Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- رئیس کانون عالی کارفرمایی گفت: اگر امسال این توافق شود که از سال آینده بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، مزد منطقه‌ای را برای صنایع مختلف اجرایی کنیم، هر توافقی که نمایندگان کارگری و دولت داشته باشند با آن مخالفتی نخواهیم داشت.

 حسین سلاح ورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تعیین کف دستمزد کارگران افزود: در این که وضع معیشت بخش عمده افراد جامعه به خصوص افرادی که مزد بگیر ثابت هستند در سال‌های اخیر به واسطه تورم، روز به روز سخت‌تر شده است هیچ شکی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هر سال بر اساس ماده 41 قانون کار در شورای عالی کار که متشکل از نمایندگان دولت، نمایندگان بخش کارفرمایان و کارگری می‌باشد باهم مذاکره می‌کنند و سعی می‌شود با لحاظ همه موضوعات به یک توافقی درباره تعیین مزد برای سال بعد برسند.

سلاح ورزی گفت: هنوز هیچ برنامه‌ای قطعی نشده است البته بانک مرکزی تورم را اعلام کرده است، اعداد مختلفی به عنوان سبد معیشت هم اعلام شده است، ولی هنوز توافقی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: آن چه که مسلم است اهمیت نیروی کار به عنوان رکن اصلی تولید و اقتصاد کشور و همچنین توجهی که کارفرمایان و صاحبان بنگاه‌ها به این موضوع دارند موجب می‌شود امسال به دلیل شرایط سخت تورمی و کاهش جدی قدرت خرید افراد جامعه به خصوص نیروی کار، بایستی فکر اساسی برای نیروی کار شود.

رئیس کانون عالی کارفرمایی گفت: اختلاف نظری که وجود دارد برای مبانی محاسبه برای یک خانوار 3/3 نفری به عنوان سبد معیشت است که مقداری این استاندارد در سازمان تأمین اجتماعی متفاوت است یعنی در محاسبه برای خانوار 2/7 دهم نفری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

سلاح ورزی افزود: بر اساس قانون کار، بایستی مزد بر اساس جغرافیا و برای صنایع مختلف متفاوت باشد که مغفول مانده است و حتماً باید این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به این که برخی صاحبان بنگاه‌ها امسال افزایش مزد بیش از مصوب داشتند ادامه داد: در این روز‌هایی که موضوع تعیین نرخ مزد وجود دارد بسیاری از صاحبان بنگاه‌ها درخواست انعطاف بیشتر جامعه کارفرمایی برای افزایش مزد را داشتند، اما باید چند نکته هم در نظر بگیریم همه بنگاه‌های ما واحد صنعتی بزرگ نیستند، چون ما در اقتصادی زندگی می‌کنیم که بیش از 50 درصد آن بخش خدمات است و تقریباً 32 درصد بخش صنعت می‌باشد بنابراین حدود 92 درصد نیروی کار در بنگاه‌های متوسط و کوچک مشغول کار هستند.

سلاح ورزی گفت: صنایع بزرگتر قابلیت افزایش بیشتر مزد را دارند و بسیاری از صنایع کوچک این شرایط را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه توافقی که جامعه کارگری و دولت داشتند منجر به مزد می‌شد و امسال هم احتمالاً همین شرایط باشد، اما باید همه موارد ماده 41 را ببینیم.

رئیس کانون عالی کارفرمایی تصریح کرد: دولت و جامعه کارگری قبول کنند که در صورتجلسه شورای عالی کار این بند بیاید که از سال آینده تعیین مزد به صورت منطقه‌ای و برای صنایع مختلف باشد این قول را می‌دهم هر توافقی که بخش کارگری و دولت امسال باهم داشته باشند مخالفت نداشته باشیم.

سلاح ورزی گفت: الآن در کشور حدود هفت تا هشت میلیون شغل غیررسمی داریم.

وی افزود: در اقتصادی که به دلیل حکمرانی بد اقتصادی، بی انضباطی مالی و کسری بودجه بزرگ با پدیده تورم‌های بزرگ مواجه هستیم و از سمت دیگر دولت با مداخله قیمتی و قیمت گذاری در بازار‌ها دخالت می‌کند عملاً نتیجه این حکمرانی بد اقتصادی را می‌خواهیم از طریق مدیران بنگاه‌ها و کارفرمایان جبران کنیم.

سلاح ورزی ادامه داد: معتقدیم مهمترین مشکل فعلی؛ پایین بودن کارایی بازار نیروی کار در ایران است، اگر امسال این توافق شود که از سال آینده بر اساس ماده 41 قانون کار، مزد منطقه‌ای را برای صنایع مختلف پیاده سازی کنیم و از سمت دیگر هم موضوع بهره وری نیروی کار را در نظر بگیریم، هر توافقی که نمایندگان کارگری و دولت داشته باشند با آن مخالفتی نخواهیم داشت.

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برای صنایع مختلف کارگری و دولت قانون کار سلاح ورزی نیروی کار عالی کار منطقه ای بنگاه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران نمونه و کارفرمایان سلامت محور سیستان و بلوچستان تجلیل شدند

 خلیل‌احمد سلامی اظهار کرد: رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته با کارگران، از کارگر بعنوان رکن تولید نام بردند و این نکته تأکید دوباره ای به جایگاه و منزلت قشر کارگری است.

وی افزود: کارگران از اقشار ارزشمند، زحمتکش و شریف جامعه  هستند و  در هر سازمان و اداره و شرکتی باید مورد احترام ، کرامت و عزت قرار گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: صیانت از سلامت و ارتقای ایمنی کارگران یکی از موضوعات مهمی است که هم وزارت متبوع و هم کارفرمایان روی آن توجه ویژه ای دارند. 

سلامی با بیان اینکه سال گذشته بیش از یازده هزار مورد بازرسی از کارگاه‌های سطح استان انجام شده است، افزود: این بازرسی ها منتج به کاهش ۱۰ درصدی حوادث ناشی از کار شده است.

وی ادامه داد: برای تکریم کارفرمایانی که به سلامت کارگر و ایمنی محیط کار توجه دارند، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان، تعدادی از تلاشگران عرصه سلامت در محیط کار مورد تجلیل قرار گرفتند. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از انتخاب خانه های بهداشت و ایستگاه‌های بهگر نمونه استان هم خبر داد و گفت: هم اینک ۵۸ خانه بهداشت کارگری و ۱۰۲ ایستگاه بهگر در سطح واحدهای تولیدی استان به ارائه خدمات می‌پردازند. 

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • گردش دوباره چرخ کارخانه ذوب آهن اسدآباد درخواست کارگران شد
  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • کارگران نمونه و کارفرمایان سلامت محور سیستان و بلوچستان تجلیل شدند
  • جهش تولید بدون تکیه بر نیروی کار میسر نیست
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • آمادگی استان جهت واگذاری زمین به کارگران دارای شرایط
  • تاخیر در پرداخت حقوق کارگران معیشت آن‌ها را دشوارتر کرده است
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند