Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان رئیس گروە توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت: با بهره‌گیری از روش‌های کشاورزی پایدار، می‌توان با محلول پاشی درختان بە وسیله روغن‌های معدنی یا گیاهی، خطر سرمازدگی دیررس بهاره را کاهش داد.

محمد غفوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و آلودگی‌های گسترده زیست محیطی دنیای امروز، ناشی از رفتارهای بی پروا و نگاه منفعت طلبانه و کوتاه مدت انسان ها است که در نهایت آسیب آن به خود جامعه بشری برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: راهکار حل کاهش این معضلات، تغییر نگرش جامعه بشری و گذر از منافع کوتاه مدت، در کنار تلاش برای دستیابی به راه حل‌های پایدار توأم با منافع بلندمدت است.

غفوری بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در نتیجه تغییرات اقلیمی طی سال‌های اخیر گریبان‌گیر باغداران کشور شده است، افزایش ناگهانی دما در اواخر فصل زمستان و به تبع آن زودتر بیدار شدن و گلدهی درختان و در نتیجه مواجه شدن با سرماهای زودرس بهاری است. 
 
وی ادامە داد: با بهره‌گیری از روش‌های کشاورزی پایدار، می‌توان با محلول پاشی درختان بوسیله روغن های معدنی یا گیاهی، خطر سرمازدگی دیررس بهاره را کاهش داد، این روغن ها جمعیت آفات درختان را به خوبی کنترل می کند و راهکاری بسیار مناسب و دوستدار محیط زیست بوده و منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: در این شرایط بە هیچ‌وجه  مصرف سموم حشره کش توصیه نمی‌شود. 

غفوری اضافە کرد: یک مثال‌ دیگر از رویکردهای کشاورزی پایدار، جایگزینی سموم کم خطر یا بیولوژیک برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی است که به عنوان مثال می توان در اواخر فصل زمستان و قبل از متورم شدن جوانه ها با استفاده از سموم معدنی مانند ترکیب بوردو اقدام به سمپاشی درختان کرد تا به خوبی اکثر بیماری های درختان میوه را کنترل کرد. 

وی تصریح کرد: شناخت چرخه طبیعت و الگوبرداری از آن برای دستیابی به کشاورزی پایدار، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ادامه حیات جامعه بشری است.

غفوری خاطرنشان کرد: در این چرخه، گیاهان با بهره گیری از انرژی خورشیدی، عناصر غذایی موجود در خاک و آب را جذب کرده و حیوانات هم گیاهان را می‌خورند و انسان ها نیز از هر دو این‌ها، استفاده می کنند، لذا استفاده صحیح از کودهای دامی در باغات می تواند راهکاری پایدار برای جایگزینی کودهای شیمیایی باشد.

وی یادآور شد: در این رابطه نیز چال‌ کود کردن فضولات دامی عمل آوری شده همراه با کودهای معدنی مانند سولفات پتاسیم و گوگرد و سایر عناصر مورد نیاز، یک روش بسیار خوب محسوب شده که بهداشت باغ و جلوگیری از تجمع مگس‌ها را هم در پی خواهد داشت.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کشاورزی پایدار روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۴۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست

مهدی زارع خورمیزی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت گفت: کارشناسان به صورت منظم کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطار‌های لازم به متولیان معادن ارائه می‌دهند. 

وی افزود: فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود. 

زارع خورمیزی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست است، ادامه داد: متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پدر طلبه شهید همایون معدنی به فرزند شهیدش پیوست
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • معرفی ظرفیت‌های معدنی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار