Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - بهاره خسروی و الهه کفایتی : اسیرانی که بی‌خبر از همه‌جا به فاصله چند ساعت در آتش‌بار جنگ‌ گرفتار شدند و سهم‌شان زخم جدایی از خانه و زندگی و خانواده و سپری کردن روزهای تلخ و کوچ اجباری برای رسیدن به زندگی بهتر بود. همسایگی ایران با اتحاد جماهیر شوروی گزینه سفر به آسیای شرق را برای بازگشت دوباره به خاک اروپا از آب‌های دریای خزر و ایران پیش پای اسرای خسته و دلشکسته لهستانی گذاشت؛ اسرایی که عموماَ بانوان و کودکانی بودند که به واسطه ازدواج با بزرگان و درباریان در ایران ماندگار شدند و زندگی جدیدی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین بهانه با «علیرضا دولتشاهی»، نویسنده کتاب «لهستانیان و ایران»، پژوهشگر و لهستان‌شناس، گفت‌و‌گو کردیم.

اول سپتامبر ۱۹۳۹ هیتلر در مجلس آلمان سخنرانی می‌کند و می‌گوید«دیشب لهستان به ما حمله کرد و ما هم۲ساعت پیش به لهستان حمله کردیم.» در واقع، بهانه‌ای که رایش سوم برایجنگ جهانی دوم به زبان می‌آورد از اینجا سرچشمه می‌گیرد که یکسری از لهستانی‌های زندانی رایش سوم با بر تن کردن لباس ارتش لهستان به ایستگاهی رادیویی در مرز آلمان و لهستان حمله می‌کنند و باکشتن کارمندان آنها بیانیه‌ای را با این مضمون می‌دهند که ما حمله کردیم تا سگان آلمانی را بکشیم. با این داستان، بهانه حمله به دست هیتلر و هم‌پیمانانش داده می‌شود. دولتشاهی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «۱۷ روز بعد از این حمله، اهالی غیرنظامی که هیچ سلاحی برای جنگ نداشتند به شرق لهستان و همسایگی مرزهای روسیه پناه می‌برند. روس‌ها به غیرنظامیان حمله می‌کنند و زمینه‌ساز دستگیری آنها می‌شوند و آلمانی‌ها برای انتقام، شماری از اعضای ارتش لهستان را دستگیر می‌کنند و در این میان خانواده‌های آنها و غیرنظامی‌ها را به‌عنوان کارگر صنایع به اسارت می‌گیرند.»

 بندر انزلی میزبان اسرای فرنگی

کشورهای زیادی در طول ۶ سال جنگ جهانی دوم ناخواسته یا به اجبار پاسوز جنگ شدند؛ جنگی که ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا در آن شرکت کرد و حدود ۷۰ میلیون کشته برجا گذاشت. در میانه‌های همین جنگ خانمان‌سوز بود که استالین فرمان آزادی اسرای لهستانی را به شرط داد؛ شرطی که در آن هر چیزی جز آزادی قابل رؤیت بود.

دولتشاهی درباره ماجرای ورود لهستانی‌ها به ایران تعریف می‌کند: «براساس توافقی که میان ایران و دولت در تبعید لهستان به امضا رسید، قرار بر این شد تا درمدت ۶ ماه، ۱۲۰ هزار نفر از اسرای لهستانی از مرز زمینی عشق‌آباد وارد ایران شوند. قریب به ۷۰۰ کودک که والدینشان را در جنگ از دست داده بودند یا به ارتش پیوسته بودند، در مشهد اسکان داده شدند. دولت بریتانیا و لهستان تصمیم می‌گیرند تا شماری از این بچه‌ها را پیش پدر و مادرشان به هند بفرستند. تعدادی از آنها می‌روند وبرخی هم به تهران و سپس اصفهان منتقل می‌شوند.»

به گفته نویسنده کتاب لهستانیان و ایران، بندر انزلی در واقع پل ورود آوارگان لهستانی است که ۲هزار و ۵۰۰ کودک از چنگال تلخ و مرگبار اردوگاه‌های استالین قدم به ایران، بهشت موعودشان، می‌گذارند. این کودکان در ۲۱ خانه در اصفهان اسکان داده می‌شوند و نزد میسیونرهای فرانسوی، سوئیسی و انگلیسی توسط دولت در تبعید لهستان در ۳ دسته ۱۰۰ نفره آموزش می‌بینند؛ کلاس‌هایی برای یادگیری گذران امورشان در تبعید که وزارت آموزش و پرورش دولت در تبعید برای آنها برپا می‌کند. بعدها بسیاری از این کودکان با کشتی به آفریقای جنوبی، تعدادی به مکزیک و باقی‌مانده آنها به بیروت می‌روند.

 مردم خبر نداشتند

در روزهایی که ایران با قحطی دست و پنجه نرم می‌کرد، اوضاع پایتخت به قدری خراب و آشفته بود که کنترل قیمت نان از کفدولت رفته بود و به سبب بازار سیاه نان و کوپنی شدن آن دولت قوام معلق شد. حالا در این وضعیت تهرانی‌ها باید از مهمانان فرنگی هم پذیرایی می‌کردند که اوضاعی بدتر از خودشان داشتند. دولتشاهی می‌گوید: «قرار بود آوارگان لهستانی فقط ۶ ماه در ایران باشند و همه هزینه‌های آنها برعهده پادشاهی دولت متحد بریتانیا و صلیب‌سرخ آمریکا باشد.»

این لهستان‌شناس در ادامه از بعضی اقدامات خیرخواهانه از سوی ایرانی‌ها برای کمک به لهستانی‌ها می‌گوید: «البته در این دوران افراد خیری هم بودند. برای مثال، فردی بود که در شمیران یک باغچه هزار‌مترمربعی به این بچه‌ها برای اسکان و استراحت می‌دهد، اما در تحقیقاتم ‌ـ به مدت ۴ سال روزنامه‌های کثیرالانتشار را خط‌به‌خط می‌خواندم ‌ـ داستانی از کمک اساسی دولت پادشاهی ایران نیست.»

از برپایی کنسرت تا مسابقه فوتبال

به جز تعدادی از کودکان بسیاری از لهستانی‌ها چندین نوبت به آفریقا فرستاده شدند. اما آنهایی که در ایران ماندند باعث تغییرات و تأثیرات زیادی در فضای فرهنگی و اجتماعی ایرانی‌ها شدند. نویسنده کتاب لهستانیان و ایران در این‌باره می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین عوامل ارتباطی در هر فرهنگ زبان و مذهب است. زبان دوم لهستانی‌ها روسی بود. ارامنه ایرانی به زبان روسی تسلط داشتند. این لهستانی‌های مقیم ایران ابتدا با ارامنه ایران در ارتباط بودند. راه‌اندازی انجمن‌های متعدد فرهنگی مانند نقاشان لهستانی، پیشاهنگی و انجمن مطالعات ایرانی از جمله کارهای فرهنگی لهستانی‌های مقیم ایران بود.»

به گفته دولتشاهی همه دولت‌های در تبعید در ایران دفتر نمایندگی داشتند و لهستان هم از این قاعده مستثنا نبود. از اجرای برنامه هفتگی در رادیو ملی ایران، برپایی کنسرت موسیقی و مسابقه فوتبال میان تیم ایران و لهستان می‌توان به‌عنوان اقدامات فرهنگی میان ایران و لهستان نام برد.

کد خبر 658462 برچسب‌ها جنگ جهاني دوم تهران ایران لهستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جنگ جهاني دوم تهران ایران لهستان لهستانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غول داروسازی آمریکا بیش از ۲هزار نفر را اخراج می‌کند

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شرکت داروسازی "بریستول مایرز اسکوئیب" روز پنجشنبه گزارش درآمد سه‌ماهه نخست خود را منتشر کرد که نشان می‌داد به‌دلیل هزینه‌های یکباره مربوط به معاملات اخیر، دچار ضرر و زیان شده است.

این شرکت آمریکایی همچنین اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، ۱.۵ میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهد و این پول را دوباره در توسعه دارو سرمایه‌گذاری کند.

بر اساس این گزارش، بریستول مایرز امسال به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها ۲۲۰۰ کارمند را اخراج و تولید برخی از داروها را متوقف می‌کند.

این شرکت داروسازی همچنین اعلام کرد که برنامه استخدام خود را حذف و کارخانه‌های خود را یکپارچه می‌کند و لایه‌های مدیریتی را نیز کاهش می‌دهد.

بریستول مایرز سرمایه‌گذاری در برندهای دارویی کلیدی خود را اولویت‌بندی خواهد کرد و عملیات تولید و توسعه را نیز در سراسر این شرکت بهینه می‌کند.

سهام بریستول مایرز در روز سه‌شنبه بیش از ۷ درصد سقوط کرد.

بریستول مایرز، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان محسوب می‌شود، در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی ضرر خالص ۱۱.۹ میلیارد دلاری یا ۵.۸۹ دلار به‌ازای هر سهم را گزارش کرد.

این رقم در مقایسه با درآمد خالص ۲.۳ میلیارد دلار یا ۱.۰۷ دلار به‌ازای هر سهم برای مدت مشابه سال قبل است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • نه به عربستان: ستاره بارسا تصمیمش را گرفت
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • غول داروسازی آمریکا بیش از ۲هزار نفر را اخراج می‌کند
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد | انگ زدن بی‌حجابی را حل نمی‌کند
  • احمد خاتمی : به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • به زور کسی را به بهشت نخواهیم برد اما در برابر این ناهنجاری ایستاده‌ایم
  • خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد
  • سرمربی سابق ایران در لهستان تیم گرفت