Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های این کشور و طرف اوکراینی توافق کردند که به صورت مشترک از ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل محافظت کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، به گفته وزارت دفاع روسیه، نیرو‌های روسیه با نیرو‌های اوکراینی برای حفظ ایمنی رآکتور‌های نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به صورت مشترک، به توافق رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

وزارت دفاع روسیه دیروز (شنبه) اعلام کرد که نظارت بر سطوح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل طبق معمول ادامه دارد و چتربازان روس در حال تامین امنیت آن هستند. این وزارتخانه همچنین گفته بود که یگان‌های نیرو‌های هوابرد روسیه به همراه نیرو‌های گارد ملی اوکراین، از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل محافظت می‌کنند.

شبکه روسی «راشا تودی» در روز اول عملیات روسیه در اوکراین به نقل از مقامات اوکراینی اعلام کرد ارتش روسیه کنترل این نیروگاه را به دست گرفته که روز بعد مسکو هم این خبر را تایید کرد.

در تازه‌ترین تحولات، مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده که نیرو‌های روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی «زاپوریژا» هستند. نیروگاه زاپوریژا یکی از چهار نیروگاه هسته‌ای فعال در اوکراین است و ۶ رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می‌کنند. این نیروگاه تقریبا همان زمان با نیروگاه چرنوبیل ساخته شد و رآکتورهایش مربوط به دوران شوروی سابق است. نیروگاه زاپوریژا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اوکراین و در اروپاست. گفته می‌شود در این نیروگاه برخی تاسیسات ساخت رمز ارز از سوی دولت اوکراین فعالیت می‌کردند.

روسیه از صبح پنجشنبه پنجم اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان شرق اوکراین و کی‌یف حاصل شده بود، عمل نکرده است.

با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند، اما مقام‌های اوکراینی در حالی که پیش‌تر از درخواست برای گفتگو حرف می‌زدند، امروز مذاکره را در بلاروس رد کرده و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را با کمک غرب و از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روسیه اوکراین نیروگاه توافق نیروگاه هسته ای چرنوبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه