Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@17:23:52 GMT

آژیر خطر برای 129 ساختمان پر خطر در تهران

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۷۸۶۴۴

آژیر خطر برای 129 ساختمان پر خطر در تهران

خیلی‌هایمان حالا نگران حوادثی هستیم که در پس این ساختمان‌هایناایمن، پنهان مانده است، حتی اگر حادثه کلینیک «سینا مهر» شریعتی تیرماه سال 99 را هم فراموش کرده باشیم، قطعاً «پلاسکوی قدیم» برایمان یادآور همان زخم پنهانی است که یک روز بالاخره سر باز می‌کند. تهران حالا نزدیک به 3 هزار و 600 ساختمان پرخطر دارد که در 129 ساختمان وضعیت فوق بحرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: بیش از دو هفته از آتش‌سوزی بازار بزرگ تهران می‌گذرد، از آن روز به بعد همچنان وضعیت تیمچه «حاجب الدوله» بدون تغییر باقی مانده است.
بخش ناصری بازار تهران که بر اثر یک سهل‌انگاری سوخت و حالا از آن همه زیبایی، دیوارهای خاکستری دود آلودی مانده که معلوم نیست کی دوباره سر پا شود. آتش‌سوزی بازار فعلاً بزرگترین حادثه‌ای است که ایمنی مراکز عمومی و ساختمان‌های تهران را گوشزد می‌کند.


خیلی‌هایمان حالا نگران حوادثی هستیم که در پس این ساختمان‌هایناایمن، پنهان مانده است، حتی اگر حادثه کلینیک «سینا مهر» شریعتی تیرماه سال 99 را هم فراموش کرده باشیم، قطعاً «پلاسکوی قدیم» برایمان یادآور همان زخم پنهانی است که یک روز بالاخره سر باز می‌کند. تهران حالا نزدیک به 3 هزار و 600 ساختمان پرخطر دارد که در 129 ساختمان وضعیت فوق بحرانی است. شورای شهر تهران حدود 5 سال پیش مصوبه‌ای را در 11 بند تصویب کرد که براساس آن قرار بود تا ایمنی شهر تهران ارتقا یابد. حالا باید پرسید که بعد از گذشت این سال‌ها، ساختمان‌های تهران تا چه اندازه مقاوم‌تر و ایمن‌تر شده‌اند؟ مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» به این سؤال پاسخ می‌دهد؛ گفت‌و‌گوی ما با او را در زیر می‌خوانید.


درحال حاضر وضعیت ساختمان‌های تهران را از نظر ضوابط ایمنی چگونه می‌بینید؟


ساختمان‌های پایتخت در بحث ایمنی به 4 دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بسیار پرخطر تقسیم می‌شوند. درحال حاضر اولویت ما یعنی شورای شهر و شهرداری رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های بسیار پرخطر است. ما تاکنون 129 مورد ساختمان بسیار پرخطر را در تهران شناسایی کرده‌ایم که از نظر کاربری متنوع است. یعنی فقط در زمره مراکز تجاری  یا درمانی نیست و شامل کارخانه، انبار و بیمارستان هم می‌شود. اما اولویت با مراکزی است که بسیار پر تردد و پرازدحام هستند و با عموم مردم سروکار دارند، مثل بازار گل محلاتی که در این لیست قرار می‌گیرد. براین اساس ایمن‌سازی ساختمان‌های پر خطر در دستور کار قرارگرفته است، البته اغلب این ساختمان‌ها جزو ساختمان‌های قدیمی و فرسوده محسوب می‌شوند و برای ایمن‌سازی آنها می‌توان اقداماتی همچون نصب علائم هشداردهنده حریق سیستم اطفای حریق و کپسول ایمنی انجام داد. درواقع مالکان می‌توانند با راهکارهای ساده و کم هزینه اقدام به ایمن‌سازی کنند، مثلاً راه پله‌ها در برخی ساختمان‌ها که شرایط پرخطر دارند، تبدیل به انباری و محل قراردادن اجناس و وسایل اضافی شده‌اند، درحالی که اگر حادثه‌ای رخ دهد، امکان فرار ساکنان وجود ندارد، چون مسیرهای اضطراری مسدود شده است. بنابراین اگر یکسری اقدامات انجام شود هزینه محسوب نمی‌شود بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری بر دارایی مالک یا مالکان است. در همین آتش‌سوزی اخیر بازار شما مشاهده کردید که چه میزان خسارت به کسبه وارد شد، حتی اگر پوشش بیمه‌ها را هم در نظر بگیریم که کامل نیست و زمان زیادی برای پرداختی‌ها صرف می‌شود، تا زمانی که مالک یا کسبه به شرایط عادی برگردند و بتوانند کار را از نو شروع کنند، زمان زیادی از دست می‌رود. این درحالی است که خسارت جانی به هیچ وجه قابل جبران نیست وشما در آتش‌سوزی بازار گل محلاتی در همین دی ماه دیدید که متأسفانه چند نفر را هم از دست دادیم.


خب الان ساختمان‌های بسیار پر خطر شناسایی شده‌اند و شما هم معتقدید که با یکسری راهکارهای ساده می‌توان جلوی حوادث بزرگ را گرفت، چرا این اتفاق نمی‌افتد و چرا ما همچنان شاهد این سهل‌انگاری‌ها و ساده انگاری‌ها هستیم، نمونه اخیر آن هم بازار تهران که سالی حداقل سه تا چهار بار به طور گسترده می‌سوزد؟


ایمنی یک رسالت اجتماعی است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود. الان این 129 ساختمان شناسایی شده است. اولویت هم معلوم است، بنابراین از اتحادیه‌های صنوف و وزارت کار این انتظار وجود دارد که در این زمینه ورود جدی کند؛ مثلاً وزارت کار باید مانع فعالیت کارگاه‌های ناایمن شود یا مراجع قضایی باید به طور جدی جلوی قانون شکنی‌ها را بگیرد.


جدا  از این 129 ساختمان بسیار پرخطر، چه تعداد از ساختمان‌های تهران در لیست پرخطرها قرار دارند؟

حدود 3 هزار و 500 ساختمان پرخطرهم در این لیست شناسایی شده است، اما فعلاً وضعیت این ساختمان‌ها بحرانی است و باید برای آنها بسرعت وارد عمل شد و زمان را از دست نداد.


اغلب این ساختمان‌ها مربوط به چه دوره‌ای هستند و چرا برای مدیریت شهری پیشگیری اولویت نیست، یعنی از یک جایی به بعد ما باید بپرسیم اصلاً چرا ساختمان ناایمن در تهران ساخته می‌شود؟


خیر این‌طور نیست. شما ببینید از سال 93 به بعد در شهرداری تهران رویکرد ایمنی جدی گرفته شده است و ساخت و سازها براساس ضوابط ایمنی به طور جدی دنبال می‌شود. بله، ممکن است در این مسیر کم کاری‌هایی هم رخ دهد اما خوشبختانه در مراکز عمومی و تجاری که محل تردد و رفت و آمد تعداد زیادی از مردم است، ضوابط به شکل مطلوب دنبال می‌شود. هم اکنون هم در طراحی ساختمان و هم در مرحله اجرا، استانداردهای ایمنی رعایت شده و نظارت‌های مرحله‌ای در جریان است که همگی براساس استانداردهای موجود اجرا می‌شود. مثال آن هم ساختمان جدید پلاسکو است که اگرچه ضوابط و مقررات ایمنی در آن بشدت رعایت شده است، با وجود این چون شهرداری‌ها همه نقشه‌ها را به طور کامل در اختیار ندارند تا صددرصد مطمئن شوند که اصول و استانداردهای ایمنی مثل سیستم اطفای حریق پیش‌بینی شده است، پایان کار را صادر نمی‌کنند.


این سختگیری‌ها در مراکز عمومی پرتردد قابل دفاع است، اما در واحدهای مسکونی و بویژه برج‌های مسکونی هم باید این ضوابط به طور جدی پیگیری شود. به نظر می‌رسد شهرداری تهران هم اکنون فقط بر مراکز تجاری و پاساژ‌ها تمرکز کرده و وضعیت ایمنی در ساختمان‌های مسکونی بسته به سازنده و مالک متفاوت است. این‌طور نیست؟


به هرحال استاندارد‌های ایمنی در واحدهای مسکونی مثل مراکز عمومی همچون سینماها و پاساژ‌ها نیست. اما این به معنای نادیده گرفتن استانداردهای موجود و تأییدیه‌های سازمان آتش‌نشانی و کنترل و نظارت شهرداری منطقه نیست. مجری‌ها اگر در اجرا هم کوتاهی کنند قطعاً در مرحله نظارت‌ها جلوی کار گرفته می‌شود. این ساختمان‌ها پیش از سال 93 ساخته شده‌اند و اغلب بسیار قدیمی هستند و 50-40 سال قدمت دارند. در ساختمان‌های جدید ضوابط و مقررات ایمنی تا حدود زیادی اجرا می‌شود.


یکی از نگرانی‌ها با توجه به هشدارهای پی در پی درباره زلزله تهران به صدور پروانه ساخت و ساز روی گسل‌ها برمی‌گردد. به هرحال این هم مصداق ایمنی است. چرا در این زمینه سختگیری نمی‌شود؟


ضوابط ساخت و ساز روی گسل‌ها فرق می‌کند، چراکه ممکن است هم روی طبقات و هم روی مقاومت و طراحی ساختمان اثر بگذارد. در برخی ساختمان‌ها، مقاوم‌سازی و طراحی از نظر محاسباتی به قدری سنگین است که از صرفه اقتصادی خارج می‌شود. بنابراین حتی اگر قرار به ساخت و ساز روی گسل‌ها باشد هم ضوابط و استانداردهای ایمنی باید بشدت رعایت شود اگر این موارد لحاظ نشود قطعاً اجازه ساخت صادر نمی‌شود.


تراکم‌فروشی‌ها بویژه در مناطق یک و دو در سال‌های گذشته موجب شده بود تا این مسأله نادیده گرفته شود؟


ما الان تراکم‌فروشی در تهران نداریم. براساس طرح تفصیلی تراکم مجاز برای پهنه‌های مختلف پیش‌بینی شده است و بیش از آن هم اجازه ساخت داده نمی‌شود. هم اکنون تراکم مجاز درحال اجراست.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ساختمان های تهران ساختمان ها بسیار پرخطر مراکز عمومی ساختمان پر آتش سوزی بسیار پر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۷۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو

به گزارش همشهری آنلاین، ظهر امروز یک مورد آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس آباد به آتش نشانی این محدوده اطلاع داده شد که درپی آن چندین دستگاه خودروی آتش‌نشانی به همراه تانکر آب به محل اعزام شدند. همچنین با توجه به اینکه این محدوده از خارج از حوزه استحفاظی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران قرار دارد، یک ایستگاه کمکی به همراه تجهیزات نیز از تهران به این محل اعزام شد.

درپی این حریق دود زیادی به آسمان بلند شده به‌طوریکه تا شعاع چندکیلومتری از محل وقوع نیز قابل رویت است. در حال حاضر عوامل آتش‌نشانی در حال عملیات اطفاء حریق در این محل هستند و گزارش و اخبار بیشتری از جزئیات این حادثه اعلام نشده است.

جزئیات بیشتر از این حادثه و خسارات آن پس از پیگیری از مسئولان رسمی اعلام خواهد شد.

۱۵:۰۰ - در همین راستا سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران جزئیاتی بیشتر از این حادثه را اعلام کرد و به ایسنا گفت: وقوع این حادثه در ساعت ۱۳:۵۷ ظهر امروز به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که با توجه به اینکه این محدوده در خارج از حوزه استحفاظی آتش‌نشانی تهران قرار داشت، معاون عملیات و ستاد فرماندهی اقدام به هماهنگی با آتش‌نشانی این محدوده کرده و در نهایت مقرر شد تا یک ایستگاه به همراه تانکر آب به عنوان نیروی کمکی به محل اعزام شود.

ملکی با بیان اینکه عوامل آتش نشانی شهرک صنعتی شمس‌آباد، شهرک‌های صنعتی مجاور، آتش‌نشانی باقرشهر و ... در محل حضور داشتند، گفت: آتش نشانان تهرانی نیز در محل حاضرشده و مشاهده کردند که حریق در یک کارخانه ۲۰۰۰ متر مربعی تولید مبلمان پلیمری رخ داده و شعله‌های آتش بیش از ۶۰ درصد این فضا را دربرگرفته است. همچنین داخل این کارگاه مملو از تینر، مواد نفتی و ... بود که همین موضوع نیز سبب گسترش سریع آتش و دود غلیط برخاسته از آن شده بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه درپی شدت حریق بخش‌هایی از سقف‌ها نیز تخریب شده بود، گفـت: در مجاورت این محل یک کارگاه تولید مواد پتروشیمی قرار داشت که احتمال سرایت شعله‌های آتش به آن وجود داشت. در همین راستا نیز آتش‌نشانان از چند جهت وارد عمل شدند تا هم شعله‌های آتش را مهار کنند و هم از سرایت آن به اماکن دیگر جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در حال حاضر از گسترش آتش جلوگیری شده است، گفت: شعله‌های آتش مهار شده اما خاموش نشده و آتش‌نشانان همچنان در حال اطفاء آن هستند. به‌نظر می‌رسد که طی چند ساعت آینده آتش‌ به‌طورکامل خاموش شده و عملیات لکه‌گیری هم انجام شود.

به گفته ملکی این حادثه گرچه خسارت مالی بالایی برجای گذاشته اما تاکنون گزارشی از خسارت جانی ناشی از آن مخابره نشده است.

کد خبر 847552 منبع: ایسنا برچسب‌ها آتش‌ سوزی خبر مهم آتش‌ نشانی

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • تصاویر آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه بزرگ در تهران |‌ ویدئو
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • مترو تهران؛ 25 سال تعهد به ایمنی
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • آتش سوزی دو انبار کالا در شهر ری
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج
  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس