Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@03:26:00 GMT

موانع محلی جهانی شدن هگمتانه

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۶۹۶۲

موانع محلی جهانی شدن هگمتانه

خبرگزاری فارس - همدان: ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان»، عنوان پرونده‌ای است که قرار است به یونسکو ارسال شود و پس از بررسی و بازدید ارزیابان یونسکو از همدان بستر جهانی شدن تپه هگمتانه و محوطه تاریخی اطراف آن فراهم شود.

سال‌هاست که همدان چشم‌انتظار ثبت جهانی حداقل یک اثر است که گویا این آرزو در حال تحقق است اما در این میان موانعی وجود دارد که باید سریع‌تر و قبل از حضور ارزیابان در همدان برطرف شود تا شاهد از دست رفتن این فرصت طلایی نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موانع مهم بر سر راه جهانی شدن، راه دسترسی بخشی از بازار همدان از سمت تپه هگمتانه است که چند سال قبل با پیاده راه شدن خیابان اکباتان و اعتراض بازاریان ایجاد و آسفالت شد، اتفاقی که از اساس اشتباه بود و باید تا قبل از بازدید ارزیابان حذف شود.

آبان سال ۹۶ بود که با اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی ۶ خیابان تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام(ره) مشکلاتی برای تردد بازاریان ایجاد شد، اجرای پیاده‌راه خیابان اکباتان تا نزدیکی محوطه تاریخی هگمتانه، مسیر آهن‌فروشان که از خیابان اکباتان می‌گذشت را دچار مشکلاتی کرد و دسترسی به بازار آهنگران برای کسبه محدود شد و کسبه این بازار به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو به استانداری و فرمانداری معترض شدند.

پس از آنکه آهنگرها و حلبی‌سازهای بازار قدیمی همدان به دلیل نداشتن مسیر ماشین‌رو، به استانداری و فرمانداری معترض شدند، استانداری با آن‌ها همراهی و یک مسیر از داخل سایت تاریخی هگمتانه برای عبور آن‌ها باز کرد.

مسیر انتخاب‌ شده بخشی از عرصه ۴۰ هکتاری هگمتانه بود و جالب‌تر اینکه در این بخش از محوطه تاریخی هگمتانه هنوز مطالعات باستان‌شناسی انجام‌ نشده و باید قبل از حضور ارزیابان این مسیر به حالت اولیه برگردد.

 مانع دیگر بازار است زیرا بازار بخش دیگری از پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان است که اکنون نابسامانی دارد که شهرداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان و صنوف مستقر قول داده‌اند تا موعد مقرر ساماندهی کنند.

با همه این موارد کمیته ثبت جهانی این پرونده نیز از سوی استاندار با حضور همه متولیان امر تشکیل شده است تا بتوانیم هر چه سریع‌تر آماده حضور ارزیابان در همدان بوده و مانعی بر سر راه ثبت جهانی این اثر نباشد.

رفع موانع ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نیازمند همکاری دستگاه‌ها

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: وقتی پرونده مدنظر منظر تاریخی هگمتانه تا همدان است فقط شامل تپه هگمتانه نیست بلکه میدان آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر را شامل می‌شود که بخشی از رینگ یک را دربرمی‌گیرد و عرصه‌ای است که قرار است ثبت جهانی شود.

علی مالمیر بیان کرد: زمانی که پرونده به یونسکو می‌رود، ارزیابان را در محل حاضر می‌شوند تا بررسی کنند عرصه در چه شرایطی است و چقدر با معیارهای جهانی شدن تطابق دارد بنابراین باید موانع ثبت جهانی برطرف شود. 

وی با بیان اینکه حذف سواره از هگمتانه یکی از این موانع است گفت: نمای کامپوزیت هگمتانه ممکن است اصلاح شود و ما شاید فرصت اصلاح نداشته باشیم زیرا ابتدا باید طرح داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: وضعیت جداره‌ها و ساماندهی بازار یکی دیگر از مسائلی است که باید از حضور ارزیابان ساماندهی شود به طور مثال نابه‌سامانی در کابل‌های برق و مخابرات و نصی کولرها در بیرون از مغازه‌ها خود نمای زشتی به بازار داده که باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه کار ساماندهی و فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی سخت و سنگین است گفت: به همین منظور کمیته‌ای در استانداری تشکیل شده است تا این موضوع مهم را دنبال کرده و موانع را برطرف کند.

مالمیر عنوان کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر میراث فرهنگی و استاندار تشکیل شد، طبیعتا استان یک صدا برای این موضوع اعلام آمادگی کردند و همه مباحث فنی را دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: طبق تقسیم کار صورت گرفته، ساماندهی تپه هگمتانه با میراث فرهنگی، بافت و جداره‌های بازار با شهرداری و ساماندهی تاسیسات نیز با دستگاه‌های خدمات رسان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان بیان کرد: سایر دستگاه‌های دیگر نیز باید در این کار جهانی سهیم باشند و مردم و اتاق اصناف نیز با همکاری خود می‌توانند بسیار اثرگذار باشند تا شاهد پیشبرد کارها باشیم.

تسریع در حذف سواره از عرصه تپه هگمتانه

در این راستا فرماندار همدان طی جلسه‌ای خواستار حذف سواره از تپه هگمتانه شد تا آغازی برای آمادگی همدان برای ثبت جهانی پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان باشد.

 محمدعلی محمدی بیان کرد: هرگاه اثری، ثبت جهانی شود خود به خود به لیست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می‌شود که قطعا ورود گردشگر می‌تواند فواید مالی زیادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید با هماهنگی بیشتر میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی و پلیس راهور حذف تردد سواره در عرصه هگمتانه صورت گیرد زیرا بر اساس طرح تفصیلی موجود نیز باید در اسرع وقت نسبت به اصلاح موارد ترافیکی و مسیرهای دسترسی در عرصه هگمتانه اقدام شود.

فرماندار همدان بیان کرد: اصلاح مسیرهای تردد سواره در خیابان و میدان اکباتان، تقاطع بلوار علویان و الوند، دباغ خانه، بازار آهن‌فروشان و پارک سوار کوی گذر از جمله موارد اجرای این طرح است.

امیدواریم با هماهنگی و وحدت مسوولان شاهد روند رو به پیشرفت نخستین پرونده ثبت جهانی از همدان در یونسکو باشیم تا گام‌های بعدی را نیز محکم‌تر برداریم زیرا شهری با قدمت بیش از ۳ هزار ساله حقیقتا شایسته جهانی شدن است‌.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: تپه هگمتانه منظر تاریخی هگمتانه تا همدان ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان حضور ارزیابان میراث فرهنگی تپه هگمتانه جهانی شدن دستگاه ها ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مسئول جشنواره بومی محلی روستای شورجستان آباده گفت: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی مردم با آداب و رسوم و تقویت روحیه کار آفرینی و همدلی بین جوانان روستا است.

یوسفی افزود: قالی و قالیچه غذا‌های محلی، انواع صنایع دستی، ادوات کشاورزی و پخت نان محلی از جمله محصولات ۴۰ غرفه این نمایشگاه بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد