Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@06:48:18 GMT

تفاوت لیزر کات ( برش لیزر ) و حکاکی به وسیله لیزر چیست؟

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۰۶۸۷

تفاوت لیزر کات ( برش لیزر ) و حکاکی به وسیله لیزر چیست؟

   

برش لیزری و کاربردهای وسیع آن بدون شک در سال‌های اخیر دنیای صنایع گوناگون را تحت‌تاثیر قرار داده و متحول نموده است. از حکاکی روی اشیاء مختلف تا برش آنها در دو بخش فلزی و غیر فلزی، این مجموعه توانسته ظرافت و دقت را در بالاترین سطح به‌نمایش بگذارد.

با وجود گسترش فراوان صنایع وابسته به این پرتوها و کاربرد وسیع برش لیزر در زمینه‌های مختلف، هنوز در بسیاری موارد آگاهی‌های لازم درباره تنوع کاربردی تجهیزات وابسته به آن و تفاوت بین دستگاه‌های برش و حکاکی لیزری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نوشتار پیش رو به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

 

  برش لیزری و کاربردهای وسیع آن...

اگر به صنعت و هنر علاقمند باشید، بی‌شک تاکنون درباره کاربرد پرتوهای لیزر در این موارد شنیده یا نمونه‌هایی از عملکرد دستگاه‌های انجام دهنده این موارد را دیده‌اید.

تنوع و ظرافت کار با این نوع تجهیزات به‌حدی بالاست که از برش اشیاء بسیار ظریف مانند کاغذ و پارچه تا سخت‌ترین فلزات مانند برش لیزری آلومینیوم را در خود گنجانده است.

هم‌چنین حکاکی بر روی متریال گوناگون بخش مهمی از عملکرد این دستگاه را تشکیل داده و از آن استفاده‌های وسیعی می‌شود.

اما تفاوت بین این دو یعنی لیزر کات و حکاکی با پرتو لیزر چیست؟ آیا صرفا به عملکرد تجهیزات مصرفی مربوط می‌شود یا تنظیمات این دستگاه نیز در آن نقش دارد؟

در ادامه مطلب به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

برش لیزری و تفاوت‌ آن با حکاکی توسط لیزر!

اصلی‌ترین تفاوت بین برش لیزری و حکاکی لیزری، نوع لنز استفاده شده در دستگاه مورد نظر است.

حکاکی که به نقش‌ بستن ظریف و استادانه نقوش بر روی اشیاء اطلاق می‌شود، نیازمند دقت عمل بسیار بالا و ظرافت مثال‌زدنی در کار بوده و تنها با لنزی دقیق و دارای فاصله کانونی کوتاه امکان‌پذیر است.

این مورد توسط برش لیزر با لنز قوی و دارای فاصله کانونی بلند صورت می‌گیرد.

در واقع عملکرد لنز حکاکی، اعمال حرکت بسیار ظریف و حساب شده پرتو لیزر بر روی اشیاء قابل حکاکی است، به‌نحوی که تنها اثری ظریف و ملایم بر روی شیء بر جا بگذارد.

این مورد در برش لیزری، با لنز قوی و فاصله کانونی بلند به برش‌های عمیق منجر می‌شود. تا جایی که با توجه به ضخامت اشیاء فلزی یا غیر فلزی تنظیم شده و بر آنها اثر می‌گذارد. به همین دلیل برش لیزری استیل بازار کار خوبی برای خود دست و پا کرده است.

یکی دیگر از تفاوت‌های برش لیزری فلزات با حکاکی توسط لیزر در تفاوت سرعت عمل بین این دو مورد است.

حکاکی لیزری با سرعت کمتر و بسیار ظریف اجرا می‌شود. در حالی که برش با لیزر از سرعت و قدرت بالاتری برخوردار بوده و تا عمق اشیاء نفوذ می‌کند.

ضخامت و جنس مواد مختلف فلزی و غیر فلزی نیز مانع از عملکرد تجهیزات برش نشده و مواردی مانند برش لیزری مس توسط این دستگاه به‌راحتی قابل انجام است.

دستگاه حکاکی لیزر چه کاربردهایی دارد؟

شیوه حکاکی از قدیم به‌عنوان یک شاخه از هنر و صنعت مطرح بوده و از ایجاد نقوش و اشکال تا صنایع دستی و هنری کاربرد داشته است. اما حکاکی لیزری شیوه‌ای جدید است که درهای تازه‌ای را به روی صنعت و هنر گشوده و نمونه‌های بی‌نظیر و تکرار نشدنی از ظرافت را در قالب حکاکی به‌نمایش می‌گذارد.

کاربرد این دستگاه بر روی اجسام فلزی، چرم و پلاستیک، چوبی، شیشه‌ای و حتی کاغذی قابل اجرا بوده و امکانات وسیعی در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار داده است.

از حک نقوش هندسی و گرافیکی تا تزئیناتی از این جنس بر روی اشیاء تبلیغاتی مانند خودکار، لیوان، فندک و دیگر لوازم مورد استفاده عموم امروزه به‌عنوان بخشی از مشاغل حرفه‌ای و حتی خانگی مطرح بوده و ایجاد درآمد می‌کند.

سخن پایانی...

تفاوت بین حکاکی لیزری و برش با لیزر امروزه به فصل تفکیکی در انجام این دو و موارد کاربرد آن در صنایع و هنرهای گوناگون تبدیل شده است.

با استفاده از تفاوت در لنز و فاصله کانونی دستگاه برش با لیزر، می‌توان به عملکردی متفاوت در زمینه کاربردهای آن دست یافت.

علاوه بر جلوه‌های زیبای تولید شده توسط این پرتوها در برش فلزات و غیرفلزات، حکاکی توسط لیزر نیز امروزه طرفداران زیادی یافته و نقش پررنگی در ایجاد حرفه‌های گوناگون و مشاغل در سطوح مختلف ایفا می‌کند.

قابلیت تعویض لنز و تنظیم فاصله کانونی، امکان استفاده از هر دو نوع این موارد را برای کاربران فراهم آورده است.

شما نیز می‌توانید در هر یک از این موارد مشغول به کار شده و با تولید محصولاتی خلاقانه درآمدزایی نمایید.

منبع: فردا

کلیدواژه: لیزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام

یک تابلو نقاشی اثر «گوستاو کلیمت»، نقاش برجسته اتریشی که گمان می‌رفت از مدت‌ها قبل گم شده است، در یک حراجی به قیمت ده‌ها میلیون دلار به فروش رسید.

به گزارش ایسنا، «پرتره خانم لیزر» اثر «گوستاو کلیمت»‌ که در حقیقت تابلو نقاشی از تصویر یک زن جوان است که به علت درگذشت «کلیمت» ناتمام باقی ماند، در جریان حراجی که روز چهارشنبه برگزار شد، به‌رغم حاشیه‌هایی درباره موضوع و تاریخچه آن به قیمت ۳۲ میلیون دلار معادل ۳۰ میلیون یورو فروخته شد.

«رویترز» نوشت، این تابلو نقاشی که در ماه ژانویه و پیش از مزایده به نمایش گذاشته شده بود، درحالی مدت‌ها به عنوان یک اثر هنری گمشده در نظر گرفته می‌شد که در حقیقت چندین دهه در یک ویلای خصوصی واقع در وین نگهداری می‌شد. کارشناسان پیش از مزایده این اثر ارزش آن را بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند.

در این نقاشی یک سوژه احتمالاً نوجوان در لباس فیروزه‌ای و یک بالپوش گلدار با چشم‌های قهوه‌ای نافذ و موهای تیره و مجعد به همراه پس‌زمینه‌ای سرخ به تصویر کشیده است.

کاتالوگ‌های اخیر آثار کلیمت (۲۰۰۷ و ۲۰۱۲) موضوع این نقاشی پرتره را دختری ۱۸ ساله به نام مارگارت کنستانس لیزر (متولد ۱۸۹۹) دختر صنعتگر بزرگ آدولف لیزر، معرفی می‌کند. تحقیقات جدیدی که توسط خانه حراج وین انجام شده اکنون نشان می‌دهد که دو عضو دیگر از خانواده لیزر ممکن است به عنوان سوژه کلیمت به کار گرفته شده باشند: هلن لیزر (متولد ۱۸۹۸)، دختر بزرگ هنریت آمالی لیزر-لاندو و جاستوس لیزر و دختر کوچکتر آنها آنی لیزر (متولد ۱۹۰۱). خانواده لیزر متعلق به جامعه طبقه رده بالای وین و از حامیان مشهور گوستاو کلیمنت مدرنیست مشهور اتریشی بودند.

کلیمت احتمالا این نقاشی پرتره را در سال ۱۹۱۷، تنها یک سال قبل از مرگش بر اثر سکته مغزی، آغاز کرد. اینکه وقتی این نقاشی در استودیوی «کلمیت» بود و چه اتفاقی برای آن نقاشی پس از مرگ کلیمت در سال ۱۹۱۸ افتاد، مشخص نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران
  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • رئیس دادگستری تهران : تا ۲۷ خرداد تمامی وسایل نقلیهٔ توقیفی از پارکینگ‌ ها خارج می‌شوند
  • صدور رای از دادگاه انقلاب برای ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه وسیله نقلیه
  • تعیین تکلیف ۶۵۷۰۰ وسیله نقلیه توقیفی در تهران
  • آغاز مزایده فروش بیش از یک هزار و سیصد دستگاه وسیله نقلیه توقیفی در استان هرمزگان
  • آغاز مزایده فروش ۱۳۰۰ دستگاه وسیله نقلیه توقیفی در هرمزگان
  • ۲ تدبیری که مانع «قبض روح» فوتبال می‌شود
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام