Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوارکاری یکی از رشته های اسلامی ایرانی است که در کرمانشاه سبقه طولانی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از مرصادنیوز، اسب کُرد از قدیم الایام نماد فرهنگی، تاریخی مردم کرد بوده و داشتن آن همواره برای خانواده ها مایه مباهات و فخر بوده است.

اسب نژاد کُرد بر اساس خصوصیات ظاهر و نوع پرورش به چهار تیره جاف، افشاری، سنجابی و کلهر تقسیم می شود اما نژاد کلهر در استان کرمانشاه پرورش داده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویر اسب تیره جاف هم برای بسیاری از ایرانیان آشنا است زیرا از دیرباز الگوی نقاشی های سنتی ایران بوده است.

تیره‌های مختلف اسب نژاد کُرد توانایی ویژه ای در پیمودن مسافت های بلند و مسیرهای کوهستانی هم دارد و خصوصیات کم نظیری دارد از جمله آنها قدرتمند، ظاهر بدن جمع و عضلانی، سر بزرگتر و ستیغ های برجسته گونه، فاصله دو استخوان فک در ناحیه حلق زیاد، اتصال سر و گردن قوی و عضلانی، سینه از جلو به حد قابل توجهی عضلانی، سم های محکم و قوی، یال و دم پرپشت و افراشته، باهوش، مطیع و صبور است.

طبیعی است که با گسترش جمعیت اسب های اصیل کُرد می توان به اشتغالزایی و ثروت آفرینی قابل توجهی در استان دست پیدا کرد. بویژه اینکه تاثیر این نژاد در توسعه گردشگری و اشاعه ورزش سوارکاری می تواند یک ظرفیت قابل توجه باشد.

سنگ تراشه "شبدیز" در آثار باستانی طاقبستان نمادی از اسب کرد است

 جلال عزیزی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشـت: سوارکاری یکی از رشته های اسلامی ایرانی است که مورد توجه بزرگان دین ما بوده است.  

 معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با اشاره به خاستگاه اسب کرد در استان افزود: در آثار باستانی طاقبستان سنگ تراشه شبدیز نمادی از اسب کرد است که نشان دهنده سبقه سوارکاری در استان کرمانشاه است.

 وی گفت: استان کرمانشاه از استانهایی است که بیشترین تعداد اسب را دارد و این نشان از علاقه مردمان این دیار به سوار کاری است.

  عزیزی گفت: با توجه به اینکه هم اکنون در استان کرمانشاه پیست سوارکاری نداریم، بیشتر فعالیتهای ما در حوزه"پرش" و "استقامت" صورت می گیرد.  

 پیست سواری کاری در دهکده المپیک در حال راه اندازی است

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت ورزش سوارکاری با پیگیری های مدیرکل ورزش  استان پیست سواری کاری در دهکده المپیک در حال راه اندازی است که بخشی از کارهای زیرساختی آن انجام شده اما برای تکمیل، به اعتبار نیاز دارد. 

عزیزی گفت: در سالهای گذشته و قبل از شیوع کرونا مسابقات زیبایی اسب و مانژ برگزار شده است و سوارکاران استان توانسته اند مقامهای برتر را کسب کنند.

 وی با اشاره به بحث علمی شدن سوارکاری افزود: هیئت سوارکاری استان در بحث آموزش خوب کار کرده و طی دو سه سال اخیر با حضور مربیان برجسته کشوری دوره کلاسهای آموزشی ارتقا سوارکاری برگزار شده است. 

  معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه ادامه داد: با همکاری هیئت سوارکاری کلاسهای آموزشی عملی و تئوری در دهکده المپیک و باشگاههای بخش خصوصی برگزار می شود. 

اقداماتی به منظور ثبت جهانی اسب کُرد صورت گرفته است

 نادر پرور در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه اقداماتی به منظور ثبت جهانی اسب کُرد صورت گرفته است و به زودی شاهد آن خواهیم بود، اظهار داشت: این امر می تواند گام خوبی در زمینه توسعه صنعت اسب کرد باشد. 

استان کرمانشاه بیشترین جمعیت اسب کُرد را دارد

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه بیشترین جمعیت اسب کرد را دارا است و حدود 1670 سر اسب کرد در استان از لحاظ فنوتیپ و شجره پدر و مادر در شهرستان های استان موجود است.  

 وی از نمونه گیری خون و موی 145 سر اسب برای انجام عملیات ژنوتایپینگ و ثبت خط خونی اسب کرد از سال 97 تا کنون خبر داد و تصریح کرد: 68 نمونه مربوط به سال 97 و قرار است 77 نمونه خون و مو در سال جاری توسط موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به آزمایشگاه مرجع در خارج از کشور ارسال شود.

 

پرور خاطر نشان کرد: تمامی نمونه گیری ها توسط شرکت طرف قرارداد و مورد تایید موسسه تحقیقات علوم دامی کشور انجام شده و قرار است آزمایش ژنوتایپینگ روی 70 هزار آلل اسب‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

  این مقام مسئول ادامه داد: در شهرستان های کرمانشاه، گیلانغرب، هرسین، اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، سنقر و صحنه  194 سر اسب در قالب 74 واحد پرورش اسب روستایی وجود دارد.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تمامی اسب های ورزش سوارکاری توسط فدراسیون اسب سواری، انجمن نژادی اسب کرد، هیئت سوارکاری و راهبر زنجیره ارزش اسب کرد استان و نیز برای بررسی دی ان ای انتخاب شده اند.

 این مقام مسئول بیان داشت: برای تمامی اسب ها ابتدا آزمایش  میکروچیپ گذاری را با هزینه خود اسب داران در داخل کشور انجام داده ایم، اما نمونه ها برای انجام آزمایشات ژنوتایپینگ به خارج از کشور ارسال می شود که البته هزینه آزمایشات ژنوتایپینگ در خارج از کشور توسط سازمان جهاد کشاورزی پرداخت شده که برای هر سر اسب حدود 150 دلار است.

به گزارش مرصاد، توسعه باشگاه ها و مراکز پرورش اسب، رویدادسازی های ورزشی و گردشگری، برگزاری بازارهای فروش و نیز معرفی و فروش این نژاد به کشورهای دیگر می تواند خصوصیات و امتیازهای خاص این نوع اسب را بیشتر عیان کرد.

طبیعی است که با گسترش جمعیت اسب های اصیل کُرد می توان به اشتغالزایی و ثروت آفرینی قابل توجهی در استان دست پیدا کرد. بویژه اینکه تاثیر این نژاد در توسعه گردشگری و اشاعه ورزش سوارکاری و چوگان هم می تواند یک ظرفیت قابل توجه باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استان کرمانشاه ورزش سوارکاری جمعیت اسب قابل توجه اسب ک رد اسب ها سر اسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز برای نمایش در نمایشگاه روز جهانی موزه‌ها خبر داد.

احمد حمزه‌زاده روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به‌ مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان‌ از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌ شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌ شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

وی گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌ شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • گزارش تصویری | مراسم قهرمان ایران با حضور رییس رسانه ملی و وزیر ورزش
  • نگاه تمدن آفرین در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی لازم است
  • هاشمی: ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ایم/ تشکر رهبری از ورزشکران بی سابقه بود
  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود