Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر؛ آبتین حیدرزاده ظهر امروز یکشنبه با اشاره به ضرورت آزمایش‌های دوره‌ای در افراد میانسال و سالمند به رسانه‌ها گفت: در بین سالمندان و میانسالان سه گروه از جامعه را می‌توان تفکیک کرد که نسبت به مراقبت و سلامتی خود رفتارهای متفاوتی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: یک گروه از سالمندان و میانسالان، کسانی هستند که بیش از حد طبیعی، انرژی و افکار خود را درگیر توجه به سلامت و مراقبت از خود می‌کنند در حالی که پیگیری‌های مداوم بیش از حد و خارج از پروتکل‌های ملی و بین‌المللی، موجب تشخیص بیش از حد یا درمان بیش از حد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مراجعه، تشخیص و درمان بیش از حد منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف بر افراد و سیستم سلامت می‌شود، افزود: بخش عمده‌ای از هزینه‌های بیماری‌های غیرواگیر به دلیل نبود پزشک خانواده سراسری و فقدان سیستم ارجاع کارآمد بر عهده خود افراد است و متأسفانه بیمه‌ها پوشش مناسبی در این حوزه ارائه نمی‌دهند و رفتارهای این گروه باعث می‌شود که برای تشخیص‌ها و درمان‌ها و غربالگری‌هایی که ضرورتی نداشته، هزینه‌های گزافی بر مردم تحمیل شود.

کمبودها در زمینه برقراری پزشک خانواده شهری و روستایی

دکتر حیدرزاده گروه دوم از افراد میانسال و سالمند را کسانی دانست که پزشک خانواده داشته و به طور مداوم مورد رصد قرار می‌گیرند اما جمعیت قابل توجهی از جامعه را شامل نمی‌شوند.

وی در توضیح شرایط این گروه از سالمندان و میانسالان عنوان کرد: این گروه از میانسالان و سالمندان با استفاده از راهکارهای تشخیصی-درمانی ملی و بین‌المللی مورد غربالگری لازم برای بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت و عروق مغزی، مشکلات ستون فقرات، کمردرد و سرطان‌های مختلف و پوکی استخوان قرار می‌گیرند و نسبت به تشخیص به موقع و درمان آن، اقدامات لازم برای آن‌ها صورت می‌گیرد اما متأسفانه گروه بزرگی از جامعه ما تحت این پوشش قرار نمی‌گیرند.

دکتر حیدرزاده ادامه داد: حق دسترسی عادلانه به پزشک و امکانات تشخیص زودرس و درمان، طبق قوانین کشور باید برای همه بیماری‌های شایع غیرواگیر در دسترس باشد و برقراری پزشک خانواده شهری و روستایی و تمسک به راهکارهای طبابت بالینی و پروتکل‌های ملی انجام پذیرد، اما در این بخش با کمبودهایی مواجه هستیم.

کم‌توجهی برخی از سالمندان و میانسالان به سلامت خود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گروه سوم از سالمندان و میانسالان را افرادی برشمرد که به دلیل عقاید مختلف شخصی، به دنبال تشخیص زودهنگام بیماری‌هایشان و درمان نیستند.

وی گفت: این گروه از میانسالان و سالمندان با تکیه بر سوابق خانوادگی در عدم بروز بیماری‌های مزمن در اجداد و والدین‌شان و دلایل مختلف دیگر، نسبت به مراقبت خود، کم‌توجهی می‌کنند.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد: در کنار کم‌توجهی این گروه از سالمندان و میانسالان به سلامت خود، نبود یک نظام ارجاع مناسب در سطح ملی هم باعث می‌شود که این افراد، خدمات مناسبی در حوزه سلامت دریافت نکنند.

وی ادامه داد: این افراد متأسفانه با بیماری‌هایی مانند دیابت پیشرفته و فشار خونی که عوارض زیادی را به وجود آورده یا آرتروزهای شدید که باعث مشکل در تحرک شده و سرطان‌هایی که به موقع قابل تشخیص بوده‌اند اما توجهی به آن نشده، به سیستم درمان مراجعه کنند و زمانی به دنبال درمان می‌روند که امکانی برای افزایش طول عمر و درمان مناسب وجود ندارد و هزینه‌های زیادی به خود، خانواده و سازمان‌هایی که مرتبط با سلامت این افراد هستند، تحمیل می‌شود.

لزوم وجود یک نظام ارجاع مراقبت سلامت در گروه سالمندان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان وجود یک نظام ارجاع مراقبت سلامت در گروه سالمندان و میانسالان را الزامی برشمرد و افزود: طی سال‌های گذشته در گروه سالمندان، توجه بسیاری به بیماری‌های غیرواگیر شده است اما در گروه میانسالان هم نیاز است که چنین پروتکل‌هایی فراگیر شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تأکید کرد: اگرچه بسته‌های خدمات سلامت برای گروه میانسالان وجود دارد اما هم مردم با آن‌ها آشنایی لازم را ندارند و هم تیم‌های پزشک خانواده سلامت همه آحاد مردم کشور را رصد نمی‌کنند و همین موضوع منجر به هزینه زیادی برای خانوارها و از دست رفتن افراد ارزشمند خانوار و سبب افت شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده و آسیب‌های روحی و عاطفی در جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از شیوع کووید -۱۹، این تصور در دنیا نهادینه شده بود که هیچ بیماری عفونی نمی‌تواند اقتصاد و سلامت دنیا را دچار چالش کند، ابراز کرد: شیوع کووید -۱۹ این مهم را نشان داد که جوامع بشری در حوزه‌ی بیماری‌های واگیر هم هنوز خطرپذیر هستند و علاوه بر توجه به بیماری‌های غیرواگیر باید مراقب بیماری‌های عفونی و واگیر هم باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد نظام پزشک خانواده در شهرها و روستاها و به وجود آوردن نظام ارجاع قدرتمند برای گروه‌های سنی میانسال و سالمند، حفظ و افزایش طول عمر گروه سالمندان و میانسالان جامعه را شاهد باشیم تا علاوه بر کاهش هزینه‌های اقتصادی، ارتقای کیفیت زندگی و بالارفتن شادابی در خانواده‌ها و در نهایت داشتن جامعه‌ای سالم را رقم بزنیم.

کد خبر 5434916

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشكی گیلان آبتین حیدرزاده سالمندی پزشک خانواده ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا همدان لیگ برتر فوتبال ایران اردبیل واکسن کرونا عکس استانها خراسان رضوی گرگان جهاد تبیین دانشگاه علوم پزشکی گیلان سالمندان و میانسالان بیماری های غیرواگیر گروه سالمندان پزشک خانواده نظام ارجاع بیش از حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۳۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند

روح اله خدابنده لو گفت: امروزه افراد دارای معلولیت در فعالیت های اجتماعی و مسابقات زیادی شرکت و توانمندی های خود را به جامعه ثابت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا اولین جشنواره ورزش های بومی، محلی در سه شهرستان زنجان، ابهر، خدابنده در سال گذشته برگزار شد که استقبال گروه های هدف را به دنبال داشت.

این مسوول ادامه داد: فعالیت های ورزشی برای افراد دارای معلولیت از ۲ جنبه درمانی که هدف آن تأمین سلامتی و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماریهای ثانویه است حائز اهمیت می‌باشد.

وی اظهار داشت: ورزش نه تنها اعتماد به نفس را در فرد تقویت می کند بلکه نگرش جامعه را نسبت به معلولین دگرگون کرده و از نظر جسمی، روحی، فردی و اجتماعی آنها اثر قطعی و تعیین کننده ای دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان همچنین به اجرای طرح آموزشی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در دوره سالمندی اشاره کرد و گفت: این طرح با موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت، سقوط و دمانس(آلزایمر) است که در سال گذشته ۲ هزارو ۷۲۷ در سطح استان شهری و روستایی تحت پوشش قرار گرفتند.

به گفته وی، آشنایی با بیماری استئو آرتریت، سقوط- بیماری دیابت - بیماری قلبی و عروقی -پوکی استخوان - سکته مغزی و آشنایی با بیماری دمانس از جمله موضوعاتی است که برای سالمندان جامعه هدف بهزیستی و افراد محلی در ۲ گروه سنی میانسالان با رده سنی ۶۵ الی ۴۵ و گروه سالمندی با رده سنی ۸۵ الی ۶۵ برای هر ۲ جنس آموزش داده می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • ماماها سفیر جوانی جمعیت هستند
  • این گروه از کارکنان دولت فوق‌العاده خاص دریافت می‌کنند/ اعلام جزییات
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند