Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین سیده زینب رزم گیر؛ روز شنبه، انگلیس، کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ایالات متحده در مورد تحریم‌های ضد روسیه بر سر وضعیت اوکراین توافق کردند و متعهد شدند که بانک‌های منتخب از سیستم سوئیفت حذف شوند. سیستم بانک بین‌المللی «سوئیفت» نیز اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته پیش‌تر وزیر اقتصاد فرانسه گفته بود که این تحریم تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده خواهد شد و هنوز این تصمیم مخالفانی نیز دارد چرا که آسیب‌های ناشی از این تحریم، تنها متوجه کشور روسیه نخواهد بود و می‌تواند شرکت‌های بین المللی را با مشکلات جدی رو به رو کند. اما سوئیفت چیست و تحریم آن برای روسیه چه تفاوتی با تحریم آن برای ایران دارد؟

سوئیفت چیست و تحریم آن چه تبعاتی دارد؟

کلمه سوئیفت (Swift) مخفف عبارت «جامعه جهانی ارتباط‌های مالی بین بانکی» (Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication) است. این شبکه به منظور ایجاد روشی ثابت و بین المللی برای انتقال پول از کشوری به کشور دیگر است. این شبکه از سال ۱۹۷۳ در بلژیک آغاز به کار کرده است و تا به امروز 11هزار موسسه مالی در بیش از ۲00 کشور دنیا شعبه دارد و اطلاعات تراکنش‌های مالی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.

در شبکه سوئیفت به کمک کدهای سوئیفت دستورهای پرداختی را به حساب‌های موسسه‌های مالی ارسال می‌کنند تا دیگر نیاز به انتقال خود وجوه نباشد. این شبکه روزانه بیش از 40میلیون پیامک درباره انتقال تریلیون‌‌ها دلار بین شرکت‌ها و دولت‌ها ارسال می‌کند و تصور این است که بیش از یک درصد این پیام‌ها مربوط به پرداخت‌های روسی باشد.

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی، درباره سوئیفت و تحریم‌های بانکی گفت: سوئیفت روابط الکترونیکی مالی است که بین بانک‌های دنیا وجود دارد و به صورت شبکه‌ای عمل می‌کند. در نتیجه تحریم آن یعنی قطع ارتباط مالی از این نظر که هرگونه رابطه بین بانکی قطع می‌شود و بانک‌ها را دچار مشکل می‌کند.

به دلیل منشا قانونی که بین بانک‌ها وجود دارد و جنبه قانونی سوئیفت، وقتی تحریم‌ها روی سیستم بانکی و بانک مرکزی اتفاق میفتد، سوئیفت هم دچار مشکل شده و قطع می‌شود. به طور مثال یک بانک داخلی نمی‌تواند به راحتی انتقال وجه به بانکی در کشور دیگر یا حتی در شرایط سنگین‌تری به شعبه خود در کشور دیگر داشته باشد.

حذف بانک‌های روسی از شبکه سوئیفت

گفته می‌شود اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن فهرست بانک‌های روسی است که از سوئیفت خارج می‌شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، شرکت‌های روسی دسترسی خود را به شبکه‌ای بین‌المللی برای تراکنش‌های مالی از دست می‌دهند و پرداخت‌ها بویژه در حوزه انرژی و کشاورزی دچار اختلال خواهد شد.

طیبی ضمن اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌های اقتصادی که برای ایران شکل گرفته، چند سال است سوئیفت نیز بسته شده افزود: این تحریمی است که سال‌ها بر ایران اعمال شده است.

البته در برجام مدتی سوئیفت برقرار شد و نقل و انتقالات مالی شکل گرفت اما دوباره با تحریم‌هایی که آمریکا اعمال کرد چند سالی است که دوباره قطع شده و طبیعی است اگر به روی روسیه نیز بسته شود شرایط سنگینی برای این کشور ایجاد می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روسیه یک کشور عمده صادرکننده در مواردی مثل انرژی، محصولات کشاورزی و ... است، این اتفاق مشکلاتی را به وجود می‌آورد و اگر این تحریم علیه روسیه نیز اعمال شود به معنی قطع روابط مالی خواهد بود که ضربات خیلی شدیدی برای این کشور دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایتالیا ایران روسیه سوئیفت تحریم ها شبکه سوئیفت بین المللی تحریم آن بین بانک تحریم ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی نقل و انتقال پول با دیگر کشورها گفت: در روش‌های پولی و بانکی و شبه سوئیفت اتفاقات خوبی روی داده است و با نزدیک به ۱۰ کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم اما به دلیل محرمانگی درباره آنها تبلیغات نمی‌کنیم.

ضیغمی در ادامه گفت: با دستور رئیس جمهور مشوق‌های صادراتی به تجار پرداخت خواهد شد و از طرفی خطوط مستقیم دریایی و هوایی با کشورهای هدف راه‌اندازی می‌شود.

حضور هیأت تجاری کره شمالی در ایران اکسپو

وی در مورد نمایشگاه ایران اکسپو هم اظهار کرد: ۱۰۳ کشور برای حضور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین بیش از ۳۵۰۰ شرکت‌کننده درخواست حضور داشتند که با توجه به محدودیت‌های زیرساختی تنها توانستیم ۲۵۰۰ نفر را پذیرش کنیم. امیدواریم با افزایش زیرساخت‌ها بتوانیم در سال‌های آینده ۵ هزار نفر بازدیدکننده تجاری را از این نمایشگاه پذیرا باشیم و مشکلات موجود رفع شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این نمایشگاه ایران توانمندی‌های صادراتی خود را در حوزه‌های مختلفی از جمله فولاد، خدمات، فنی مهندسی، ساختمان، پتروشیمی، ماشین‌آلات، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، دانش‌بنیان و … در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

وی افزود: در این نمایشگاه تلاش شده که تمرکز نمایش فعالیت‌های ایران در حوزه‌های صنایع غذایی دانش‌بنیان، ساختمان، تجهیزات پزشکی و حوزه‌های غیرپزشکی باشد زیرا ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات این محصولات به دیگر کشورها داریم. همچنین قراردادهای مختلفی توسط بخش خصوصی در این نمایشگاه منعقد می‌شود که امیدواریم فضای مذاکره دوجانبه با فعالین اقتصادی کشورهای مختلف فراهم شود.

ضیغمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ورود هیأت تجاری از کشور کره شمالی به ایران برای بازدید از این نمایشگاه گفت: این کشور نیز مانند سایر کشورها برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران آمده است.

معاون وزیر صمت افزود: کشورهای دیگری که با ایران در حوزه‌های نفت همکاری می‌کنند، ظرفیت‌های دیگر ایران را نمی‌دانند و حتی بسیاری از کشورهای دوست و همسایه نیز به ظرفیت‌های صادراتی ایران آگاه نیستند که امیدواریم این نمایشگاه زمینه را برای شناخت ظرفیت‌های صادراتی ایران در بخش‌های دیگری به غیر پتروشیمی، نفت و فولاد بشناساند. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

وی اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در سالهای گذشته با ایران قرارداد بستند امسال برای توسعه روابط به ایران می‌آیند؛ جزئیات قراردادهای منعقد شده در روز آخر به طور کامل منتشر خواهد شد.

کد خبر 6090013 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد