالحه ختم می شود

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان در امور شورا‌های حل اختلاف نیز از رشد ۲۱درصدی میزان حصول سازش در پرونده‌های دارای قابلیت مصالحه در حوزه قضایی شیروان طی ۱۱ ماهه سال جاری در مقایسه با دوره گذشته خبر داد.

سیدابراهیم محجوب، تصریح کرد:میزان مصالحه در حوزه قضایی شیروان در گذشته ۳۶ درصد بوده که این رقم در حال حاضر به ۵۷ درصد ارتقاء یافته است و خوشبختانه این وضعیت، نشان دهنده گسترش بیشتر فرهنگ سازش، در نتیجه تلاش‌های اعضاء شورا‌های حل اختلاف است و من از زحمات تک تک این عزیزان بسیار ممنون و سپاسگزارم.

وی همچنین ضمن اشاره به آمار بالای میزان مصالحه در پرونده‌های دارای قابلیت سازش در حوزه‌های روستایی شورا‌های حل اختلاف استان در مقایسه با حوزه‌های شهری از وجود ۲۵حوزه روستایی فعال در شهرستان شیروان خبر داد و از شهروندان این شهرستان خواست برای رفع اختلافات خود، از این ظرفیت عظیم و ارزشمند بیشتر بهره‌مند شوند.

محجوب همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هیات‌های حل اختلاف و صلح و سازش بطور فعال در تمامی اصناف و ادارات سراسر استان مستقر شده اند از واحد‌های صنفی و کارکنان اداری این مجموعه‌ها خواست در موارد اختلافی به این هیات‌ها مراجعه کنند.

وی در مقایسه آثار ناشی از تشکیل این هیات‌ها با روند رسیدگی‌های قضایی، گفت: فرایند انجام کار در این هیات‌ها دارای سازوکار ساده و فاقد پیچیدگی‌های اداری معمول است و با هدف اصلاح ذات البین و حصول سازش، در یک روند بسیار کوتاه و البته به مراتب کم هزینه‌تر انجام می‌شود و همچنین واجد آثار و برکات پایداری است که اساسا با فصل خصومت از طریق رسیدگی، انشاء، صدور، ابلاغ و اجرای احکام قضایی قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: دادگستری قوه قضاییه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دادگستری قوه قضاییه شورا های حل اختلاف حوزه قضایی شیروان رئیس کل دادگستری خراسان شمالی دستگاه قضایی براتی زاده صلح و سازش هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی، ظهر چهارشنبه در همایش رؤسا و دادستان‌های سراسر استان کرمان با بیان اینکه در چند ماه آینده دادگاه‌های صلح در کرمان راه اندازی خواهند شد اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۵۷۴ فقره پرونده در شرق استان با صلح و سازش مختومه شده است.

وی، با بیان اینکه سال گذشته شوراهای حل اختلاف در شرق استان کرمان ۲۱ هزار و۵۷۴ فقره پرونده را با صلح و سازش مختومه نموده‌اند افزود: شوراهای حل اختلاف شرق استان کرمان در سال گذشته مجموعاً به ۲۶ هزار و۸۵۱ فقره پرونده رسیدگی نموده‌اند و درصد پرونده‌های سازش شده به پرونده‌های مختومه در شوراهای حل اختلاف شرق استان در سال گذشته ۳۷ درصد می‌باشد.

وی افزود: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۹۹۵ فقره پرونده به شعب شوراهای حل اختلاف در ۵ حوزه قضائی شرق استان کرمان وارد و ۲۶ هزار و ۸۵۱ فقره پرونده با سازش مختومه گردیده است.

حجت الاسلام ابراهیمی، با اشاره به فعالیت شعبه شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در شهرستان بم بیان داشت: در سال گذشته ۹۱ پرونده به این شوراها وارد و ۱۱۴پ رونده مختومه شده است که از این تعداد ۱۱۰ پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

وی افزود: طی سال گذشته تعداد ۱۶ زندانی با کمک شورای حل اختلاف ویژه زندان شهرستان بم از زندان آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

کد خبر 6094246

دیگر خبرها

  • دادسرا رکن اصلی تشکیل پرونده است
  • دیدار رئیس قوه قضاییه با خانواده‌های دستگاه قضایی هرمزگان
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • پرونده قضایی برای ضاربان یک آمر به معروف در کاشمر تشکیل شد
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیش از ۱۳۰نفر 
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی