Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:00:52 GMT

پژوهش هست؛ صنایع تبدیلی را دریابید

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۶۳۱۸

پژوهش هست؛ صنایع تبدیلی را دریابید

ایسنا/خراسان جنوبی خراسان جنوبی تنها زرشک بی دانه جهان را تولید می‌کند؛ زرشکی که اگر در هر نطقه این جهان بود از آن برای ثروت آفرینی استفاده می‌کردند، اما حال تعجب اینجاست که با وجود پژوهشگران بومی و انجام کارهای تحقیقاتی به فکر ایجاد صنایع تبدیلی و عملیاتی کردن پژوهش‌ها نیفتاده‌ایم.

محصولات استراتژیک خراسان جنوبی مانند زعفران، عناب، زرشک و حتی گیاهان دارویی در کشور و جهان حرف اول را می‌زنند، اما اکنون راهی که بتوان از آن فرآوری لارم را به دست آورد یا بتوان با محصولات متنوعی این آورده‌های کشاورزی بی بدیل را به دنیا عرضه کرد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اگر می‌خواهیم توسعه یافته باشیم باید از آنچه در دست داریم؛ از مواهب طبیعی یا محصولات کشاورزی بهترین بهره را ببریم؛ حال آنکه مجالی برای این بهر گیری درست وجود ندارد و یا شاید هم فرصت‌هایی وجود داشته و ما نابودش کرده‌ایم و چه سخت است این فرصت سوزی. وقتی حتی صنایع تبدیلی برای زرشک هزار فایده در خراسان جنوبی نداریم؛ چگونه انتظار ثروت آفرینی را داریم؟.

 وقتی پژوهش عملیاتی نمی‌شود 

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: زرشک از جمله محصولات مهم و استراتژیک خراسان جنوبی است؛ وقتی از تاریخچه این گیاه صحبت می­شود باید به لحاظ گیاه شناسی گونه بی­دانه این گیاه از گونه­‌های دانه­‌دار تفکیک شود.

وی با بیان اینکه گونه­‌های متفاوت دانه­ دار گیاه در طول تاریخ از تمدن ایران باستان گرفته تا مصر و چین و هند و یونان و اروپا مورد استفاده خوراکی و دارویی و زینتی داشته است، افزود: در ایران نیز از زرشک برای ساخت محلول خوراکی­‌ها استفاده می­شود این محلول در موارد ترک اعتیاد کاربرد دارد.

پویان گفت: علاوه بر موارد فوق داروهایی برای کاهش فشار خون و از بین بردن پلاک­های عروقی از آن ساخته می­شود؛ درختچه زرشک با توجه به تطابق مفید آن در راستای سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه و استفاده‌های متعدد دارویی و غذایی دارای مزیت نسبی قابل قبولی در بین محصولات خراسان جنوبی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی یادآور شد: هرچند در حال حاضر از پتانسیل‌های اقتصادی این گیاه ارزشمند در تولید فرآورده‌های دارویی استفاده به عمل نمی‌­آید، اما چشم انداز امیدوار کننده‌ای در این زمینه با توجه به فعالیت‌های ارزشمند ملی و منطقه‌ای برای این گیاه وجود دارد که با وجود فعالیت‌های گسترده کشورهای خارجی از جمله چین باید ضمن حفظ روال علمی و پژوهشی، سرعت لازم در حصول نتیجه مطلوب مدنظر باشد.

پویان ادامه داد: به دلیل انحصاری بودن زرشک بی­ دانه در خراسان جنوبی از مزیت نسبی اقتصادی برخوردار بوده و می­‌تواند از پتانسیل­‌های مهم تولیدی و اشتغال­زایی و ارزآور به شمار آید، اما تاکنون در حوزه صنایع تبدیلی حرفی برای گفتن نداشته و نتوانسته این محصول ارزشمند را به فرآورده‌های مختلف تبدیل کند.

وی بیان کرد: ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زرشک جهان شناخته شده است، اما در بحث صادرات محصول زرشک با چالش‌هایی مواجه است؛ بی تردید یکی از دلایل ناکامی صادرات محصولاتی مانند زرشک عدم بازاریابی مناسب و عدم ایجاد برندهای داخلی است که می‌توان با برنامه‌ ریزی‌ صحیح و حمایت بخش‌های دولتی و ترغیب بخش خصوصی در راستای افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه، زمینه پیشرفت این بخش را مهیا کرد.

پویان افزود: بیش تر محصول زرشک پس از برداشت با روش‌های سنتی خشک می‌شوند و ممکن است در حین این فرایند در معرض آلودگی‌های میکروبی و قارچی قرار گیرند؛ یکی از علل عدم موفقیت در صادرات این محصول نیز می‌تواند میزان بالای آلودگی ناشی از روش‌های نادرست فرآوری و خشک کردن این محصول باشد.

وی بیان کرد: پژوهشگران مجتمع در حال تالیف کتابی با عنوان "معرفی روش‌های بهینه خشک کردن محصولات استراتژیک" از جمله زرشک هستند تا بهترین روش برای خشک کردن این محصولات را به کشاورزان و بهره برداران برای افزایش میزان بهره‌وری محصول معرفی کنند.

زنجیره تولید کافی نیست؛ تحقیقات صرف فایده‌ای ندارد 

علیرضا مقری فریز، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در این مرکز طرح‌هایی برای افزایش عملکرد از محصولات استراتژیک به اجرا درمی‌آید که نقش بسزایی در درآمدزایی دارد.

وی افزود: طرح‌های پژوهشی در این موسسه برنامه‌ریزی شده و سپس بر روی آن کار صورت می‌گیرد؛ برخی از طرح‌ها مجری استانی داشته و برخی نیز پایه‌ای بوده مانند کلکسیون زرشک و عناب که در حال کار کردن و انجام کار پژوهشی روی آن هستیم.

مقری فریز بیان کرد: زنجیره تحقیقات در این حوزه در استان کامل نیست چراکه گاهی تعداد نفرات و زنجیره علوم تکمیل نیست؛ دلیل دیگر هم این است که صنایع مرتبط با تحقیقات پا نگرفته‌اند بنابراین نمی‌توان انتظار کار عملی روی تحقیقات داشت.

وقتی صنایع مرتبط با این محصولات هنوز در خراسان جنوبی ایجاد نشده است چه طور می‌توان انتظار ثروت آفرینی را داشت؛ چطور می‌توان از ثروت طبیعی استان بهره برد و چگونه می‌توان این مردمی را که روی گنج زندگی می‌کنند را منتفع کرد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کشاورزی زرشك صنايع تبديلي خراسان جنوبی صنایع تبدیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۶۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده دیروز (یازدهم اردیبهشت ماه)، در جشنواره اختراعات دانشجویان دانشگاه پیام نور استان هرمزگان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان را باید به صورت هدفمند و متناسب با نیاز و ظرفیت‌های منطقه توسعه داد و دولت باید در این مسیر حمایت ویژه را در دستور کار قرار دهد.
 
وی ضمن طرح ایده راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در دل شهرک‌های صنعتی هرمزگان، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم باید به صورت جدی برای رشد و توسعه شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان اهتمام داشته باشد.
 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های موضوعی اختراعات در سال‌های آینده، تصریح کرد: جشنواره‌های تجاری‌سازی پژوهش و فناوری به صورت سالیانه و مستمر در استان هرمزگان برگزار شود تا صاحبان ثروت و ایده در کنار یکدیگر اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با اشاره به پایین بودن قدرت رقابت محصولات صادراتی استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند و سعی کنند چالش‌های موجود در بخش‌های بسته‌بندی، ارائه، بازاریابی و ... در حوزه صادرات برطرف کنند تا محصولات استان هرمزگان رقیب جدی محصولات کشورهای خارجی باشد.
 
وی، نخبگان و سرمایه‌گذاران را ۲ بال پیشرفت کشور دانست و عنوان کرد: اگر دولت سیزدهم به واسطه اهمیت علم و دانش در کنار مجوزهای که برای سرمایه‌گذاران صادر می‌شود، حضور نخبگان و پژوهشگران را به عنوان شرط تحقق مجوزها قرار دهند؛ تا صاحبان صنایع و معادن از حضور نخگبان در مجموعه خودشان به صورت جدی و نه به صورت نمادین استفاده کنند.
 
وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری که فردی علم دوست هستند بارها بیان کرده اند که: «تا نفش دارم از جامعه نخبگانی حمایت خواهم کرد.» امروز هم اگر می‌بینید کشور ما در عرصه‌های علمی دارای جایگاه خوبی است به خاطر حمایت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف خطاب به مسئولین مختلف کشور است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • زرشک افین و عناب خوسف در مسیر ثبت در جیاس
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود
  • احداث سردخانه ۲ هزار تنی در استان خراسان جنوبی
  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود