Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین - اصغر صوفی: درگیری میان اوکراین و روسیه، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در رسانه های جهان است که معادلات آینده جهان و روابط بین الملل را در هاله ای از ابهام فرو برده است؛ تحولات اوکراین بسیار سریع پیش می رود و پیش بینی سرنوشت این بحران چندان ساده به نظر نمی رسد؛ همانطور که پیش بینی آغاز جنگ میان دو کشور دشوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به جهت تداخل منافع و دخالت قدرت های جهان در شرق و غرب در بحران اوکراین به نظر می رسد که دامنه آثار و نتایج آن، بسیاری از مسائل و موضوعات در سطح بین الملل و جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

بر همین اساس، با «جهانگیر کرمی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس حوزه روسیه و قفقاز گفتگو کرده و آثار احتمالی بحران اوکراین را مورد بحث قرار داده ایم که حاصل آن در ادامه آمده است:

در مورد بحران اوکراین، چه سناریوهایی قابل طرح هستند؟ آیا امکان طولانی شدن جنگ و درگیری میان روسیه و اوکراین وجود دارد؟

از نظر من دو سناریو در این باره قابل طرح است؛ یکی اینکه ارتش اوکراین و نیروهای مردمی از خود مقاومت نشان دهند و جنگ طولانی و فرسایشی شود و اشغال اوکراین به درازا بکشد. سناریوی دیگر این است که پایتخت اوکراین در روزها و هفته های آینده سقوط کند و دولت مذاکره با روسیه را بپذیرد. سناریوی دوم محتمل تر است؛ حداکثر خواسته روسیه از این درگیری این است که اوکراین به نهادهای روسی و اورآسیایی مانند سازمان کشورهای مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت دسته جمعی و همینطور اتحادیه اقتصادی اوراسیایی بازگردد. اما روسیه یک خواسته حداقلی هم دارد و آن این است که اوکراین به عنوان یک کشور بیطرف و غیرنظامی باشد و تعهد بدهد که به هیچ طریقی تسلیحات غربی در این کشور مستقر نشوند. دیگر خواسته روسیه این خواهد بود که استقلال جمهوری های شرق اوکراین (شامل لوهانسک و دونتسک) را به رسمیت بشناسد. در این میان وضعیت های بینابینی هم قابل تصور است اما به نظر می رسد که در صورت نشستن دو طرف پشت میز مذاکره، روسیه این مطالبات خود را مطرح خواهد کرد.

نتیجه سناریوی نخست؛ یعنی طولانی شدن جنگ در صورت مقاومت ارتش و مردم اوکراین در مقابل نیروهای روسیه چه خواهد بود؟

در اینصورت ممکن است درگیری ها در شرق اوکراین ادامه پیدا کند و حمایت کشورهای غربی از اوکراین ادامه پیدا کند و روسیه هم درگیر یک جنگ فرسایشی شود. اما به دلایل مختلف احتمال تحقق این سناریو ضعیف است؛ یکی اینکه جامعه اوکراین جامعه چندپارچه و گسیخته ای است و از طرف دیگر، روسیه دولت قدرتمندی است و حتی در صورت وقوع جنگ های چریکی، دولت روسیه هم امکان مقابله در این نوع درگیری ها را خواهد داشت. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که تداوم این وضعیت امکان ایجاد یک اوکراین واحد برای همیشه فراموش خواهد شد. به ویژه، اگر که دولتمردان این کشور به قیمت فروپاشی این کشور بخواهند وارد مقابله همه جانبه با روسیه شود.

آیا امکان گسترش دامنه جنگ و ورود کشورهای ثالث به این درگیری ها و یا به عبارتی وقوع یک جنگ جهانی اساسا وجود دارد؟

چنین چیزی بسیار بعید است؛ چون که نه در طرف غربی چنین اراده ای وجود دارد و نه اینکه دولت روسیه تمایلی برای حرکت به این سمت و سو دارد. بحث وقوع جنگ جهانی به دلیل هسته ای بودن دو طرف و برقراری بازدارندگی متقابل تقریبا قابل طرح نیست. چرا که هیچ دولتمرد عاقلی یا دولتمردی که حداقلی از خرد برخوردار است حاضر نیست که نتایج و عواقب چنین وضعیتی را بپذیرد. ممکن است که اگر روس ها بتوانند به آسانی دولت اوکراین را وادار به پذیرش شرایط خود کنند، فشارها به کشوری مانند مولداوی که از شرایطی مانند شرایط اوکراین برخوردار است، افزایش دهند. چرا که مولدوای هم متشکل از دو بخش است؛ بخش روس تبارها (پری‌دنیستر) و بخش مولداوی تبارها. در این شرایط دور از نظر نیست که روسیه بخواهد از دولت خودگردان و روس تبار «پری‌دنیستر» حمایت کند و همانند لوهانسک و دونتسک، استقلال آن را به رسمیت بشناسد. اما در این میان سخنگوی وزارتخارجه روسیه به نکته ای اشاره کرد مبنی بر اینکه اگر کشورهای فنلاند و سوئد، با این کشورها نیز مشابه اوکراین برخورد خواهد کرد. وقوع این اتفاق اما بسیار دور از ذهن است چرا که این دو کشور نه در داخل و نه در خارج اراده و تصمیمی برای عضویت آنها در ناتو مطرح نبوده است. بنابراین بعید است که این کشورها در چنین و ضعیتی، چنین ریسکی بکنند.

به جز مواردی که اشاره کردید، از منظر روسیه مولدوای چه مشابهت دیگری به اوکراین دارد؟ آیا این کشور هم به سمت عضویت در ناتو حرکت می کند؟

بحث پیوستن مولداوی به ناتو در گذشته بیشتر مطرح نبود؛ تنها عضویت اوکراین و گرجستان به ناتو برای روسیه اهمیت داشته است. عضویت مولداوی در ناتو به تحقق موفقیت آمیز عضویت اوکراین و گرجستان موکول شده است. در اینصورت، مولدوای هم ممکن است به آن سمت حرکت کند. در مورد مولداوی باید گفت که اولا که این کشور بسیار کوچک است؛ قلمرو بسیار محدودی دارد. اما آسیب پذیری این کشور در مقابل روسیه بسیار زیاد است؛ در عین حال، حساسیتی که روس ها به لحاظ ژئوپلیتیکی نسبت به اوکراین دارند در مورد مولداوی ندارند، تنها اهمیت مولداوی به جمهوری خودمختار و روس تبار «پری‌دنیستر» است.

مباحثی درباره تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران و ۴+۱ در وین مطرح است؛ به نظر شما این مذاکرات تا چه اندازه می تواند تحت تاثیر این تحولات باشد؟

من فکر میکنم که تحولات مرتبط با اوکراین تاثیر قابل توجهی بر این مذاکرات نخواهد داشت؛ مسئله برجام عمدتا به دولتهای ایران و آمریکا مربوط است و اراده حاکم بر دو کشور نیز، شکل گیری توافق است. بنابراین، مذاکرات وین، ارتباط مستقیمی با بحران اوکراین پیدا نمی کند. برخی در داخل کشور ممکن است محاسباتی در این زمینه داشته باشند مبنی بر اینکه، «در شرایط فعلی، ایران اولویت خود را در نزد غرب و آمریکا از دست بدهد. بنابراین، ضرورتی برای توافق وجود ندارد و ایران می تواند در آینده با دست بازتری با این موضوع برخورد کند.» اما به نظر من، این، نگاه یک اقلیت محدود است که حتی از اجماع لازم در دولت فعلی ایران برخوردار نیست.

لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین کد خبر 660222 برچسب‌ها مولداوی هسته‌ای - برجام خبر ویژه روسیه - اوکراین مذاکرات وین جهانگیر کرمی هسته‌ای - مذاکرات اوکراین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مولداوی هسته ای برجام خبر ویژه روسیه اوکراین مذاکرات وین جهانگیر کرمی هسته ای مذاکرات اوکراین بحران اوکراین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از راشا تودی، معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر نیز هشدار داده بود که ایالات متحده نباید با این توهم عمل کند که مسکو با دو دست به حفظ روابط دیپلماتیک خود با واشنگتن چسبیده است.

ریابکوف در مصاحبه با روزنامه ریانووستی در رابطه با اقدامات احتمالی کشورهای گروه هفت برای مصادره دارایی‌های روسیه گفت که واکنش مسکو به مصادره دارایی‌هایش توسط کشورهای گروه هفت، می‌تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

ریابکوف با اشاره به اینکه ما اکنون در حال بررسی شکل مناسب واکنش به این اقدامات احتمالی هستیم، افزود: در صورتی که اعضای گروه هفت علیه دارایی‌های ما اقدامی انجام دهند باید در کنار واکنش دیپلماتیک ما منتظر اقدامات متقابل ما علیه دارایی‌های خود نیز باشند.

به نوشته ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا این پول در حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه، به کی‌یف تحویل داده شود.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌ها چندین کشور غربی به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

در مقابل، اتحادیه اروپا به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه، تمایلی به انجام این کار نداشته است.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا که سهم عمده‌ای از سرمایه‌های مسدود شده را در اختیار دارند، نگران هستند که مصادره دارایی‌های روسیه، در نهایت به بی‌ثباتی یورو ختم شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز پیشتر در همین رابطه هشدار داده بود که اگر آمریکا تهدید خود را مبنی بر سلب مالکیت این وجوه روسیه و دادن آنها به اوکراین انجام دهد، به اقتصاد خود و همچنین سیستم مالی جهانی آسیب خواهد رساند.

به گفته پسکوف، این کار چیزی جز فروپاشی همه پایه‌های نظام اقتصادی جهانی نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، از آغاز حمله به اوکراین، کشورهای غربی بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور را مصادره کرده‌اند. رهبران گروه هفت متشکل از هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان در ماه جاری گفتند که دارایی‌های روسیه تا زمانی که مسکو خسارات جنگ اوکراین را بپردازد مسدود باقی می‌ماند اما آنها این موضوع را هم تشخیص دادند که به ایجاد یک سازوکار بین‌المللی برای جبران خسارت‌ها، تلفات و جراحت‌های ناشی از حمله روسیه نیاز است.

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ماه گذشته در کنفرانس کمک به بازسازی اوکراین وعده داد که تا تعطیلات تابستان شیوه‌ای قانونی برای استفاده از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین ارائه شود اما این وعده نگرانی‌هایی را در بین دیپلمات‌ها و مقامات این اتحادیه برانگیخت. آنها ماه‌ها مشغول بحث درباره ایده‌هایی در این زمینه بودند و آن را به شکل فزاینده‌ای دشوار یافتند.

بر اساس قوانین بین‌المللی، دارایی یک کشور را می‌توان از طریق رای‌گیری در شورای امنیت، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری یا یک توافق بعد از جنگ مصادره کرد اما هیچ یک از این شیوه‌ها محتمل به نظر نمی‌رسند.

روسیه به عنوان عضو شورای امنیت هر گونه رای‌گیری در این نهاد را وتو خواهد کرد. هیچ توافقی تا زمانی که جنگ ادامه دارد بدست نمی‌آید و پرونده‌ای به دادگاه بین المللی دادگستری ارائه نشده است و اگر هم می‌شد قوانین بین‌المللی علیه توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه بود زیرا به گفته کارشناسان حقوقی، این مساله نقض حاکمیت این کشور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد
  • احتمال جنگ روسیه و غرب در پی ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان