Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@11:30:40 GMT

روبات‌ها اثر انگشت پیدا می‌کنند

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۸۵۷۰

روبات‌ها اثر انگشت پیدا می‌کنند

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان موسسه علمی ماکس پلانک در آلمان برای سیستم‌های هوشمند، یک حسگر لمسی نرم به نام Insight معرفی کردند که از دید کامپیوتری و شبکه عصبی عمیق استفاده می‌کند و به روبات امکان می‌دهد که محل تماس اجسام با دست و میزان نیروهای اعمال شده را تخمین بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه گاهی مهم به سوی دنیایی است که در آن روبات‌ها همانند انسان و حیوان محیط اطرافش را احساس می‌کند. این حسگر نوک انگشت مانند نمونه واقعی بسیار حساس، قوی و با وضوح بالاست.

این حسگر شست از یک پوسته نرم ساخته شده که دور یک اسکلت سفت و سبک پیچیده شده است. این پوسته از یک الاستومر مخلوط شده با تکه‌های آلومینومی تیره، اما بازتابانده ساخته شده که رنگ آن را به خاکستری مات تبدیل کرده و از ورود نور خارجی به داخل جلوگیری می‌کند. درون این کلاهک یک دوربین کوچک چشم ماهی 160 درجه پنهان شده که تصاویر رنگارنگ را ضبط می‌کند.

زمانی که جسمی پوسته این حسگر را لمس می‌کند، ظاهر الگوی رنگی درون سنسور تغییر می‌کند. دوربین چندین بار در ثانیه تصاویر را ضبط می‌کند و داده‌های مربوط به آن را به شبکه عصبی عمیق خود منتقل می‌کند. این الگوریتم حتی کوچک‌ترین تغییر نور در هر پیکسل را تشخیص می‌دهد و در کسری از ثانیه مکان دقیق تماس انگشت با جسم را مشخص و تعیین می‌کند نیروها با چه قدرتی و در چه جهتی وارد شده‌اند. در واقع این مدل، بردار نیرو برای هر نقطه از نوک انگشت روبات را به صورت سه‌بعدی تعیین می‌کند. محققان نام این مدل را «نقشه نیرو» خوانده‌اند.

محققان می‌گویند: بستر آزمایشی برای تولید داده‌های آموزشی مورد نیاز برای مدل یادگیری ماشین این حسگر طراحی کردیم تا بتواند ارتباط بین تغییر پیکسل‌های تصویر خام و نیروهای اعمال شده را درک کند. حسگر توانست بردار نیروی تماس واقعی را همراه با تصویر دوربین داخل سنسور ثبت و به این ترتیب حدود 200 هزار نیرو را شناسایی کند.

نزدیک به سه هفته طول کشید تا داده‌های مربوط به این نیروها جمع‌آوری شود و مدل یادگیری ماشینی، این داده‌ها را تحلیل کند و یاد بگیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص حسگر Insight این است که یک ناحیه ناخن شکل با یک لایه الاستومری نازک‌تر دارد که برای تشخیص نیروهای کوچک و اشکال دقیق اشیا طراحی شده است. برای این منطقه فوق حساس، دانشمندان ضخامت الاستومری 1/2 میلی‌متری را به جای چهار میلی‌متری که روی بقیه حسگر انگشت وجود دارد، انتخاب کردند.

کد خبر: 1131635 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| «یسنا»، دختر گمشده ی گلستانی پیدا شد

فیلم| «یسنا»، دختر گمشده ی گلستانی پیدا شد

دیگر خبرها

  • فیلم| «یسنا»، دختر گمشده ی گلستانی پیدا شد
  • تصاویر پیدا شدن یسنا پس از 5 روز مفقودی
  • «یسنا دیدار» بعد از ۵ روز مفقودی پیدا شد
  • ویژگی جدیدی که به ChatGPT اضافه شد
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز را می‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • محمدحسین لطیفی :تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • تکنیک مهم نیست دل فیلمساز رامی‌خریم/روی نقاط اختلاف انگشت نگذاریم
  • ویژگی جدیدی که به ChatGPT اضافه شد | روبات هوش مصنوعی به چه چیزی مجهز شد؟
  • تلفیق نبوغ و تجربه؛ وقتی حرکت انگشت تونی کروس کار بایرن مونیخ را ساخت! / عکس
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟