Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@19:35:22 GMT

۲۰۰ مزرعه گردشگری در استان یزد راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۶۷۵۷

۲۰۰ مزرعه گردشگری در استان یزد راه‌اندازی می‌شود

گروه استان‌ها- مزارع کشاورزی میراث‌های زنده و گران‌بهای روستاها هستند که جذابیت‌های متنوع داشته و نقش مهمی را اقتصاد و تولید ایفا می‌کنند، اجرای طرح گردشگری کشاورزی گامی مهم برای توسعه و رونق در روستاها خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد ، همواره بیان می‌شود که جمعیت روستاها رو به کاهش است و مهاجرت جوانان از روستاها به سمت شهرهای بزرگ جوانی، توسعه و رونق را در روستاها کمرنگ‌ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که اکنون واضح است این است که مهاجرت از روستاها به شهرها دیگر یک پدیده عمومی نیست و در روستاهایی که دستگاه‌های دولتی به وظایف خود به درستی عمل کرده و زمینه را برای اشتغال افراد به خصوص جوانان فراهم کرده‌اند نه تنها جمعیت آن روستاها کم نشده بلکه به جمعیت آنها اضافه شده است.

در دنیای امروز بر همگان روشن است که پایه استقلال و اقتصاد مقاومتی کشورها در روستاها بنا شده است، هر چند این نگاه هنوز در بین مردم و مسئولان ما چندان قوی و پررنگ جا نیفتاده است.

برای حفظ روستاها و اقتصاد مقاومتی باید به سمت توسعه روستایی حرکت کرد نه از این جهت که صنایع را به روستا ببریم و کار صنعتی کنیم بلکه باید ظرفیت‌های موجود در روستا را شکوفا کرده و بهره‌وری محصولات در روستاها را بالا ببریم.

سید ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به جایگاه خوب استان یزد در تولید نشا در کشور اظهار داشت: استان یزد حدود 150 میلیون عدد نشاهای مختلف را تولید و به استان‌های کرمان، هرمزگان و جیرفت و سایر استان‌ها ارسال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استان یزد در تولید و فرآوری پسته در صدر استان‌های کشور قرار دارد افزود: 54 هزار هکتار از اراضی استان به کشت پسته اختصاص دارد که 42 هزار هکتار آن بارور هستند.

وکیلی ادامه داد: همچنین از ابتدای انقلاب تاکنون تولید محصولات زراعی در استان یزد از 38 هزار تن به 595 هزار تن رسیده که نشان از رشد 15 برابری محصولات زراعی است، تولید محصولات باغی نیز از تولید 29 هزار تن به تولید 282 هزار تن رسیده است که یک رشد 10 برابری را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به توسعه فعالیت‌های گلخانه‌ای در استان یزد خاطرنشان کرد: کشت‌های گلخانه‌ای در استان یزد در مساحتی حدود 1998 هکتار گلخانه توسعه یافته است و استان در بخش صیفی‌جات و سبزیجات افزایش 570 هزار تنی محصول را داشته است.

کشاورزی اصیل‌ترین فعالیت در روستاها است که رونق صنعت کشاورزی نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس به روستاها دارد و یکی از راه‌های توسعه نمایان کردن این پتاسیل‌ها در روستاها است.

اکنون به منظور توسعه کشاورزی پایدار در روستاها طرحی به نام طرح گردشگری کشاورزی در دستور کار جهاد کشاورزی استان یزد قرار گرفته است که می‌تواند در کنار مزیت‌های فراوانی که دارد یک امرار معاش و درآمدزایی مشخصی برای مجموعه روستاهای سطح استان یزد رقم بزند.

محمدمهدی شطرنجی، رئیس کمیته گردشگری کشاورزی استان یزد در خصوص اجرای این طرح اظهار داشت: سال‌ها است که گردشگری کشاورزی در سراسر دنیا وجود دارد و بالغ بر 10ها هزار مزرعه گردشگری در سراسر دنیا مشغول کار هستند.

وی با اشاره به پیامدهای شیوع کرونا در دنیا ادامه داد: چالش‌ها و اتفاقاتی که به واسطه کرونا در حوزه بوم‌گردی و گردشگری انبوه به وجود آمد سبب شد سازمان جهانی گردشگری شعار گردشگری روستایی را در دستور کار قرار دهد.

رئیس کمیته گردشگری کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه چهار پتانسیل و ظرفیت در مجموع استان یزد وجود دارد تصریح کرد: یکی از مزیت‌های استان یزد تنوع فرهنگی بالا بوده و این استان به عنوان استان معین جنوب شرق کشور در حوزه گردشگری معرفی شده است که باید از این فرصت به وجود آمده استفاده برد.

شطرنجی با تأکید بر اینکه در اجرای اینگونه طرح‌ها نیاز به ایجاد آرامش و زندگی ارزشمند برای شهرنشینان در این شرایط اقلیمی کویر حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: از ضرورت‌های این طرح پرداختن به خرده مالکی شدید در اراضی روستایی، ایجاد درآمدزایی جدید برای مردم روستا است همچنین در جلوگیری از تغییر کاربردی زمین‌های کشاورزی نقش داشته و این زمین‌های کشاورزی در حفظ محیط زیست مؤثر است.

وی گفت: رسته‌هایی همچون مزارع اقامتی، مزارع سلامت، مزارع سرگرمی، مزارع شخصی، مزارع آشنایی و آموزشی، مزارع فراغت و تعطیلات، مزارع درهای باز در این طرح وجود دارد همچنین می‌توان در حوزه‌های مزرعه‌گردی، باغ‌گردی، برگزاری رویدادها و جشنواره‌های محلی، گردشگری قنات، گله‌داری و بازدید از مناطق عشایری فعالیت‌های خوبی را اجرا کرده و این طرح را تقویت کرد.

طرح آمایش صنعتی و کشاورزی در استان اردبیل تهیه می‌شود طرح جهش تولیدات کشاورزی در راستای عمل به منویات رهبری در استان زنجان اجرا می‌شود استاندار خراسان‌شمالی: افزایش راندمان آب کشاورزی در استان مورد توجه قرار گیرد

رئیس کمیته گردشگری کشاورزی استان یزد با بیان اینکه در این طرح کشاورز و مزرعه‌دار می‌تواند هنگام برداشت، محصولات خود را به فروش برساند افزود: از طریق راه‌اندازی طرح گردشگری مزارع در روستاها کشاورزان می‌توانند از محل گردشگری درآمد کسب کند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه یک تفاهم‌نامه مشترکی بین وزارت‌های جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی بسته شده است گفت: باید کمک کرد تا به دستاوردهای پیش‌بینی شده در این طرح برسیم و در حوزه میراث فرهنگی شاهد بهبود فضای کار در روستاها باشیم،

همچنین انتظار تثبیت و ایجاد اشتغال جدید در مجموعه استان و به طور مشخص برای جوانان داریم، امیدواریم شاهد مهاجرت معکوس و بهبود فضای هویتی روستاها نیز باشیم.

شطرنجی اظهار داشت: در برنامه چهار ساله متصور هستیم که حدود 200 واحد گردشگری کشاورزی در دستور کار استان قرار بگیرد و با توجه به اینکه سند آمایش سرزمین در اولویت‌های برنامه‌ای قرار دارد لذا تمام شهرستان‌های استان مخاطب اجرای این طرح هستند.

وی عنوان کرد: یک برش کار در دهستان هم انجام شده است و در همه شهرستان‌های استان این 200 واحد پراکنش دارند و قرار است در مدت چهار سال محقق شده و به واسطه حمایتی که از طرف استان رقم می‌خورد در همه شهرستان‌های این رویداد مشاهده شود.

طرح گردشگری کشاورزی که در راستای توسعه کشاورزی پایدار در روستاها ایجاد می‌شود، در عین حال که سبب رونق در روستاها می‌شود می‌تواند مشکلات عدیده، مسائل بوم‌گردی‌ها و گردشگری‌های فصلی که مزاحمت‌هایی را برای روستائیان ایجاد می‌نمود برطرف کرده و توسعه و اشتغال برای جوانان آن روستا ایجاد کند.

این طرح در اکثر دهستان‌های استان یزد با هدف گردشگری از مزارع کشاورزی انجام می‌شود و تا به این لحظه تورهای گردشگری از گلخانه‌ها انجام شده است و خبرنگاران استان یزد توانستند به عنوان اولین گروه‌ها در اجرای این طرح به مزارع و گلخانه‌های استان سر زده و در جریان وضعیت کشاورزی استان قرار بگیرند.

محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای که در استان یزد به روش‌های نوین آبیاری کشت و برداشت می‌شود، سبب رونق کسب و کار و افزایش تولید در کشور شده و این محصولات با کیفیت علاوه بر اینکه به مصرف داخلی می‌رسد به کشورهای خارجی همچون کشورهای عربی همسایه، عراق و روسیه صادر می‌شود.

انتهای پیام/781/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جهاد کشاورزی استان یزد گردشگری کشاورزی استان یزد استان یزد طرح گردشگری استان ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۶۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: با آغاز برداشت گوجه فرنگی از ۲۵۰ هکتار مزارع این شهرستان پیش بینی می‌شود، ۱۰ هزار تن محصول برداشت و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال و صادر شود.
مجید صفری بیان کرد: ۱۰ تن محصول تولید شده گوجه فرنگی از مزارع شهرستان مهر به کشور امارات متحده عربی صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهر گفت: کشاورزانی که قصد صادرات محصول تولیدی خود را دارند باید از طریق سامانه سانکا و کشاورزانی که قصد فروش محصول خود را در بازار‌های داخلی دارند از طریق سامانه سبک ،  اطلاعات خود را ثبت و کد شناسه سلامت محصول دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟