Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:14:00 GMT

درمان نوع تهاجمی سرطان کبد با کمک یک روش پرتودرمانی

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۷۶۴۶

درمان نوع تهاجمی سرطان کبد با کمک یک روش پرتودرمانی

پژوهشگران استرالیایی سعی دارند با کمک یک روش پرتودرمانی، به درمان یک نوع تهاجمی از سرطان کبد کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، پژوهشگران استرالیایی قرار است به لطف اهدای بیش از دو میلیون دلار از بودجه دولت فدرال، یک درمان غیرتهاجمی را برای سرطان کبد در مراحل ابتدایی آن آزمایش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش به سرپرستی پروفسور "آلن ویگ"(Alan Wigg)، استاد دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی "دانشگاه فلیندرز"(Flinders University) استرالیا انجام شده است‌. آزمایش پرتودرمانی موسوم به "SABR"، یک روش غیرتهاجمی است که امکان ارسال دقیق دوزهای بالایی از پرتوها را فراهم می‌کند.

در حال حاضر برای درمان "کارسینوم هپاتوسلولار"(HCC) که رایج‌ترین نوع سرطان کبد است، یک درمان حرارتی به کار می‌رود که در آن از دمای شدید برای برداشتن تومور سرطانی استفاده می‌شود و درمان مستقیما با استفاده از سوزن به تومور وارد می‌شود. 

پروفسور ویگ گفت: مراقبت همیشه موفقیت‌آمیز نیست زیرا سرطان در بیش از ۳۰ درصد موارد ممکن است دوباره رخ دهد و تعدادی از افراد به دلیل اندازه تومور، در وهله اول نمی‌توانند به درمان دسترسی داشته باشند.

ویگ ادامه داد: از سوی دیگر، پرتودرمانی SABR، یک روش پرتودرمانی نسبتا جدید است که پیشتر با موفقیت برای درمان تعدادی از سرطان‌های دیگر استفاده شده اما هنوز به طور گسترده برای درمان سرطان‌های کبد مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی افزود: این روش غیرتهاجمی به واسطه هدف قرار دادن تومور با پرتوها از زوایای گوناگون انجام می‌شود که امکان ارائه دوز بالا، درمان دقیق و کاهش آسیب به بافت‌های سالم اطراف را طی سه تا پنج جلسه فراهم می‌کند.

این پروژه که با همکاری متخصصان برجسته خون‌شناسی، پرتودرمانی و رادیولوژیست‌ها در ۱۶ مرکز درمان کبد استرالیا انجام می‌شود، یک بررسی تصادفی‌ و کنترل‌شده را برای مقایسه درمان غیرتهاجمی با استانداردهای کنونی انجام خواهد داد و ممکن است بتواند به تغییر درمان کمک کند.

ویگ خاطرنشان کرد: در حال حاضر، روش SBRT، یک روش تجربی در نظر گرفته می‌شود و تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که درمان‌های صف اول شکست بخورند. با وجود این، بررسی‌های ابتدایی نشان داده‌اند که این درمان می‌تواند با عوارض جانبی بسیار کم به کنترل تومورها بپردازد و به مواردی برسد که به دلیل اندازه تومور یا محل قرار گرفتن آن، قابل درمان نیستند.

پژوهشگران می‌گویند که با افزایش میزان سرطان کبد در سراسر استرالیا، بسیار مهم است که بهترین درمان اثبات شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

پروفسور ویگ گفت: میزان سرطان کبد در ۳۰ سال گذشته افزایش یافته است که دومین افزایش قابل توجه در میان انواع سرطان به شمار می‌رود. این در حالی است که میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان، بیشترین افزایش را در بین سرطان‌ها داشته است.

کارسینوم هپاتوسلولار، سرطانی با احتمال کم زنده ماندن بیمار به شمار می‌رود که با شیوع سریع در حال افزایش است. بنابراین، یافتن راهی برای بهبود نتایج درمان در بیماران حیاتی است.
روش SABR می‌تواند کنترل تومور را بهبود ببخشد. توانایی آن برای ارائه به صورت سرپایی و در جلسات درمانی کمتر به این معنی است که احتمالا مقرون به صرفه است و می‌تواند به سرعت در عمل بالینی به کار گرفته شود.

این آزمایش پنج ساله، در سال جاری در همه ایالت‌های اصلی استرالیا آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان کبد سرطان تومور پرتودرمانی سرطان کبد یک روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۷۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق بر دانش‌بنیان شدن حوزه سلامت کشور و در نتیجه انتفاع بیماران سرطانی از طریق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تمرکز دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در نشستی با اعضای شورای راهبری کنگره کنسر ژنومیکس با اعلام حمایت صندوق نوآوری از برگزاری رویدادهای علمی و فناوری در حوزه سلامت از جمله کنگره کنسر ژنومیکس، اظهار کرد: شکل‌گیری کمیته تجاری‌سازی در این رویداد، در کنار توجه به توسعه علمی اتفاق قابل ملاحظه‌ای است که می‌تواند در شکل‌گیری زیست بوم پیشگیری و درمان سرطان و سلامت کشور اثربخش باشد و این صندوق آماده تقویت و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با موضوع پیشگیری و درمان سرطان از طریق ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم و نیز اهدای جوایز به گروه‌هایی است که مورد تایید کمیته تجاری‌سازی در نمایشگاه یا جشنواره ایده تا استارت‌آپ قرار می‌گیرند.

وی «سلامت» را از موضوعات راهبردی صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و تاکید کرد: معاونت توسعه این نهاد را مسؤول همکاری‌های لازم با کمیته تجاری کنگره کنسر ژنومیکس معرفی کرد.

در این نشست همچنین دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در دنیا طیف مختلفی از خیرین حوزه سلامت و حتی کسانی که با نیت انتفاع اقتصادی قصد مشارکت در بخش سلامت را دارند، می‌توانند در مدل‌های تامین مالی پروژه‌های اجتماعی مشارکت کنند، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از برخی از این مدل‌ها می‌تواند انگیزه‌ای را برای مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران حوزه سلامت به‌ویژه در زمینه پیشگیری و درمان سرطان فراهم کند.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دومین کنگره کنسر ژنومیکس با محورهای تشخیص مولکولی، پزشکی شخص محور، درمان هدفمند و بیومارکرهای سرطان، از ۲ تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ در سه بخش علمی، تجاری‌سازی و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان