Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۴ روز از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و دانشجویان ایرانی که در اوکراین تحصیل می‌کنند، در جایی بین زمین و آسمان بلاتکلیف مانده‌اند. اما مسئولان قول مساعد داده‌اند که تمامی توان خود را برای بازگشت این دانشجویان به کشور انجام می‌دهند. به‌طوری که صبح امروز منوچهر مرادی سفیر جمهوری اسلامی ایران از اعزام ۱۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی به شهرهای مرزی در غرب اوکراین طی روز گذشته خبر داد و گفت: اگر مقررات حکومت نظامی در اوکراین اجازه دهد، ان‌شاءالله فردا نیز بخش دیگری از دانشجویان از این کشور خارج خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دانشجویان ایرانی محصل در دانشگاه‌های اوکراین، لحظات پر استرسی را در پناهگاه‌های دوره شوروی را تجربه کرده‌اند، به علت کمبود آذوقه گرسنگی کشیده‌اند و حالا هم جانشان را کف دستشان گرفته‌اند و گروه گروه به مرزهای غربی اوکراین منتقل شوند تا بتوانند به کشور بازگردند. با این حال وضعیت ادامه تحصیل این دانشجویان در کشور مشخص نیست و بسیاری از این دانشجویان در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند و نمی‌دانند آینده تحصیلی‌شان چگونه رقم خواهد خورد.

اوکراین به علت شهریه پایین دانشگاه‌ها و هزینه‌های مناسب زندگی انتخاب بسیاری از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل به‌شمار می‌رود. تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور اوکراین هزار و ۴۲۴ نفر برآورد شده است که  ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۹۲۵ دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

سازمان امور دانشجویان که از جمله زیرمجموعه‌های وزارت علوم است، از پذیرش دانشجویانی که در رشته‌های وزارت علوم تحصیل می‌کنند در دانشگاه‌های کشور خبر داد؛ البته بر اساس آیین‌نامه‌ها و به شرط ارزیابی مدرک. این سازمان درباره وضعیت تحصیل این دانشجویان اعلام کرد: باتوجه به شرایط موجود و بر اساس چارچوب آئین‌نامه‌ها و مقررات وزارت عتف، نسبت به انتقال این دانشجویان از دانشگاه محل تحصیل فعلی به دانشگاه‌های هم سطح و هم تراز داخل کشور اقدامات لازم را انجام خواهد داد. براساس  ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایران، به مدت مشخص و بر اساس مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز برای ارزیابی مدارک تحصیلی آنان به شمار می‌رود و مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. سازمان امور دانشجویان به این دانشجویان اطمینان داد در ارزیابی مدارک این دانشجویان، شرایط خاص موجود را با توجه به حمایت و تأمین آرامش خاطر خانواده‌های آنان، نهایت تلاش و مساعدت‌های ممکن را انجام خواهد داد. در این راستا تمامی دانشجویانی که با ویزای دانشجویی در اوکراین مشغول تحصیل هستند، هنگام مراجعت به کشور، به مدت ۴ ماه می‌توانند اقامت داشته باشند و در صورت تداوم شرایط فعلی، این مدت تا ۳ ماه نیز قابل تمدید است.

وضعیت ادامه تحصیل دانشجویانی که در رشته‌های وزارت علوم تحصیل کرده و برای تحصیل به اوکراین رفته‌اند، مشخص شد و تنها کافی است  با مراجعه به سامانه سجاد تقاضای خود را ثبت کنند، اما از آنجایی که انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ ممنوع است، امکان پذیرش دانشجویان پزشکی ایرانی در اوکراین در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد.

ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پرطرفداری مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی محدود است و از آنجایی که اکثر دانشجویان ایرانی که در اوکراین درس‌ می‌خوانند در این ۳ رشته تحصیل کرده‌اند، پذیرش این دانشجویان بر خلاف رای دیوان عدالت اداری است. البته دانشجویانی که قبل از آن اعزام شده باشند اگر شرایط آئین نامه‌ وزارت بهداشت را داشته باشند می‌توانند درخواست تحصیل در داخل کشور را ارائه دهند.

بنا بر اعلام دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های غیر معتبر و مراکزی که در لیست اعتبار وزارت بهداشت نباشند صورت نخواهد گرفت، پس دانشجویان ایرانی که در اوکراین مشغول به تحصیل هستند تنها کاری که می‌توانند انجام بدهند این است که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در کشورهای دیگر تحصیل کنند و بعد از تحصیل برای ارزشیابی مدارک خود در داخل کشور اقدام کنند و پس از آن می‌توانند از آن مدرک در کشور استفاده کنند یا اینکه در صورت انتقال به کشور، مدارک خود را همراه داشته باشند و برای تحصیل در رشته‌های کارشناسی درخواست بدهند تا وزارت بهداشت پرونده آنها را بررسی کند.

دانشجویانی که در اوکراین تحصیل کرده‌اند، زندگی خود را رها کرده و جانشان را کف دستشان گرفته‌اند و برای زندگی می‌جنگند و احتمالاً امکان تحصیل در دانشگاه‌های دیگر و مورد تایید وزارت بهداشت در شرایط کنونی برایشان وجود ندارد. با توجه به اعتراضات اخیر دانشجویان انتقالی و تاکید نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در راستای رسیدگی به وضعیت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی، معاون آموزشی وزارت بهداشت 23 بهمن ماه امسال از تدوین ضوابط جدیدی در این راستا خبر داده بود. با توجه به وضعیت این دانشجویان، به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید هر چه سریع‌تر شرایط جدید انتقال دانشجو به داخل را تدوین و اعلام کند و وضعیت دانشجویان اوکراینی را در این شرایط لحاظ کند.

انتهای پیام/

نیوشا یعقوبی کد خبر: 1131443 برچسب‌ها اوکراین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اوکراین دانشجویان ایرانی وزارت علوم تحصیل در کشور وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۵۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴۸ دانشجو پذیرش خواهد کرد

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری گفت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری در سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کرده و ۶۴۸ دانشجومعلم از مهرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه پذیرش خواهند شد.

ذبیح الله کاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تمام تلاش و هدف دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی است، اما کمبودهای زیرساختی و اساسی این امر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری در سال تحصیلی جدید افزایش پیدا کرده و ۶۴۸ دانشجومعلم از مهرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه پذیرش خواهند شد، این دانشجویان در رشته‌های مانند مشاوره، امور تربیتی، الهیات، ادبیات و آموزش ابتدایی تحصیل خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر کاهش دغدغه آموزش و پرورش در تأمین معلم، تصریح کرد: سال گذشته ۹۳ دانشجوی سال آخری و در سال تحصیلی جاری ۱۶۴ نفر از این دانشجویان به دستگاه آموزش‌وپرورش تزریق می‌شود که پراکنش آن، همه استان را در بر می‌گیرد.

کاوه با اشاره به ارجاع این کمبودها و مشکلات و مسائل مختلف به نماینده مردم شهرکرد بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، برای مهرماه سال جاری بعضی از مشکلات زیرساختی و زیربنایی کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر ساختار در دانشگاه فرهنگیان استان‌ها افزود: به زودی ساختار دانشگاه فرهنگیان استان تغییر پیدا خواهد کرد و امور پردیس‌ها به دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌ها نیز به دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبدیل می‌شود، همچنین از سال تحصیلی جدید رشته آموزش زبان انگلیسی نیز به رشته‌های دانشگاه فرهنگیان استان اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر دغدغه‌های زیرساختی، امکانات و بودجه حل شود، دانشگاه می‌تواند به سمت تحصیلات تکمیلی سوق داده شود.

کد خبر 750214

دیگر خبرها

  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران
  • این دانشگاه مشهور ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا اعلام آمادگی کرد!
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • اعلام آمادگی این دانشگاه ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴۸ دانشجو پذیرش خواهد کرد
  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا