Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-05-01@13:51:16 GMT

پویا اسبقی: در چمپیونشیپ پیر شدم

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۶۰۰۲

پویا اسبقی: در چمپیونشیپ پیر شدم



مربیگری در چمپیونشیپ، حتی برای مربیان باتجربه و نامدار هم یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود، چه برسد به یک مربی جوان و 36 ساله که به ششمین لیگ مهم دنیا برود و البته برای بقای تیمش تلاش کند. این قصه برای پویا اسبقی پیش آمده. سرمربی جوان ایرانی که کارش را در سوئد آغاز کرد، بعدها به نیمکت گوته‌بورگ و تیم ملی زیر 21 ساله‌های سوئد رسید و حالا هم تمام انرژی خود را گذاشته تا بارنزلی، این باشگاه قدیمی انگلیسی را در چمپیونشیپ حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسبقی در 4 دیدار اخیر، 3 تا را برده و حالا به جایگاهی بالاتر از زمانی که هدایت بارنزلی را در دست گرفت، رسیده. امید او بیشتر از قبل شده و باید دید آیا می‌تواند این هدف بزرگ را به سرانجام برساند یا نه؟ با اسبقی درباره شرایط این روزهای او در بارنزلی و چمپیونشیپ گپ زدیم و البته اتفاقاتی که او در این لیگ سخت و طاقت‌فرسا تجربه کرده است.

همه می‌دانیم که چمپیونشیپ یک لیگ سخت و پرفشار است. تو چند ماهی است که با قبول هدایت بارنزلی، در یک لیگ مربیگری می‌کنی و قرار است تیمت را از خطر سقوط نجات بدهی. این مدت برای تو چطور گذشته و مسابقات را چگونه گذرانده‌ای؟

من زمانی به بارنزلی آمدم که تقریباً نیمی از فصل گذشته بود و تیم شرایط مناسبی در جدول نداشت. در این مدت و به دلیل اینکه باید 46 دیدار برگزار کنیم، هر سه، چهار روز یک بار بازی کردیم. واقعاً راحت نبود که بتوانیم ایده‌ها و تاکتیک‌های خودمان را تمرین کنیم. چون زیاد وقت تمرین نداشتیم و باید مدام بازی می‌کردیم و البته ریکاوری. وقتی هم ریکاوری تمام می‌شد باید از حریف بعدی حرف می‌زدیم و دوباره روز از نو و روزی از نو. در ژانویه خیلی از بازیکنان‌مان را به علت ابتلا به کووید از دست دادیم و چون بازی‌ها پشت سر هم برگزار می‌شد، نتوانستیم آن‌طور که می‌خواهیم تغییری در نتایج بدهیم. با این حال چمپیونشیپ هر چقدر سخت باشد می‌تواند به پیشرفت یک مربی کمک کند.

پس ارزش دارد که زیر فشار باشید اما پیشرفت کنید.

صد درصد. چمپیونشیپ ششمین لیگ بزرگ دنیا است و بازیکنان فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیم‌های مختلف حضور دارند. بخصوص مدافعان ارزشمندی اینجا هستند که گلزنی را سخت می‌کنند. در چمپیونشیپ نمی‌توان راحت گل زد و به دروازه حریف رسید. ضمن اینکه نتایج تیم‌ها نشان می‌دهد چه قدرتی دارند. ما این هفته میدلزبورو را بردیم. تیمی که چند هفته قبل در اف‌ای‌کاپ منچستریونایتد را در اولدترافورد حذف کرده بود. این برای یک مربی مثل من که در 36 سالگی سوئد را ترک می‌کند و اینجا می‌آید، خیلی سخت است اما خوشحالم که در بارنزلی هستم و می‌توانم تجربه مربیگری در چمپیونشیپ را به دست بیاورم.

عکس‌ها را که می‌بینیم، نشان می‌دهد در فشار چمپیونشیپ موهایت هم خیلی سفید شده.

دارم پیر می‌شوم (می‌خندد). من از زمانی که مربیگری را شروع کردم، با این شرایط کنار آمده‌ام. این بخشی از زندگی مربیان است. البته در گوته‌بورگ هم فشار زیادی را متحمل شدم. حتی به اندازه چمپیونشیپ.

اما فشار کار در سوئد اندازه اینجا نیست.

در اینکه چمپیونشیپ پرفشار است شکی ندارم اما در گوته بورگ هم خیلی از افراد دنبال نتایج تیم هستند. وقتی می‌بردیم خوشحال می‌شدند و وقتی نتیجه نمی‌گرفتیم ناراحت و همین موضوع کار ما را سخت می‌کرد.

نظر هواداران بارنزلی درباره تو و عملکردت چطور است؟ آیا رضایت دارند؟

آنها خوب می‌دانند فصل سختی را پشت سر می‌گذاریم. وقتی من آمدم بارنزلی تنها یک برد کسب کرده بود اما حالا تعداد پیروزی‌های‌مان به عدد 5 رسیده. تیم در 11 بازی منتهی به حضور من، 10 تا را باخته بود و به همین دلیل چالش سختی را انتخاب کردم. آنها هم بعد از نتایج اخیر، یک مقدار امیدوار شده‌اند تا بارنزلی در چمپیونشیپ بماند.

البته با شرایط مالی باشگاه شما و اینکه در نقل و انتقالات زمستانی فقط یک بازیکن جذب کردید، اوضاع برای‌تان کمی سخت است.

در لیگ امسال، پول بارنزلی از تمام تیم‌ها کمتر است. البته نسبت به لیگ سوئد بودجه کمی نداریم اما در مقایسه با سایر تیم‌های حاضر در چمپیونشیپ شرایط مالی ما ضعیف‌تر است. ما جوان‌ترین تیم لیگ را داریم و بارنزلی هم دنبال این است که بازیکن ارزان و جوان بخرد، آنها را بسازد و به تیم‌های دیگر بفروشد. در بارنزلی بازیکنی بالای 25 سال نمی‌خرند و هر سال هم پول بیشتر به باشگاه می‌آید تا بیرون برود. برخی تیم‌ها حتی 50 برابر ما پول دارند. تیم‌هایی مثل فولام، بورنموث، ناتینگهام ‌فارست و همین میدلزبورو که ما شکست‌شان دادیم. آنها شبیه یک کشور دیگر هستند.

می‌توانی بارنزلی را با این شرایط دشوار در چمپیونشیپ حفظ کنی؟

وقتی یک ماه قبل از من این سؤال را پرسیدند، امیدوارانه گفتم شانس داریم که بمانیم. در حالی که اوضاع‌مان خیلی بدتر از حالا بود. الان از 4 بازی اخیر، 3 بازی را برده‌ایم و شانس‌مان بیشتر شده و امیدمان بزرگتر. حتماً شانس بقا داریم اما حق اشتباه نه.

این هفته هم با وین رونی و داربی‌کانتی بازی دارید. درباره دوئل با ستاره سابق تیم ملی انگلیس هم صحبت می‌کنی؟

بازی خوبی از آب در می‌آید. رونی هم مثل من یک مربی جوان است که می‌کوشد تا داربی‌کانتی را در لیگ نگه دارد. او کار بزرگی در داربی انجام داده و از طرفی دیگر ما دو تیم هستیم که شرایطی مشابه داریم. بنابراین بازی مهمی برای هر دو تیم محسوب می‌شود. ضمن اینکه بازی در داربی همیشه سخت است، چون حدود 30 هزار نفر هوادار به ورزشگاه می‌آیند تا پیروزی تیم‌شان را ببینند. البته فوتبال است و احتمال کسب امتیاز در زمین حریف برای ما وجود دارد.

تو متولد ایرانی و در سوئد مربیگری را آغاز کرده‌ای. از این ناراحت نیستی که در ایران به تو توجهی نشد اما انگلیسی‌ها برای مربیگری در چمپیونشیپ سراغ تو آمده‌اند؟

من خیلی به این مسائل فکر نکرده‌ام. نمی‌دانم چرا. ایران یک کشور مهم برای من است. ایران کشور پدر و مادرم است و اگر یک روز شانس مربیگری در ایران به من داده شود، به آن فکر می‌کنم. اینکه چرا تا الان این شانس به من داده نشده، سؤالی است که من نمی‌توانم به آن جواب بدهم.

به عنوان سؤال آخر. آیا تا به حال فکر خرید بازیکنی ایرانی به ذهنت رسیده. بازیکنی مثلاً شبیه سامان قدوس که می‌دانم چه علاقه‌ای به سبک بازی‌اش داری.

اینجا پول آن‌چنانی نداشتیم که بازیکن ایرانی بخریم. با این حال من از وقتی در سوئد مربیگری می‌کردم و سامان مقابل تیم ما به میدان می‌رفت تا الان که در انگلیس حضور دارد، همیشه بازی‌هایش را نگاه کرده‌ام. باید فصل را تمام کنیم و ببینیم در چمپیونشیپ می‌مانیم یا نه. بعد از آن می‌توانیم درباره خرید بازیکنی مثل قدوس صحبت کنیم. او بازیکنی است که دوست دارم در تیمم داشته باشم. امیدوارم روزی این اتفاق بیفتد و سامان به تیم ما بیاید.

ایران

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد

طهمورث حیدری رئیس هیئت فوتبال چهارمحال و بختیاری گفت: دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد.

وی افزود: در این دوره آموزشی با حضور ۱۶ مربیان کشوری فوتسال از استان‌های تهران، اصفهان، بندرعباس، خوزستان و چهارمحال و بختیاری در حال اجراست.

بیشتر بخوانید

برگزاری دوره مربیگری فوتسال در شهرکرد

حیدری با اشاره به اینکه این دوره در راستای ارتقاء سطح دانش مربیان استان و کشور در حال اجراست، گفت: این برنامه آموزشی در تقویم ورزشی امسال پیش‌بینی شده بود و با موافقت فدراسیون فوتبال و AFC در شهرکرد درحال اجراست.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۵ هزار ورزشکار در رشته‌های فوتسال و فوتبال در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱۰ هزار ورزشکار سازماندهی شده است.

حیدری افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ مربی در استان در رشته فوتسال و فوتبال شرکت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • روی کین: هالند پیشرفت کرده و در سطح چمپیونشیپ است! / فیلم
  • برگزاری دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است
  • درخشش ورزشکاران استان کرمان با ۳ قهرمانی لیگ برتر
  • کرمانی‌ها و کسب ۳ عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید
  • فوتبال از دریچه فان؛ کیم مین جائه مقابل رئال مادرید
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید
  • رسمی؛ لسترسیتی قهرمان چمپیونشیپ در فصل 2023/24
  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • شوخی روی کین با هالند: حالا به سطح چمپیونشیپ رسید!