Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حمید میرعلایی گفت: ۷۵۰ هکتار نهال‌کاری جدید در کانون‌های بحرانی ریزگرد خوزستان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، سید حمید میرعلایی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در نشست خبری این اداره کل به مناسبت هفته منابع طبیعی، با اشاره به اقداماتی که برای مهار کانون‌های گرد و غبار خوزستان انجام شده، اظهار کرد: ۷۵۰ هکتار نهال‌کاری جدید در کانون‌های بحرانی ریزگرد در چهار شهرستان در دستور کار قرار دارد و در کانون‌های شماره سه و چهار(جنوب و جنوب شرق اهواز) ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار نهال‌کاری در سال‌های گذشته انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولویت نخست ما آبیاری و نگهداری از این عرصه‌هاست که از فروردین آینده به صورت جدی پیگیری می‌شود.   معاون فنی این اداره کل یکی دیگر از برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی را اجرای یکصد هزار هکتار قرق در مراتع تضعیف شده بیان کرد و گفت: جلوگیری از ورود دام و بذرکاری برای زادآوری گونه‌های بومی منطقه اگر به صورت اصولی انجام شود به بازگشت گونه‌های بومی بسیار کمک می‌کند.   میرعلایی ادامه داد: ۴۰۰ هزار هکتار مدیریت رواناب نیز از هفته آینده آغاز می‌شود که شامل اجرای سازه‌هایی برای ذخیره نزولات همچون هلالی آبگیر است.   وی افزود: متاسفانه اشتباهی که در اذهان عمومی درباره مدیریت مناطق بیابانی جا افتاده این است که تصور می‌کنند نهال‌کاری تنها راهکار است در حالیکه این فقط بخشی از راهکار مهار کانون‌هاست، زیرا گرد و غبار در خوزستان منشاء داخلی و خارجی دارد و مدیریت مناطق بیابانی باید با یک کار تیمی اجرا شود که یکی از مهمترین برنامه‌ها افزایش مقاومت مردم در زمان گرد و غبار است که خارج از عهده منابع طبیعی است.   معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، همچنین با اشاره به اجرای طرح احیای جنگل و حفاظت از خاک با همکاری‌های بین المللی گفت: این طرح در هشت استان حوضه رودخانه کارون در حال اجراست که بخشی از آن در خوزستان اجرا می‌شود.   میرعلایی افزود: هدف از این طرح توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد اشتغال جایگزین به منظور کاهش وابستگی به عرصه‌های طبیعی است و جایکا در آموزش مردم محلی همکاری داشته است.   وی با اشاره به همکاری خوب مردم محلی در اجرای این طرح، اضافه کرد: هم اکنون چهار پنج گلخانه، آموزش قالیبافی، کشت گیاهان دارویی به ویژه زعفران و آموزش پیشگیری و خاموش کردن آتش در هشت روستای این شهرستان در راستای این طرح اجرا شده است.   معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: متاسفانه از ۲ سال پیش و بعد از شیوع کرونا، طرف ژاپنی به منطقه نیامده که البته بحث‌های امنیتی و برخی تجمع‌ها نیز در حضور نیافتن آنها تاثیر داشته است.   میرعلایی گفت: این طرح رها نشده و با وجود غیبت همکار ژاپنی همچنان در حال اجراست، به طوری که خوزستان با وجودی که چند سال دیرتر از سایر استان‌ها طرح را آغاز کرده اما در جایگاه خوبی است.   طرح احیای جنگل و حفاظت از خاک در منطقه رکعت در شهر دهدز مرکز شهرستان دزپارت امسال به صورت آزمایشی با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) از مرداد ۱۳۹۷ آغاز شده است.   انتهای پیام/    

 

منبع: دانا

کلیدواژه: منابع طبیعی نهال کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت

سید مازیار رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در مراسم نوزدهمین سالگرد شهادت مهندس ناصر پیروی و یادواره شهدای انفال با بیان اینکه حراست از جنگل خط قرمز این شهید والامقام بود، گفت: شیوه مبارزاتی و برخورد شهید پیروی با قاچاقچیان و سوداگران چوب یک الگوی تمام عیار است.

او شهید پیروی را بسیار مقرراتی، مسئولیت پذیر، جدی و پرتلاش در کار دانست و افزود: شهید ناصر پیروی با فریاد عدالت خواهی، تن قاچاقچیان چوب در گیلان را به لرزه در آورده بود.

شهید راه انفال، صیانت و حافظ منابع طبیعی، شهید ناصر پیروی، متولد سال ۱۳۳۸ در روستای چشناسر منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل بود، سال ۱۳۵۹ وارد وزارت جهاد سازندگی شد و پس از طی مدارج تحصیلی دانشگاهی در مقطع کاردانی و پس از آن اخذ مدرک کارشناسی تا سال ۱۳۷۱ در سازمان جهاد سازندگی استان گیلان خدمت کرد و در ابتدای سال ۱۳۷۲ به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منتقل شد.

او در سال ۱۳۷۹ به عنوان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ماسال منصوب و با مدیریت جهادی، ضمن ایجاد وفاق و همدلی بین همکاران و همچنین استفاده مناسب از مشارکت خوب مردم این شهرستان، فعالیت‌های شایان توجهی در خصوص پاسداشت از انفال الهی به انجام رساند و عملکرد درخور تقدیری ارائه داد.

مهندس پیروی در سال ۱۳۸۴ پس از سال‌ها مبارزه قاطع با قاچاقچیان چوب و غارتگران جنگل و جلوگیری از تجاوز آنان به انفال الهی، نهایتا به دلیل امتناع از برآوردن خواسته‌های گروهی سودجو، به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسید و به عنوان شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی مشهور شد.

بیشتر بخوانید: هجدهمین سالروز شهادت مهندس ناصر پیروی + تصاویر

این شهید گیلانی مدافع انفال در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ در مسیر عزیمت به محل کار ربوده شد. پس از چند روز  جست‌وجو، پیکر بی جان او در منطقه جنگلی هفت دغنان شهرستان صومعه سرا پیدا شد و در نهایت در زادگاهش به خاک سپرده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت