Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه گفت: بحران اوکراین نشان می دهد که قدرت، نقش محوری در سیاست بین الملل و امنیت کشورها دارد، اگر اوکراین قابلیت خود را در رابطه با سلاح های هسته ای حفظ می کرد امروز در معرض تهدیدات امنیتی، نظامی و ژئوپولوتیک قرار نمی گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در تحلیل اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت: در روزهای گذشته شاهد یک حادثه کنش رفتاری روسیه در ارتباطات با اوکراین بودیم که تاثیر خود را در ارتباط با معادله قدرت، سیاست بین الملل و روند های جدید منطقه ای به جا می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین بیان گر این است که قدرت های بزرگ همواره الگوی رفتاری و سیاستشان ماهیت تهاجمی دارد افزود: قدرت های بزرگ برای تحقق اهداف خود از سازوکارهای متعددی استفاده می کنند اما ابزار نظامی یک موضوع بسیار جدی در رفتار کشورها محسوب می شود و بسیاری آن را به عنوان گزینه نهایی تلقی می کنند به همین دلیل است که سیاست روسیه، اوکراین و ناتو زمینه شکل گیری این بحران را به وجود آورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ریشه های تاریخی بحران اوکراین تصریح کرد: ریشه های تاریخی اوکراین را باید در ارتباط با تحولات سال 2014 جستجو کرد زمانی که کیف سقوط کرد این مسئله زمینه لازم برای یک نوع بحران سیاسی، امنیتی و همچنین چالش نظامی بالقوه را در دو منطقه دونتس و لوهانس اجتناب ناپذیر کرد بسیاری از گروه های اجتماعی در این دو منطقه که یک حوزه اقتصادی متراکم شده است از سازوکار های اعتراضی بهره گرفتند و تلاش کردند تا زمینه شکل گیری یک جمهوری خودمختار را در این دو نقطه به وجود بیاورند.

متقی با بیان اینکه در این دو حوزه جغرافیایی حدود 3 میلیون نفر زندگی می کنند و از همه مهمتر بخش قابل توجهی از صنایع سنگی اوکراین در این حوزه جغرافیایی قرار دارد ادامه داد: روسیه در دوران جنگ سرد از سیاست های آمایشی خاصی بهره می گرفت، برخی حوزه های جغرافیایی را که دارای رویکرد روس تبار یا ارتدوکس هستند را محل تمرکز اقتصادی و صنعتی قرار می داد.

وی با اشاره به اینکه این دو حوزه جغرافیایی را باید استخوان لای زخم بحران اوکراین بدانیم عنوان کرد: این دو نقطه به نوعی دنباله رو سیاست های گرایش به موسکو دارند در حالی که بخش قابل توجهی از شهروندان نگاه متفاوتی داشتند و در صدد بودند زمینه کنش ارتباطی را با غرب به وجود بیاورند در این فضای تاریخی و اجتماعی زمینه برای گسترش ناتو به وجود آمد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه گسترش ناتو به معنای حرکت به سمت شرق است که بخشی از حوزه امنیتی روسیه محسوب می شود ادامه داد: هیچ کشوری تمایل ندارد که در کنار مرزهایش نیروهای متعارض سازماندهی و مستقر شوند اگر ناتو به اوکراین می رسید و اگر اوکراین بخشی از فضای ژئوپولوتیکی ناتو می شد، در آن شرایط روسیه مرز به مرز ناتو قرار می گرفت و همانگونه که پوتین می گوید احتمال درگیری ناتو و روسیه افزایش پیدا می کرد چون در سند امنیت ملی اوکراین این مسئله ذکر شده که روسیه به عنوان تهدید محسوب می شود.

متقی با بیان اینکه اوکراین از سالهای 2014 به بعد در یک فضای بحران امنیتی قرار داشت گفت: باید مسئله مربوط به جمهوری های خودمختار دونتس و لوهانس را سازمان دهی کرده و براین اساس زمینه برای شکل گیری مذاکرات مینکس برای کنترل بحران هویتی اوکراین به وجود آمد؛ این مذاکرات شامل گروه تماس سه جانبه بود، که فرانسه، آلمان و روسیه این گروه را شامل می شد.در این شرایط بحث اصلی حل و فصل مسائل امنیتی، هویتی و سیاسی اوکراین بود.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در منطقه میانی قرار می گیرند عموما با نشانه هایی از بحران امنیتی رو به رو می شوند تاکید کرد: مرز بندی های سیاسی یکی از موضوعات بنیادین کنش بازیگران در فضای سیاسی و امنیتی است.

متقی با اشاره به اینکه در این شرایط مسئله اصلی شخصیت پوتین است که مبتنی بر فرهنگ روسیه است گفت: فرهنگ روسیه در سیاست خارجی ظرافت عمل ندارد بلکه خشونت، عمل نظامی و اقدامات پرشدت نیروی هوایی را داردآ بخشی از روحیه و فرهنگ سیاست نظامی روسیه را در سوریه دیدیم روسیه همین اقدام را در ارتباط با گرجستان و امروز درباره اوکراین به کار گرفته است بنابراین براساس نگاه ژئوپولوتیکی اقدامات نظامی روسیه در اوکراین یک نوع رقابت بین روسیه و آمریکا و اروپا در ارتباط با حوزه های امنیتی است.

وی با اشاره به نتایج کوتاه مدت این بحران ادامه داد: نتیجه این بحران را باید در انفعال امنیتی و تاکتیکی ایالات متحده دانست، ناتو و آمریکا در فضای موجود نشان دادند که از قدرت ابزاری و نیروی لازم برای مقابله با سازوکارهای نظامی تاکتیکی در محیط منطقه ای ندارند.

متقی با اشاره به اینکه نتیجه دوم این است که سیاست بین الملل با واقعیت خودش رو به رو شد یعنی بازی دوران گذار به پایان رسید، مرزبندی های ژئوپولوتیک در شرایطی قرار گرفت که روسیه نشان دهد هر گونه انفعال در فضای اوکراین که بخشی از حوزه سرزمینی اش بوده و بخشی از منطقه خارج نزدیک محسوب می شده، چالش هایی را برای امنیت روسیه ایجاد خواهد کرد تصریح کرد: بحران اوکراین نشان می دهد که قدرت نقش محوری در سیاست بین الملل و امنیت کشورها دارد، اگر اوکراین قابلیت خود را در رابطه با سلاح های هسته ای حفظ می کرد امروز در معرض تهدیدات امنیتی، نظامی و ژئوپولوتیک قرار نمی گرفت.

وی با بیان اینکه ائتلاف ها هیچ گاه نمی تواند سازنده باشند چرا که آمریکا و ناتو اقدام موثری در آزادی و حمایت از استقلال اوکراین انجام ندادند، تصریح کرد: نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل بحثشان حقوق بین الملل و انسانیت است و وقتی جنگ شکل می گیرد انسانیت نابود می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ناتو به یک اجلاسیه اضطراری مبادرت کرد، نیروهای آمریکایی در مرزهای غربی اوکراین مستقر شد یعنی اوکراین را به نوعی جدا شده و اشغال شده تلقی کرد عنوان کرد: در این شرایط باید دانست که زمینه برای شکل گیری بحران های آینده در محیط های منطقه ای به جا خواهد ماند، هر اقدام نظامی از قابلیت لازم برای تسری در مناطق مختلف برخوردار است بنابراین کنش نظامی روسیه زمینه شکل گیری یک نوع ابتکار عمل تاکتیکی برای اقدامات پیش دستانه را در رابطه با بازیگران اجتناب ناپذیر می سازد.

متقی خاطرنشان کرد: حمله نظامی روسیه به اوکراین منجربه سرعت یافتن برنامه جامع اقدام مشترک و توافق برجام نمی شود بلکه چالش هایی را در ارتباط با این موضوع ایجاد خواهد کرد و امکان شکل گیری توافقات محدود و توقف های تاکتیکی وجود دارد، سرعت عمل برای توافق تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: سیاست بین الملل استاد دانشگاه بحران اوکراین نظامی روسیه شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند