Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:40:50 GMT

فارسی‌آموزان را به حال خود رها نکنیم

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۳۵۵۰

فارسی‌آموزان را به حال خود رها نکنیم

رئیس بنیاد سعدی در اختتامیه هشتمین «گردهمایی سالانه موسسه های فعال در آموزش زبان فارسی» ضمن بیان این‌که باید کمک کنیم تا نسل آینده جدای از سرزمین مادری و پدری خود بار نیایند، گفت: باید ارتباط با فارسی‌آموزان را مهم بدانیم و او را به حال خود رها نکنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی در پایان هشتمین «گردهمایی سالانه مؤسسه‌های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان» که با همکاری بنیاد سعدی و وزارت امور خارجه شامگاه یکشنبه(هشتم اسفندماه ۱۴۰۰) در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته ما دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اگر چه وقتی به مقصد نگاه می‌کنیم هنوز خیلی دور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضع ما شبیه کوهنوردی است که از دشت فاصله گرفته اما با قله هم فاصله زیادی دارد ولی در این مدار دستاوردی که داریم و تجربه‌ای که اندوختیم ما را به ادامه راه تشویق می‌کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی به ویژه مشکلات ارزی که دست و بال ما را در داخل و خارج کشور بسته، اما اگر عشق باشد بر همه مشکلات می‌شود غلبه کرد، کمااینکه در این سال‌های سخت آن را تجربه کردیم.

رئیس بنیاد سعدی با تاکید بر این‌که جوهر و روح مدیریت هماهنگی و همکاری است، تصریح کرد: این مساله مانند کارخانه خودروسازی است که هر قطعه‌ای در یک سالن ساخته می‌شود، اما هنر مدیر کارخانه این است که این قطعات را سرهم کند و این قطعات سوار شده و با هم جور باشد که نهایتاً به هدفی می‌رسیم. اداره کشور به صورت کلان نیز همین گونه است؛ حکومت خوب آن است که همه به طور هم‌افزا در کنار هم کار کنند. در آموزش زبان نیز این‌گونه است، هر کسی باید به موقع وارد این عرصه شود و نقش خود را ایفا کند.

او با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در توسعه آموزش زبان فارسی در جهان تاکید کرد: این وزارتخانه خیلی نقش مهمی دارد و در دوسوم کشورهای جهان سفرا هستند که کار رایزن های فرهنگی را انجام می‌دهند و مخاطب بنیاد سعدی هستند و می‌توانند در گسترش زبان فارسی نقش مهمی ایفا کنند. علاوه‌بر این وزارت خارجه در تسهیل سفرها می‌تواند موثر باشد که اگر موانعی نیز وجود دارد، وظیفه ما این است که این موانع را بشناسیم. قطعاً وقتی مشکل درست تعریف شود و راه‌حلی برای آن پیدا شود، وزارت خارجه نیز کمک خواهد کرد.

رئیس بنیاد سعدی افزود: اگر در کار آموزش زبان در صدور روادید مشکلی وجود دارد به این دلیل است که وزارتخانه برای کسانی که می‌خواهند زبان بیاموزند قواعد خاصی دارد که اگر ما پیشنهاد کنیم حل خواهد شد و وظیفه ما نیز این است.

حداد عادل افزود: موضوع دیگر ایرانیان خارج از کشور هستند که نمی‌توانیم بدون پایمردی به معنای میانجیگری وزارت خارجه با ایرانیان کار کنیم. خوشحالم که در دولت آقای رئیسی شورای عالی ایرانیان تشکیل شد و به بنیاد سعدی نیز نقشی واگذار شد و می‌توانیم در تعامل با وزارت خارجه تا حدی کمک کنیم تا نسل آینده جدای از سرزمین مادری و پدری خود بار نیاید.

او همچنین بیان کرد: یکی از کمک‌های وزارت ارشاد نیز کمک برای چاپ کتاب است چرا که اگر کتاب چاپ نکنیم مدارس ما تعطیل خواهد شد. همچنین وزارت آموزش و پرورش می‌تواند مدارس خود را در اختیار ما بگذارد که خارجیان بیایند در روزهای تعطیل در آن‌جا فارسی یاد بگیرند و وزارت علوم نیز می‌تواند همکاری بیشتری در این حوزه داشته باشد و متاسفیم از اینکه ۴۰ کشوری که در آن‌ها کرسی زبان فارسی داشتیم اکنون به ۶ کشور تقلیل یافته است.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به این‌که زبان‌آموزی اصل است، بیان کرد: ما مردم ایران به دلیل این‌که ۲۵۰۰ سال در حکومت استبدادی به سر بردیم هنوز با وجود انقلاب اسلامی تربیت کافی برای کار نداریم و باید یاد بگیریم با یکدیگر کار کنیم و هویت‌مان جمعی شود و هیچ کسی خود را برتر از دیگران نبیند. تلاش همه مسئولان که در اساسنامه هیات امنای بنیاد سعدی عضو هستند این است که گوشه‌ای از کار را بر دوش بگیرند. باید روی آموزش ایرانیان و فرزندان آن‌ها کار شود و برای ایرانیانی که در خارج هستند و زبان فارسی را در ایران یاد گرفته‌اند فراخوانی برای تربیت معلم زبان فارسی بدهیم، چرا که اگر معلم تربیت کنیم و کلاس تشکیل شود آموزش شروع خواهد شد.

او در پایان گفت: باید ارتباط با فارسی‌آموزان را مهم بدانیم و مثلاً در هفته برای کسی که آمده در ایران زبان آموخته و برگشته است، پیام بفرستیم و او را به حال خود رها نکنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس بنیاد سعدی وزارت خارجه آموزش زبان زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون

یک درگذشت، کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران، گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون، جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی، مشخص شدن سهمیه ارز مسافران حج، معرفی داوران جشنواره کن و... از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه با هیچ‌کس درباره خلیج فارس اختلاف نظر نداریم، گفت: خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و ان‌شاءالله به عنوان یک بخش جداناپذیر از تاریخ کشور ما خواهد درخشید.

کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران

باستان‌شناسان به همراه دانشجویان دانشگاه زابل در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، علاوه بر اشیاء ۴۳۰۰ ساله، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند.

سهمیه ارز مسافران حج مشخص شد

شورای برنامه‌ریزی بعثه و سازمان حج و زیارت، سهمیه ارز سفر حج ۱۴۰۳ را برای هر زائر ۵۰۰ یورو اعلام کرد.

برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند!

گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش

سه سریال «رخنه»، «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» و «بدل» در ژانرهای امنیتی، اجتماعی و کمدی از شبکه‌های یک، دو و سه سیما روی آنتن می‌روند.

کسانی که می‌خواهند دعاهایشان زود مستجاب شود بخوانند

یک استاد حوزه علمیه درباره دعا و مستجاب شدنش تاکید کرد که پدر و مادر رکن مهمی در استجابت دعا هستند. حتی برای کسانی که پدر و مادر خود را از دست دادند نگران نباشند و به قبور آنها سر زده و از آنها بخواند برایشان دعا کنند.

درگذشت یک موسیقیدان قدیمی

نصرالله شیرین‌آبادی نوارنده پیشکسوت ویلن در ۸۰ سالگی درگذشت.

تازه‌ترین آلبوم‌های موسیقی بازار کدام‌اند؟

در چند ماه اخیر، آلبوم‌های موسیقی متعددی از جمله آلبوم موسیقی «قاوال مکتبی»، آلبوم موسیقی «دنیای من»، آلبوم موسیقی «نئوتنالیتی» و ... در ژانرهای پاپ، نواحی، ایرانی و ... منتشر شده‌اند.

«شد خزان گلشن آشنایی» یادگار کیست؟

«رهی» نامی است که امیری فیروزکوهی بر دیگر تخلص‌های معیری ترجیج داده و معیری هم از ۱۳۱۳ «رهی» را برای تخلصش شعری‌اش انتخاب کرده است.

جایگاه زبان فارسی در تاریخ عثمانی

یک متخصص تاریخ عثمانی با بیان اینکه زبان فارسی در پی‌ریزی و سیر تاریخی دولت عثمانی نیز زبانی مهم به شمار می‌رفته است از علاقه پادشاهان عثمانی به زبان فارسی می‌گوید.

داوران جشنواره کن معرفی شدند

فهرست داوران بخش مسابقه اصلی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن اعلام شد.

ساخت فیلم «عشق‌آباد» با محوریت امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از آغاز فعالیت نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان خبر داد و گفت: در این جشنواره سعی شده با هدف استفاده از ابزار مؤثر فیلم در راستای توسعه معارف دینی، اخلاقی و انسانی به شناسایی و فعال‌سازی استعدادهای جوان نیز در استان‌های مختلف بپردازیم.

ناصر ممدوح در شب «جادوی شهرزاد» چه گفت؟

با حضور ناصر ممدوح دوبلور، مدیر دوبلاژ و بازیگر سینما و تلویزیون، آیین شب چراغ نمایش «جادوی شهرزاد» برگزار شد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

روایت خلیج فارس از ایرانیان

پای «ایران» همیشه در میان است!

ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا