Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درآمد گلخانه داران استان سالانه حدود یک دهم کل محصولات باغی استان است.

وی افزود: در گلخانه های استان سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می شود که ظرفیت و پتانسیل خوبی برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی است.

وی اظهار داشت: علاوه بر تولیدات انواع میوه و سبزی سالانه در این استان یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل نیز تولید می شود که در این خطه چهار هکتار فضای گلخانه ای به کشت گل و گیاه زینتی و گلدان اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عفتی با بیان اینکه کشت گلخانه ای بهترین جایگزین کشت در فضاهای باز است افزود: برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم آبی، فرار از سرما و افزایش تولید باید به سمت ایجاد گلخانه ها برویم که روند نیز در سال های اخیر مناسب بوده است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی کرده ایم که امسال ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان را به زیر کشت فضای بسته گلخانه ببریم که انتظار داریم این میزان تحقق یابد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال برای ۴۶ واحد تولیدی در سطح پنح هکتار به میزان ۵۵ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم که امیدا وار هستیم به مرحله بهره برداری برسد.

عفتی کمبود نقدینگی گلخانه داران را از مشکلات فعالان در این حوزه دانست و گفت: گلخانه داران برای ایجاد این فضاهای تولیدی باید از تجربیات گلخانه داران پیش رو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به ازای هر نیم هکتار فضای گلخانه ای برای حدود ۱۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می شود اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی هم اینک چاره ای جز به سمت فعالیت در فضاهای کنترل شده نیز نداریم و ایجاد گلخانه ها می توانند در شرایط کم آبی، سرما و خشکی به تولید کمک کنند.

وی افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه ها عنوان کرد.

عفتی بر تنوع بخشی در کشت گلخانه ای تاکید کرد و افزود: انواع صیفی و سبزی، گیاهان خوراکی و دارویی، انواع گیاهان زینتی و انواع نشاء ها در گلخانه های این استان تولید می شود.

وی گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحدهای ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

سالانه در استان خراسان شمالی بیش از ۳۰۰  هزار تن انواع محصول باغی تولید می شود.

گستره باغ های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود و با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها بجنورد کشت گلخانه ای کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کشت گلخانه ای کشاورزی بجنورد کشت گلخانه ای کشاورزی خراسان شمالی گلخانه داران خراسان شمالی تولید می شود گلخانه ای گلخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون ترویج مرکز تحقیقات خراسان شمالی از تلاش برای شکستن خواب بذر گیاه کاپاریس(خاویار گیاهی) خبر داد.

دکتر مهدی باور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه کاپاریس یک گیاه چند ساله بوته ای است، اظهار کرد: این گیاه به وفور در این استان وجود دارد اما متاسفانه از این نعمت خدادادی هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این گیاه خواص زیادی دارد، گفت: هر بوته کاپاریس ۱۰ متر مربع از فضا را اشغال می‌کند و از سوی دیگر فُرم این گیاه به این شکل است که خود را بر روی زمین می‌اندازد و نقش خیلی مهمی در فرسایش‌های بادی خاک دارد.

باور افزود: از آنجایی‌که خراسان شمالی چند سالی است با مشکل شدید آلودگی گرد و غبار مواجه است این گیاه می‌تواند نقش مهمی را در مقابله با این معضل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این گیاه به شدت کم آب طلب است، ادامه داد: این گیاه بیشتر در اراضی شیب دار رشد می‌کند و تا مقدار زیادی می تواند از فرسایش‌های آبی در این اراضی جلوگیری کند.

این عضو هیات علمی بیان کرد: از آنجایی‌که میزان شهد و گل دهی این گیاه بالا است برای پرورش زنبورعسل بسیار مناسب بوده و زنبورها تا حدود زیادی از این گیاه تغذیه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کاپاریس در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون کاهش قند و چربی خون و ... موثر بوده، تاکید کرد: کشور اسپانیا یکی از بزرگترین تولید و واردکننده این گیاه برای تولید دارو است.

باور بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا کشت این گیاه را وارد مزارع کنیم، اما از آنجایی‌که بذر این گیاه تا ۹۵ درصد خواب دارد( یعنی از ۱۰۰ دانه بذر، پنج دانه بذر جوانه می زند) به دنبال آن هستیم تا در ابتدا خواب بذر را بشکنیم و تولید نشا را انجام دهیم و سپس کشت آن را در مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی انجام دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین